AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #1 Skrevet 14. september 2020 Har kjøpt et ubebodd nytt hus som ble bygget for godt over 1 år siden siden. Det står i kontrakten at huset skal være rengjort før overtakelse. Og før kjøpet ble det sagt at det er vanlig å vaske 3-4 dager før overtakelse, og at dette såklart blir gjort. Vi kjørte forbi huset i går. Da var det like skitne vinduer der som da vi kjørte forbi for et par uker siden. Samme flekkene var der fortsatt, så jeg regner med at det ikke er vasket inne heller. Overtakelse er nært forestående. Hvis det ikke er rengjort der. Hvordan går vi frem? Det er uaktuelt å bare vaske selv, vi har mer enn nok å gjøre i huset vi flytter fra. Vil gjerne overta samme dag som avtalt. Hva kan egentlig kreves om det ikke er vasket? Anonymkode: 4834a...279
altflyter Skrevet 14. september 2020 #2 Skrevet 14. september 2020 Du nekter å signere på overtakelsen og krever at de rydder opp. Jeg hadde samme problem da jeg kjøpte leilighet og jeg gav til slutt opp. Selger mente at flyttevask var å sveipe over gulvet med en tørrmopp... Jeg var ikke helt enig i den. Hadde ikke vasket over kjøkkendisken en gang! Han fikk mulighet til å vaske igjen og gjorde tilsynelatende ingenting. Jeg har ikke høy standard på slikt, men brødsmuler og matrester på benkeplaten er ikke en god flyttevask. Jeg orket ikke kampen og bare vasket selv. Det angrer jeg veldig på I dag. Jeg fant rett og slett ut at det var enklere å bare gjøre det selv. Mannen som solgte kunne ikke vaske, og jeg måtte vaske meg grundig inn i leiligheten uansett. 6
Gjest loveli Skrevet 14. september 2020 #3 Skrevet 14. september 2020 Hadde isåfall krevd at den som flytter bruker firma. Hadde ikke stolt på at utflytter vakset tilstrekkelig, og hadde vært redd for sabotasje = at personen bruker dobørsten over alt som hevn for at du er så storforlangende. (Mener ikke at du er det, men kanskje den personen mener det). Av samme grunn klager jeg aldri på maten på restaurant. 😛 Jeg hadde vasket uansett liksom, så hadde bare latt det gå. Men det hadde føltes HELT feil.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #4 Skrevet 14. september 2020 Da underskriver du ikke, og sier at de må vaske før du kan overta, så avtaler dere ny tid. De må eventuelt dekke vaskebyrå om de ikke kan vaske selv. Anonymkode: aa628...f8e 5
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #5 Skrevet 14. september 2020 Vi kontaktet megler, og fikk inn som forbehold i overtagelsesdokument at profesjonell nedvask hus skulle holdes igjen fra kjøpesum. Anonymkode: 74fda...be9 5
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #6 Skrevet 14. september 2020 Det er typisk meg å si at jeg bare kan vaske selv og. Så vil være forberedt på hva vi faktisk har krav på. Pengene er jo overført. Tror megler er med ved overtakelse. Vaskefirma skal jeg huske å nevne, men det kan jo ta tid før noen tar jobben. Er avhengig av at overtakelsen skjer noenlunde til avtalt tid. Må jo ut fra der vi bor nå og.. og vaske der ordentlig før den overtakelsen. Anonymkode: 4834a...279 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #7 Skrevet 14. september 2020 Jepp, ikke overta. Hold igjen. Tok selv over et hus, og det var ikke vasket godt. Ikke vasket i skap og skuffer, men overfladisk så det greit ut. Lå også ting igjen på loftet, og diverse skrot i hagen (godt gjemt). Etter å ha brent meg på den - måtte vaske ut før jeg flyttet inn, og flere turer på søpla, så vet jeg det til neste gang. Når vi kjøper neste hus blir det å se inni skuffer og skap, kikke opp i tak, og gå rundt eiendommen. Det er utrolig kjipt å starte med opprydning etter de som eide før. Anonymkode: 02c0b...85e
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #8 Skrevet 14. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er typisk meg å si at jeg bare kan vaske selv og. Så vil være forberedt på hva vi faktisk har krav på. Pengene er jo overført. Tror megler er med ved overtakelse. Vaskefirma skal jeg huske å nevne, men det kan jo ta tid før noen tar jobben. Er avhengig av at overtakelsen skjer noenlunde til avtalt tid. Må jo ut fra der vi bor nå og.. og vaske der ordentlig før den overtakelsen. Anonymkode: 4834a...279 De står vel på klientkonto under kontroll av megler frem til overtagelsesdokumenter er signert? Anonymkode: 74fda...be9 5
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #9 Skrevet 14. september 2020 Du har overført til megler, men selger har ikke fått penger, de får de kun når overtagelsesdokumentet er signert. Så ja å holde tilbake en sum for rengjøring er noe megler kan gjøre. Det tar ikke lang tid å få vaskebyrå, selger er nødt til å ordne det med en gang om det ikke er godkjent når dere har overtagelsesdag. Anonymkode: aa628...f8e 8
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #10 Skrevet 14. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: De står vel på klientkonto under kontroll av megler frem til overtagelsesdokumenter er signert? Anonymkode: 74fda...be9 Ja, begynte å tenke på det selv nå. Puh.. Anonymkode: 4834a...279
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #11 Skrevet 14. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har overført til megler, men selger har ikke fått penger, de får de kun når overtagelsesdokumentet er signert. Så ja å holde tilbake en sum for rengjøring er noe megler kan gjøre. Det tar ikke lang tid å få vaskebyrå, selger er nødt til å ordne det med en gang om det ikke er godkjent når dere har overtagelsesdag. Anonymkode: aa628...f8e Bedre å ikke signere, så selger ordner opp fort. Enn å holde tilbake en sum, men overta, og kanskje måtte styre med vaskebyrå selv Anonymkode: 4834a...279
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #12 Skrevet 14. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Bedre å ikke signere, så selger ordner opp fort. Enn å holde tilbake en sum, men overta, og kanskje måtte styre med vaskebyrå selv Anonymkode: 4834a...279 Enig i den, ville absolutt gjort dette i første omgang men greit å vite at om det av en eller annen grunn blir vanskelig så er det flere alternativer. Man skal iallfall ikke vaske selv eller dekke det selv. Anonymkode: aa628...f8e 1
Marikken Skrevet 14. september 2020 #13 Skrevet 14. september 2020 Som flere over har påpekt: Dette kan holdes tilbake av megler ifbm overtagelsen. I tillegg ville jeg allerede nå tatt kontakt med megler og varslet at du er bekymret for at utvask ikke vil bli gjennomført før overtagelsen og varsle om at du vil kreve at det holdes igjen penger dersom dette ikke er gjort på overtagelsesdato. Så er megler forhåndsadvart. Jeg ville også fundert litt på hva det kan koste med utvask slik at du er forberedet på å sette et beløp (som skal holdes igjen) på overtagelsesdatoen. Det er fullt mulig å ta kontakt med et byrå som driver flyttevask og få et estimat basert på størrelse på boligen. Så er du sikker på at det blir holdt igjen et tilstrekkelig beløp til gjennomføring av flyttevask ved byrå (dersom dette trekkes ut av kontraktssummen og dere ender opp med å måtte bestille dette selv). 8
Grandidosa83 Skrevet 14. september 2020 #14 Skrevet 14. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Bedre å ikke signere, så selger ordner opp fort. Enn å holde tilbake en sum, men overta, og kanskje måtte styre med vaskebyrå selv Anonymkode: 4834a...279 Å nekte overtagelse kan medføre at kjøper kan bli avkrevd erstatning. Tilbakeholdelse av kjøpesum / nekte overtagelse må må være rimelig i forhold til årsakens omfang/karakter. Det jeg anbefaler, etter mange år i bransjen, er: - Be megler gjøre selger oppmerksom på at dere forventer at boligen vasket før overtagelse og ikke bare byggrengjort (sistnevnte er en betegnelse ofte brukt av entreprenører på grovvask etter ferdigstilte byggearbeider). - I forkant av overtagelsen undersøker prisene på nedvask hos renholdsselskap i dette området. Normalt sett, for en enebolig, er dette rundt 10 000,-. - Dersom vasken er mangelfull ved overtagelse; si at dere kan enes om en avtale hvor det holdes tilbake et beløp for utvask (ta prisene du har funnet og legg til 20% i tilfelle) og at pengene utbetales direkte til deg/dere fra meglers konto mot fremvist kvittering. Overskytende utbetales selger. Som regel fungerer dette ganske greit, og man slipper da ofte mye negativ fokus i en periode hvor jeg antar du/dere vil ha fokus på gleden med et nytt hus. 9
-Titania- Skrevet 14. september 2020 #15 Skrevet 14. september 2020 Du må ikke signere på overtakelse av en bolig som ikke er rengjort. Dere går grundig gjennom overtakelsepapirene på dagen for overtakelse, og da må du gi beskjed om boligen ikke er overlevert som man kan og bør forvente. Det er ikke du som skal stå å vaske en bolig du har kjøpt. Jeg støtter forslaget om å gi beskjed til megler om å viderebringe beskjed til selger om at huset MÅ være vasket ned hvis du skal godkjenne overtakelsen på avtalt dag. Det er klar det er veldig kjedelig om dere er klare til å flytte inn på overtakelsesagen, og huset fortsatt ikke er vasket. 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #16 Skrevet 14. september 2020 Utvendig vask av vinduer er selvsagt også, ikke sant? Anonymkode: 4834a...279
Drizzt Skrevet 14. september 2020 #17 Skrevet 14. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi kontaktet megler, og fikk inn som forbehold i overtagelsesdokument at profesjonell nedvask hus skulle holdes igjen fra kjøpesum. Anonymkode: 74fda...be9 Dette høres ut som det beste alternativet. Da vi tok over nåværende hus var det ikke så nøye vasket på badet. Selger beklaget og ga oss kontaktdetaljer for vaskefirma som vasket. Vi skrev forbehold i overtakelsesprotokollen, ringte firma og dagen etter ble alt rengjort riktig.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #18 Skrevet 14. september 2020 Hvis selger ikke ser ut til å ha greie på hvor nøye det faktisk skal vaskes, hva bør man si? Er det ikke vanlig å vaske så bra at man kan flytte rett inn, legge klær og tallerkener i skap, ikke engang trenge å feie over gulvet? Anonymkode: 4834a...279
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #19 Skrevet 14. september 2020 Vær så snill, ikke bare si at du tar det dersom du ikke er fornøyd. Det gjorde vi, og jeg angrer som en hund i dag på at jeg ikke var mer tålmodig og krevde at selger gjorde det h*n skulle før overtakelsen. Det er alt for mange som ikke gidder eller som prøver seg med dårlig arbeid. Men du må bare stå på ditt, påpeke det som må gjøres bedre når dere går rundt i boligen (det skriver dere ned i overtakelsesprotokollen sammen med hvor mye penger som holdes tilbake), og krev tiltak. Hvor mye penger som holdes tilbake avhenger av hvor mye som må gjøres, kanskje du kan snakke med rengjøringsbyrå for å høre cirkapris? Anonymkode: 97126...037
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #20 Skrevet 15. september 2020 Slik jeg forstår det, er dette et nybygg som kjøpes av en utbygger? Da jeg kjøpte leilighet i nybygg, var vasken betegnet som "byggvask". Jeg kan ikke huske at det var så veldig skittent ved overtagelse, men i forkant hadde utbygger sagt at man måtte regne med å vaske selv. Det eneste jeg derfor ikke godtok, var badet, som virkelig så skittent ut, og malingsflekker på vinduene. Og det ordnet de, uten noen diskusjon. Anonymkode: 190ad...a87
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå