Gå til innhold

Hva er dine privilegier? Hva gjør deg eventuelt diskriminert?

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 14.9.2020 den 11.21, Saph skrev:

Oi, du vet ikke mye om hva kvinner tolererer på nærmest daglig basis. Klokken er ikke en gang halv tolv og jeg har allerede blitt kalt lille frøken. Har du blitt kalt lillegutt i jobbsammenheng i det siste? 

Oi, var dette det beste eksemplet du kom på? Dette er ikke diskriminering. Det er i verste tilfelle en hersketeknikk, i andre tilfeller en ugjennomtenkt kommentar. Uten kontekst blir det helt håpløst å vurdere. Dere kvinner er langt mer utspekulerte i ordbruken. Mange menn er enklere her. Vedkommende kan til og med tro at han var hyggelig og søt. Uten kontekst umulig å vurdere. 

Hilsen lillegutt på 190.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leit å høre om diskriminering pga sykdom. Kan jeg spørre hvordan du opplever at andre ser på deg i forbindelse med at du er sykelig overvektig? Er det åpenlys forkjellsbehandling/fordommer eller mer subtilt? Henger de to sammen, overvekt og psykisk sykdom?

Anonymkode: 91e90...9fa

Takk. Jeg omgås sjeldent mennesker etter at jeg ble sykelig overvektig, og jeg har for å være helt ærlig ikke opplevd ordentlig diskriminering som følge av min vekt. Men jeg tror jeg har vært veldig heldig, for det er noe mange andre opplever. F.eks får jeg smil av fremmede om jeg smiler til dem, om jeg og en tilfeldig mann kommer samtidig til butikkassa så sier alltid han at jeg kan gå først (det skjer en gang i blant, hehe). Er ikke innom helsevesenet så har ikke opplevd noe der. 

Nå skal det også sies at jeg ikke lever et fullverdig liv som følge av overvekten, jeg skammer meg mye. Er dermed sjeldent ute, møter folk kun på butikken egentlig. I jobbsammenheng opplever jeg ikke diskriminering, det er godt arbeidsmiljø og jeg jobber på et sykehjem. Psykisk helse og overvekt henger definitivt sammen, men jeg har vært psykisk syk i 10-15 år, og har kun vært overvektig/sykelig overvektig i ca. 5 av dem. 

Anonymkode: a4801...639

• Liker 1
Skrevet
På 14.9.2020 den 11.09, AnonymBruker skrev:

Det vet du åpenbart ingenting om. Jo, det har jeg blitt mange ganger. Det er mange stygge holdninger her.

Anonymkode: 07235...38b

Les kommentaren min igjen. Innleggene før meg kunne konstatere at de ble diskriminert bare fordi de er kvinner og det er tull. Jeg sier ikke at ingen kvinner blir diskriminert, men du er ikke ett offer for diskriminering i Norge bare fordi du er en kvinne. Denne offer mentaliteten kler ingen, verken menn eller kvinner. Det er mange bagateller her inne som blir tolket som diskriminering. 

Skrevet
1 minutt siden, pressplay said:

Oi, var dette det beste eksemplet du kom på? Dette er ikke diskriminering. Det er i verste tilfelle en hersketeknikk, i andre tilfeller en ugjennomtenkt kommentar. Uten kontekst blir det helt håpløst å vurdere. Dere kvinner er langt mer utspekulerte i ordbruken. Mange menn er enklere her. Vedkommende kan til og med tro at han var hyggelig og søt. Uten kontekst umulig å vurdere. 

Hilsen lillegutt på 190.

Det er ikke hyggelig og søtt å kalle en kollega (eller gud forby overordnet eller underordnet) 'frøken' i en profesjonell setting. Du trenger ikke kontekst, jeg tror vi trygt kan anta at dette ikke var et velkomment bidrag til stemningen på jobb.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke hyggelig og søtt å kalle en kollega (eller gud forby overordnet eller underordnet) 'frøken' i en profesjonell setting. Du trenger ikke kontekst, jeg tror vi trygt kan anta at dette ikke var et velkomment bidrag til stemningen på jobb.

Var du der? Hvordan kan du da konkludere at man ikke trenger kontekst? Hva vet du om sjargongen på den arbeidsplassen som du ikke en gang vet hvor er eller hva de driver med? Og er det diskriminering? 

Skrevet

Les kommentaren min igjen. Innleggene før meg kunne konstatere at de ble diskriminert bare fordi de er kvinner og det er tull. Jeg sier ikke at ingen kvinner blir diskriminert, men du er ikke ett offer for diskriminering i Norge bare fordi du er en kvinne. Denne offer mentaliteten kler ingen, verken menn eller kvinner. Det er mange bagateller her inne som blir tolket som diskriminering. 

Hvis du bytter ut 'tolket' med 'opplevd'... skier det noe da? Kan vi prøve å anerkjenne folks opplevelser i denne tråden. Jeg synes det er en veldig fin tråd som er ganske sjelden på kvinneguiden, i og med at fokus er på deling og å lære om andres opplevelser heller enn å rive ned argumenter.

Del gjerne selv. Eller still åpne spørsmål. Tusen takk! 🙂

Skrevet

Var du der? Hvordan kan du da konkludere at man ikke trenger kontekst? Hva vet du om sjargongen på den arbeidsplassen som du ikke en gang vet hvor er eller hva de driver med? Og er det diskriminering? 

Jeg greier å forstå ut fra originalinnlegget at personen slett ikke satte pris på dette. Det er alt jeg trenger å vite. Jeg foreslår at du stiller spørsmål til personen hvis du oppriktig vil vite mer heller enn å gå til angrep med fokus på at eksempelet ikke var bra nok.

Skrevet

Hvit, hetero, født i Norge med alt det medfører av privilegier, kan føde egne barn og amme, født inn i rik familie som betaler hus, bil, førerkort osv.

Blir diskriminert fordi jeg er overvektig og til tider, kvinne.

Anonymkode: a9c7b...453

• Liker 1
Skrevet

Hvit, hetero, født i Norge med alt det medfører av privilegier, kan føde egne barn og amme, født inn i rik familie som betaler hus, bil, førerkort osv.

Blir diskriminert fordi jeg er overvektig og til tider, kvinne.

Jeg er også født inn i en rik familie, er arving. Som 25 åring eier jeg min egen leilighet som koster flere millioner, kjører splitter ny bil og jeg har "alt". Opplever du fordommer og diskriminering på grunn av dette? Jeg opplever dessverre det. Noen av kollegene mine har plukka opp at jeg er arving (foreldrene mine har vært litt i lokal media og lagt to og to sammen), og jeg merker at det kommer noen stikk i blant. For eksempel her en dag spurte jeg kollega om råd til hvilken seng som er best å velge (jeg skal kjøpe meg ny) og hun ene anbefalte en svindyr en og jeg bare "nei huff den er for dyr" og hun bare "jammen DET har du råd til, eller hva!?!?!" og så flirte de litt ekkelt... Nei, pappa og mamma har råd til den men jeg får ikke alt jeg peker på og jeg jobber trossalt og vil bruke pengene mine riktig! 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk. Jeg omgås sjeldent mennesker etter at jeg ble sykelig overvektig, og jeg har for å være helt ærlig ikke opplevd ordentlig diskriminering som følge av min vekt. Men jeg tror jeg har vært veldig heldig, for det er noe mange andre opplever. F.eks får jeg smil av fremmede om jeg smiler til dem, om jeg og en tilfeldig mann kommer samtidig til butikkassa så sier alltid han at jeg kan gå først (det skjer en gang i blant, hehe). Er ikke innom helsevesenet så har ikke opplevd noe der. 

Nå skal det også sies at jeg ikke lever et fullverdig liv som følge av overvekten, jeg skammer meg mye. Er dermed sjeldent ute, møter folk kun på butikken egentlig. I jobbsammenheng opplever jeg ikke diskriminering, det er godt arbeidsmiljø og jeg jobber på et sykehjem. Psykisk helse og overvekt henger definitivt sammen, men jeg har vært psykisk syk i 10-15 år, og har kun vært overvektig/sykelig overvektig i ca. 5 av dem. 

Det skulle bare mangle at du får et smil tilbake når du gir et smil! 🙂Men ja, jeg skjønner hva du mener, du tar sikkert ikke det for gitt. Skulle ønske du slapp å skamme deg, det hjelper nok ikke! Fint at du jobber et sted med bra miljø! Det er jo en krevende jobb, da er du nok i ok fysisk form til tross for overvekt? Takk for at du fortalte.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også født inn i en rik familie, er arving. Som 25 åring eier jeg min egen leilighet som koster flere millioner, kjører splitter ny bil og jeg har "alt". Opplever du fordommer og diskriminering på grunn av dette? Jeg opplever dessverre det. Noen av kollegene mine har plukka opp at jeg er arving (foreldrene mine har vært litt i lokal media og lagt to og to sammen), og jeg merker at det kommer noen stikk i blant. For eksempel her en dag spurte jeg kollega om råd til hvilken seng som er best å velge (jeg skal kjøpe meg ny) og hun ene anbefalte en svindyr en og jeg bare "nei huff den er for dyr" og hun bare "jammen DET har du råd til, eller hva!?!?!" og så flirte de litt ekkelt... Nei, pappa og mamma har råd til den men jeg får ikke alt jeg peker på og jeg jobber trossalt og vil bruke pengene mine riktig! 

Det er så fint å lese at en rik ung 25-åring er så reflektert. Ikke bare på egne vegne, men også mennesker og verden forøvrig. Det gir håp i denne kalde tiden. 

Anonymkode: 26569...496

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner at det er kjipt. Jeg ville kanskje kalt det en fordom mer enn diskriminering, eller hva tenker du? Ville du byttet, hvis du kunne velge, til å ikke være arving/eie alt du gjør? 

Skrevet

Privileger: Norsk statsborger. Listen er ekstrem lang over fordelene det gir meg.

Diskriminert: Lever i et multikulturelt ektekap.

Anonymkode: 9c60b...691

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er så fint å lese at en rik ung 25-åring er så reflektert. Ikke bare på egne vegne, men også mennesker og verden forøvrig. Det gir håp i denne kalde tiden. 

Også har jeg blandet litt med anonymkode ...9fa.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Privileger: Norsk statsborger. Listen er ekstrem lang over fordelene det gir meg.

Diskriminert: Lever i et multikulturelt ektekap.

Anonymkode: 9c60b...691

Oi, det var interessant. På hvilken måte er det diskriminerende?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Også har jeg blandet litt med anonymkode ...9fa.

Du trodde jeg var rik og 25? 🙂

Skrevet

Du trodde jeg var rik og 25? 🙂

Blandet med vedkommende på 25. Men dere virker rike og reflekterte begge to, uavhengig av alder😊

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe fordommer er det, ja. Usikker på om jeg vil kalle det diskriminering.
Mye kommentarer om «du kan jo bare spørre pappa om penger». Nei, det er ikke sånn det fungerer.

Skulle ta opp litt lån på huset til oppussing og fikk kommentar av bankmannen min om «kan du ikke bare spørre pappa om penger, det er jo mye lettere for dere» 

Også venner som synes jeg «sklir» gjennom livet alt for lett. «Du får jo alt i fanget og alt løser seg jo for deg» og forventninger om at jeg betaler mest i forbindelse med feks babyshower og utdrikningslag.

• Liker 1
Skrevet

Diskriminering; Selv om jeg er etnisk norsk, født og oppvekst her så har jeg ett veldig uvanlig etternavn, så det hender folk spør om hvorfor jeg ikke lenger bor i Polen og andre øst-europeiske land.

Anonymkode: 1b100...0c1

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Blandet med vedkommende på 25. Men dere virker rike og reflekterte begge to, uavhengig av alder😊

Hahaha. Tusen takk. Jeg kunne ikke vært moren til en på 25, men det begynner å bli en liten stund siden jeg var det selv. Har nok penger til at ikke penger styrer mitt liv og min hverdag. Og har en jobb der jeg kan lære hele livet. Det gjør at jeg føler meg rik 🙂

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...