AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #1 Skrevet 14. september 2020 Hei jeg skal skrive særemne i norsk nå til høst, og hadde tenkt å sammenligne barnebøker. Opprinnelig hadde jeg tenkt å ha problemstillingen «Hvordan barnelitteraturen har utviklet seg gjennom årene», men skjønner at jeg må snevre inn problemstillingen litt mer. Så jeg lurte på om noen hadde noen tips til hvordan jeg kan snevre problemstillingen mer inn, og kanskje noen bøker dere anbefaler? Anonymkode: bbe49...e4c
PattyGlamour Skrevet 14. september 2020 #2 Skrevet 14. september 2020 Du kan se på salgstall fra ulike tiår og sammenligne form, språk, innhold og moral i bestselgere fra forskjellige tiår. Kanskje lurt å snevre inn aldersgruppen og sjanger, barnelitteratur kan vel være alt fra pekebøker til Harry Potter. For eksempel kan du sammenligne krim for ungdom. Hardy-guttene eller Nancy drew, mysteriet på Oslo s og en fra samtiden.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #3 Skrevet 14. september 2020 Hva med å velge barnebøker fra 2-3 forskjellige tider og sammenligne innhold/fokus/språk/osv, hva enn du vil gå i dybden på? Anonymkode: 1d700...120
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #4 Skrevet 14. september 2020 Du kan muligens snevre den inn ved å se på noen spesifikke tiår og fram til i dag. Du kan også velge å se på et element av barnelitteraturen og hvordan det har forandret seg med tiden. Jeg skrev for eksempel om hvordan framstillingen av moral hadde forandret seg med tiden. Jeg synes dette var spennende å skrive om med tanke på at synet på barn og oppdragelse har endret seg mye de siste 100 årene. Anonymkode: 569a7...bc5
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #5 Skrevet 15. september 2020 Det går an å se på kjønnsroller, for eksempel, eller hvordan familie blir fremstilt. Guro-bøkene til Anne-Kath Vestly er et eksempel på en familiestruktur som var rimelig sjokkerende/uvanlig da, men som nå er helt vanlig. Anonymkode: 04616...cd6 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #6 Skrevet 15. september 2020 Jeg er enig med de over her. Det kan også være greit å sammenligne kjønnsrollene i en eldre bok oppimot enten nåtidens verdier eller en tilsvarende barnebok (Peter Pan er veldig interessant å se på siden kvinnerollen ville vært uakseptabel i dag, du kan for eksempel sammenligne Barries roman med Peter Pan-filmen fra 2003 som er en mer moderne adaptasjon; Anne fra Bjørkely viser en jente som på mange måter var forut sin tid og serien er blitt adaptert og ligger på Netflix, så her kan du også gjøre sammenligninger). Ellers kan man også se på elementer som samfunnsklasse eller rasisme (Peter Pan er også et godt eksempel på hvordan rasisme mot indianere ble tatt imot da og nå). Jeg tror ikke du bør forholde deg til stort mer enn to verk, for selv om man tenker at særemnet er et stort prosjekt, får man gjerne ikke plass til å skrive om så mye. Hvis du tar for deg en lengre serie med bøker eller en triologi er det greit å forholde seg til et spesifikt tema innen bøkene (oppvekst, moralske verdier, kjønnsroller, rasisme, elitisme, samfunnsmobilitet osv). Anonymkode: 8666c...bfa
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #7 Skrevet 15. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig med de over her. Det kan også være greit å sammenligne kjønnsrollene i en eldre bok oppimot enten nåtidens verdier eller en tilsvarende barnebok (Peter Pan er veldig interessant å se på siden kvinnerollen ville vært uakseptabel i dag, du kan for eksempel sammenligne Barries roman med Peter Pan-filmen fra 2003 som er en mer moderne adaptasjon; Anne fra Bjørkely viser en jente som på mange måter var forut sin tid og serien er blitt adaptert og ligger på Netflix, så her kan du også gjøre sammenligninger). Ellers kan man også se på elementer som samfunnsklasse eller rasisme (Peter Pan er også et godt eksempel på hvordan rasisme mot indianere ble tatt imot da og nå). Jeg tror ikke du bør forholde deg til stort mer enn to verk, for selv om man tenker at særemnet er et stort prosjekt, får man gjerne ikke plass til å skrive om så mye. Hvis du tar for deg en lengre serie med bøker eller en triologi er det greit å forholde seg til et spesifikt tema innen bøkene (oppvekst, moralske verdier, kjønnsroller, rasisme, elitisme, samfunnsmobilitet osv). Anonymkode: 8666c...bfa Enig i dette. Det du skriver om Anne fra Bjørkely er interessant. Mulig det blir for mye film for et særemne, men det hadde vært interessant å sammenligne f.eks den første boka med Netflix-serien og med TV-serien fra 80-tallet. Jeg har lest bøkene og vokste opp med den første serien, og så Netflix-serien i voksen alder. Jeg ble overrasket over hvor traumatisert Anne var i Netflix-serien, og hvor mørk den til tider kunne være - men hvis man tenker på hvordan hun må ha hatt det, er jo det mer realistisk enn boka og den eldre TV-serien. Å se på noe slikt hadde vært interessant. Men, som sagt - kanskje for mye TV. Anonymkode: 04616...cd6
KapteinJ Skrevet 18. september 2020 #8 Skrevet 18. september 2020 Å skrive særemner er ganske enkelt, du må begrense problemstillingen din med å velge to ting: 1. Verk særemne skal ta for seg, tenk typ 2 verk om du ikke har veldig stor arbeids eller lese kapasitet (evt bruk ting du allerede har lest). 2. Velg helst bare et tema (kjønnsroller er oppbrukt, men også veldig populært blant en hvis crowd lærer som har studert mye kjønn og litteratur selv på universitetet, det er også et relativt enkelt perspektiv å finne igjen i forskjellige tidsepoker men antagelig ikke det som får særemne ditt til å stå mest ut). Det viktigste for at du skal gjøre et godt særemne er dog å finne noe du er villig til å bruke litt tid på, jeg fikk selv 6 på særemne i norsk hvor jeg utforsket bibelske tema i Ringenes Herre, så det meste kan gå som særemne om du gjør det skikkelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå