Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, jeg har aldri forstått denne? Alle som sier at husarbeid ikke er så farlig i spedbarnsperioden, som sier at det er helt greit at det flyter over? Jeg er helt med på at visse ting er langt nede på prioriteringslista, slik som vindusvask (eller gulvvask for den saks skyld), men visse ting kommer man jo virkelig ikke fra? Og ihvertfall ikke hvis man ha flere barn. Klær må vaskes jevnlig, folk skal ha mat (som genererer oppvask), og det er faktisk ikke greit med klissete gulv eller sengetøy som har ligget på i ukesvis. Altså ting må jo gjøres! Hvor går lista for hva dere gjør?

Anonymkode: 21461...496

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har vel en mann ? Altså far til barnet som kan hjelpe.

Anonymkode: e1f04...7df

• Liker 11
Skrevet

Jeg gjør alt! Har to barn, et under 6 mnd og et barneskole barn. Har ikke mulighet til å la det flyte eller nedprioritere. 

Hagestell osv er selvfølgelig noe annet, men vi skal da leve og bo her inne så noe allright må det da være. 

Anonymkode: 33650...693

Skrevet

Jeg gjør alt som skal gjøres, men ikke akkurat når det burde gjøres. Pannene etter middag står nok kanskje på benken litt lengre enn jeg vanligvis ville vært komfortabel med. Tar det jeg klarer etterhvert, ellers tar jeg en runde på kvelden etter barnet er lagt. 

Anonymkode: 552dd...c39

• Liker 1
Skrevet

Men hvor mange timer trenger du egentlig på husarbeid hver dag? Jeg går ofte å legger meg med babyen når eldste er sendt i barnehagen, sover fra 9-11 ca, også står vi opp og gjør det som skal gjøres av husarbeid og leker med babyen. 

Ofte sover jeg også en time eller to på kvelden når jeg legger babyen(legger seg 17.30). 

Henger ikke etter på husarbeid av den grunn. Bortprioriterer det som ikke er viktig, men det ser greit og rent ut og alle har rene klær. Mannen tar selvfølgelig også sin del av jobben. 

Anonymkode: 0e711...7a0

• Liker 4
Skrevet

Sov når babyen sover har vel mer å gjøre med at du ikke kan sove når baby er våken og for å få sovet noe så må du gjøre det samtidig som baby. Men du trenger jo ikke sove hele tiden når baby sover da.. 

oppvaskmaskin og robotstøvsuger. 
klær vasker seg selv i maskinen så trenger jo ikke bruke mer enn 10 minutter på å henge på tørk. Mye kan man få gjort med baby da. 

Anonymkode: aa996...ef9

• Liker 4
Skrevet

Jeg gjorde husarbeid mens barnet var våkent (med baby i bæresele eller på gulvet alt etter alder og humør)- slik at jeg kunne ha pause når barnet sov. Da kunne jeg sove, lese, spise eller se litt på TV. 

Anonymkode: 5e85f...1c8

• Liker 8
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, jeg har aldri forstått denne? Alle som sier at husarbeid ikke er så farlig i spedbarnsperioden, som sier at det er helt greit at det flyter over? Jeg er helt med på at visse ting er langt nede på prioriteringslista, slik som vindusvask (eller gulvvask for den saks skyld), men visse ting kommer man jo virkelig ikke fra? Og ihvertfall ikke hvis man ha flere barn. Klær må vaskes jevnlig, folk skal ha mat (som genererer oppvask), og det er faktisk ikke greit med klissete gulv eller sengetøy som har ligget på i ukesvis. Altså ting må jo gjøres! Hvor går lista for hva dere gjør?

Anonymkode: 21461...496

Altså, dette rådet er i hovedsak myntet på folk som får lite søvn fordi babyen sover lite/sporadisk/kort/til ukurante tider. Hangler du deg gjennom femte døgnet på to ganger tretti minutters søvn fordi babyen har en periode, så sov når du kan, liksom. De rene klærne fra trommelen kan helt fint bo i en kurv eller stol, støvet i vinduskarmen ligger godt og vinduene tåler å være skjoldete en stund til. Eventuelt er det ingen lov som forbyr å legge sammen tøy klokka 03:42 fordi babyen er lys våken og strålende fornøyd og du uansett ikke får sovet. 

Foreldre må sove, på ett eller annnet tidspunkt som passer med babyens rytme.

Anonymkode: 7d9be...497

• Liker 5
Skrevet

Gjør alt av husarbeid og oppgaver. Sover ikke på dagtid selv om baby sover, legger meg heller 1-2 timer før på kvelden.

Skrevet
Akkurat nå, Flamme skrev:

Gjør alt av husarbeid og oppgaver

Hvorfor bidrar ikke mannen? 

Anonymkode: e0d83...c58

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor bidrar ikke mannen? 

Anonymkode: e0d83...c58

Han bidrar enormt mye. Spørsmålet var hvor mye man ønsker at skal bli gjort i løpet av en dag. Lar det ikke være noe mer rotete hjemme fordi vi har baby.

Skrevet

Nå bruker man ikke flere timer i løpet av en dag på litt husarbeid. Gulvet trenger ikke og vaskes hver dag, og støvsuging kan du ta f.eks ta annenhver dag. En klesvask vasker seg selv, og ta inn og ut av oppvaskmaskina tar ti minutter. Skifte på senga annenhver til hver tredje  uke tar ti minutter. Middag med opprydding bruker du kanskje en times tid på. Da er det fortsatt tid igjen til å sove litt på dagtid hvis man føler man trenger det - men alt handler jo om prioriteringer. Noen prioriterer å gjøre alt av husarbeid til mannen er hjemme igjen, andre velger å hvile mens baby hviler og andre igjen prioriterer å gå lange turer med vogna, møte venner og være sosial. Alt er greit - gjør det som du føler deg mest komfortabel med :) 

• Liker 3
Skrevet

Man kan jo gjøre ting mens ungen er våken og. Tar 5 minutter å sette på en klesvask, eller sette inn i/ta ut av oppvaskmaskinen. Tar heller ikke mer enn noen minutter å bytte på seng osv. Eller dra en mopp over gulvet (avhengig av hvor stort hjemmet er så klart. Vi har heldigvis robot støvsuger med mopp i tillegg)

En baby har ikke vondt av å ligge et par minutter alene mens man gjør et litt nødvendige ting hjemme, som bare tar noen minutter. 5 minutter her og 5 minutter der med husarbeid utgjør jo en stor forskjell hvis man er effektiv😋

Skrubb av badet og vindusvask osv som tar lenger tid får jeg ikke tatt. Det tar mannen i helgene😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...