Gjest HarryDotter Skrevet 17. september 2020 #81 Skrevet 17. september 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Neida, som russisk kvinne har jeg blitt diskriminert hele tiden etter at jeg kom til Norge. Jeg har helt siden jeg kom til Norge jobbet og betalt skatt, deltatt på dugnad, produsert nye skattebetalere, hatt politiske verv og frivillige verv i idrettslag. Likevel blir jeg aldri akseptert og ansett like god som de norske. Jeg har også jobbet, jobbet og jobbet, men folk mener jeg må være evig takknemlig for at Norge forbarmet seg over meg og tok meg imot, slik at jeg ble reddet fra elendighet i hjemlandet. For å si det sånn, så tapte jeg mye på å flytte til Norge. Jeg måtte blant annet omskolere meg til noe annet enn jeg var utdannet til, da Norge nektet å akseptere min utdanning og krevde at jeg tok HELE utdanningen på nytt. Likevel er jeg visst ikke verdt like mye som nordmenn, og heller ikke like mye som svensker, dansker eller flyktninger. Det er ikke greit å være rasistisk mot muslimer eller mørkhudede. Men kaller man russiske kvinner russerhorer, postordrebruder eller golddiggere BARE fordi de har russisk etnisitet, er det ingen som reagerer. Har fått beskjed om at jeg må bli mer tykkhudet, at jeg ikke kan forvente å få like store goder som nordmenn og så videre. Anonymkode: bc1c9...438 Hvordan tror du nordmenn ville blitt behandlet i Russland? Jeg hører mange skrekkhistorier fra nordmenn som har bodd og jobbet i f.eks Japan, som daglig opplever å bli utsatt for rasisme og hets. Diskriminering er en fryktelig uting! Men jeg tror ikke nordmenn er værstingene. Jeg tror alle etnisiteter opplever en og annen form for diskriminering når de flytter og prøver å integrere seg i en ny "gruppe". Det er litt human nature å holde sammen med de man er født og oppvokst med. De man deler kultur med.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #82 Skrevet 17. september 2020 Priviligier: har ingen barn og dermed frihet til å disponiere tiden slik jeg ønsker, reiser masse ( når det ikke er Corona) , har båt som jeg reiser mye rundt i fjorden med. Utfordringer: holdningen jeg møter når jeg sier at jeg ikke har barn, selv om det er mitt personlige valg. Og verdens største ilandsproblem: .jeg ønsker å leve så sunt som mulig og når jeg unner meg noe er det fordi jeg har valg det og har valgt noe jeg liker ekstra godt. Det er ikke helt sosialt akseptert å si nei til hjemmebakt ( når jeg er på besøk spiser jeg jo. Det er mest jobb og seminarsammenheng. Da blir du møtt med: Jaha?? Skal du virkelig ikke ha kake? Er du sikker? Du fortjener det jo. Unn deg det da! Så tar jeg et stykke da, for å passe inn og ikke være uhøflig Anonymkode: d3a88...96c 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #83 Skrevet 17. september 2020 34 minutter siden, HarryDotter skrev: Nei du er ikke heldig. Hverdagen for de fleste homofile og lesbiske i norge er relativ problemfri. Litt av greia er vandrehistoriene. "Har du hørt om hu lesbiske i nabobygda som ble banket opp fordi hun er lesbe eller?!" kan en person fortelle, uten å kanskje vite grunnen til hvorfor denne persone faktisk ble slått ned. Kanskje ble hun slått ned fordi hun var spydig mot en annen? Kanskje fordi hun stjal noe fra en person? Men selvfølgelig ender jo historien opp med at hun ble banket opp fordi "hun er lesbisk". Det er rett og slett feil å hevde at homofile og lesbiske blir slått ned og trakassert på åpen gate i norge idag. Det ren løgn! Det forekommer ja, men ikke så ofte som enkelte hevder. Jeg kjenner mange homofile og lesbiske og ingen av dem forteller slike skrekkhistorier. Eh nei, det er ikke feil å hevde, men gratulerer med skylappene, de må være jævlig effektive. Jeg kjenner (flere!) folk som har blitt banket opp, folk som har fått drapstrusler, blitt spyttet på, trakassert. Hva er fellesnevneren? Jo, de er alle åpent skeive. Anonymkode: 07235...38b 6
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #84 Skrevet 17. september 2020 31 minutter siden, HarryDotter skrev: Hvordan tror du nordmenn ville blitt behandlet i Russland? Jeg hører mange skrekkhistorier fra nordmenn som har bodd og jobbet i f.eks Japan, som daglig opplever å bli utsatt for rasisme og hets. Diskriminering er en fryktelig uting! Men jeg tror ikke nordmenn er værstingene. Jeg tror alle etnisiteter opplever en og annen form for diskriminering når de flytter og prøver å integrere seg i en ny "gruppe". Det er litt human nature å holde sammen med de man er født og oppvokst med. De man deler kultur med. Men det spiller ingen rolle hvordan nordmenn eventuelt blir behandlet i andre land. Det er ikke min skyld at noen nordmenn er blitt diskriminert i Russland. Jeg representerer ikke hele den russiske befolkningen, og jeg har aldri hetset nordmenn mens jeg bodde i Russland, eller hetset noen i det hele tatt. Man kan ikke mene at man er berettiget å oppføre seg dårlig fordi andre oppfører seg enda dårligere. Jeg har mange ganger hørt av nordmenn at de ikke ønsker å assosieres med land som for eksempel Russland, Tyrkia, Ukraina osv, fordi Norge er en rettsstat, og her har vi ytringsfrihet, mangfold, respekt for andre osv. Derfor blir det irrelevant hvordan nordmenn blir behandlet i disse landene. For øvrig kjenner jeg flere nordmenn og svensker som har bodd en stund i Russland og Ukraina, og de kunne ikke huske å ha blitt forbigått i jobben eller slengt ukvemsord etter uoppfordret. Japan er noe annet, der dør folk på jobb av utmattelse fordi sjefen presser dem til de dør. I japansk språk har de for eksempel eget verb (!) for "dø på grunn av at man er overarbeidet". Så Japan har ingen respekt for enkeltmenneske, kun for fellesskapet som sådan. Barn har for eksempel ofte skoledag fra 8 på morgenen til 10 på kvelden, noe som aldri hadde blitt godtatt i Norge. Folk har nesten ikke ferie heller. For øvrig skriver jeg norsk bedre enn 80 % nordmenn (dessverre må jeg si, også mange av mine norske bekjente sier at det norske skriftspråket har degradert voldsomt de senere årene). Jeg snakker også norsk med dialekt og uten utenlandsk aksent. Likevel blir jeg aldri en av "dere" og vil aldri passe inn. Jeg vil alltid være den fremmede, rare og den man holder avstand til. Anonymkode: bc1c9...438 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #85 Skrevet 17. september 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Priviligier: har ingen barn og dermed frihet til å disponiere tiden slik jeg ønsker, reiser masse ( når det ikke er Corona) , har båt som jeg reiser mye rundt i fjorden med. Utfordringer: holdningen jeg møter når jeg sier at jeg ikke har barn, selv om det er mitt personlige valg. Og verdens største ilandsproblem: .jeg ønsker å leve så sunt som mulig og når jeg unner meg noe er det fordi jeg har valg det og har valgt noe jeg liker ekstra godt. Det er ikke helt sosialt akseptert å si nei til hjemmebakt ( når jeg er på besøk spiser jeg jo. Det er mest jobb og seminarsammenheng. Da blir du møtt med: Jaha?? Skal du virkelig ikke ha kake? Er du sikker? Du fortjener det jo. Unn deg det da! Så tar jeg et stykke da, for å passe inn og ikke være uhøflig Anonymkode: d3a88...96c Det er det samme med alkohol. Jeg er totalavholds og har alltid vært det. Da får man spørsmål i sosiale sammenheng om jeg ikke tør drikke fordi jeg har alkoholproblem, om jeg er syk, prippen, går på medisiner eller gravid. Man skal liksom rettferdiggjøre hvorfor man IKKE drikker. Det er ikke akseptert å bare ta en cola i stedet for et glass vin. Og så er det noen "morsomme" som sier: "Jeg trodde alle russere drakk vodka". 😄 😄 Anonymkode: bc1c9...438 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #86 Skrevet 17. september 2020 Beklager, men man er ikke privilegiert bare fordi man statistisk sett har fordeler i visse sammenhenger. Privilegiert er man (i ordets rette forstand) når samfunnet tildeler grupper bestemte særretter foran andre grupper. Hele denne idéen med at privilegier er styrende i dagens vesten er noe ytterste venstre har funnet på for å sidestille vårt samfunn med slike som Apartheid. De tror at i bunnen av vårt samfunn ligger den samme systematiske undertrykkelsen som i Apartheid, bare at nå er den mer skjult og underliggende. Vi er like rasistiske og diskriminerende, bare at vårt system er mer sofistikert fordi vi har lært å skjule det. Trist å se hvor mange som svelger denne agendaen helt eller delvis. Ytterste venstre bare venter på at flertallet skal "erkjenne" at samfunnet er bygget på privilegier og undertrykkelse, slik at de har legitimitet til å rive det i stykker. Anonymkode: deef8...362 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #87 Skrevet 17. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er det samme med alkohol. Jeg er totalavholds og har alltid vært det. Da får man spørsmål i sosiale sammenheng om jeg ikke tør drikke fordi jeg har alkoholproblem, om jeg er syk, prippen, går på medisiner eller gravid. Man skal liksom rettferdiggjøre hvorfor man IKKE drikker. Det er ikke akseptert å bare ta en cola i stedet for et glass vin. Og så er det noen "morsomme" som sier: "Jeg trodde alle russere drakk vodka". 😄 😄 Anonymkode: bc1c9...438 Samboeren som er avholds blir også stadig spurt om hvorfor han ikke drikker. Om han har en tragisk fortid med alkohol eller er kristen. Unntaket er når han kommer til fest med bil. Da er det ingen spørsmål og masse forstålse + de øyner håp om sjåfør hjem ☺ Anonymkode: d3a88...96c 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #88 Skrevet 17. september 2020 1 hour ago, HarryDotter said: Nei du er ikke heldig. Hverdagen for de fleste homofile og lesbiske i norge er relativ problemfri. Litt av greia er vandrehistoriene. "Har du hørt om hu lesbiske i nabobygda som ble banket opp fordi hun er lesbe eller?!" kan en person fortelle, uten å kanskje vite grunnen til hvorfor denne persone faktisk ble slått ned. Kanskje ble hun slått ned fordi hun var spydig mot en annen? Kanskje fordi hun stjal noe fra en person? Men selvfølgelig ender jo historien opp med at hun ble banket opp fordi "hun er lesbisk". Det er rett og slett feil å hevde at homofile og lesbiske blir slått ned og trakassert på åpen gate i norge idag. Det ren løgn! Det forekommer ja, men ikke så ofte som enkelte hevder. Jeg kjenner mange homofile og lesbiske og ingen av dem forteller slike skrekkhistorier. https://www.google.com/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/banket-fordi-jeg-er-homofil/72757838/amp https://www.nrk.no/nordland/kalte-parkeringsvakt-_jaevla-soper_-og-_homo_-_-ble-frikjent-i-retten-1.14863077 https://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article992719.ece https://www.google.com/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/slatt-ned-fordi-jeg-er-homofil/63676434/amp https://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1750994.ece https://www.tv2.no/a/3340417 https://www.dagbladet.no/kultur/hvor-lonner-det-seg-a-sla-en-homo/71629637?_gl=1*1a4jnoc*_ga*RlNnLW5pZnpCMWFXcV9WQ1I3VDQ1NFk0eWJiVkk2dU01Zm5nNlVCN0h4MkVCT1NtMVZMc3dKYVc2QzlPdzRDdA.. Senest for et par måneder siden ble jeg og kjæresten min presset opp i et hjørne av en mann som ropte «jævla lesber, fy faen så ekle dere er, det der er ikke greit» osv, fordi vi holdt hender og hun kysset meg på kinnet. Så kanskje du kan holde kjeft om opplevelser du har null grunnlag til å kunne uttale deg om. Bare fordi du ikke tror på det, så betyr det ikke at det ikke skjer. Snakk om å være naiv. Anonymkode: 9a05d...d37 5
Silva Pluvialis Skrevet 17. september 2020 #89 Skrevet 17. september 2020 Jeg opplever mest diskriminering, i alle fall, for å være kristen. Det har blitt stuerent å latterliggjøre, hetse og fremstille kristne og andre religiøse som dumme og mindre intelligente. Det gjør vondt. 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #90 Skrevet 17. september 2020 1 hour ago, HarryDotter said: Nei du er ikke heldig. Hverdagen for de fleste homofile og lesbiske i norge er relativ problemfri. Litt av greia er vandrehistoriene. "Har du hørt om hu lesbiske i nabobygda som ble banket opp fordi hun er lesbe eller?!" kan en person fortelle, uten å kanskje vite grunnen til hvorfor denne persone faktisk ble slått ned. Kanskje ble hun slått ned fordi hun var spydig mot en annen? Kanskje fordi hun stjal noe fra en person? Men selvfølgelig ender jo historien opp med at hun ble banket opp fordi "hun er lesbisk". Det er rett og slett feil å hevde at homofile og lesbiske blir slått ned og trakassert på åpen gate i norge idag. Det ren løgn! Det forekommer ja, men ikke så ofte som enkelte hevder. Jeg kjenner mange homofile og lesbiske og ingen av dem forteller slike skrekkhistorier. «I fjor ble 238 hatkriminalitetssaker ble anmeldt til politiet i Oslo. 20 % av forholdene var mot lesbiske, homofile, bifile og transpersoner, ifølge politiets hatkrimrapport.» https://www.nrk.no/osloogviken/fikk-beskjed-om-at-det-ikke-skal-bo-homofile-pa-gronland-1.14592277 https://www.dagbladet.no/nyheter/ble-kalt-soper-og-banket-opp-etter-pride-paraden/71216818 https://www.nrk.no/norge/flere-har-anmeldt-hatkriminalitet-etter-pride-paraden_-1.13587416 https://www.lesbiskonscreen.com/2019/06/22/nar-fuck-pride-runger-pa-t-banen-pa-vei-hjem-fra-paraden/ At du ikke ser slike ting betyr ikke at det ikke skjer. Det betyr bare at du ikke ser godt nok etter. Anonymkode: 9a05d...d37 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #91 Skrevet 17. september 2020 1 hour ago, HarryDotter said: Nei du er ikke heldig. Hverdagen for de fleste homofile og lesbiske i norge er relativ problemfri. Litt av greia er vandrehistoriene. "Har du hørt om hu lesbiske i nabobygda som ble banket opp fordi hun er lesbe eller?!" kan en person fortelle, uten å kanskje vite grunnen til hvorfor denne persone faktisk ble slått ned. Kanskje ble hun slått ned fordi hun var spydig mot en annen? Kanskje fordi hun stjal noe fra en person? Men selvfølgelig ender jo historien opp med at hun ble banket opp fordi "hun er lesbisk". Det er rett og slett feil å hevde at homofile og lesbiske blir slått ned og trakassert på åpen gate i norge idag. Det ren løgn! Det forekommer ja, men ikke så ofte som enkelte hevder. Jeg kjenner mange homofile og lesbiske og ingen av dem forteller slike skrekkhistorier. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qL37lm/gunhild-og-wanyas-bolig-ble-vandalisert-foeler-oss-utrygge Anonymkode: 9a05d...d37
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #92 Skrevet 17. september 2020 Privilegier: født og oppvokst i Norge med ressurssterke foreldre, foreldre med god jobb hvilke har betydd flere lange opphold i utlandet slik at jeg har fått oppleve andre kulturer, fullført høyere utdanning/ingeniør, etablert med samboer og hus diskriminering: nylig blitt ufør, til tross for priveligiene, psykiske diagnoser som ptsd, tilbakevendende depresjon og adhd er hovedgrunnen. Anonymkode: 43d80...045 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #93 Skrevet 17. september 2020 Jeg tror mange har misforstått hva begrepet ''white privilege'' faktisk går ut på. Hvitt privilegium (for å prøve å fornorske begrepet) går ikke ut på å ha dårlig samvittighet for hvem du er, hvor du kom fra og hvor du er i verden. Det handler ikke om at du ikke har fortjent det du har jobbet for. Det det derimot handler om er å erkjenne at man som hvit person faktisk har en joker i ermet overfor de som ikke er hvite, både i fortiden og nåtiden. Dersom man ikke kan erkjenne det, er det umulig å viske ut rasisme helt. Jeg er selv hvit, og unnskylder ikke meg selv for det, men jeg kan samtidig erkjenne at jeg har en fordel her i verden nettopp fordi jeg er hvit. Søsteren min er adoptert fra et asiatisk land, og det er skremmende hvor mange mikroaggresjoner (og også tydelig rasistiske handlinger) hun opplever i løpet av en uke altså. Det samme gjelder kjønn. Historisk sett har det alltid vært et privilegium å være mann. Men man rakker da ikke ned på menn av den grunn. Det er ikke menns feil at de ble født som menn. Men dersom man ikke forstår at man er mer privilegert som mann enn som kvinne (på at globalt statistisk nivå) kommer man ikke langt i kampen for likestilling. (Og det samme gjelder selvsagt andre veien, på de få områdene det gjelder hvor (i mine øyne) kvinnen er mer privilegert enn mannen, som for eksempel barnefordeling). Anonymkode: d91b3...506 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #94 Skrevet 17. september 2020 3 hours ago, HarryDotter said: Hvordan tror du nordmenn ville blitt behandlet i Russland? Jeg hører mange skrekkhistorier fra nordmenn som har bodd og jobbet i f.eks Japan, som daglig opplever å bli utsatt for rasisme og hets. Diskriminering er en fryktelig uting! Men jeg tror ikke nordmenn er værstingene. Jeg tror alle etnisiteter opplever en og annen form for diskriminering når de flytter og prøver å integrere seg i en ny "gruppe". Det er litt human nature å holde sammen med de man er født og oppvokst med. De man deler kultur med. Dette vet jeg en del om, av egen erfaring. Folk fra skandinaviske land er blant som som opplever minst diskriminering og fordommer når de bor utenlands, i alle fall i Europa, Nordamerika og Sørøstasia. Det er absolutt ikke jevnt fordelt, dette. Anonymkode: 91e90...9fa
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #95 Skrevet 17. september 2020 Jeg har vokst opp med foreldre som bryr seg om meg og er en stor og viktig del av livet mitt! Det er jammen ingen selvfølge Anonymkode: 28fc3...56e 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #96 Skrevet 17. september 2020 På 14.9.2020 den 10.45, AnonymBruker skrev: Å tenke at man er priviligert fordi man er hvit er rasistisk. Anonymkode: 92774...df4 Det er ikke rasistisk når det er sant. Hvorfor mener du det er rasistisk? Anonymkode: 7b89a...03c
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #97 Skrevet 17. september 2020 3 hours ago, HarryDotter said: Nei du er ikke heldig. Hverdagen for de fleste homofile og lesbiske i norge er relativ problemfri. Litt av greia er vandrehistoriene. "Har du hørt om hu lesbiske i nabobygda som ble banket opp fordi hun er lesbe eller?!" kan en person fortelle, uten å kanskje vite grunnen til hvorfor denne persone faktisk ble slått ned. Kanskje ble hun slått ned fordi hun var spydig mot en annen? Kanskje fordi hun stjal noe fra en person? Men selvfølgelig ender jo historien opp med at hun ble banket opp fordi "hun er lesbisk". Det er rett og slett feil å hevde at homofile og lesbiske blir slått ned og trakassert på åpen gate i norge idag. Det ren løgn! Det forekommer ja, men ikke så ofte som enkelte hevder. Jeg kjenner mange homofile og lesbiske og ingen av dem forteller slike skrekkhistorier. Du sitter virkelig på fasit, du? Kan dette å ha noe å gjøre med at du sjelden selv har kjent fordommer og diskriminering på kroppen? Jeg kan dele en historie fra mitt eget liv. Jeg gikk lenge rundt og kjente på at jeg ble undervurdert og seksualisert på jobben pga mitt såkalt attraktive utseende. Så har jeg forstått, ved å lytte til andres opplevelser, at alternativet ofte er verre: å bli totalt oversett eller til og med snakket ned pga utseendet. Det jeg opplever er generelle ulemper ved å være kvinne, ikke ved å være pen som sådan. Å være pen er i hovedsak mer fordelaktig enn ikke. Det er overhodet ikke synd på meg for dette. Hvor vil jeg med denne lille ilandshistorien? Kanskje bare utfordre deg til å være litt mer ydmyk. Lytt til andre, kjenn litt etter, ikke bare bus ut med hvordan verden egentlig henger sammen ifølge deg selv. Og del gjerne egne opplevelser, men ikke minimer og bortforklar andres opplevelser. Det er mye å lære, også for deg. Det er jeg sikker på. På forhånd tusen takk 🙂 Anonymkode: 91e90...9fa 3
Gjest HarryDotter Skrevet 17. september 2020 #98 Skrevet 17. september 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Men det spiller ingen rolle hvordan nordmenn eventuelt blir behandlet i andre land. Det er ikke min skyld at noen nordmenn er blitt diskriminert i Russland. Jeg representerer ikke hele den russiske befolkningen, og jeg har aldri hetset nordmenn mens jeg bodde i Russland, eller hetset noen i det hele tatt. Man kan ikke mene at man er berettiget å oppføre seg dårlig fordi andre oppfører seg enda dårligere. Jeg har mange ganger hørt av nordmenn at de ikke ønsker å assosieres med land som for eksempel Russland, Tyrkia, Ukraina osv, fordi Norge er en rettsstat, og her har vi ytringsfrihet, mangfold, respekt for andre osv. Derfor blir det irrelevant hvordan nordmenn blir behandlet i disse landene. For øvrig kjenner jeg flere nordmenn og svensker som har bodd en stund i Russland og Ukraina, og de kunne ikke huske å ha blitt forbigått i jobben eller slengt ukvemsord etter uoppfordret. Japan er noe annet, der dør folk på jobb av utmattelse fordi sjefen presser dem til de dør. I japansk språk har de for eksempel eget verb (!) for "dø på grunn av at man er overarbeidet". Så Japan har ingen respekt for enkeltmenneske, kun for fellesskapet som sådan. Barn har for eksempel ofte skoledag fra 8 på morgenen til 10 på kvelden, noe som aldri hadde blitt godtatt i Norge. Folk har nesten ikke ferie heller. For øvrig skriver jeg norsk bedre enn 80 % nordmenn (dessverre må jeg si, også mange av mine norske bekjente sier at det norske skriftspråket har degradert voldsomt de senere årene). Jeg snakker også norsk med dialekt og uten utenlandsk aksent. Likevel blir jeg aldri en av "dere" og vil aldri passe inn. Jeg vil alltid være den fremmede, rare og den man holder avstand til. Anonymkode: bc1c9...438 Hvor i all verden bor du i dette landet må jeg bare spørre om da. For jeg kjenner mange innvandrere, og ingen av dem blir forbigått på den måten du nevner her 🤔 Er miljøet litt rart der du bor?
Gjest HarryDotter Skrevet 17. september 2020 #99 Skrevet 17. september 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Du sitter virkelig på fasit, du? Kan dette å ha noe å gjøre med at du sjelden selv har kjent fordommer og diskriminering på kroppen? Jeg kan dele en historie fra mitt eget liv. Jeg gikk lenge rundt og kjente på at jeg ble undervurdert og seksualisert på jobben pga mitt såkalt attraktive utseende. Så har jeg forstått, ved å lytte til andres opplevelser, at alternativet ofte er verre: å bli totalt oversett eller til og med snakket ned pga utseendet. Det jeg opplever er generelle ulemper ved å være kvinne, ikke ved å være pen som sådan. Å være pen er i hovedsak mer fordelaktig enn ikke. Det er overhodet ikke synd på meg for dette. Hvor vil jeg med denne lille ilandshistorien? Kanskje bare utfordre deg til å være litt mer ydmyk. Lytt til andre, kjenn litt etter, ikke bare bus ut med hvordan verden egentlig henger sammen ifølge deg selv. Og del gjerne egne opplevelser, men ikke minimer og bortforklar andres opplevelser. Det er mye å lære, også for deg. Det er jeg sikker på. På forhånd tusen takk 🙂 Anonymkode: 91e90...9fa Jeg har vokst opp med konstant trakassering og mobbing i oppveksten pga tilhørlighet, så jeg vet nøyaktig hva jeg snakker om! På forhånd værsågod. Vær oppmerksom på at når jeg omtaler lesbiske som opplever vold og hets og de som ikke gjør det, så mener jeg ikke alle. Det er garantert sant at noen lesbiske/homofile blir utsatt for vold. Men at du har hørt om eller kjenner 2-3 personer som har blitt utsatt for vold pga legningen sin, betyr ikke at majoriteten opplever det samme. Samme er det med voldtektscasene. Alle kan oppleve seksuell trakassering på jobb og ellers. Alle kan oppleve blind vold. Det er ikke eksklusift for homofile og lesbiske!
Gjest HarryDotter Skrevet 17. september 2020 #100 Skrevet 17. september 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Men det spiller ingen rolle hvordan nordmenn eventuelt blir behandlet i andre land. Det er ikke min skyld at noen nordmenn er blitt diskriminert i Russland. Jeg representerer ikke hele den russiske befolkningen, og jeg har aldri hetset nordmenn mens jeg bodde i Russland, eller hetset noen i det hele tatt. Man kan ikke mene at man er berettiget å oppføre seg dårlig fordi andre oppfører seg enda dårligere. Jeg har mange ganger hørt av nordmenn at de ikke ønsker å assosieres med land som for eksempel Russland, Tyrkia, Ukraina osv, fordi Norge er en rettsstat, og her har vi ytringsfrihet, mangfold, respekt for andre osv. Derfor blir det irrelevant hvordan nordmenn blir behandlet i disse landene. For øvrig kjenner jeg flere nordmenn og svensker som har bodd en stund i Russland og Ukraina, og de kunne ikke huske å ha blitt forbigått i jobben eller slengt ukvemsord etter uoppfordret. Japan er noe annet, der dør folk på jobb av utmattelse fordi sjefen presser dem til de dør. I japansk språk har de for eksempel eget verb (!) for "dø på grunn av at man er overarbeidet". Så Japan har ingen respekt for enkeltmenneske, kun for fellesskapet som sådan. Barn har for eksempel ofte skoledag fra 8 på morgenen til 10 på kvelden, noe som aldri hadde blitt godtatt i Norge. Folk har nesten ikke ferie heller. For øvrig skriver jeg norsk bedre enn 80 % nordmenn (dessverre må jeg si, også mange av mine norske bekjente sier at det norske skriftspråket har degradert voldsomt de senere årene). Jeg snakker også norsk med dialekt og uten utenlandsk aksent. Likevel blir jeg aldri en av "dere" og vil aldri passe inn. Jeg vil alltid være den fremmede, rare og den man holder avstand til. Anonymkode: bc1c9...438 Det er ikke min skyld at du og noen andre russere blir trakassert og forbigått i norge. Jeg representerer ikke hele norge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå