AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #161 Skrevet 30. september 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skrev at jeg synes du legger for mye vekt på fysikk. Det er ikke det samme som å påstå at du med din fysikk mestrer en bestemt jobb. Det å være brannkonstabel krever langt mer enn å være fysisk sterk. Det er heller ikke slik at alle brannkonstabler må være like høye og like sterke. Det er rom for mangfold også i brannvesenet, og det regnes som en styrke for arbeidet de gjør heller enn en svakhet. Jeg tror du lar deg begrense altfor mye av tradisjonelle forventninger til kjønnene med utgangspunkt i biologi. Anonymkode: 91e90...9fa Nei, jeg tror ikke på tryllerier rett og slett. Det er begrensninger når det kommer til biologi. Ellers hadde menn og kvinner konkurrert mot hverandre i sport. Man kan synse og ønske så mye man vil. Menn er generelt bedre rustet til å redde mennesker ut fra brennende hus utelukkende pga av fysikken. Synd, trist, leit, men naturen gir en lang F i hva man har lyst til å klare eller ikke klare. Et fåtall kvinner har en fysikk som duger til slikt. I forhold til egen kroppsvekt må disse som regel bære tyngre enn mennene, kombinert med lavere muskelmasse. Det er også mye lettere å bære noe om man er høy med lange armer, kontra lav og korte. Det har ingenting med "tradisjonelle forventninger" å gjøre. 😂 Det er rett og slett fysikk og biologi. Anonymkode: dc556...e1e 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #162 Skrevet 30. september 2020 35 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, jeg tror ikke på tryllerier rett og slett. Det er begrensninger når det kommer til biologi. Ellers hadde menn og kvinner konkurrert mot hverandre i sport. Man kan synse og ønske så mye man vil. Menn er generelt bedre rustet til å redde mennesker ut fra brennende hus utelukkende pga av fysikken. Synd, trist, leit, men naturen gir en lang F i hva man har lyst til å klare eller ikke klare. Et fåtall kvinner har en fysikk som duger til slikt. I forhold til egen kroppsvekt må disse som regel bære tyngre enn mennene, kombinert med lavere muskelmasse. Det er også mye lettere å bære noe om man er høy med lange armer, kontra lav og korte. Det har ingenting med "tradisjonelle forventninger" å gjøre. 😂 Det er rett og slett fysikk og biologi. Anonymkode: dc556...e1e Det som synes å begrense din tenkning er en veldig snever oppfattelse av hva det innebærer å være brannkonstabel. Dette er team work. Man trenger mange slags folk på et team. God fysisk form og styrke er en forutsetning, men man må ikke vinne NM i styrkeløft for å kvalifisere seg. Det er ikke slik at kvinner per definisjon ikke kan kvalifisere seg. Hvis du hadde sjekket linken min hadde du sett at det er damer i alle størrelser som jobber i brannvesenet i dag. Og de vil ha flere. Det å argumentere med natur og biologi for å forklare hvorfor menn og damer ikke kan ha visse yrker er noe jeg rett og slett finnes veldig snevert og gammeldags. Jeg vil i alle fall ikke la meg begrense av en slik tankegang. Du har selvsagt rett til å ha din mening. Men jeg vil be deg reflektere over at dette kan oppleves som fordomsfullt av andre, og som en kunstig begrensning. Anonymkode: 91e90...9fa
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #163 Skrevet 30. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det som synes å begrense din tenkning er en veldig snever oppfattelse av hva det innebærer å være brannkonstabel. Dette er team work. Man trenger mange slags folk på et team. God fysisk form og styrke er en forutsetning, men man må ikke vinne NM i styrkeløft for å kvalifisere seg. Det er ikke slik at kvinner per definisjon ikke kan kvalifisere seg. Hvis du hadde sjekket linken min hadde du sett at det er damer i alle størrelser som jobber i brannvesenet i dag. Og de vil ha flere. Det å argumentere med natur og biologi for å forklare hvorfor menn og damer ikke kan ha visse yrker er noe jeg rett og slett finnes veldig snevert og gammeldags. Jeg vil i alle fall ikke la meg begrense av en slik tankegang. Du har selvsagt rett til å ha din mening. Men jeg vil be deg reflektere over at dette kan oppleves som fordomsfullt av andre, og som en kunstig begrensning. Anonymkode: 91e90...9fa Biologi og menneskelig fysikk er langt i fra noen kunstig begrensning. At man innen for brannvesenet kan jobbe med andre ting enn å bære folk ut av brennende hus er ikke noe argument for å senke de fysiske opptakskravene. Hvis mitt hus brenner vil jeg heller ha 5 sterke menn som kommer og redder meg, enn tre menn og to damer som kom inn på grunn av kjønnskvotering. Dersom to av mennene får en bjelke i hodet og trenger hjelp for å komme seg ut har damene rett og slett ikke kapasiteten til å gjøre det. En brannmann på 90 kilo + utstyr er veldig tung. Er han bevisstløs i tillegg er han enda tyngre. En dame hadde nok klart å redde meg, men veldig få er så små som meg. Det blir for dumt å ha flere på jobb kun fordi man skal ha med kvinnene. Brannmann er rett og slett et yrke menn er best egnet til. De har veldig mange og forskjellige oppgaver som damer også kan gjøre, men når man setter opp vaktlista vet man ikke på forhånd hvilke oppgaver som dukker opp. Generelt sett er menn sterkere og raskere enn kvinner. Å mene noe annet blir ikke noe annet enn ens egne subjektive mening. Du skal selvfølgelig få lov til å ha meningen din, men jeg kommer aldri til å si meg enig med deg. Da tar vi nemlig feil begge to. Anonymkode: 29401...c20
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #164 Skrevet 30. september 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Biologi og menneskelig fysikk er langt i fra noen kunstig begrensning. At man innen for brannvesenet kan jobbe med andre ting enn å bære folk ut av brennende hus er ikke noe argument for å senke de fysiske opptakskravene. Hvis mitt hus brenner vil jeg heller ha 5 sterke menn som kommer og redder meg, enn tre menn og to damer som kom inn på grunn av kjønnskvotering. Dersom to av mennene får en bjelke i hodet og trenger hjelp for å komme seg ut har damene rett og slett ikke kapasiteten til å gjøre det. En brannmann på 90 kilo + utstyr er veldig tung. Er han bevisstløs i tillegg er han enda tyngre. En dame hadde nok klart å redde meg, men veldig få er så små som meg. Det blir for dumt å ha flere på jobb kun fordi man skal ha med kvinnene. Brannmann er rett og slett et yrke menn er best egnet til. De har veldig mange og forskjellige oppgaver som damer også kan gjøre, men når man setter opp vaktlista vet man ikke på forhånd hvilke oppgaver som dukker opp. Generelt sett er menn sterkere og raskere enn kvinner. Å mene noe annet blir ikke noe annet enn ens egne subjektive mening. Du skal selvfølgelig få lov til å ha meningen din, men jeg kommer aldri til å si meg enig med deg. Da tar vi nemlig feil begge to. Anonymkode: 29401...c20 Nå har du malt deg inn i et hjørne og i tillegg bygget flere nye stråmenn. Det er ikke kjønnskvotering i brannvesenet og kvotering er ikke nevnt før du tok det opp. Jeg har ikke argumentert for å senke opptakskravene, så der biter jeg heller ikke på. Kvinner greier kvalifisere seg med dagens krav. Igjen så mener jeg du viser liten kunnskap om hvordan brannvesenet jobber og hva slags evner som kreves. Hadde det kun handlet om rå styrke så hadde minst halvparten av alle brannMENN jeg kjenner fått sparken. Det at brannvesenet vil ha inn flere kvinner handler om kvalitet, trygghet og arbeidsmiljø. De vil ha kvinner fordi de er kvinner, ikke på tross av. Du er i din fulle rett til å foretrekke å bli reddet av en mann. Regner med du ikke hadde turt å si det rett i fjeset på kvinner i brannvesenet du eventuelt måtte møte på din vei. Og regner med de hadde bedt deg tie stille og reddet deg likevel 🙂 Tror jeg stopper her. Anonymkode: 91e90...9fa
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #165 Skrevet 30. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er i din fulle rett til å foretrekke å bli reddet av en mann. Regner med du ikke hadde turt å si det rett i fjeset på kvinner i brannvesenet du eventuelt måtte møte på din vei. Og regner med de hadde bedt deg tie stille og reddet deg likevel 🙂 Tror jeg stopper her. Anonymkode: 91e90...9fa Hvis du leste litt bedre så handlet det å blir reddet av et team av menn mer om sikkerheten for de andre brannmennene enn min. De aller fleste hadde klart å redde meg. Jeg veier knapt 50 kilo. Du har rett i at det ikke kun går på rå styrke, det handler også om utholdenhet. Det er heldigvis ingen planer om å fire på kravene til de fysiske testene. Ikke i Norge i hvert fall, men i USA lar de kvinner få bli brannmenn selv om de ikke klarer kravene. Det er ganske skremmende! https://nypost.com/2015/05/05/fdnys-unfit-the-perils-of-pushing-women-into-firefighting/ Anonymkode: 29401...c20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå