AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #1 Skrevet 14. september 2020 Hva kan jeg gjøre for å bedre på dette? Får mat, men sovner ikke. Ligger våken og babler. Sovner ikke før etter omtrent 1,5 time, da kunne dagen fint starta. Og jeg tror hun regner det som første dupp! Argh. Anonymkode: 31eac...689
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #2 Skrevet 14. september 2020 Høres kjent ut Anonymkode: 90da8...8da 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #3 Skrevet 14. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva kan jeg gjøre for å bedre på dette? Får mat, men sovner ikke. Ligger våken og babler. Sovner ikke før etter omtrent 1,5 time, da kunne dagen fint starta. Og jeg tror hun regner det som første dupp! Argh. Anonymkode: 31eac...689 Mest sannsynlig ingenting. Det finnes de som mener at du må være streng og "lære babyen når det er greit å våkne", men min erfaring er at det er særdeles lite å gjøre med babyens indre klokke. Legg deg tidligere så du får nok søvn 🙂 Anonymkode: 6f9d5...589 15
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #4 Skrevet 14. september 2020 Er ikke så mye du kan gjøre. I en periode stod vi opp klokka fire her, for da var babyen min klar for å starte dagen. For veldig mange går dette til av seg selv, så bare smør deg inn med tålmodighet, ta deg en dupp midt på dagen hvis det lar seg gjøre og kos deg med babyen din. Anonymkode: d25fe...781 5
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #5 Skrevet 14. september 2020 Jeg bestemte meg for å slutte å ta ut barnet om han våknet før 06.00. Det var fortsatt kvelden noe jeg ønsket at han skulle forstå ved at jeg ikke startet dagen 04.00-05.00. Alt jeg gjorde var å trøste han om han gråt, men ellers lot jeg han bare ligge å småprate. Jeg lot han sovne på egenhånd. Sånn holdt han på et par mnd før han begynte å sove frem til 6.30-07.00. Er lite du kan gjøre annet enn å være konsekvent. Merket raskt forbedring før han sluttet helt 😊 Anonymkode: cb53f...31a
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #6 Skrevet 14. september 2020 Har i likhet med andre her også stått opp i 04 tiden, nå er det 05 ca. Barnet er 1 år eldre enn ditt TS, så... 4 åringen kan og våkne i 05 tiden enda. Anonymkode: 78290...c05
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #7 Skrevet 14. september 2020 Mine er sånn ennå, og de er 6 og 8 år... med eldste prøvde jeg å endre det, men etter flere uker uten hell- og det begynte å nærme seg slutten på permisjonstiden så det kom uansett til å bli tidlige morgener- resignerte jeg. Synes ikke det er så ille med tidlige morgener, men begge hadde noen måneder der de insisterte på å være våkne flere timer midt på natta... det holdt på å ta knekken på meg (da ble det leggetid for mor ca 20:30 Kjedeligste perioden i mitt liv, men det varte ikke evig det heller) De er bare sånn, skikkelige morgenfugler, men etter at de ble 5-6 år og i stand til å stå opp selv om morgenen i helgene synes jeg egentlig det er helt fint. Vi må ut døra før halv åtte hver morgen, og siden de står opp tidlig går alt rolig og stressfritt for seg. Du kan prøve å endre på det, kanskje det går, kanskje ikke. Det aller viktigste er at du får nok søvn, så om det ikke nytter å endre tiden babyen sover må du sørge for å legge deg tidlig nok. Alt blir så tungt når man er trøtt. Anonymkode: bdf97...0bb 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #8 Skrevet 14. september 2020 Med første holdt vi hardt på at det ikke var morgen før 6. Babyen var tydelig uthvilt og ville opp, og ble sint etterhvert, men nei, det var natta! Helt til klokka ble 6, og han hadde skreket i lang tid, da tok vi han opp. Hva lærte han? Skriker jeg lenge nok får jeg det jeg vil. Med nr to var vi fast bestemt på at vi ikke ville gjøre det der igjen. Så vi stod heller opp. Noen ganger så tidlig som 4.15. Det varte i en kort del av livet, noen uker/mnd. Nå står hun aldri opp tidligere enn kl 6, og er 18 mnd gammel. Glad vi ikke tok de kampene, for en meningsløs ting å skape dårlig stemning for. Anonymkode: c8a40...8a9 5
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #9 Skrevet 14. september 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med første holdt vi hardt på at det ikke var morgen før 6. Babyen var tydelig uthvilt og ville opp, og ble sint etterhvert, men nei, det var natta! Helt til klokka ble 6, og han hadde skreket i lang tid, da tok vi han opp. Hva lærte han? Skriker jeg lenge nok får jeg det jeg vil. Med nr to var vi fast bestemt på at vi ikke ville gjøre det der igjen. Så vi stod heller opp. Noen ganger så tidlig som 4.15. Det varte i en kort del av livet, noen uker/mnd. Nå står hun aldri opp tidligere enn kl 6, og er 18 mnd gammel. Glad vi ikke tok de kampene, for en meningsløs ting å skape dårlig stemning for. Anonymkode: c8a40...8a9 Babyen her virker uthvilt, men skriker ikke. Bare babler. I opptil halvannen time. Ser poenget, men dette er baby nr 2 og vi har allerede en morgenfugl på 4 som fortsatt våkner før kl 06. Så for oss er det ikke snakk om uker/mnd, men 4 ÅR med dette. Da blir man litt desperat etter å få normale morgener. Anonymkode: 31eac...689
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #10 Skrevet 14. september 2020 Min 6 åring står opp i 5-6 tiden også. Nå ee han så stor at han kan la meg sove til 6.30-07 mens han spiser frukt/knekkebrød og koser seg med spill eller netflix. Jeg prøvde å bare la være å stå opp før kl 06.30 da han var mindre, men det funker ikke. Hans indre klokke er som den er. Jeg lærte han imidlertid å være stille så jeg kunne slumre. Jeg matet han, og så tok jeg han med i senga igjen for "stilletid/roligtid". Som andre sier her, ta ansvar for egen søvn og legg deg tidligere. Da blir det ikke noe fælt. Og alle barn blir eldre, og da går det seg til på en eller annen måte. Anonymkode: 785d9...8ec
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #11 Skrevet 14. september 2020 Helt normalt! Anonymkode: a7e2f...9d1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #12 Skrevet 14. september 2020 Sånn holder min på og, seks måneder. Jeg blir i sengen til etter første dupp. Bytter blei da, men ellers har vi det bare helt rolig i sengen. Tror det er ganske vanlig at de våkner på den tiden. Anonymkode: 95975...2ca
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #13 Skrevet 14. september 2020 Min på 2 gjør det fremdeles, vi har prøvd absolutt alt, inkludert betalt mange penger for søvnterapeut for barn uten at det hjalp. Så nå legger vi oss kl 21 selv så vi i hvert fall får nok søvn. Han starter uansett dagen kl 04.30, det får vi dessverre ikke endret. Anonymkode: f1162...ad7
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #14 Skrevet 14. september 2020 Helt normalt. Je 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Babyen her virker uthvilt, men skriker ikke. Bare babler. I opptil halvannen time. Ser poenget, men dette er baby nr 2 og vi har allerede en morgenfugl på 4 som fortsatt våkner før kl 06. Så for oss er det ikke snakk om uker/mnd, men 4 ÅR med dette. Da blir man litt desperat etter å få normale morgener. Anonymkode: 31eac...689 Når står du opp når du skal på jobb da? Hva er en normal morgen liksom? Jeg må stå opp 5.30 for å rekke jobb og barnehage, så at ungen min står opp 6 er jo helt perfekt 😅 Anonymkode: 8cd3f...62e
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #15 Skrevet 14. september 2020 Min på 5,5mnd gjør akkurat det samme. Noen ganger babler han etter mat midt på natten, gjerne i halv tre tiden også. Utrolig frustrerende, spesielt når han sovner hvis jeg bare tar han opp og holder han litt. Skriker aldri, men man kan bli litt koko av all bablingen også Anonymkode: 353eb...515
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #16 Skrevet 14. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Helt normalt. Je Når står du opp når du skal på jobb da? Hva er en normal morgen liksom? Jeg må stå opp 5.30 for å rekke jobb og barnehage, så at ungen min står opp 6 er jo helt perfekt 😅 Anonymkode: 8cd3f...62e Nå er jeg jo i permisjon da, men jobber normalt sett nattevakter og er B-menneske 4-åringen leveres sent i bhg. Skulle gjerne hatt morgener som starter kl 07-08, det hadde vært helt nydelig. Anonymkode: 31eac...689
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #17 Skrevet 14. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå er jeg jo i permisjon da, men jobber normalt sett nattevakter og er B-menneske 4-åringen leveres sent i bhg. Skulle gjerne hatt morgener som starter kl 07-08, det hadde vært helt nydelig. Anonymkode: 31eac...689 Haha okei. 6 er jo helt normalt for de fleste, så måtte bare spørre 😄 Da skjønner jeg du kunne tenkt deg at de sov litt lenger ja 😊 Anonymkode: 8cd3f...62e
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #18 Skrevet 14. september 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Mest sannsynlig ingenting. Det finnes de som mener at du må være streng og "lære babyen når det er greit å våkne", men min erfaring er at det er særdeles lite å gjøre med babyens indre klokke. Legg deg tidligere så du får nok søvn 🙂 Anonymkode: 6f9d5...589 Signerer denne. Har to barn - det er helt normalt å våkne i 5-6 tiden. Det eneste jeg kan nevne er å sjekke at barnet er varmt nok. Mine kan fortsatt våkne i den tiden om de blir kalde. SÅ minstemor på 2 sover i sovepose, og den må være tykk nok for årstiden. Med pysj inni. Eldste på 4 klarer nå å ordne med dyna selv endelig Men har hun mistet den og blir kald våkner hun og kommer inn til oss og ber om å få varmen under dyna vår. Hun sover i vanlig pysj nå, snart tid for ullpysjen. Anonymkode: 05de7...5af
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #19 Skrevet 14. september 2020 Hos oss har det aldri vært morgen før 0630. Vi har trøstet og matet, men ikke forlatt soverommet før 7, og i allefall ikke stått opp hvis barna sutrer og gråter. Da finner vi roen sammen først, passer på at de ikke "griner seg til" å få stå opp. Har som alle andre hatt perioder på oppvåkning 5, men håndtert det rolig i mørket på soverommet. Etter en måneds tid er vi som regel tilbake til morgen oppvåkning nærmere 7 enn 5. Minste på 18 mnd sover når gjerne til åtte-halv ni på helg. Men signerer over her: pass på at barnet er varmt nok. Vår yngste våkner tidlig om han er kald. Hvis de bæsjer tidlig på morgenen kan det være et tegn på at de er kalde. Anonymkode: e10b3...d8e
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #20 Skrevet 14. september 2020 Mannen kjøpte ny kaffemaskin til meg den perioden eldstemann startet sin første dupp kl. 06.30 etter å ha vært våken noen timer (han jobber skift, og var på jobb flere uker i strekk, så det var alltid jeg som stod opp). Nå har jeg mye glede av kaffemaskina om morgenen når lillesøster mener det er dag. Denne gangen våkner dessverre den eldste akkurat når minsta (og jeg!) er klar for å sove igjen 😅 Anonymkode: d86ab...698
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå