Gå til innhold

Har gått opp 5 kilo etter jeg begynte med livsstilsendring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri vært diger, men før jeg begynte med seriøs trening og sunn kosthold så hadde jeg en BMI på 21. Da gikk jeg kanskje turer her og der, og tok meg en sjokolade og noe kake her og der. 

Etter at jeg begynte med seriøs styrketrening og la om kostholdet mitt totalt for 6 mnd siden, så har jeg gått opp i vekt og har nå en BMI på 23. Jeg føler meg mye sunnere og sterkere, vet jeg har fått mye muskler på kroppen og får komplimenter for utstrålingen min, men etter jeg veide meg i dag så forsvant den utstrålingen ganske raskt... 

Hva for noe alvorlig galt er det jeg har gjort mot meg selv siden jeg har klart å gå fra en bmi på 21 til nå 23?

Anonymkode: 267ff...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men kjære deg, muskler veier med enn fett. Du skal ikke gå etter BMI når du bygger muskler, ei heller vekten så mye. Du må endre tankegangen din. 

Anonymkode: 66936...68f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har neppe gjort noe alvorlig galt mot deg selv ved å gå fra BMI 21 til 23, men ved å ikke følge med på skolen eller ikke bruke det du lærte på skolen. Du har lagt på deg i form av økt muskelmasse.

Anonymkode: eb519...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke ha mye kunnskap om kroppen dersom du tror det er noe alvorlig galt med deg fordi du har gått opp i vekt etter trening..

Muskler veier mye. Dersom du har mye muskler, veier du mye mer enn om du har lite muskler.

Du bør lese deg litt opp om dette.

Anonymkode: 3355d...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke gjort noe galt i det hele tatt. Med systematisk styrketrening og nok mat øker volumet på musklene. Derfor har vekten økt. Mange som begynner å trene gjør ting i helt feil rekkefølge, de begynner å trene styrke samtidig som de ligger i kaloriunderskudd. Da bygger man ikke muskler. Du har sikkert fått finere holdning og form på kroppen, og føler deg sterkere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du trener styrke kan du ikke bare henge deg opp i tallet du ser på vekta. Jeg tipper til og med at hadde du brukt et målebånd på starten av året og målt de samme punktene nå, så har du nok blitt smalere selv om du har lagt på deg.

For å illustrere at tallet på vekta ikke er avgjørende for hvordan du ser ut så mener jeg du har godt av å se bildet nedenfor. Vedkommende er åpenbart mye bedre trent, har mye lavere fettprosent, men veier fortsatt mer nå enn tidligere. 

Anonymkode: bf3fd...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det at du går opp i vekt, betyr ikke at du har gått opp i fettprosent. Mål fettprosenten din istedenfor. 

Anonymkode: 1cacd...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...