heipådeg11 Skrevet 14. september 2020 #1 Skrevet 14. september 2020 Hei! Ganske sikker på at eggløsningen kom senere enn hva den skulle, og lurer litt på hvordan man da regner termin? Regne man fortsatt fra første dag i sist mens? Har hørt at hvis eggløsningen er sen så er det større risiko for SA hvis lak blir gravid? Noen som vet? Syns jeg ser en strek? Jeg er veldig usikker!
Amatariel Skrevet 14. september 2020 #2 Skrevet 14. september 2020 Stemmer ikke at sen EL gir større fare for abort. For din egen del kan du bruke denne terminkalkulatoren, kryss av for beregn fra unnfangelsen. Velg sykluslengde, så får du opp termindato. Om du f.eks hadde EL den 4. sept og har syklus på 35 dager så er termin 31.mai. MEN vær obs på at legene er helt nazi på å bruke dette "hjulet" sitt. Som beregner termin ut fra første dag i siste mens. Uansett. Jeg har vært gravid mange ganger, og alltid irritert meg at de bruker den. Når jeg vet når jeg hadde EL. Man blir jo flyttet på på ultralyder, men jeg liker å holde meg til det som er riktig helt fra starten av. Så ved mine to siste graviditeter så har jeg løyet om første dag i siste mens. Når jeg får det spørsmålet svarer jeg konsekvent den datoen som er 14 dager før jeg vet jeg hadde EL. Det har alltid blitt riktig på UL. 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #3 Skrevet 14. september 2020 Jeg har også sen eggløsning. Den ene gangen jeg ble gravid endte det dessverre med MA. Ikke for å skremme deg, men lurer også på om sen eggløsning kan være årsak. Har lest at egget kan bli skadet hvis det blir utsatt for flere LH-topper, altså at egget prøver å slippe tidligere i syklus, men klarer ikke. Vet ikke om det er sant da,finner lite om det på nettet. Må nok høre med gynekolog. Anonymkode: d2e9f...904
Mushumla Skrevet 9. desember 2020 #4 Skrevet 9. desember 2020 Amatariel skrev (På 14.9.2020 den 8.32): Stemmer ikke at sen EL gir større fare for abort. For din egen del kan du bruke denne terminkalkulatoren, kryss av for beregn fra unnfangelsen. Velg sykluslengde, så får du opp termindato. Om du f.eks hadde EL den 4. sept og har syklus på 35 dager så er termin 31.mai. MEN vær obs på at legene er helt nazi på å bruke dette "hjulet" sitt. Som beregner termin ut fra første dag i siste mens. Uansett. Jeg har vært gravid mange ganger, og alltid irritert meg at de bruker den. Når jeg vet når jeg hadde EL. Man blir jo flyttet på på ultralyder, men jeg liker å holde meg til det som er riktig helt fra starten av. Så ved mine to siste graviditeter så har jeg løyet om første dag i siste mens. Når jeg får det spørsmålet svarer jeg konsekvent den datoen som er 14 dager før jeg vet jeg hadde EL. Det har alltid blitt riktig på UL. Hvordan vet du så sikkert at det ikke stemmer at sen El gir større fare for spontanabort? Jeg tror kanskje ikke det gjelder for de som har tilnærmet normal syklus som bare er litt lang, men for de med f.eks pcos som kan ha flere måneder mellom hver menstruasjon og hvor kroppen prøver på EL men ikke får det til, og egget blir modnet «feil» pga mange små LH-topper før det til slutt slipper. Jeg har hatt en MA hvor jeg ikke aner hvilken syklusdag jeg hadde EL, men sannsynligvis var det over 3 måneder siden mensen da EL kom, og utifra det jeg har lest meg opp på i etterkant vil dette gi veldig stor risiko for SA eller MA ved så sen EL, men det er kanskje ekstremtilfellene, og ikke det du sikter til.
Amatariel Skrevet 10. desember 2020 #5 Skrevet 10. desember 2020 Mushumla skrev (14 timer siden): Hvordan vet du så sikkert at det ikke stemmer at sen El gir større fare for spontanabort? Gynekologen min fortalte meg det. Og da han er spesialist på akkurat dette området, valgte jeg å stole på det. Jeg ble nemlig usikker selv da jeg ofte har hatt sen EL, og har abortert både ved SA og MA. Men så har jeg også abortert ved tidlig EL, så ikke rart jeg ble usikker.
Mushumla Skrevet 10. desember 2020 #6 Skrevet 10. desember 2020 Amatariel skrev (57 minutter siden): Gynekologen min fortalte meg det. Og da han er spesialist på akkurat dette området, valgte jeg å stole på det. Jeg ble nemlig usikker selv da jeg ofte har hatt sen EL, og har abortert både ved SA og MA. Men så har jeg også abortert ved tidlig EL, så ikke rart jeg ble usikker. Ok, vil også stole på han da! Det er sikkert utrolig mange faktorer som kan spille inn, spesielt ved pcos, og så tenker jeg feilaktig at det kan være pga sen eggløsning når det egentlig ikke er det som er hovedproblemet.. man blir så desperat etter en forklaring liksom!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå