AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #141 Skrevet 28. september 2020 Privilegie: Jeg er ateist. Diskriminering: Er alenepappa. Markedsverdien på arbeidsmarkedet har sunket til omtrent null, det er faktisk helt krise. Anonymkode: 617db...fba 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #142 Skrevet 28. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Noe fordommer er det, ja. Usikker på om jeg vil kalle det diskriminering. Mye kommentarer om «du kan jo bare spørre pappa om penger». Nei, det er ikke sånn det fungerer. Skulle ta opp litt lån på huset til oppussing og fikk kommentar av bankmannen min om «kan du ikke bare spørre pappa om penger, det er jo mye lettere for dere» Også venner som synes jeg «sklir» gjennom livet alt for lett. «Du får jo alt i fanget og alt løser seg jo for deg» og forventninger om at jeg betaler mest i forbindelse med feks babyshower og utdrikningslag. Anonymkode: a9c7b...453 Skjønner at det er kjipt. Takk for at du deler flere eksempler. Jeg lurer på om jeg burde nyansert hovedinnlegget, men det får jeg ikke gjort noe med. Men det går opp for meg at man kan være privilegert (for eksempel fordi man er rik) men samtidig oppleve fordommer pga privilegiet. Det var kanskje dumt å sidestille fordommer og diskriminering, for de er ikke alltid to sider av samme sak. Kanskje det er jo lignende noen menn I tråden også reagerer på. De mener seg utsatt for fordommer pga de er hvite og menn. For eksempel at hvis de har et problem, så blir det ikke tatt alvorlig of feies kanskje bort. Det trenger ikke bety at de systematisk diskrimineres pga de er hvite og menn. Men det er helt klart en fordom de er utsatt for. Anonymkode: 91e90...9fa
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #143 Skrevet 28. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Privilegie: Jeg er ateist. Diskriminering: Er alenepappa. Markedsverdien på arbeidsmarkedet har sunket til omtrent null, det er faktisk helt krise. Anonymkode: 617db...fba Pga folk er redd du skal ha mange sykedager osv? Så utrolig kjipt. Lurer på om det er samme greiene med alenemødre. Eller kanskje det til og med går mer ut over deg siden du bryter med 'trad' kjønnsrollemønster. Lo litt da du skrev ateist som privilegie. Men så skjønte jeg hva du mente. Det er jo faktisk det, sånn generelt, sammenlignet med å være religiøs. Hvis man er agnostiker slipper man kanskje enda lettere unna/glir lettere igjennom. Går ut fra du noen ganger drar fordel av at du er mann, selv om alenepappatilværelsen kanskje overskygger dette for øyeblikket? Anonymkode: 91e90...9fa
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #144 Skrevet 29. september 2020 On 9/17/2020 at 3:00 PM, AnonymBruker said: Jeg tror mange har misforstått hva begrepet ''white privilege'' faktisk går ut på. Hvitt privilegium (for å prøve å fornorske begrepet) går ikke ut på å ha dårlig samvittighet for hvem du er, hvor du kom fra og hvor du er i verden. Det handler ikke om at du ikke har fortjent det du har jobbet for. Det det derimot handler om er å erkjenne at man som hvit person faktisk har en joker i ermet overfor de som ikke er hvite, både i fortiden og nåtiden. Dersom man ikke kan erkjenne det, er det umulig å viske ut rasisme helt. Jeg er selv hvit, og unnskylder ikke meg selv for det, men jeg kan samtidig erkjenne at jeg har en fordel her i verden nettopp fordi jeg er hvit. Søsteren min er adoptert fra et asiatisk land, og det er skremmende hvor mange mikroaggresjoner (og også tydelig rasistiske handlinger) hun opplever i løpet av en uke altså. Jeg synes dette er lite konkret. Hvilken joker? I fortiden har hvite gjort alle teknologiske fremskritt, vunnet krigene og vært best på det de har gjort. I dagens samfunn mener mange at hvite skal skamme seg for det. Alle kriget med nabostammer og naboland. Hvite kom lengst med båter og var mest vellykket i den forferdelsen krig er. Det har alltid vært en fordel å være vellykket, så får andre svar for hvorfor hvite ble møtt med pil og bue. Hvilken fordel har du i nåtiden av å være hvit? Du har opplevd mindre rasisme enn din søster. Det er en konsekvens av å være en del av majoriteten. Du kan jo dra til India hvor det er dokumentert at det er landet hvor færrest mennesker ville likt å ha naboer av en annen hudfarge. Det dreier seg om å være en minoritet omringet av en majoritet. En fra Kina som bosetter seg i Kongo opplever også dette. Er det brown privilege da? Dette har ingenting med hvithet å gjøre. Norge scorer faktisk som et av de laveste landene på rasisme på verdensbasis. Rasisme er her også, men hvem skal vi se opp til og lære oss opp? Vi gjør nesten den beste jobben noe land har gjort hittil i hvert fall. Quote Det samme gjelder kjønn. Historisk sett har det alltid vært et privilegium å være mann. Men man rakker da ikke ned på menn av den grunn. Det er ikke menns feil at de ble født som menn. Men dersom man ikke forstår at man er mer privilegert som mann enn som kvinne (på at globalt statistisk nivå) kommer man ikke langt i kampen for likestilling. (Og det samme gjelder selvsagt andre veien, på de få områdene det gjelder hvor (i mine øyne) kvinnen er mer privilegert enn mannen, som for eksempel barnefordeling). Anonymkode: d91b3...506 Nei, det har ikke historisk sett vært et privilegium å være mann. Menn har hatt og har de fysisk tunge jobbene. Gruvedrift, oljeservice, bygg og anlegg. Menn lever kortere, jobber mer, får oftere kreft, blir diskriminert i likestillingsloven. Flest selvmord, flest som faller ut av samfunnet. Faktisk gruppen som tjener minst også. Fordi menn er både de som tjener mest og de som tjener minst. Det er det like fokus på. De bare sauser sammen menn/kvinner i to grupper og ingen bryr seg om mennene som faktisk er på bunnen fordi det finnes noen milliardærer som er menn. Nesten utelukkende menn dør på jobb i Norge. Men når menn får risikotillegg for arbeidet og tjener mer, så er resultatet lavere lønn for kvinner og noen trekker konklusjonen at kvinner blir betalt mindre lønn. Som du nevner har du også barnefordeling. Ingen påstår at det er diskriminering når det kun er 5 mannlige jordmødre i Norge. Når det er færre enn 40% toppledere, så lyver feminister om systematisk diskriminering. Du ser på rapportene som det henvises til, så er sammenligningen er alltid rundt kvinner der det kun var menn før i tiden. Aldri motsatt. Hadde kvinner fått 30% mindre i lønn, så hadde alle økonomer anbefalt å kun ansette kvinner og spart 30% i lønnsutgifter. Likelønnskommisjonen i 2008 kom frem til at menn og kvinners valg av yrke står for nesten hele forskjellen i lønn. De som jobber mest deltid er single barnløse kvinner over 30. Se gjennom bløffen, eller vær en ideolog som er villig til å lyve om hvordan samfunnet faktisk er for å få særrettigheter der man ikke fortjener dem. Anonymkode: 7a137...3e3 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #145 Skrevet 29. september 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg synes dette er lite konkret. Hvilken joker? I fortiden har hvite gjort alle teknologiske fremskritt, vunnet krigene og vært best på det de har gjort. Dette er ikke riktig. Det regnes som et tegn på 'white entitlement' å uttrykke meningene sine på denne måten, altså som en selvfølgelig sannhet uten å føre bevis. Dessuten er det ikke det dine forfedrene har gjort noen grunn til at du skal behandles bedre eller annerledes enn folk med andre forfedre. Men sånn for å bryte illusjonen om hvor unikt fantastisk hvite har vært historisk sett. Du kan begynne med å undersøke opphavet til følgende: Tallsystemet Skriving Kunst Språksystem Medisin Metallurgi Kalender Matematikk Religion Kristendom Irrigering Romaner Papir Blekk Dans Musikk Dynamitt (gunpowder) Våpen Bomber Tidsinnstilte bomber Seismograf Kompass Just-in-time produksjon CD-spillere MP3-spillere Pokemon Kalkulator Karaoke Lithium ionebatterier Yoga Martial arts Silke Paraply/parasoll Te Nudler Shampoo Kilder: https://afrogistmedia.com/10-african-inventions-that-changed-the-world https://www.google.com/amp/s/qz.com/735731/dear-steve-king-here-are-some-things-not-invented-by-white-people-in-the-us-or-europe/amp/ Anonymkode: 91e90...9fa
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #146 Skrevet 29. september 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Nei, det har ikke historisk sett vært et privilegium å være mann Bare for å ta noen helt åpenbare eksempler. Anser du det å kunne stemme og ta arbeid utenfor hjemmet, eller å ha kontroll over egen økonomi, som privilegier? Hvis ja, må den udokumenterte påstanden din revurderes. Jeg oppfordrer deg til å starte en egen tråd hvis du vil diskutere det videre. 1 hour ago, AnonymBruker said: Hadde kvinner fått 30% mindre i lønn, så hadde alle økonomer anbefalt å kun ansette kvinner og spart 30% i lønnsutgifter. Hvorfor det? Dette handler ikke kun om rasjonalitet. Det handler om sosial arv, systematiske forskjeller og makt. 1 hour ago, AnonymBruker said: Likelønnskommisjonen i 2008 kom frem til at menn og kvinners valg av yrke står for nesten hele forskjellen i lønn Hva er et valg, tenker du? Og hvorfor skal ikke det tunge, turnusbelagte og risikofylte yrket sykepleier eller hjelpe/vernepleier lønnes like bra som tunge 'manneyrker'? Når dette er sagt, er utviklingen på riktig vei. Nå tjener endelig sykepleiere mer enn forskalingssnekkere, slik var det ikke for 8 år siden. Forhåpentlig kommer vi også dit at både kvinner og menn skal oppfatte at begge disse yrkene er like tilgjengelige for dem og ikke øremerket et bestemt kjønn, slik at yrkene er reelle valgmuligheter. 1 hour ago, AnonymBruker said: Menn har hatt og har de fysisk tunge jobbene. Gruvedrift, oljeservice, bygg og anlegg. Menn lever kortere, jobber mer, får oftere kreft, blir diskriminert i likestillingsloven. Flest selvmord, flest som faller ut av samfunnet. Faktisk gruppen som tjener minst også. Fordi menn er både de som tjener mest og de som tjener minst. Det er det like fokus på. Skal jeg bare si at menn velger selv hvilken jobb de tar, og at de velger selv en livsstil som gjør at de dør tidligere? Og de velger selv å ta selvmord? Det kunne jeg sagt, men sier det ikke. Alle disse tingene vil bli BEDRE med mer likestilling. Men for å få det må menn også gi opp noen privilegier som de i dag nyter godt av kun i kraft av å være menn (og disse nytes også av folk i bygg og anlegg, etc). Har du delt din opplevelse av egne privilegier her i tråden? Det må du gjerne gjøre. Anonymkode: 91e90...9fa
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #147 Skrevet 29. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bare for å ta noen helt åpenbare eksempler. Anser du det å kunne stemme og ta arbeid utenfor hjemmet, eller å ha kontroll over egen økonomi, som privilegier? Hvis ja, må den udokumenterte påstanden din revurderes. Jeg oppfordrer deg til å starte en egen tråd hvis du vil diskutere det videre. Allmenn stemmerett for menn kom kun 15 år før kvinner fikk stemmerett. Det var et lite utvalg av menn som hadde stemmerett før dette. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor det? Dette handler ikke kun om rasjonalitet. Det handler om sosial arv, systematiske forskjeller og makt. Nei, det handler om utdanning- og yrkesvalg. Det sier seg selv at dersom det hadde vært lov å betale kvinner 30% mindre for samme arbeid ville alle ansatt kvinner og dermed spart en hel haug i lønnskostnader, arbeidsgiveravgift og lignende. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva er et valg, tenker du? Og hvorfor skal ikke det tunge, turnusbelagte og risikofylte yrket sykepleier eller hjelpe/vernepleier lønnes like bra som tunge 'manneyrker'? Når dette er sagt, er utviklingen på riktig vei. Nå tjener endelig sykepleiere mer enn forskalingssnekkere, slik var det ikke for 8 år siden. Forhåpentlig kommer vi også dit at både kvinner og menn skal oppfatte at begge disse yrkene er like tilgjengelige for dem og ikke øremerket et bestemt kjønn, slik at yrkene er reelle valgmuligheter. Sykepleiere og vernepleiere lager ikke noe verdiskapning. De pleier syke mennesker, som er et veldig viktig yrke, men det skaper ikke noen direkte verdi. En kvinne kan like gjerne velge å bli forskalingssnekker som en mann kan, men interesser og personlige egenskaper er en avgjørende faktor i utdannings- og yrkesvalg. Dersom menn og kvinner hadde vært like hadde det vært like mange av hvert kjønn i alle stillinger, det er det ikke. Likestillingsdebatten må handle om lik lønn for likt arbeid. Ikke lik lønn for alt arbeid. Eller lik lønn for antall års utdanning. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skal jeg bare si at menn velger selv hvilken jobb de tar, og at de velger selv en livsstil som gjør at de dør tidligere? Og de velger selv å ta selvmord? Det kunne jeg sagt, men sier det ikke. Alle disse tingene vil bli BEDRE med mer likestilling. Men for å få det må menn også gi opp noen privilegier som de i dag nyter godt av kun i kraft av å være menn (og disse nytes også av folk i bygg og anlegg, etc). I tidligere tider, for at samfunnet skulle gå fremover så måtte noen jobbe med de fysisk harde jobbene. Det var ikke akkurat så mye valg. Med mindre du tenker at "enten har jeg ikke en jobb og familien sulter, eller så jobber jeg i en farlig jobb i gruvene og inhalerer farlig støv og risikerer en tidlig død" er et reelt valg da. På grunn av biologi og at vi er forskjellige fra naturens side så tar menn de tunge og farlige jobbene. Sykepleier og vernepleier er tunge yrker, men spesielt farlige er de jo ikke. Hvilke privilegier har menn i kraft av å være menn i 2020? Jeg som kvinne i 30-årene har aldri følt meg diskriminert eller følt at jeg ikke har et reelt valg i å velge akkurat den utdanningen og jobben jeg vil ha. Bortsett fra brannmann, jeg kan aldri bli brannmann. Eller brannkonstabel da, som det heter nå. Rett og slett fordi jeg ikke har, og aldri kommer til å få, fysikken til å klare jobben. Jeg klarer ikke bære en bevisstløs mann på 80 kilo ned en etasje. Jeg klarer ikke bære en bevisstløs tenåring på 50 kilo heller ut fra et brennende hus! Det at jeg ikke kan bli brannmann har ikke noe med likestilling å gjøre. Og at brannmenn har 150 000 mindre i året enn en sykepleier er egentlig ikke greit det heller, spør du meg. Når man setter risiko i arbeidet opp mot hverandre. Anonymkode: 29401...c20
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #148 Skrevet 29. september 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Dette er ikke riktig. Det regnes som et tegn på 'white entitlement' å uttrykke meningene sine på denne måten, altså som en selvfølgelig sannhet uten å føre bevis. Dessuten er det ikke det dine forfedrene har gjort noen grunn til at du skal behandles bedre eller annerledes enn folk med andre forfedre. Men sånn for å bryte illusjonen om hvor unikt fantastisk hvite har vært historisk sett. Du kan begynne med å undersøke opphavet til følgende: Tallsystemet Skriving Kunst Språksystem Medisin Metallurgi Kalender Matematikk Religion Kristendom Irrigering Romaner Papir Blekk Dans Musikk Dynamitt (gunpowder) Våpen Bomber Tidsinnstilte bomber Seismograf Kompass Just-in-time produksjon CD-spillere MP3-spillere Pokemon Kalkulator Karaoke Lithium ionebatterier Yoga Martial arts Silke Paraply/parasoll Te Nudler Shampoo Kilder: https://afrogistmedia.com/10-african-inventions-that-changed-the-world https://www.google.com/amp/s/qz.com/735731/dear-steve-king-here-are-some-things-not-invented-by-white-people-in-the-us-or-europe/amp/ Anonymkode: 91e90...9fa For det første så er de de svare som snakker om white privelege. Asiatere er som gruppe smarte enn hvite. De blir diskriminert om må gjøre det både langt bedre enn hvite og mye mye bedre enn svarte for å komme inn på et juss-studei f.eks. Sjekk ut affermative action og kravene til hvite svarte og de fra asia fordelt på rase i det amerikanske skolesystemet. At andre enn hvite har laget ting, er dog ikke noe bevis for white privelge. At det eksisterer som noe annet enn å bo der hvor det primært bor hvite, gjør at det faktisk kun er snakk om å være majoriteten i et land. De fleste er kinesere, de fleste er muslimer. Hvite og kristne er minoriteter på en større skala. Jeg vet at det strømmer på med flyktninger og ingen vil til landene de kommer fra. Det er best i vesten. De som mener noe annet hadde vel flyttet. Ser du på et IQ kart kan man lurer på hvorfor enkelte grupper aldri blir integrert i høyteknologiske land. Det er noe mange har berøringsangst for. Det er ikke politisk korrekt, men forskjellen er der likevel til tross for at det aldri sier noe om et enkeltmenneske eller rettferdiggjør noen slags for for rasisme. Så det er ingen white privelege fordi disse tingene ble laget av andre på den nordlie halvkulen? Listen er ganske rar. Pokemon? CD-spiller? Første PC og internett er laget av hvite. Nudler er likt nok pasta som du kan diskutere med en fra Italia. Te har noe å gjøre med hvor det gror. Dessuten har jeg sakt at de fleste land i Asia scorer opp mot 5% høyere på IQ enn i Norge. Karaoke hjalp heller ikke koloniseringen i afrika, så jeg forstår ikke listen din. De synger karakoke med black face i Japan på TV. De er ikke med på social justice toget selv om de ikke er hvite. Anonymkode: 7a137...3e3 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #149 Skrevet 29. september 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Allmenn stemmerett for menn kom kun 15 år før kvinner fikk stemmerett. Det var et lite utvalg av menn som hadde stemmerett før dette. Kan du forklare hva som er poenget med å si det? Anser du stemmerett, kontroll over egen økonomi og mulighet til å ta arbeid utenfor hjemmet som et privilegium eller ikke? Mener du virkelig at menn ikke historisk sett har nytt bedre av slike goder enn kvinner? 2 hours ago, AnonymBruker said: Det sier seg selv at dersom det hadde vært lov å betale kvinner 30% mindre for samme arbeid ville alle ansatt kvinner og dermed spart en hel haug i lønnskostnader, arbeidsgiveravgift og lignende. Hva har dette med saken å gjøre? Det er haugevis med forskning som viser at kvinner er utsatt for forskjellsbehandling i ansettelsesprosesser, for eksempel når det rekrutteres til lederstillinger. Det skal ofte enormt mye mer til for dem å nå toppen pga systematisk bias i systemene. Og igjen, definer hva valg er. Kvinner had historisk sett blitt sosialisert til å tenke at det er mindre aktuelt for dem å søke seg til visse yrker. Dette har med sosiale forventninger å gjøre mer enn biologiske forskjeller. Kvinner som går mot strømmen blir ofte sosialt straffet for dette. Eksempelvis med å bli spurt hele tiden hvordan de greier kombinere karriere og barn. 2 hours ago, AnonymBruker said: På grunn av biologi og at vi er forskjellige fra naturens side så tar menn de tunge og farlige jobbene. Sykepleier og vernepleier er tunge yrker, men spesielt farlige er de jo ikke. Det er ingenting med kvinners biologi som hindrer dem å jobbe såkalt tunge yrker. I krigstid er det typisk kvinner som har holdt liv i industrien. Det har mest med sosiale forventninger å gjøre. 2 hours ago, AnonymBruker said: Bortsett fra brannmann, jeg kan aldri bli brannmann. Eller brannkonstabel da, som det heter nå. Rett og slett fordi jeg ikke har, og aldri kommer til å få, fysikken til å klare jobben. Jeg klarer ikke bære en bevisstløs mann på 80 kilo ned en etasje. Jeg klarer ikke bære en bevisstløs tenåring på 50 kilo heller ut fra et brennende hus! Selvsagt kan du bli brannkonstabel. Det er mange kvinner som har denne jobben. Jeg synes du legger altfor mye vekt på fysisk. Minst like mange tunge løft foregår i eldreomsorg. Der er det flust av kvinner. Anonymkode: 91e90...9fa
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #150 Skrevet 29. september 2020 10 minutter siden, AnonymBruker said: For det første så er de de svare som snakker om white privelege. Asiatere er som gruppe smarte enn hvite. De blir diskriminert om må gjøre det både langt bedre enn hvite og mye mye bedre enn svarte for å komme inn på et juss-studei f.eks. Sjekk ut affermative action og kravene til hvite svarte og de fra asia fordelt på rase i det amerikanske skolesystemet. At andre enn hvite har laget ting, er dog ikke noe bevis for white privelge. At det eksisterer som noe annet enn å bo der hvor det primært bor hvite, gjør at det faktisk kun er snakk om å være majoriteten i et land. De fleste er kinesere, de fleste er muslimer. Hvite og kristne er minoriteter på en større skala. Jeg vet at det strømmer på med flyktninger og ingen vil til landene de kommer fra. Det er best i vesten. De som mener noe annet hadde vel flyttet. Ser du på et IQ kart kan man lurer på hvorfor enkelte grupper aldri blir integrert i høyteknologiske land. Det er noe mange har berøringsangst for. Det er ikke politisk korrekt, men forskjellen er der likevel til tross for at det aldri sier noe om et enkeltmenneske eller rettferdiggjør noen slags for for rasisme. Så det er ingen white privelege fordi disse tingene ble laget av andre på den nordlie halvkulen? Listen er ganske rar. Pokemon? CD-spiller? Første PC og internett er laget av hvite. Nudler er likt nok pasta som du kan diskutere med en fra Italia. Te har noe å gjøre med hvor det gror. Dessuten har jeg sakt at de fleste land i Asia scorer opp mot 5% høyere på IQ enn i Norge. Karaoke hjalp heller ikke koloniseringen i afrika, så jeg forstår ikke listen din. De synger karakoke med black face i Japan på TV. De er ikke med på social justice toget selv om de ikke er hvite. Anonymkode: 7a137...3e3 Du skrev: "I fortiden har hvite gjort alle teknologiske fremskritt, vunnet krigene og vært best på det de har gjort." Listen er et svar på dette og knuser, uansett hvordan du nå vrir og vender på det, påstanden on at hvite har gjort ALLE teknologiske fremskritt. Kort sagt, den viser at du tok FEIL. Jeg har ikke tenkt å utdanne deg videre. Søk kunnskap selv. Mange av eksemplene på listen, som selvsagt ikke er uttømmende, kommer fra Afrika. Beklager, men resten av det du skriver er såpass langt ute på en gren at jeg ikke ser et godt utgangspunkt for å diskutere videre med deg. Jeg opplever dessverre det du skriver som veldig forutinntatt. Anonymkode: 91e90...9fa
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #151 Skrevet 29. september 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du forklare hva som er poenget med å si det? Anser du stemmerett, kontroll over egen økonomi og mulighet til å ta arbeid utenfor hjemmet som et privilegium eller ikke? Mener du virkelig at menn ikke historisk sett har nytt bedre av slike goder enn kvinner? Hva har dette med saken å gjøre? Det er haugevis med forskning som viser at kvinner er utsatt for forskjellsbehandling i ansettelsesprosesser, for eksempel når det rekrutteres til lederstillinger. Det skal ofte enormt mye mer til for dem å nå toppen pga systematisk bias i systemene. Og igjen, definer hva valg er. Kvinner had historisk sett blitt sosialisert til å tenke at det er mindre aktuelt for dem å søke seg til visse yrker. Dette har med sosiale forventninger å gjøre mer enn biologiske forskjeller. Kvinner som går mot strømmen blir ofte sosialt straffet for dette. Eksempelvis med å bli spurt hele tiden hvordan de greier kombinere karriere og barn. Det er ingenting med kvinners biologi som hindrer dem å jobbe såkalt tunge yrker. I krigstid er det typisk kvinner som har holdt liv i industrien. Det har mest med sosiale forventninger å gjøre. Selvsagt kan du bli brannkonstabel. Det er mange kvinner som har denne jobben. Jeg synes du legger altfor mye vekt på fysisk. Minst like mange tunge løft foregår i eldreomsorg. Der er det flust av kvinner. Anonymkode: 91e90...9fa Biologi hindrer flesteparten av kvinner å jobbe i svært tunge yrker jo. Jeg er 1,55 høy og 49 kg. Påstår du virkelig at jeg har like store forutsetninger til å redde ut bevisstløse folk fra brennende hus? Skal liv gå tapt fordi alt skal være politisk korrekt? Anonymkode: dc556...e1e 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #152 Skrevet 29. september 2020 9 minutter siden, AnonymBruker said: Biologi hindrer flesteparten av kvinner å jobbe i svært tunge yrker jo. Jeg er 1,55 høy og 49 kg. Påstår du virkelig at jeg har like store forutsetninger til å redde ut bevisstløse folk fra brennende hus? Skal liv gå tapt fordi alt skal være politisk korrekt? Anonymkode: dc556...e1e Jeg skrev at jeg synes du legger for mye vekt på fysikk. Det er ikke det samme som å påstå at du med din fysikk mestrer en bestemt jobb. Det å være brannkonstabel krever langt mer enn å være fysisk sterk. Det er heller ikke slik at alle brannkonstabler må være like høye og like sterke. Det er rom for mangfold også i brannvesenet, og det regnes som en styrke for arbeidet de gjør heller enn en svakhet. Jeg tror du lar deg begrense altfor mye av tradisjonelle forventninger til kjønnene med utgangspunkt i biologi. Anonymkode: 91e90...9fa
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #153 Skrevet 29. september 2020 37 minutter siden, AnonymBruker said: Du skrev: "I fortiden har hvite gjort alle teknologiske fremskritt, vunnet krigene og vært best på det de har gjort." Listen er et svar på dette og knuser, uansett hvordan du nå vrir og vender på det, påstanden on at hvite har gjort ALLE teknologiske fremskritt. Kort sagt, den viser at du tok FEIL. Anonymkode: 91e90...9fa Tja, ikke-hvite står vel for en liten andel av oppfinnelser og framskritt i menneskehetens historie, sannsynligvis mindre enn 10% av alt totalt. Og Anonymkode: 96b6d...297
Gjest HarryDotter Skrevet 29. september 2020 #154 Skrevet 29. september 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva prøver du å si her? Kan du prøve å relatere poenget ditt litt mer konkret til hva denne tråden handler om. I innlegget du svarte på argumenterte jeg for at det ikke er så konstruktivt å fokusere på og skylde på fortiden. Du svarer med enda mer fokus på fortiden. Jeg argumenterte også for at samfunnet er med på å opprettholde forskjeller mellom folk. Forskjeller som IKKE kan forklares med ulike evner og kapasitet, men som kan forklares med systematisk diskriminering og fordommer (og implisitt, privilegier ved å slippe dette som enkelte nyter godt av). Dette har du slik jeg ser det ikke svart på. Det skulle bare mangle at folk er stolt av sin familie, kultur, seg selv, osv. Det burde alle ha rett til å være uansett om de er jøde, nordmann eller afrikaner. Men folk er jo også mer enn sin etniske og kulturelle bakgrunn. Man kan være jøde og en udugelig idiot like mye som man kan være jøde og et fantastisk menneske. Din kommentar om Afrika, verdens største og svært mangefasetterte kontinent, synes for meg å bygge på uvitenhet i beste fall. Og da prøver jeg virkelig å ta deg i beste mening. Kan du ikke heller dele noe om hvordan du selv har opplevd å være privilegert eller diskriminert, som jo er det tråden handler om? Dette er ikke stedet for å angripe folk for at de har 'feil' opplevelser. Alle eier sine opplevelser. Del heller dine, eller still eventuelt åpne spørsmål. Unngå, uansett, å minimere det andre forteller om. Det vil skape en bedre diskusjon. Takk! Anonymkode: 91e90...9fa Jeg blir diskriminert fordi jeg er en hvit mann og samfunnet syntes det er helt greit å gjøre det. Daglig blir vår gruppe hetset for alt som er galt i verden. "Vi" og jeg blir stilt i bås daglig som potensielle overgripere. Vi hindrer visst kvinners rettigheter. Vi hindrer kvinner fra å få toppstillinger. Jeg har opplevd flere ganger å ikke få jobber jeg er kvalifisert til pga alder/lønnstrinn. Mitt eneste privilegie er at jeg har oppegående og hardtarbeidende forelde. Alt annet jeg har i livet har jeg selv jobbet knallhardt for å få. Fornøyd nå? Og nei, samfunnet idag er ikke med på å opprettholde forskjeller mellom folk. Lovverket er det du og alle andre må forholde oss til. Og det norske tillater ikke diskriminering på hverken religion, kjønn eller hudfarge. At enkeltpersoner diskriminerer er ikke det samme som at samfunnet gjør det. Så en gang til: Nei, samfunnet opprettholder ikke forskjeller mellom folk.
Gjest HarryDotter Skrevet 29. september 2020 #155 Skrevet 29. september 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hva hvis dine forfedre var med på å undertrykke den andre personens forfedre? Kanskje til og med hadde dem som slaver eller utnyttet dem på andre måter? Det iboende faenskapet er at makt er strukturelt. Forskjeller er strukturelle. Man har selvsagt påvirkning selv, men noen starter langt bak startstreken og andre langt foran, når livet begynner. Og noen blir heiet frem mens andre må over hinder etter hinder. Begge kan sikkert sies å jobbe hardt. Men en av dem har mye større sjanse til å lykkes. Og DET er privilegiet. Det har lite for seg å skylde på forfedrene. Det vi kan gjøre er å bevisstgjøre oss på de tingene som gjør at enkelte forskjeller reproduseres i dag. Forskjeller son holds ved like ikke fordi folk har ulike evner og kapasitet, men fordi de i ulik grad er utsatt for systematisk diskriminering og fordommer. Anonymkode: 91e90...9fa Ingen av dagens foreldre eller besteforeldre har systematisk vært med på slaveri eller undertrykkelse i bred skala. Derfor mener jeg den svarte delen av befolkningen bør legge fortiden død og heller se fremover. Se på mulighetene. Men når man videreforteller i generasjoner, hvor slemme, undertrykkende og fæle de hvite menneskene er....ja da vokser selvsagt neste generasjon opp med at de hvite undertrykker. Og sånn går nu dagene/månedene og årene. Man spinner seg fast i sin egen ulykke istede for å grave seg ut av den! Derfor tok jeg eksempelet med jøder. De har vært under ekstreme forhold i flere tiår, men har aldri latt det være til hinder for å skaffe seg selv og sine etterkommere et rikt liv. Alle har vi hinder å komme over i livet. Noen blir født med fattige foreldre. Andre med handikapp og alvorlige sykdommer. Det har ingenting med rase eller kjønn å gjøre. Forskjellen på hvor alle disse havner til slutt i livet, er innstillingen til livet.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #156 Skrevet 29. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: 1.Kan du forklare hva som er poenget med å si det? Anser du stemmerett, kontroll over egen økonomi og mulighet til å ta arbeid utenfor hjemmet som et privilegium eller ikke? Mener du virkelig at menn ikke historisk sett har nytt bedre av slike goder enn kvinner? 2.Hva har dette med saken å gjøre? Det er haugevis med forskning som viser at kvinner er utsatt for forskjellsbehandling i ansettelsesprosesser, for eksempel når det rekrutteres til lederstillinger. Det skal ofte enormt mye mer til for dem å nå toppen pga systematisk bias i systemene. Og igjen, definer hva valg er. Kvinner had historisk sett blitt sosialisert til å tenke at det er mindre aktuelt for dem å søke seg til visse yrker. Dette har med sosiale forventninger å gjøre mer enn biologiske forskjeller. Kvinner som går mot strømmen blir ofte sosialt straffet for dette. Eksempelvis med å bli spurt hele tiden hvordan de greier kombinere karriere og barn. 3.Det er ingenting med kvinners biologi som hindrer dem å jobbe såkalt tunge yrker. I krigstid er det typisk kvinner som har holdt liv i industrien. Det har mest med sosiale forventninger å gjøre. Selvsagt kan du bli brannkonstabel. Det er mange kvinner som har denne jobben. Jeg synes du legger altfor mye vekt på fysisk. Minst like mange tunge løft foregår i eldreomsorg. Der er det flust av kvinner. Anonymkode: 91e90...9fa 1. Poenget med å nevne det er fordi stemmerett ikke har vært noe som menn som gruppe har hatt. Det er en liten gruppe menn som hadde stemmerett. Så fikk alle menn det, og så 15 år senere fikk alle kvinner det. Altså er det ikke gruppen "menn" som har vært privilegerte her, men gruppen "eliten av menn". At menn historisk sett har hatt mer kontroll over egen økonomi er jo sant, men i dag har vi lik råderett. Samme gjelder arbeid utenfor hjemmet. Det var også mange unge kvinner som jobbet utenfor hjemmet før de fikk mann og barn. 2. Det har med saken å gjøre fordi jeg svarte på det du siterte og svarte på tidligere. Det er ikke lov å betale menn og kvinner forskjellig når de utfører samme jobb. Hadde dette vært tilfellet hadde alle ansatt kvinner. Kvinner jobber også mer deltid, noe som også er med på å forklare hvorfor menn "tjener mer" enn kvinner. Sitatet er hentet fra linken under her: Sitat En annen utfordring er at det er store forskjeller mellom menn og kvinner når det gjelder lønn. I 2014 tjente menn i snitt 167 700 kroner i året mer enn kvinner. Dette betyr at inntekten til kvinner er 14 prosent lavere enn menns inntekt. Noe av dette kan forklares med at flere kvinner enn menn jobber deltid. Det vil si at de jobber færre timer per uke enn det som er vanlig. (...) Hvis du jobber deltid kan det gjøre det vanskeligere for deg å få en spennende jobb, god lønn og god råd den dagen du skal pensjonere deg. Samtidig synes noen at det er bedre å jobbe deltid for å få bedre tid til for eksempel studier eller barn. Definer hva valg er? Tuller du? I dag kan ALLE velge akkurat hvilken utdanning de vil. ALLE kan jobbe med akkurat hva de vil, bortsett fra jobber de ikke kvalifiserer fysisk til, som feks brannmann. Jeg kunne ha valgt å bli lege, ingeniør, snekker, lokfører, elektriker, sykepleier, barnehagemedarbeider, syerske, you name it! Yrkesvalg henger sammen med interesser og ferdigheter. https://min.utdanning.no/utdanningsvalg_artikkel_kjonnsdelt_arbeidsmarked Sitat Utdanning.no hadde i 2015 en undersøkelse om unges utdannings- og yrkesvalg. Denne viser at jenter ønsker seg utdanning som gir jobb innen helse, omsorg, skole og barnehage, mens gutter ønsker utdanning som gir jobb innen data og IT, mekanikk, teknikk og elektronikk. 3. Jeg kan ikke tro du er seriøs. Nei jeg kan ikke bli brannmann. Jeg er 166 høy og veier knapt 50 kilo. Sønnen min på 14 er større og sterkere enn meg, han kan heller ikke bli brannmann og det har ikke med alderen hans å gjøre. Det har med at han og jeg er for små og for svake. Det skal ikke være slik at det går utover liv og helse for at ting skal være PK og inkluderende. Jeg klarer aldri de fysiske testene for å bli brannmann uansett hvor mye jeg trener. For øvrig passer jeg ikke inn i noen fysisk krevende og farlige jobber heller. Noen kvinner kan nok det, men ikke jeg. Jeg kan ikke bli brannmann, krabbefisker, gruvearbeider eller andre fysisk tunge og farlige jobber. Og vet du hva? Det er helt greit! Vi har menn som veldig gladelig tar på seg de arbeidsoppgavene og de trives med det i tillegg! Hvor fantastisk er ikke det!? Anonymkode: 29401...c20
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #157 Skrevet 29. september 2020 18 hours ago, AnonymBruker said: Pga folk er redd du skal ha mange sykedager osv? Så utrolig kjipt. Lurer på om det er samme greiene med alenemødre. Eller kanskje det til og med går mer ut over deg siden du bryter med 'trad' kjønnsrollemønster. Lo litt da du skrev ateist som privilegie. Men så skjønte jeg hva du mente. Det er jo faktisk det, sånn generelt, sammenlignet med å være religiøs. Hvis man er agnostiker slipper man kanskje enda lettere unna/glir lettere igjennom. Går ut fra du noen ganger drar fordel av at du er mann, selv om alenepappatilværelsen kanskje overskygger dette for øyeblikket? Anonymkode: 91e90...9fa Det er selvsagt bare spekulasjon, men vil anta det. Ikke at det er så rart i disse coronatider, det blir fryktelig mange hjemmedager i forbindelse med forkjølelser. Likevel er det en utfordring både økonomisk og mtp. CV, så sannsynligheten for å få napp blir jo mindre og mindre. Tipper det er mye av det samme, men det forventes nok kanskje i større grad slik at det ikke er et like stort minus. Igjen bare spekulasjoner, men det virker logisk. Jeg har egentlig aldri opplevd noen konkret fordel av å være mann. Unntaket er å slippe å gå gravid og slippe mensen, ellers ingenting. Anonymkode: 617db...fba
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #158 Skrevet 29. september 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: 1. Poenget med å nevne det er fordi stemmerett ikke har vært noe som menn som gruppe har hatt. Det er en liten gruppe menn som hadde stemmerett. Så fikk alle menn det, og så 15 år senere fikk alle kvinner det. Altså er det ikke gruppen "menn" som har vært privilegerte her, men gruppen "eliten av menn". At menn historisk sett har hatt mer kontroll over egen økonomi er jo sant, men i dag har vi lik råderett. Samme gjelder arbeid utenfor hjemmet. Det var også mange unge kvinner som jobbet utenfor hjemmet før de fikk mann og barn. 2. Det har med saken å gjøre fordi jeg svarte på det du siterte og svarte på tidligere. Det er ikke lov å betale menn og kvinner forskjellig når de utfører samme jobb. Hadde dette vært tilfellet hadde alle ansatt kvinner. Kvinner jobber også mer deltid, noe som også er med på å forklare hvorfor menn "tjener mer" enn kvinner. Sitatet er hentet fra linken under her: Definer hva valg er? Tuller du? I dag kan ALLE velge akkurat hvilken utdanning de vil. ALLE kan jobbe med akkurat hva de vil, bortsett fra jobber de ikke kvalifiserer fysisk til, som feks brannmann. Jeg kunne ha valgt å bli lege, ingeniør, snekker, lokfører, elektriker, sykepleier, barnehagemedarbeider, syerske, you name it! Yrkesvalg henger sammen med interesser og ferdigheter. https://min.utdanning.no/utdanningsvalg_artikkel_kjonnsdelt_arbeidsmarked 3. Jeg kan ikke tro du er seriøs. Nei jeg kan ikke bli brannmann. Jeg er 166 høy og veier knapt 50 kilo. Sønnen min på 14 er større og sterkere enn meg, han kan heller ikke bli brannmann og det har ikke med alderen hans å gjøre. Det har med at han og jeg er for små og for svake. Det skal ikke være slik at det går utover liv og helse for at ting skal være PK og inkluderende. Jeg klarer aldri de fysiske testene for å bli brannmann uansett hvor mye jeg trener. For øvrig passer jeg ikke inn i noen fysisk krevende og farlige jobber heller. Noen kvinner kan nok det, men ikke jeg. Jeg kan ikke bli brannmann, krabbefisker, gruvearbeider eller andre fysisk tunge og farlige jobber. Og vet du hva? Det er helt greit! Vi har menn som veldig gladelig tar på seg de arbeidsoppgavene og de trives med det i tillegg! Hvor fantastisk er ikke det!? Anonymkode: 29401...c20 1. Jeg forstår deg dithen at du anerkjenner at menn historisk sett har hatt disse privilegiene i større grad enn kvinner. Det at det tok 'bare' 15 år før kvinner fikk stemmerett etter at alle menn (og ikke bare noen) fikk det endrer ikke på det. 2. Poenget er at det vi tenker er et valg ikke alltid er et 'rent' valg ut fra kapasitet, evner og egentlig interesse. Noen føler at de ikke kan eller orker jobbe deltid pga ubetalt omsorgsarbeid eller hjemmearbeid som i større grad faller på dem enn på sine mannlige ektefeller. Noen kunne gjerne blitt pilot men har aldri tenkt tanken engang siden 'alle' omtalte dette som et manneyrke da de vokste opp. Så de ble flyvertinne. Dette er en lang diskusjon som jeg har hatt mange ganger før. Det koker ned til at noen fokuserer på individers teoretiske valgfrihet mens andre fokuserer på individers praktiske opplevelse av hva som er reelle alternativer for dem, noe som den dag i dag fremdeles påvirkes av historiske forskjeller mellom kjønnene og en tankegang om ulik egnethet til eksempelvis omsorgsarbeid versus teknologiarbeid. 3. Igjen, nå for tredje gang: Jeg skrev at jeg synes du legger for mye vekt på fysikk. Det er ikke det samme som å påstå at du med din fysikk mestrer en bestemt jobb. Når det er sagt mener jeg at det ikke er noe som per definisjon hindrer noen med din høyde å bli brannkonstabel. Det stemmer i alle fall dårlig med hva folk jeg kjenner i brannvesenet forteller. Kanskje har akkurat du spesielt dårlige forutsetninger jeg ikke vet om, men det bør ikke generaliseres til alle kvinner. Se for øvrig https://www.kvinneribrannogredning.no/blogg for historier og bilder av/fra noen skikkelig bra damer i mange størrelser som jobber i brannvesenet. Det er mye fokus på mangfold der nå og den høye andelen menn omtales som et problem. Anonymkode: 91e90...9fa
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #159 Skrevet 29. september 2020 4 hours ago, HarryDotter said: Jeg blir diskriminert fordi jeg er en hvit mann og samfunnet syntes det er helt greit å gjøre det. Daglig blir vår gruppe hetset for alt som er galt i verden. "Vi" og jeg blir stilt i bås daglig som potensielle overgripere. Vi hindrer visst kvinners rettigheter. Vi hindrer kvinner fra å få toppstillinger. Jeg har opplevd flere ganger å ikke få jobber jeg er kvalifisert til pga alder/lønnstrinn. Takk for at du deler. Jeg lurer på om det øverste du nevner har mer med fordommer å gjøre enn diskriminering av deg som person, eller hva tenker du? Det at hvite menn generelt blir hetset of stil i bås...hvor skjer denne hetsen? Er det kjønn eller hudfarge som da hetses? Det er urpoduktivt og ugreit å hetse menn som en gruppe, men vil du kalle det diskriminering? At noen trekker konklusjoner om deg som person fordi du er hvit høres uansett ut som en fordom. Eller mener du at dette også er diskriminering? På hvilken måte i så fall? Det siste du nevner synes jeg høres ut som aldersdiskriminering. Veldig ugreit. Men det har vel lite med kjønn å gjøre, eller hva tenker du? 4 hours ago, HarryDotter said: Ingen av dagens foreldre eller besteforeldre har systematisk vært med på slaveri eller undertrykkelse i bred skala. Derfor mener jeg den svarte delen av befolkningen bør legge fortiden død og heller se fremover. Vi er enige om at det ikke er hensiktsmessig å se for mye bakover. 4 hours ago, HarryDotter said: Man spinner seg fast i sin egen ulykke istede for å grave seg ut av den! Derfor tok jeg eksempelet med jøder. De har vært under ekstreme forhold i flere tiår, men har aldri latt det være til hinder for å skaffe seg selv og sine etterkommere et rikt liv. Vi er uenige her. Jeg mener vi må innse at ikke alle starter på samme sted. Og at grunnen til dette har med forskjeller i hvordan samfunnet generelt forholder seg til ulike personer basert på hvilken gruppe de assosieres med. Disse forskjellene kan forklares historisk. Du brukte kanskje jøder som eksempel pga holocaust? Det er jo sånn at samfunnet generelt har gått gjennom en solid kollektiv oppvask og opprettelsesprosess etter dette. Ikke alle andre folkegrupper har mottatt samme type offentlige unnskyldninger og løfter om 'aldri igjen'. Det er også vanskelig å diskutere på det nivået at vi snakker om jøder versus afrikanere osv. Problemet er nettopp at vi altfor lett kategoriserer folk ut fra etnisitet med de fordommer og den potensielle diskriminering det kan føre med seg. 4 hours ago, HarryDotter said: Alle har vi hinder å komme over i livet. Noen blir født med fattige foreldre. Andre med handikapp og alvorlige sykdommer. Det har ingenting med rase eller kjønn å gjøre. Forskjellen på hvor alle disse havner til slutt i livet, er innstillingen til livet. Her er vi igjen uenige. Slik er ikke virkeligheten, slik jeg opplever den. Det er slik at er du født med fysisk eller psykisk handicap - eller spesielle evner for den saks skyld - og i tillegg er mørkhudet så har du i mange land et dårligere utgangspunkt for å få riktig støtte og hjelp enn hvis du er hvit. En positiv innstilling til livet er vel og bra, og gode oppvekstvilkår uten å oppleve rasisme eller andre former for diskriminering hjelper nok på den innstillingen. Hvite barn har, i Norge, historisk sett hatt et bedre utgangspunkt enn barn med en annen hudfarge for å unngå dette. Og gutter har hatt et bedre utgangspunkt enn jenter. Jeg tror dessverre det er slik ennå, i alle fall harbor set vært det for de/oss som er voksne i dag. Så finnes det løvetannbarn som greier seg samme hvor mye motstand de møter. De kunne nok nådd enda lenger hadde de fått løpe litt friere og fortere. Anonymkode: 91e90...9fa
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #160 Skrevet 29. september 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Det skulle bare mangle at du får et smil tilbake når du gir et smil! 🙂Men ja, jeg skjønner hva du mener, du tar sikkert ikke det for gitt. Skulle ønske du slapp å skamme deg, det hjelper nok ikke! Fint at du jobber et sted med bra miljø! Det er jo en krevende jobb, da er du nok i ok fysisk form til tross for overvekt? Takk for at du fortalte. Anonymkode: 91e90...9fa Det er nok sant. Prøver så godt jeg kan å ikke skamme meg! Formen min er helt kurant, den kunne vært bedre, men grei nok i forhold til størrelsen min. Takk selv. ❤️ 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner at det er kjipt. Jeg ville kanskje kalt det en fordom mer enn diskriminering, eller hva tenker du? Ville du byttet, hvis du kunne velge, til å ikke være arving/eie alt du gjør? Anonymkode: 91e90...9fa Det er nok en fordom, men kan kanskje oppleves litt som diskriminering i blant? Vet ikke helt hvilken bås jeg skal sette det i. For å være ærlig så vet jeg ikke. Nå har jo foreldrene mine ofret mye for å bli rike, og om jeg kunne byttet materialistisk rikdom for kjærlighet fra mine foreldre, som dessverre er mangelvare, så hadde jeg gjort det. Samtidig skal man jo være glad for det man har og ikke tenke at gresset er grønnere på den andre siden. Det er et vanskelig spørsmål. Jeg vet ikke hvordan jeg hadde taklet det om jeg plutselig en dag sto uten penger, når jeg er vandt til å ha en gyllen fallskjerm. 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Noe fordommer er det, ja. Usikker på om jeg vil kalle det diskriminering. Mye kommentarer om «du kan jo bare spørre pappa om penger». Nei, det er ikke sånn det fungerer. Skulle ta opp litt lån på huset til oppussing og fikk kommentar av bankmannen min om «kan du ikke bare spørre pappa om penger, det er jo mye lettere for dere» Også venner som synes jeg «sklir» gjennom livet alt for lett. «Du får jo alt i fanget og alt løser seg jo for deg» og forventninger om at jeg betaler mest i forbindelse med feks babyshower og utdrikningslag. Anonymkode: a9c7b...453 Har hørt alt det samme selv. Det er nok mer fordommer enn diskriminering, ja. Anonymkode: a4801...639 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå