Gå til innhold

Er der greit å bruke så mye penger på mat? Eller bør vi gjøre noe med budsjettet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie på 3, to voksne og en baby som spiser babymat og får MME. Vi bruker 4500-5000kr på mat i måneden, inkludert babyens mat, bleier, vaskemidler og hygiene produkter (toalettpapir, bind, sjampo/tannkrem/dusjsåpe). 

Jeg prøver å spare inn der jeg kan, men vi greier ikke å komme lavere enn dette, samme hvor hardt vi prøver. Skal vi gå noe lavere enn 4500-5000kr i måneden føler jeg det blir på bekostning av kvalitet på maten og helsen. Vi spiser lite farsemat, ferdigprodukter og kjøttdeiger. Det går mest i rent kjøtt, fisk, egg og masse grønnsaker. Minst 2 vegetarmiddager i uka. Vi spiser lite brød, men det vi kjøper er av god kvalitet, koster gjerne 35-39 kr. Vi liker ingen av «billigproduktene» så det eneste vi kjøper inn fra FirstPrice er rene råvarer (kyllingfilet, grønnsaker, egg, fiskefilet). Vi kan ikke fordra FirstPrice ketchup, juice og smør. 

Så er dette greit? Eller bør vi bruke mindre på mat? Har dere i såfall tips til hvordan vi kan bruke mindre penger på mat? 

Anonymkode: af1b9...2b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi er en familie på 3, to voksne og en baby som spiser babymat og får MME. Vi bruker 4500-5000kr på mat i måneden, inkludert babyens mat, bleier, vaskemidler og hygiene produkter (toalettpapir, bind, sjampo/tannkrem/dusjsåpe). 

Jeg prøver å spare inn der jeg kan, men vi greier ikke å komme lavere enn dette, samme hvor hardt vi prøver. Skal vi gå noe lavere enn 4500-5000kr i måneden føler jeg det blir på bekostning av kvalitet på maten og helsen. Vi spiser lite farsemat, ferdigprodukter og kjøttdeiger. Det går mest i rent kjøtt, fisk, egg og masse grønnsaker. Minst 2 vegetarmiddager i uka. Vi spiser lite brød, men det vi kjøper er av god kvalitet, koster gjerne 35-39 kr. Vi liker ingen av «billigproduktene» så det eneste vi kjøper inn fra FirstPrice er rene råvarer (kyllingfilet, grønnsaker, egg, fiskefilet). Vi kan ikke fordra FirstPrice ketchup, juice og smør. 

Så er dette greit? Eller bør vi bruke mindre på mat? Har dere i såfall tips til hvordan vi kan bruke mindre penger på mat? 

I og med at dere bruker  lite fra før, ser jeg ingen grunn til å spare noe som helst. Mat er viktig.

• Liker 10
Skrevet

Må bare spørre. Hvor finner dere kvalitetsbrød til 35-39 kroner?

Anonymkode: 9f3f5...a12

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Det er du som vet best selv om dette er greit. Du vet hvor mye du bruker på mat. Hvordan den økonomiske situasjonen din er, vet jeg ikke. Jeg tenker det er greit så lenge du har økonomi til det.

4 minutter siden, Brunello skrev:

I og med at dere bruker  lite fra før, ser jeg ingen grunn til å spare noe som helst. Mat er viktig.

Enig!

Skrevet

Ser flott ut :)

Anonymkode: bfd0c...f8f

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er 2 voksne og 2barn og bruker mer enn det på mat. Spiser sunt og variert.Men det koster med grønnsaker,frukt og rent kjøtt osv.Desverre.Dyrt å leve med skikkelig huskost enn søppelmat!

Anonymkode: e6504...cd2

Skrevet

Vi er bare 2 voksne og bruker mye mer enn det på mat. 

Anonymkode: 33cd1...798

• Liker 7
Skrevet

ikke bruk mer penger enn det dere har. Om dere voksne i din husstand er enige, så er det det som er viktig. Drit i hva andre måtte mene.

Anonymkode: dc889...423

Skrevet

Dere bruker jo ikke mye på mat.

Jeg la inn på sifo sitt budsjett for dere. Antar dere er mellom 30-50 år og ungen er 6-11 mnd

609460591_Skjermbilde2020-09-14kl_16_16_39.thumb.png.c4d762456d05b03c80aad438ca71826c.png

Som du kan se, regner de nesten 8k i mat og drikke på dere.

Tror ikke du skal ha dårlig samvittighet for det dere bruker. Du må nesten se det an i forhold til behov og mulighet. Om dere sliter økoniomisk eller om der er romslighet, om dere sulter eller lever godt. Litt etter hva dere ønsker og hva dere kan.

Om du vil, kan du legge inn egne data:

https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet

Anonymkode: 2118d...f6e

• Liker 4
Skrevet

Vil si dere bruker passe, bruker selv 4-5000 inkl takeaway i mnd, to voksne :)

trodde du skulle si minst dobbelt beløp :) viktigste er å være bevisst, og det er du jo!

Skrevet

Jeg er student og lager all mat hjemme og fra bunn. Jeg og samboer har et månedsbudsjett på 10 000 kr til mat. Det er største budsjettposten etter bolig. Jeg er imponert over at dere holder dere pø 5000 jeg. Da jeg bodde alene hadde jeg et budsjett på 4500 kr til mat. Og da kjøper jeg ingenting i kantine eller liknende. Men prioriterer å lage skikkelig og sunn mat, og vi er i mye aktivitet så er storspiste. 

Anonymkode: 4cf6d...5cb

Skrevet

Vi er fem i familen og bruker rundt 20000,- i mnd. Av og til mer. Så synes ikke det er så mye.

Anonymkode: 0e9f5...0cb

Skrevet

Vi var på 5000 før baby kom, økte da til 6000. Bleier, ekstra frukt/grønt, barnemat (ferdig og hjemmelaget) ble fort litt ekstra 😅

Så jeg synes ikke dere har høyt budsjett, med barn i huset så bør skikkelig middag prioriteres og det koster jo litt.

Anonymkode: bc9ae...bf9

Skrevet (endret)

Vi er to voksne og et barn under 2 år.  Setter av 7500kr på mat/bleier/dagligvarer i mnd. Tror vi er ganske gjennomsnittlig. Alt av middager er hjemmelaget, men vi prøver å ha litt enklere middager i ukedagene, og litt dyrere, mer avanserte, på fredag og lørdag.  Spiser en del ost og brunost til pålegg, samt melk og juice.  

Endret av lillehavfruen
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er fem i familen og bruker rundt 20000,- i mnd. Av og til mer. Så synes ikke det er så mye.

Anonymkode: 0e9f5...0cb

20.000 på mat? 😨

Anonymkode: cb144...132

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bak brød selv. Dropp unødvendige ting som ketchup og juice. 

Anonymkode: 0885e...b2e

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må bare spørre. Hvor finner dere kvalitetsbrød til 35-39 kroner?

Anonymkode: 9f3f5...a12

Ikke meg du spør, men her har den lokale bakeren tilbud på "ukens brød" til 30 kr. Det er som regel grovbrød, nøttebrød, dansk rug e.l. grovt, veldig bra tilbud. Men folk gidder ofte ikke gå innom bakere, fordi de tror rema og kiwi er billigere. Et annet bakeri her kjører ofte tre brød for 100 kr tilbud, da koster jo ikke brødet mer enn 33, flere burde benytte seg av slike tilbud. 

Anonymkode: 9fedc...033

Skrevet

Jeg synes dere er flinke når dere klarer å holde matbudsjettet på det nivået! 

Skrevet

Det er ikke mye, men hvorfor må du være så snobbete med produktene? Ofte har first price, prima osv. samme produsent som de dyrere merkene. Du hadde ikke merket forskjell hvis det ikke hadde vært en billiglogo på pakningen.

Anonymkode: 56cc1...dfc

Skrevet

Jeg er single og barnløs bruker ca 4000. Mat, dopapir, rengjøring osv.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...