Gå til innhold

Hvorfor har leger så høyt arbeidspress? Hvordan kan dette løses?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det er flere tråder her på KG som tar opp høyt arbeidspress blant leger, lange vakter osv. Hvorfor har leger egentlig så høyt arbeidspress? Det utdannes flere leger enn noen gang. Er det ikke bare å ansette flere av disse, så man får spredt vaktbelastningen på flere leger? Har sett at noen leger jobber 60-80 timer i uka. Er det ikke da bedre å dele opp disse timene på 2-3 leger istedet for at all belastning ligger på kun én lege? Dette må da være bedre både for den enkelte lege, og for pasientene? 

Anonymkode: d431c...3d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi de (legeforeningen) ønsker det. Gir dem muligheten til å tjene mer. 

Anonymkode: 1abdf...364

• Liker 2
Skrevet

Hvis folk 

- mosjonerer mer

- spiser sunt

Anonymkode: 6ba48...2fa

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser det er flere tråder her på KG som tar opp høyt arbeidspress blant leger, lange vakter osv. Hvorfor har leger egentlig så høyt arbeidspress? Det utdannes flere leger enn noen gang. Er det ikke bare å ansette flere av disse, så man får spredt vaktbelastningen på flere leger? Har sett at noen leger jobber 60-80 timer i uka. Er det ikke da bedre å dele opp disse timene på 2-3 leger istedet for at all belastning ligger på kun én lege? Dette må da være bedre både for den enkelte lege, og for pasientene? 

Hva som er bra for pasientene, legene, sykepleierne og de andre har dessverre lav prioritet hos dem som styrer og steller. 

Prioriteringene er nedskjæringer, budsjettall, sparetiltak, bemanningsreduksjon. 

Derfor er de fleste offentlige institusjoner innen helse svært (til dels ekstremt) underbemannet. Det er ikke bare legene det går ut over, men også annet helsepersonell. Og selvfølgelig rammer det også pasientene. 

Anonymkode: c7dd5...f10

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis folk 

- mosjonerer mer

- spiser sunt

Anonymkode: 6ba48...2fa

Så blir de ikke skadet i bilulykker.....

Anonymkode: 647cd...756

Skrevet

De legene jeg kjenner, jobber ekstra på private klinikker på kveldstid i tillegg til fulltid på sykehuset. Det er fritt valg, så det må de nå gjerne gjøre hvis de vil... Da må de tåle det høye arbeidspresset, når det er selvvalgt.

Anonymkode: 321aa...b39

• Liker 2
Skrevet

Det handler også om tilgang på spesialister. Hjelper ikke at det er god tilgang på nyutdannede leger, når det man trenger i turnusen er grenspesialister. Dessuten må man ha en stor nok mengde pasienter for å bli god, så det er en balansegang med forsvarlig arbeidstid og fritid. 
Det handler også om lønn, selvsagt. Leger tjener først og fremst mye fordi de jobber veldig mye. 

Og hvis legene skulle jobbet 37,5 timer per uke, ville de hatt mange fridager i turnusen sin pga vaktene kveld/natt/helg (akutt), og da hadde det ikke vært spesialister til å ta unna de planlagte tingene fra 8-16 man-fre. 

Anonymkode: 8c07f...364

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De legene jeg kjenner, jobber ekstra på private klinikker på kveldstid i tillegg til fulltid på sykehuset. Det er fritt valg, så det må de nå gjerne gjøre hvis de vil... Da må de tåle det høye arbeidspresset, når det er selvvalgt.

Anonymkode: 321aa...b39

Veldig mange leger gjør ikke dette - det er nok veldig spesialitetavhengig, pluss at man selvsagt må bo på et sted som er stort nok til at det finnes private klinikker. 

Anonymkode: 8c07f...364

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig i det du har observert, samme erfaring her. Dette er et politisk problem. Mer enn nok utdannede allmennleger, men ikke mange nok LIS1 for alle. 

Bor selv i en sånn passe middels "storby" i Norge, og her har vi ikke mer enn et sted mellom 90 - 100 fastleger å velge imellom sånn teoretisk sett når man ser på lista, men problemet er at minst 80 av disse allerede har fylt opp pasientlistene sine og har en haug med folk som venter på lista deres også. Ventetiden hos de gode legene kan ofte være 3 - 4 år her hvor jeg bor. Så det er helt horribelt. Det er hvis de har 20 - 30 pasienter på ventelista. Har de 40 - 50 stykker på ventelista, så kan du se langt etter å komme inn hos ønsket lege de neste 5 årene. 

De resterende som er ledige igjen her, sånn ca 15 stykker pluss / minus, har en del ledige plasser, men det er en god grunn til at det er mye ledig hos dem. De får utrolig dårlige tilbakemeldinger fra pasientene, er selv ustabile og byttes med jevne mellomrom av vikarer, og er ellers lokalisert litt mer i utkanten av byen. I praksis så har en altså ikke tilgang på en lege som mange kan si er "god" og viser forståelse for pasientene og ønsker å hjelpe. At man er litt mer enn bare en "egen andel" for disse legene, men at de tar deg imot som et menneske.

Enda verre er det at vi ikke har tilgang til private heller, selv om de koster flesk. Kan telle antallet private leger her på en hånd, og da har man fortsatt flere ledige fingre igjen å telle på den ene hånda.

Anonymkode: 93b15...85c

• Liker 2
Skrevet

Økende byråkratisering i helsetjenesten, et stadig voksende papirvelde, nedskjæringer i sekretærtjenesten, tid som tas fra klinikken og brukes på meningsløse tavlemøter hvor vi skal klekke ut gode ideer på gule lapper under veiledning av en vilkårlig mellomleder, dårlig samhandling, håpløse IT-systemer og et stadig voksende dokumentasjonskrav. Manglende digitalisering, og manglende integrering av journalsystemer. 

Jeg anslår at jeg bruker under 25 % av arbeidsdagen min på pasientkontakt, og godt under 75 % på pasientrettet arbeid. Hadde jeg kunnet lagt opp arbeidsdagen selv, gått effektiv previsitt med sykepleierne, hatt elektronisk medisinkurve integrert i DIPS og ikke minst en godt utbygget sekretærtjeneste med mulighet for diktering til sekretær kunne jeg tatt meg av langt flere pasienter en vanlig visittdag med bedre tid til pasientkontakt enn jeg gjør i dag. Vakt i akuttmottaket og på medisinsk intensiv preges av å måtte skrive sidelange journalnotater i DIPS (som er omtrent like moderne og stilig som tidlige Microsoft Word) og integrere pasientenes ufullstendige medbragte medisinlister fra 2016 med oppdatert informasjon i Kjernejournal og videre føre dette over på papirkurvene, et så meningsløst og tidkrevende arbeid at det ene og alene forklarer hvorfor vi har så stygg og uleselig håndskrift. 

Jeg kjenner ingen i min bransje som jobber privat på si’ (indremedisin og akuttmedisin), og de fleste er fine folk som brenner for faget og brenner seg ut på alt jeg har nevnt over. Det er ikke de lange vaktene som plager meg - jeg elsker å gå i vakt, og jo mer som skjer jo bedre - men innholdet, som for det meste er preget av at jeg må gjøre alt annet enn det jeg egentlig er utdannet til. På linje med at den flinke, erfarne sykepleieren på posten min her om dagen måtte bruke en halvtime av arbeidsdagen sin på å stable melkekartonger inn i postkjøleskapet. For en meningsløs bruk av ressurser og kompetanse. 

Anonymkode: b1b37...ca8

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...