Gå til innhold

Fosterbarn og adopsjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har opplevd å ha fosterbarn som de senere fikk adoptere? Er dette veldig sjeldent? 

Jeg venter mitt første barn, men merker at jeg ikke vil ha kun eget barn. Jeg vil også stille opp i fremtiden for et barn som ikke fikk det hjemmet det fortjente . Er 110% sikker på at jeg vil elske det barnet like høyt som mitt eget. Tenker ikke som andre, at jeg liksom bare kan elske mitt eget DNA. Liker ikke den innstillingen. Ser at mange barn trenger hjelp via diverse annonser..

Så hva er deres erfaringer som fosterforeldre? Blir det ofte et livslangt bånd, eller er det ofte mer flyktige relasjoner? 

Anonymkode: cb5ff...bf9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok mye av begge deler. Noen barn/ungdom trenger et hjem i kortere perioder. Andre blir "for alltid"-plasseringer. Jeg har to venninner som har adoptert norske barn (selv har jeg adoptert fra utlandet), noe som er ganske sjeldent. Hun ene sier det er under 10 innenlandsadopsjoner i året. En av dem var først fostermor for barnet i noen år, den andre fikk adoptere barnet fra starten av siden det var helt avklart at barnet ikke skulle tilbake til biologisk familie. Det er også mange familier som har et fosterbarn gjennom hele oppveksten, uten adopsjon og sånn sett får like sterke følelsesmessige bånd som de som juridisk sett får bli barnets foreldre gjennom adopsjon.

Men det er nok langt flere av de barna som skal ha en relasjon til sin egen familie, og der fosterfamilien må kunne tåle dette og legge til rette for det. Det betyr likevel ikke at man som fosterforelder kan få en sterk og livsvarig relasjon til fosterbarnet. 

Synes det er flott at du vurderer dette, og vil anbefale deg å ta kontakt med fosterhjemstjenesten når det blir aktuelt. De kan svare mye bedre på spørsmålene dine. Lykke til med førstemann! <3 

Anonymkode: 12116...e50

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Et fosterbarn er som oftest tiltenkt å tilbakeføres til foreldrene. 

Du kan ha mange barn innom før det evt skulle komme en for å bli. 

Men ofte er disse fosterbarna skadet. De har ofte opplevd grov omsorgssvikt og har ekstreme tillitsproblemer. 

I tillegg vil mange av de føle at de aldri er en del av fosterfamilien uansett hva du gjør. 

Ekteskap har røket pga fosterbarn. 

Realiteten er ikke Instantfamily som i dramakomedier der alt blir bra til slutt. 

Hilsen tidligere fosterbarn. 

Skrevet

Også må barna være enig i adopsjon. Jeg fikk et fosterhjem da jeg var 6 år. Da de ville adoptere meg, så ville jeg ikke. Jeg hadde familie, selv om vi ikke kunne bo sammen.

Anonymkode: 78b3e...465

• Liker 2
Skrevet

Vi har adoptert fosterbarnet vårt. Det er ikke så vanlig, og det har blitt strengere føringer på det nå. Nå var tilbakeføring aldri et tema i denne saken, og barnet har bodd hos oss siden det var 2 mnd. Men barnet var over skolealder før det kom opp som et tema.

Anonymkode: 8d3cf...761

Skrevet

Det skal SVÆRT mye til før fosterbarn blir adoptert og enda mer nå etter at Norge ble dømt i EMD for tvangsadopsjon. Flott at du vil bli fostermor. Vit at de få sakene som går til tvangsadopsjon som regel er de aller mest alvorlige sakene. Meld deg på pride kurs og ta det derifra. Lykke til. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...