AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #1 Skrevet 14. september 2020 Jeg lurer på når det er normalt at barn begynner med fritidsaktiviteter? Hvor mye krever det av foresatte? Her tenker jeg på dugnader og lignende? Er det mulighet for å betale istedenfor å stille på dugnad? Anonymkode: 08a99...c1c
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #2 Skrevet 14. september 2020 Dette med dugnad varierer jo. I typiske idrettslag-idretter og korps/foreldredrevet orkester er det gjerne en god del dugnad. På Kulturskolen er det ingen dugnad, som regel heller ikke på kommersiell danse-, turn- og musikkundervisning. Når de begynner er vel litt forskjellig. Mine begynte tidlig på kulturskolens danselek for foreldre og barn. En hyggelig ting å gjøre på lørdagene for både store og små. Mer klassiske "fritidsaktiviteter" som ballidrett, friidrett, speider, sjakk, kor, judo osv begynner ofte i første/andre klasse, men flere har tilbud også for yngre barn. Du finner mange varianter av alt sammen, så lurt å sjekke akkurat den aktiviteten og de tilbyderne du er interessert i Anonymkode: c562d...c7a
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #3 Skrevet 14. september 2020 Her vi bor leverer idrettslaget ut generelle invitasjoner til «allidrett» ved starten av barnets siste år i barnehagen - dette kommer som ranselpost fra barnehagen. Allidretten organiseres etter skolekrets, så det er nyttig for barnet å gå på slik at det blir kjent med barn det skal gå på sjkolen sammen med. Vår begynte på dette da hun var fem år, og samtidig begynte hun på musikk-og-rytme-lek for 4-6 år på Kulturskolen. Dette var noe barnet selv ønsket og satte stor pris på. Ca 3/4 av barna fra barnehagen gjorde mye av det samme, med fotball/turn/annet. Vi foreldrene var i utgangspunktet innstilt på at vårt barn ikke skulle sånt før en del seinere, vi ønsker ikke å organisere barndommen ihjel. Men dette var noe barna snakket mye om seg imellom, og vårt barn ønsket det selv. Nå går hun på dansing og allidrett, og seinere ønsker hun å prøve noe billedkunst-relatert på Kulturskolen også. Vi har lagt linjen der at så lenge hun prioriterer lekser og det sosiale riktig, og dette organiserte er lystbetont for alle parter (jepp, oss inkludert) og passer inn i familiens livsstil og behov (hytteturer osv fremfor cup og dugnader; vi er IKKE ballspill-folk, og det er ikke hun heller) så kan hun gå på det hun ønsker. Anonymkode: 623ba...6d3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #4 Skrevet 14. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på når det er normalt at barn begynner med fritidsaktiviteter? Hvor mye krever det av foresatte? Her tenker jeg på dugnader og lignende? Er det mulighet for å betale istedenfor å stille på dugnad? Anonymkode: 08a99...c1c Her er vel normalt å starte når de er 3 år Man må jo bidra litt der det trengs, er det så ille? Anonymkode: bff49...228
Arkana Skrevet 14. september 2020 #5 Skrevet 14. september 2020 (endret) De fleste starter rundt skolealder, men noen før. Jeg må si at jeg ikke forstår de som har barna på fritidsaktiviteter i barnehagealder. Hverdagen er da stressende nok som den er og barn blir faktisk stresset de også. Vent til de ønsker det selv. Hvor mye dugnad det er kommer helt an på type aktivitet, men ingen av aktivitetene mine barn har deltatt på har krevd mye dugnad fra foreldrene. Jeg har heldigvis aldri opplevd at det er mulig å betale seg ut av dugnad. Dugnad holder prisen nede og muliggjør fritidsaktiviteter for flest mulig. Ikke alle har råd til å betale seg ut av dugnad og det er jo heller ikke slik at de som har dårligst råd har mer tid enn de som har god råd så jeg synes ikke det er riktig at noen få skal gjøre all dugnaden og resten betale seg ut. Det bør være likt for alle. Endret 14. september 2020 av Arkana 5
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #6 Skrevet 14. september 2020 2 hours ago, Arkana said: De fleste starter rundt skolealder, men noen før. Jeg må si at jeg ikke forstår de som har barna på fritidsaktiviteter i barnehagealder. Hverdagen er da stressende nok som den er og barn blir faktisk stresset de også. Vent til de ønsker det selv. Hvor mye dugnad det er kommer helt an på type aktivitet, men ingen av aktivitetene mine barn har deltatt på har krevd mye dugnad fra foreldrene. Jeg har heldigvis aldri opplevd at det er mulig å betale seg ut av dugnad. Dugnad holder prisen nede og muliggjør fritidsaktiviteter for flest mulig. Ikke alle har råd til å betale seg ut av dugnad og det er jo heller ikke slik at de som har dårligst råd har mer tid enn de som har god råd så jeg synes ikke det er riktig at noen få skal gjøre all dugnaden og resten betale seg ut. Det bør være likt for alle. Vi har vårt barns fritidsaktiviteter tre minutters (barne)gange unna hjemmet, og så har vi voksne full fleksitid så har alltid hentet barnet i tretiden, spist middag, og så er det enten aktivitet eller trening med barna i nabolaget frem til lesestund og kveldsmat. Så jeg er HELT enig i at barn ofte organiseres halvt ihjel og helt klart har en altfor stressende hverdag. Men det finnes også familier som får til dette, og der barnet ikke opplever stress overhodet. Det handler om prioriteringer, litt flaks og planlegging. Anonymkode: 623ba...6d3
Susan Sto Helit Skrevet 14. september 2020 #7 Skrevet 14. september 2020 Her starter barn på fritidsaktivitet fra ca siste året i barnehagen eller 1. -2. klasse. De minste, som fortsatt går i barnehagen, går gjerne på svømming eller allidrett eller dans eller annet som er lystbetont og litt generelt. I løpet av 1. og 2. klasse har de gjerne delt seg på en del av lagsportene og korps og sånt. Min opplevelse er at hvis du vil betale deg helt ut av dugnad, så sender du barnet på en fullt ut betal-aktivitet. (Tae-Kwon-do, svømming og kulturskole f.eks.) Det koster gjerne noen tusen i mnd, siden du betaler for alt. På de aktivitetene som er foreldredrevet, så er det nødvendig med noe dugnad. Mengden varier fra aktivitet til aktivitet, og også typen dugnad varierer. Det varierer også hvor mye den enkelte forelder velger å engasjere seg. Så belastningen faller gjerne mer på noen enn på andre. Fotballen trenger kanskje en trener og en lagleder. Begge deler er mye jobb, og det er gjerne et par foreldre som må stille opp. Resten av foreldrene bidrar med kjøring til kamper, hallvakt, kafeteria og kanskje som hjelpetrenere. Andre aktiviteter har kanskje loppemarked eller noe annet stort en gang eller to i løpet av året, som krever alle foreldre. Og så er det bare noen få engasjerte som drar lasset resten av året. Dugnad er generelt viktig for å holde prisene nede og nivået på opplegget oppe. Det varierer også veldig hvordan ting løses fra sted til sted. Korps kan f.eks. løses på mange måter. Noen har masse dugnad, men lav foreldrebetaling, og holder alt av instrumenter og instruktører for barna. Andre har ikke så mye dugnad, men krever at barna selv eier instrument, eller at man selv betaler for undervisning gjennom kulturskolen. Å engasjere seg i det barna driver med er forresten ganske givende også. Ofte er "bivirkningene" at man blir kjent med barnas venner og deres foreldre. I tillegg til at man er gode rollemodeller for barna i forhold til hvordan ting fungerer når alle bidrar. Det er forresten få ting som er mer frustrerende for de som engasjerer seg mye, enn de foreldrene som "aldri har tid" til å følge opp eget barn. Spesielt de som forventer forståelse for at de ikke klarer et par timers hallvakt en gang i halvåret, samtidig som denne da må dekkes av de som stiller opp flere timer hver uke fra før.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #8 Skrevet 14. september 2020 3-4 års alderen er vanlig her. Ingen dugnad når de er så små. Anonymkode: cc4cd...9e5
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #9 Skrevet 14. september 2020 Mine har begynt med en aktivitet mens de gikk i barnehagen. Min erfaring er at det sjelden er dugnader for disse gruppene. Men det kan jo være et foreldremøte der man ordner noe i forkant/etterkant. eller at man har en avslutning før jul/sommer der man skal ha med en kake, eller det er en kamp eller forestilling. Dugnad er jo stort sett for å holde prisene nede, men jeg tror ikke det skal være mulig å betale seg ut av det, det ville jo fungere som økonomisk straff hvis man ikke kan delta. Jeg har vært alene (mann som jobber periodevis borte) og har ikke alltid hatt mulighet til å stille på dugnader der man ikke kan ta med barna.(feks dugnad i barnehagen). Da har jeg alltid kunne spørre om jeg kan få noen andre oppgaver, som å ta med noe hjem som skal vaskes/settes i stand, eller stille med noe mat/kake på forhånd til de som skal jobbe., Anonymkode: 24c3b...bbf
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #10 Skrevet 14. september 2020 Har en venninne med tre barn, og hun har meldt dem alle på sin første idrett i en alder av 3 år. Som regel turn eller dans, som første idrett. Siden har det fortsatt med håndball og fotball. Fotball er morens favorittidrett, som hun selv har drevet med i mange år tross skader, og hun har nok styrt ungene inn på det med stø hånd. Alle tre endte opp med håndball, inntil skader tok den eldste ut av det, og hun ble dommer i idretten i stedet. De to yngste har enda ikke måttet operere noe pga skader, som moren og eldstebarnet har vært nødt til gjentatte ganger. Skjønner ikke at folk pusher ungene sine på idretter de selv har vært så mye skadet av. Anonymkode: 07a65...b4b
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #11 Skrevet 14. september 2020 Førstefødte; begynte på turning 1,5år gammel. Begynte på svømming 4år. Andremann; 4 år (søsteren er såpass mye eldre, 9år, så blir ikke noe sammenligning) og går fortsatt ikke på noe. Vi nyter ettermiddagene i ro og fred, og null stress med å rekke trening med mer. Det kommer tidsnok!! Tenker han får begynne året han skal på skolen, eventuelt svømming neste år da jeg mener dette er noe som er viktig å kunne, fremfor andre fritidsaktiviteter. Anonymkode: 34343...d98
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #12 Skrevet 14. september 2020 Det vanlige er 1-2 aktiviteter fra 1 klasse. 7-åringen går på svømmekurs. Han ønsker å starte på fotball, men tror ikke vi klarer å få det til dessverre fordi jeg jobber fullt, er mye alene og har flere barn. Fotball har 2 treninger i uka, kamper og dugnader. Det er kanskje den aktiviteten som krever mest av foreldrene Anonymkode: 92e15...c58
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #13 Skrevet 14. september 2020 Svømming i 1 års alderen, så baller det på seg når årene går. Anonymkode: 1b922...2a2
GammelKaktus Skrevet 14. september 2020 #14 Skrevet 14. september 2020 Her har det gått i svømming og karate fra 4 års alder, ingen dugnad nødvendig, betaler oss ut av alt. Når går han ikke på noe, har ikke lyst og corona gir så mange restriksjoner at han ikke har lyst til å prøve noen nytt heller dette året. Det er helt greit, da får han styre tiden selv noe han trives med. De aller fleste på hans trinn (4) og over har droppet ut av aktiviteter nå etter corona. Alderen og økonomi har nok og hatt litt å si tenker jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå