Gallien Grueger Skrevet 15. september 2020 #61 Skrevet 15. september 2020 Jeg har hverken privilegier eller blir diskriminert.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #62 Skrevet 15. september 2020 2 hours ago, Mezinchaleft said: Privilegier: Ingen Grunn til diskriminering og fordommer: Som hvit mann tilhører jeg den eneste gruppen i hele den vestlige verden det er fullstendig sosialt og politisk akseptabelt å diskriminere. Jeg er i kraft av min hudfarge og kjønn roten til alt ondt. Innvandrere har lov til å banke meg opp uten straff. Kvinner har lov til å ta fra meg barn samt komme med falske anklager uten straff. Jeg tilhører den gruppen som bidrar med mest til velferdsstaten men som mottar minst i retur. Som hvit mann lever du på nåde fra kvinner og etniske minoriteter. Ønsker noen å gjøre deg vondt, stiller hele samfunnet seg på siden til din angriper, alt fra rettsvesenet til politiet og politikere. Dette ble veldig generelt. Kan du dele spesifikke episoder hvor du har opplevd diskriminering fordi du er hvit? Og fordi du er mann? Mener du at det ikke følger noen privilegier med det å være hvit og mann? Anonymkode: 91e90...9fa 4
Mezinchaleft Skrevet 15. september 2020 #63 Skrevet 15. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette ble veldig generelt. Kan du dele spesifikke episoder hvor du har opplevd diskriminering fordi du er hvit? Og fordi du er mann? Mener du at det ikke følger noen privilegier med det å være hvit og mann? Anonymkode: 91e90...9fa Dette handler ikke personlige opplevelser, men om et samfunn ute av kontroll. Hvite menn blir generalisert i alle sammenhenger. De er visstnok kjernen til alt ondt i verden. Hvite menn er per definisjon den eneste gruppen som ikke har privilegier. Kvinner og mørkhudede derimot, der snakker vi. 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #64 Skrevet 15. september 2020 26 minutter siden, Mezinchaleft said: Dette handler ikke personlige opplevelser, men om et samfunn ute av kontroll. Hvite menn blir generalisert i alle sammenhenger. De er visstnok kjernen til alt ondt i verden. Hvite menn er per definisjon den eneste gruppen som ikke har privilegier. Kvinner og mørkhudede derimot, der snakker vi. Du er jo mye mer enn hvit og mann. Det kan være andre aspekter ved din identitet som gjør deg utsatt for diskriminering. For eksempel sykdom, alder, sosial klasse, utdannelse, legning, etc. Du har både rett og feil i at dette handler om gruppe og ikke individ. Enkelt sagt handler det å ha 'white privilege' om at man får fordeler, eller slipper å oppleve fordommer som andre opplever, fordi man tilhører gruppen hvit og dermed blir tillagt egenskaper assosiert med denne gruppen. Det kan godt hende man har jobbet hardt og er en fantastisk person i tillegg og det er ingenting galt ved å være hvit i seg selv. Men det er rett og slett en fordel sammenlignet med å være svart, for eksempel. Det kan du vel innrømme? Dette gjelder selv om det i noen sammenhenger gjøres en innsats for å fremme representasjon av mennesker med annen hudfarge og etnisk bakgrunn. I det store og det hele er det fremdeles en fordel å være hvit, i Norge og i mange andre vestlige land. Det samme gjelder for det å være mann; det gir 'unearned benefits'. For eksempel i arbeidslivet. Mange kvinner opplever at det blir stilt mye høyere krav til dem, og andre krav, fordi de er kvinner. Hvor mange menn får spørsmål om hvordan de greier kombinere jobb og barn, for eksempel? Eller hvordan det er å være karrieremann? Som mann, spesielt hvit mann, slipper man dermed unna en hel del skjult diskriminering på jobb. Du har mye mindre risiko for uønsket seksuell oppmerksomhet. Hvis du og en kvinne tar ordet like mye i et møte vil folk ofte lytte mer til deg og oppfatte det som om kvinnen snakker for mye og er sjefete. Og hvis du går på trynet så slipper du sannsynligvis at folk tenker at 'sånn går det når vi ansetter en mann'. Disse tingene er IKKE DIN FEIL alene, dette er strukturelle ting som vi alle (kvinner inkludert) er med på å opprettholde om vi ikke aktivt prøver å bli bedre og mer bevisste. Men du nyter fremdeles godt av status quo. Jeg skjønner at det er vanskelig å forstå, fordi du har aldri opplevd det selv. Men prøv i alle fall og les deg litt opp... https://projecthumanities.asu.edu/content/male-privilege-checklist https://www.parents.com/kids/responsibility/racism/how-to-explain-white-privilege-in-term-simple-enough-for-a-child/ Anonymkode: 91e90...9fa 6
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #65 Skrevet 17. september 2020 Privilegier: Høyere utdanning fra staten, født og oppvokst i Norge. Som innvandrer blir man behandlet bedre når man snakker flytende norsk, er integrert og forstår kulturen. God økonomi. Diskriminert: Pga. navn, innvandrerbakgrunn og religion. Må sende 200 søknader som er egentilpassede for å få napp på intervju. Leser stadig stygge rasistiske kommentarer retter mot muslimer og innvandrere. Diskriminert i jobbsammenheng. Norske på jobben holder seg mer sammen og har mer til felles og tror at jeg ikke får lov til mye så da har jeg opplevd å bli frosset ut i sosiale sammenhenger. Jeg må vise min norskhet for å bli inkludert. Det er sjeldent jeg opplever direkte rasisme på gata. Anonymkode: 1c483...aca 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #66 Skrevet 17. september 2020 Privilegier: hvit kvinne, høy utdannelse (norsk), 3 minutter siden, AnonymBruker said: Privilegier: Høyere utdanning fra staten, født og oppvokst i Norge. Som innvandrer blir man behandlet bedre når man snakker flytende norsk, er integrert og forstår kulturen. God økonomi. Diskriminert: Pga. navn, innvandrerbakgrunn og religion. Må sende 200 søknader som er egentilpassede for å få napp på intervju. Leser stadig stygge rasistiske kommentarer retter mot muslimer og innvandrere. Diskriminert i jobbsammenheng. Norske på jobben holder seg mer sammen og har mer til felles og tror at jeg ikke får lov til mye så da har jeg opplevd å bli frosset ut i sosiale sammenhenger. Jeg må vise min norskhet for å bli inkludert. Det er sjeldent jeg opplever direkte rasisme på gata. Anonymkode: 1c483...aca samme. Er ikke muslim men russisk. Så ennå en privilegiet er at jeg er «helt hvit» fra utseende. Men, samme, pga navn og aksent treffer jeg iblant diskriminering. Dog vil kalle det enkle tilfeller. Anonymkode: 3e5dd...453 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #67 Skrevet 17. september 2020 Jeg er privilegert fordi jeg er hvit og oppvokst i Norge. Det som gjør meg mindre privilegert og noen ganger diskriminert, er at jeg er kvinne, og lesbisk. Det er ikke nødvendigvis lett å være skeiv i Norge i dag, selv om det er bedre. Folk blir fortsatt slått ned på gata, liksom. Anonymkode: 9a05d...d37 2
youcancallmejune Skrevet 17. september 2020 #68 Skrevet 17. september 2020 Jeg er hvit, høyt utdannet, god jobb, god CV, godt nettverk, god økonomi, høy kulturell kapital, gift med en ressurssterk mann, har egenfødte barn, er høy og slank med bra utseende. Jeg har ikke opplevd mye diskriminering, men noe har det vært siden jeg er kvinne i en mannsdominert bransje. Menn er sabla gode på hersketeknikker og mange styrker gjerne sin egen posisjon ved å holde andre nede. Jeg har også opplevd en del nedlatenhet fra yngre kvinner, slike som er i tjueårene og vil opp og fram og som ser på kvinner over 35 som passé. 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #69 Skrevet 17. september 2020 På 15.9.2020 den 22.55, AnonymBruker skrev: Du er jo mye mer enn hvit og mann. Det kan være andre aspekter ved din identitet som gjør deg utsatt for diskriminering. For eksempel sykdom, alder, sosial klasse, utdannelse, legning, etc. Du har både rett og feil i at dette handler om gruppe og ikke individ. Enkelt sagt handler det å ha 'white privilege' om at man får fordeler, eller slipper å oppleve fordommer som andre opplever, fordi man tilhører gruppen hvit og dermed blir tillagt egenskaper assosiert med denne gruppen. Det kan godt hende man har jobbet hardt og er en fantastisk person i tillegg og det er ingenting galt ved å være hvit i seg selv. Men det er rett og slett en fordel sammenlignet med å være svart, for eksempel. Det kan du vel innrømme? Dette gjelder selv om det i noen sammenhenger gjøres en innsats for å fremme representasjon av mennesker med annen hudfarge og etnisk bakgrunn. I det store og det hele er det fremdeles en fordel å være hvit, i Norge og i mange andre vestlige land. Det samme gjelder for det å være mann; det gir 'unearned benefits'. For eksempel i arbeidslivet. Mange kvinner opplever at det blir stilt mye høyere krav til dem, og andre krav, fordi de er kvinner. Hvor mange menn får spørsmål om hvordan de greier kombinere jobb og barn, for eksempel? Eller hvordan det er å være karrieremann? Som mann, spesielt hvit mann, slipper man dermed unna en hel del skjult diskriminering på jobb. Du har mye mindre risiko for uønsket seksuell oppmerksomhet. Hvis du og en kvinne tar ordet like mye i et møte vil folk ofte lytte mer til deg og oppfatte det som om kvinnen snakker for mye og er sjefete. Og hvis du går på trynet så slipper du sannsynligvis at folk tenker at 'sånn går det når vi ansetter en mann'. Disse tingene er IKKE DIN FEIL alene, dette er strukturelle ting som vi alle (kvinner inkludert) er med på å opprettholde om vi ikke aktivt prøver å bli bedre og mer bevisste. Men du nyter fremdeles godt av status quo. Jeg skjønner at det er vanskelig å forstå, fordi du har aldri opplevd det selv. Men prøv i alle fall og les deg litt opp... https://projecthumanities.asu.edu/content/male-privilege-checklist https://www.parents.com/kids/responsibility/racism/how-to-explain-white-privilege-in-term-simple-enough-for-a-child/ Anonymkode: 91e90...9fa Jeg begynte å se på den første listen, men med hånden på hjertet kjenner jeg igjen ganske lite. Jeg har uthevet de punktene hvor jeg ser jeg er privilegert som hvit, norsk mann. mange av punktene overlapper, så jeg tar det litt grovt: - I min mannsdominerte jobb prøver vi bevisst å rekruttere kvinner. Hun vil ha et klart fortrinn hvis alt annet er likt. Jeg ser at kvinner blir heiet frem fordi alle ønsker litt mangfold i arbeidsmiljøet. Jeg klager ikke, men diskriminering av kvinner ved ansettelser stemmer ikke med min erfaring. Kanskje andre har en annen erfaring. - Lista påstår det er et "privilegium" at jeg har bukser som ikke gjør det enkelt å voldta meg, men de fleste kvinner går også med bukse. Det er ikke en privilegium for menn å gå med bukse i Norge. Alle gjør det. - Vi blir også bedømt ut i fra kjønn. Anklager om "gutteklubben grei" sitter løst i min jobb selv om kvinner er overrepresentert blant ledere og i styret. - Jeg opplever ikke at det er mer akseptabelt for en mann å bli sint enn for en kvinne. Hvis en mann er sur og sinna i jobben blir det fort en stor sak ut av det. Hvis en mann kjefter på partneren ser det styggere ut enn motsatt. Kanskje fordi det tas mer på alvor? - Autoritet: Ja. Jeg føler at det å være mann automatisk gir meg litt mer autoritet. - Seksuell trakassering, Ja, dessverre. Vi har hatt veldig stygge tilfeller hos oss. Der er kvinner mer utsatt. - Diskriminering pga etnisitet: Ja. Jeg merker at folk er skeptiske til søkere med ikke-europeiske navn. Man er redd for at språk og kultur gjør at de lykkes dårligere med samarbeid og i kunderelasjoner. Dette er systemisk rasisme. - Religion favoriserer menn: Ja. - Nei, jeg må ikke barbere meg under armene, men jeg barberer ansiktet. (Jeg må ikke sier du? Det må ikke du heller. Du gjør det for å se bra ut) - Klær for menn er dyrere. Ikke billigere som listen påstår. - Det blir faktisk sett på som ganske spesielt og kritikkverdig i Norge å ikke ta ut pappapermisjon. Lista stemmer ikke med norske forhold. "86. I don't have to fear white men coming onto my people's Native land to rape me." Øøøh...nei. Det er jeg faktisk ikke bekymret for i det hele tatt. Anonymkode: 0aa2d...6e0 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #70 Skrevet 17. september 2020 Privilegier: jeg er norsk, har fått utdanne meg, jeg ser bra ut. Diskriminering: jeg bruker hijab, så opplever unødvendig stygge blikk pga det. Anonymkode: d77ce...7ba 3
Hannah80 Skrevet 17. september 2020 #71 Skrevet 17. september 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er privilegert fordi jeg er hvit og oppvokst i Norge. Det som gjør meg mindre privilegert og noen ganger diskriminert, er at jeg er kvinne, og lesbisk. Det er ikke nødvendigvis lett å være skeiv i Norge i dag, selv om det er bedre. Folk blir fortsatt slått ned på gata, liksom. Anonymkode: 9a05d...d37 Ser det er flere lesbiske som skriver at de har blitt diskriminert. Kan jeg spørre på hvilken måte? Er selv lesbisk. Har bodd flere steder i Norge. Har hatt utrolig mange forskjellige arbeidskolleger og sjefer gjennom årene. Møtt på mange ulike mennesker. Aldri opplevd diskriminering. Bare jeg som er heldig?
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #72 Skrevet 17. september 2020 47 minutter siden, Hannah80 said: Ser det er flere lesbiske som skriver at de har blitt diskriminert. Kan jeg spørre på hvilken måte? Er selv lesbisk. Har bodd flere steder i Norge. Har hatt utrolig mange forskjellige arbeidskolleger og sjefer gjennom årene. Møtt på mange ulike mennesker. Aldri opplevd diskriminering. Bare jeg som er heldig? Kanskje det. Ønsker ikke å utbrodere da jeg ikke vil bli gjenkjent. Anonymkode: 9a05d...d37
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #73 Skrevet 17. september 2020 På 14.9.2020 den 4.05, AnonymBruker skrev: Moderne forståese av diskriminering og rasisme anerkjenner at det er langt flere nyanser enn det eldre definisjoner gir grunnlag for. I denne tråden håper jeg å få et bilde av hvordan dette virker i praksis. Jeg håper vi alle kan komme med eksempler på (i) aspekter ved vår identitet som kan føre til at vi har privilegier OG (ii) aspekter som gjør oss utsatt for fordommer og å bli diskriminert. I de fleste tilfeller har alle noe av begge, noen mer og noen mindre. Du er invitert til å dele! Eksempel: Jeg er privilegert fordi jeg er hvit, jeg er heteroseksuell, jeg er funksjonsfrisk, jeg er høy, jeg ser ut på en måte som er i tråd med (vestlige) idealer for skjønnhet, jeg er høyt utdannet, jeg har født egne barn (dessverre en typisk forventning til kvinner i fruktbar alder), jeg er ikke religiøs, jeg er forholdsvis ung. Jeg er utsatt for diskriminering fordi jeg er kvinne, noen ganger også fordi jeg ser pen ut (blir intellektuelt undervurdert), jeg har vokst opp på et lite sted med mye arbeiderfamilier og har lite erfaring fra 'dannet' øvre middelklasse, jeg er introvert, jeg er veldig følsom/overtenker. Legger ved noen kilder, hvis noen vil lese seg opp på teorien bak. Please ikke diskuter teorien her, det kan du eventuelt starte en egen tråd om. https://medium.com/dna-s-blog/identity-beyond-disability-3d59d19b1dad http://kjonnsforskning.no/nb/2018/05/kjonnsavdelingen-16-interseksjonalitet-likestilling-alle Anonymkode: 91e90...9fa Jeg som utenlandsk mindre pen kvinne i Norge har ikke så mange privilegier egentlig. Møter masse fordommer, blir brukt og stiller ofte sist i køen for ting. Anonymkode: bc1c9...438
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #74 Skrevet 17. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg begynte å se på den første listen, men med hånden på hjertet kjenner jeg igjen ganske lite. Jeg har uthevet de punktene hvor jeg ser jeg er privilegert som hvit, norsk mann. mange av punktene overlapper, så jeg tar det litt grovt: - I min mannsdominerte jobb prøver vi bevisst å rekruttere kvinner. Hun vil ha et klart fortrinn hvis alt annet er likt. Jeg ser at kvinner blir heiet frem fordi alle ønsker litt mangfold i arbeidsmiljøet. Jeg klager ikke, men diskriminering av kvinner ved ansettelser stemmer ikke med min erfaring. Kanskje andre har en annen erfaring. - Lista påstår det er et "privilegium" at jeg har bukser som ikke gjør det enkelt å voldta meg, men de fleste kvinner går også med bukse. Det er ikke en privilegium for menn å gå med bukse i Norge. Alle gjør det. - Vi blir også bedømt ut i fra kjønn. Anklager om "gutteklubben grei" sitter løst i min jobb selv om kvinner er overrepresentert blant ledere og i styret. - Jeg opplever ikke at det er mer akseptabelt for en mann å bli sint enn for en kvinne. Hvis en mann er sur og sinna i jobben blir det fort en stor sak ut av det. Hvis en mann kjefter på partneren ser det styggere ut enn motsatt. Kanskje fordi det tas mer på alvor? - Autoritet: Ja. Jeg føler at det å være mann automatisk gir meg litt mer autoritet. - Seksuell trakassering, Ja, dessverre. Vi har hatt veldig stygge tilfeller hos oss. Der er kvinner mer utsatt. - Diskriminering pga etnisitet: Ja. Jeg merker at folk er skeptiske til søkere med ikke-europeiske navn. Man er redd for at språk og kultur gjør at de lykkes dårligere med samarbeid og i kunderelasjoner. Dette er systemisk rasisme. - Religion favoriserer menn: Ja. - Nei, jeg må ikke barbere meg under armene, men jeg barberer ansiktet. (Jeg må ikke sier du? Det må ikke du heller. Du gjør det for å se bra ut) - Klær for menn er dyrere. Ikke billigere som listen påstår. - Det blir faktisk sett på som ganske spesielt og kritikkverdig i Norge å ikke ta ut pappapermisjon. Lista stemmer ikke med norske forhold. "86. I don't have to fear white men coming onto my people's Native land to rape me." Øøøh...nei. Det er jeg faktisk ikke bekymret for i det hele tatt. Anonymkode: 0aa2d...6e0 Grunnene til at det ikke er like enkelt å voldta deg, er jo innlysende: * Du er mann. Med mindre du har handicap, er du derfor sterkere enn de fleste kvinnene. Du kan derfor enklere forsvare deg. Er du en høy og bred mann i tillegg, vil de fleste ikke ta sjansen på å voldta deg. * Det er mange flere heteroseksuelle menn som voldtar kvinner, enn damer og homoseksuelle menn som voldtar menn til sammen. Dette er ren statistikk. Så mindre statistisk sjanse for deg å bli utsatt for overgrep fordi du er mann. * Flere menn enn kvinner anser seg berettiget til den motsatte kjønns kropp uten videre. For eksempel, kjenner jeg svært få kvinner som mener at den som sa ja til å gå på date med dem eller danset tett med dem på byen, er forpliktet å ligge med dem etterpå, og blir rasende forbannet hvis det ikke skjer. * Kvinners seksualitet har i flere hundre år blitt sett på som noe skittent. Også i 2020 blir damer med mange partnere kalt "løs", "hore", "sklie", "felleshull". Mens menn med mange partnere ikke blir kalt noen ting. Derfor blir voldtekt ofte brukt mot kvinner for å nedverdige dem, fordi kvinnen da blir ansett som hore. En voldtatt mann blir aldri fremstilt i retten som løs horebukk som fortjente det som skjedde. Anonymkode: bc1c9...438 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #75 Skrevet 17. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg begynte å se på den første listen, men med hånden på hjertet kjenner jeg igjen ganske lite. Jeg har uthevet de punktene hvor jeg ser jeg er privilegert som hvit, norsk mann. mange av punktene overlapper, så jeg tar det litt grovt: - I min mannsdominerte jobb prøver vi bevisst å rekruttere kvinner. Hun vil ha et klart fortrinn hvis alt annet er likt. Jeg ser at kvinner blir heiet frem fordi alle ønsker litt mangfold i arbeidsmiljøet. Jeg klager ikke, men diskriminering av kvinner ved ansettelser stemmer ikke med min erfaring. Kanskje andre har en annen erfaring. - Lista påstår det er et "privilegium" at jeg har bukser som ikke gjør det enkelt å voldta meg, men de fleste kvinner går også med bukse. Det er ikke en privilegium for menn å gå med bukse i Norge. Alle gjør det. - Vi blir også bedømt ut i fra kjønn. Anklager om "gutteklubben grei" sitter løst i min jobb selv om kvinner er overrepresentert blant ledere og i styret. - Jeg opplever ikke at det er mer akseptabelt for en mann å bli sint enn for en kvinne. Hvis en mann er sur og sinna i jobben blir det fort en stor sak ut av det. Hvis en mann kjefter på partneren ser det styggere ut enn motsatt. Kanskje fordi det tas mer på alvor? - Autoritet: Ja. Jeg føler at det å være mann automatisk gir meg litt mer autoritet. - Seksuell trakassering, Ja, dessverre. Vi har hatt veldig stygge tilfeller hos oss. Der er kvinner mer utsatt. - Diskriminering pga etnisitet: Ja. Jeg merker at folk er skeptiske til søkere med ikke-europeiske navn. Man er redd for at språk og kultur gjør at de lykkes dårligere med samarbeid og i kunderelasjoner. Dette er systemisk rasisme. - Religion favoriserer menn: Ja. - Nei, jeg må ikke barbere meg under armene, men jeg barberer ansiktet. (Jeg må ikke sier du? Det må ikke du heller. Du gjør det for å se bra ut) - Klær for menn er dyrere. Ikke billigere som listen påstår. - Det blir faktisk sett på som ganske spesielt og kritikkverdig i Norge å ikke ta ut pappapermisjon. Lista stemmer ikke med norske forhold. "86. I don't have to fear white men coming onto my people's Native land to rape me." Øøøh...nei. Det er jeg faktisk ikke bekymret for i det hele tatt. Anonymkode: 0aa2d...6e0 For øvrig enig i det med diskriminering på grunn av etnisitet. Jeg er russisk og har kommet til Norge i voksen alder. Har blitt åpent diskriminert både privat og i jobbsammenheng. Jeg må visst være mer dydig enn de norske for å ikke bli omtalt som "russerhore". I jobbsammenheng er det et eksempel fra i vår, der jeg og min tidligere kollega søkte på samme stilling. Jeg har 8 år mer ansiennitet enn ham i samme bransje, mer erfaring innen det spesielle fagfeltet og er høyere opp i forvaltningshierarkiet. Mine språkkunnskaper kan også være stor fordel i denne jobben, da en del av "kundekretsen" er russisktalende folk. Han fikk jobben, jeg ble ikke en gang innkalt til intervju. Det er snakk om offentlig instans, som egentlig er bundet av strenge regler når det gjelder ansettelser. Fikk ingen forklaring på hvorfor jeg ikke ble innkalt til intervju. Og dette er ikke første gangen. I jobben der jeg er var jeg den eneste som ikke fikk lønnsøkning i fjor, mens alle andre innen mitt felt fikk ganske greie påslag. Fikk ingen forklaring på hvorfor, og ble helt forvirret da jeg er den som hadde de største prosjektene på kontoret i fjor, og ledelsen skryter av meg støtt og stadig. Anonymkode: bc1c9...438 3
Gjest HarryDotter Skrevet 17. september 2020 #76 Skrevet 17. september 2020 (endret) På 15.9.2020 den 22.55, AnonymBruker skrev: Du er jo mye mer enn hvit og mann. Det kan være andre aspekter ved din identitet som gjør deg utsatt for diskriminering. For eksempel sykdom, alder, sosial klasse, utdannelse, legning, etc. Du har både rett og feil i at dette handler om gruppe og ikke individ. Enkelt sagt handler det å ha 'white privilege' om at man får fordeler, eller slipper å oppleve fordommer som andre opplever, fordi man tilhører gruppen hvit og dermed blir tillagt egenskaper assosiert med denne gruppen. Det kan godt hende man har jobbet hardt og er en fantastisk person i tillegg og det er ingenting galt ved å være hvit i seg selv. Men det er rett og slett en fordel sammenlignet med å være svart, for eksempel. Det kan du vel innrømme? Dette gjelder selv om det i noen sammenhenger gjøres en innsats for å fremme representasjon av mennesker med annen hudfarge og etnisk bakgrunn. I det store og det hele er det fremdeles en fordel å være hvit, i Norge og i mange andre vestlige land. Det samme gjelder for det å være mann; det gir 'unearned benefits'. For eksempel i arbeidslivet. Mange kvinner opplever at det blir stilt mye høyere krav til dem, og andre krav, fordi de er kvinner. Hvor mange menn får spørsmål om hvordan de greier kombinere jobb og barn, for eksempel? Eller hvordan det er å være karrieremann? Som mann, spesielt hvit mann, slipper man dermed unna en hel del skjult diskriminering på jobb. Du har mye mindre risiko for uønsket seksuell oppmerksomhet. Hvis du og en kvinne tar ordet like mye i et møte vil folk ofte lytte mer til deg og oppfatte det som om kvinnen snakker for mye og er sjefete. Og hvis du går på trynet så slipper du sannsynligvis at folk tenker at 'sånn går det når vi ansetter en mann'. Disse tingene er IKKE DIN FEIL alene, dette er strukturelle ting som vi alle (kvinner inkludert) er med på å opprettholde om vi ikke aktivt prøver å bli bedre og mer bevisste. Men du nyter fremdeles godt av status quo. Jeg skjønner at det er vanskelig å forstå, fordi du har aldri opplevd det selv. Men prøv i alle fall og les deg litt opp... https://projecthumanities.asu.edu/content/male-privilege-checklist https://www.parents.com/kids/responsibility/racism/how-to-explain-white-privilege-in-term-simple-enough-for-a-child/ Anonymkode: 91e90...9fa Er helt enig med @Mezinchaleft Hvite menn er den eneste gruppen mennesker som det er greit å hetse og diskriminere og slippe unna med. Og med tanke på hva den hvite mann har bidratt med i samfunnsutviklingen i flere tusener av år, så er det rett og slett simpelt og urettferdig å beskylde den gruppen for all dritten verden har sett. Folk forstår ikke hva et privilegium er og hvorfor man faktisk fortjener det. Folk anser det nærmest for å være en ufortjent gode, noe det absolutt IKKE er! Vær stolt av at du er en hvit mann som har en god jobb, hus og familie. Grunnen til det er at foreldrene dine jobbet ræva av seg slik at du kunne få et godt liv. De la alt til rette for deg slik at du kan ta deg en god utdannelse, tjene gode penger og leve et godt liv med moral og god dømmekraft. Dette er igjen noe du som vellykket hvit mann kan ta med deg og gi videre til dine barn. En slags velsignelse som dine barn arver fra deg nettopp fordi dine foreldre og så du, har tatt mange gode valg og har jobbet hardt for. Dersom man syntes synd på seg selv og tar mange gale valg, vil dette bli forbannelsen dine barn arver fra deg. Så enkelt er det. Når jeg hører folk si "white privilege" blir jeg forbannet! Tror folk at medisinutvikling, teknologiutvikling og alle fremskrittene vi har hvert år, kommet helt av seg selv?? Nei, det er jobbet knallhardt for! Helt ifra de første sivilisasjonene har den hvite mann jobbet, jobbet, jobbet og jobbet. De har ønsket utvikling. De ønsket å forbedre sin hverdag for seg og sine kommende slekter. Derfor har mange hvite idag gode privilegier. Og det er ikke noe man skal skamme seg over, slik dagens forskrudde samfunn forteller oss vi skal gjøre. Alt jeg har idag, har jeg jobbet knallhardt for! Ingenting har kommet gratis. Som alle andre mennesker av alle raser, opplever jeg sykdom, tap av familiemedlemmer, å ikke få jobber jeg er godt kvalifisert til, å bli uglesett fordi jeg er født som hvit mann og dermed bli misdtenkt for å potensiellt være farlig for kvinner osv osv. Alle har vi motbakke i livet. Det eneste privilegium jeg har, er at jeg hadde en far og mor i oppveksten, som holdt sammen og gav meg en god oppdragelse og gode verdier. Lærte meg verdien av å jobbe for å få det livet jeg vil ha. Endret 17. september 2020 av HarryDotter
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #77 Skrevet 17. september 2020 Akkurat nå, HarryDotter skrev: Er helt enig med @Mezinchaleft Hvite menn er den eneste gruppen mennesker som det er greit å hetse og diskriminere og slippe unna med. Og med tanke på hva den hvite mann har bidratt med i samfunnsutviklingen i flere tusener av år, så er det rett og slett simpelt og urettferdig å beskylde den gruppen for all dritten verden har sett. Folk forstår ikke hva et privilegium er og hvorfor man faktisk fortjener det. Folk anser det nærmest for å være en ufortjent gode, noe det absolutt IKKE er! Vær stolt av at du er en hvit mann som har en god jobb, hus og familie. Grunnen til det er at foreldrene dine jobbet ræva av seg slik at du kunne få et godt liv. De la alt til rette for deg slik at du kan ta deg en god utdannelse, tjene gode penger og leve et godt liv med moral og god dømmekraft. Dette er igjen noe du som vellykket hvit mann kan ta med deg og gi videre til dine barn. En slags velsignelse som dine barn arver fra deg nettopp fordi dine foreldre og så du, har tatt mange gode valg og har jobbet hardt for. Dersom man syntes synd på seg selv og tar mange gale valg, vil dette bli forbannelsen dine barn arver fra deg. Så enkelt er det. Når jeg hører folk si "white privilege" blir jeg forbannet! Tror folk at medisinutvikling, teknologiutvikling og alle fremskrittene vi har hvert år, kommet helt av seg selv?? Nei, det er jobbet knallhardt for! Helt ifra de første sivilisasjonene har den hvite mann jobbet, jobbet, jobbet og jobbet. De har ønsket utvikling. De ønsket å forbedre sin hverdag for seg og sine kommende slekter. Derfor har mange hvite idag gode privilegier. Og det er ikke noe man skal skamme seg over, slik dagens forskrudde samfunn forteller oss vi skal gjøre. Neida, som russisk kvinne har jeg blitt diskriminert hele tiden etter at jeg kom til Norge. Jeg har helt siden jeg kom til Norge jobbet og betalt skatt, deltatt på dugnad, produsert nye skattebetalere, hatt politiske verv og frivillige verv i idrettslag. Likevel blir jeg aldri akseptert og ansett like god som de norske. Jeg har også jobbet, jobbet og jobbet, men folk mener jeg må være evig takknemlig for at Norge forbarmet seg over meg og tok meg imot, slik at jeg ble reddet fra elendighet i hjemlandet. For å si det sånn, så tapte jeg mye på å flytte til Norge. Jeg måtte blant annet omskolere meg til noe annet enn jeg var utdannet til, da Norge nektet å akseptere min utdanning og krevde at jeg tok HELE utdanningen på nytt. Likevel er jeg visst ikke verdt like mye som nordmenn, og heller ikke like mye som svensker, dansker eller flyktninger. Det er ikke greit å være rasistisk mot muslimer eller mørkhudede. Men kaller man russiske kvinner russerhorer, postordrebruder eller golddiggere BARE fordi de har russisk etnisitet, er det ingen som reagerer. Har fått beskjed om at jeg må bli mer tykkhudet, at jeg ikke kan forvente å få like store goder som nordmenn og så videre. Anonymkode: bc1c9...438 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #78 Skrevet 17. september 2020 Just now, AnonymBruker said: Neida, som russisk kvinne har jeg blitt diskriminert hele tiden etter at jeg kom til Norge. Jeg har helt siden jeg kom til Norge jobbet og betalt skatt, deltatt på dugnad, produsert nye skattebetalere, hatt politiske verv og frivillige verv i idrettslag. Likevel blir jeg aldri akseptert og ansett like god som de norske. Jeg har også jobbet, jobbet og jobbet, men folk mener jeg må være evig takknemlig for at Norge forbarmet seg over meg og tok meg imot, slik at jeg ble reddet fra elendighet i hjemlandet. For å si det sånn, så tapte jeg mye på å flytte til Norge. Jeg måtte blant annet omskolere meg til noe annet enn jeg var utdannet til, da Norge nektet å akseptere min utdanning og krevde at jeg tok HELE utdanningen på nytt. Likevel er jeg visst ikke verdt like mye som nordmenn, og heller ikke like mye som svensker, dansker eller flyktninger. Det er ikke greit å være rasistisk mot muslimer eller mørkhudede. Men kaller man russiske kvinner russerhorer, postordrebruder eller golddiggere BARE fordi de har russisk etnisitet, er det ingen som reagerer. Har fått beskjed om at jeg må bli mer tykkhudet, at jeg ikke kan forvente å få like store goder som nordmenn og så videre. Anonymkode: bc1c9...438 Det er fordi du er hvit. Svært få bryr seg om rasisme mot hvite. Med mindre du konverterer til islam, da bryr sikkert litt flere seg. Anonymkode: 96b6d...297
Gjest HarryDotter Skrevet 17. september 2020 #79 Skrevet 17. september 2020 1 time siden, Hannah80 skrev: Ser det er flere lesbiske som skriver at de har blitt diskriminert. Kan jeg spørre på hvilken måte? Er selv lesbisk. Har bodd flere steder i Norge. Har hatt utrolig mange forskjellige arbeidskolleger og sjefer gjennom årene. Møtt på mange ulike mennesker. Aldri opplevd diskriminering. Bare jeg som er heldig? Nei du er ikke heldig. Hverdagen for de fleste homofile og lesbiske i norge er relativ problemfri. Litt av greia er vandrehistoriene. "Har du hørt om hu lesbiske i nabobygda som ble banket opp fordi hun er lesbe eller?!" kan en person fortelle, uten å kanskje vite grunnen til hvorfor denne persone faktisk ble slått ned. Kanskje ble hun slått ned fordi hun var spydig mot en annen? Kanskje fordi hun stjal noe fra en person? Men selvfølgelig ender jo historien opp med at hun ble banket opp fordi "hun er lesbisk". Det er rett og slett feil å hevde at homofile og lesbiske blir slått ned og trakassert på åpen gate i norge idag. Det ren løgn! Det forekommer ja, men ikke så ofte som enkelte hevder. Jeg kjenner mange homofile og lesbiske og ingen av dem forteller slike skrekkhistorier.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #80 Skrevet 17. september 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er fordi du er hvit. Svært få bryr seg om rasisme mot hvite. Med mindre du konverterer til islam, da bryr sikkert litt flere seg. Anonymkode: 96b6d...297 Total avsporing. Norske konvertitter blir kalt forrædere av sine egne og de «mister» retten til å kalle seg norske. Jeg har sett de verste kommentarene mot norske konvertitter. Det er mye mobbing mot dem og de føler seg verken akseptert fra fødte muslimer eller nordmenn. Du kan spørre deg selv om du hadde godtatt om barnet ditt hadde konvertert. Anonymkode: 1c483...aca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå