Lisa Rowe Skrevet 14. september 2020 #41 Skrevet 14. september 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Å tenke at man er priviligert fordi man er hvit er rasistisk. Anonymkode: 92774...df4 Å anerkjenne at man som hvit har fordeler kun basert på hudfargen vår er absolutt ikke rasistisk. Det er å være realistisk. Selv om det å være privilegert er en fordel, så synes jeg ikke det er hyggelig å vite at jeg er det bare basert på hudfargen min. Det er en av de privilegiene jeg gjerne hadde fjernet om jeg kunne. 4
Humle Brumle Skrevet 14. september 2020 #42 Skrevet 14. september 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Privilegier: Født i Norge, hvit, høy utdanning, kunne selv velge partner. Diskriminering: Ikke funksjonsfrisk kropp lengre, utredes nå. Men merker allerede stygge blikk om jeg ikke lar eldre forbi meg i køen selv om jeg holder på å svime av av utmattelse, og har fått stygge blikk etter bruk av handicaptoalett (som jeg har trengt) fordi jeg ser frisk ut. Husk at dere aldri vet hva en person sliter med ❤️ Anonymkode: afbc2...421 Jeg visste ikke at det var en norm å la eldre slippe til i køen...? Er det bare jeg som ikke har sosiale antenner eller? Jeg kan tenke å slippe til noen som har en is også har jeg handlet for hele uka. Men har aldri tenkt at det er en greie å slippe fram eldre.
Tension Skrevet 14. september 2020 #43 Skrevet 14. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Beklager, men hvit og mann er begge et privilegium. Jeg skjønner at du kan føle deg utsatt siden det siste tiden er blitt mer oppmerksomhet rundt white male privilege. Men det tar ikke bort at du har nytt godt av og nyter godt av den makten som kommer med å være hvit og mann. Kanskje det er litt derfor du er populær utenfor vesteuropa også? Du har ikke gjort noe galt i seg selv ved å være mann og hvit. Men hvis du ikke setter deg inn i at det faktisk er et privilegium så kan du bidra til å forsterke den diskrimineringen som allerede finnes av de som ikke er det. Det at du er mann og hvit betyr ikke at du ikke kan diskrimineres på annet vis. Kanskje har du allerede kjent på aldersdiskriminering? Anonymkode: 91e90...9fa Det var kanskje et privilegium for 50 år siden, ikke nå. Hvite damer derimot er hyperpriviligert. Får alt det positive med å være hvit, men ikke det negative, akkurat som med likestillingen mellom menn og kvinner. Skjønner du føler deg priviligert som hvit dame. Om jeg er priviligert utenfor vesteuropa spiller det inn det faktum at jeg er i høydegruppe 185-190, naturlig blond og blåøyd, jeg blir da eksotisk. Dette gjelder ikke alle hvite menn. Aldersdiskriminering som 30 åring? 😂 Joda, kjente på det at det var vanskeligere for meg å komme meg inn på boligmarkedet enn det var for mine foreldre, så de var nok mer priviligert med alder. De kunne kjøpe bolig for en årslønn, jeg måtte spare litt hardere for å få meg hus.
Tanuki Skrevet 14. september 2020 #44 Skrevet 14. september 2020 Priviligert: Fordi jeg er født og vokst opp i Norge, et av verdens rikeste og tryggeste land. Diskriminert: fordi jeg er kvinne og må jobbe "hardere" enn menn med samme utdannelse og yrke, er mamma og har et utenlansk etternavn. Dog, vil si det er bagateller i forhold til hva jeg har sett andre oppleve. Bor nå i et land hvor hvite kvinner blir fetisjisert og samtidig foretrukket fremfor andre, f.eks hvite menn, i mange jobber. 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #45 Skrevet 14. september 2020 Privilegert på alle måter. På tross av at jeg er født og oppvokst her, med utenlandske foreldre, er det mange som fortsatt mener at jeg ikke hører til her. Noen har til og med bestemt seg for at sånne som meg ikke er smarte nok og ærlige nok. Anonymkode: 26569...496 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #46 Skrevet 14. september 2020 21 minutter siden, Brunello skrev: Jeg er en del av den gruppen som de siste 50 åra er blitt fratatt flest privilegier. Gjelder på verdensbasis. Ingen andre enn oss hadde akseptert å bli fratatt så mange privilegier og rettigheter. Hilsen hvit, heterofil mann (snart 50) med høy utdannelse og lønn. Når dere er fratatt tidligere privilegier er det jo fordi det er blitt mer likestilling og mindre diskriminering. Det er fortsatt hvite menn på snart 50 som har flest privilegier og som vil ha det i lang tid fremover så dere har ingenting å klage på. Anonymkode: 2d171...d4a 6
Brunello Skrevet 14. september 2020 #47 Skrevet 14. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når dere er fratatt tidligere privilegier er det jo fordi det er blitt mer likestilling og mindre diskriminering. Det er fortsatt hvite menn på snart 50 som har flest privilegier og som vil ha det i lang tid fremover så dere har ingenting å klage på. Anonymkode: 2d171...d4a Jada, jeg vet det. Og innlegget var skrevet på gøy. Men der er fortsatt sant. 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #48 Skrevet 14. september 2020 1 hour ago, Tension said: Det var kanskje et privilegium for 50 år siden, ikke nå. Hvite damer derimot er hyperpriviligert. Får alt det positive med å være hvit, men ikke det negative, akkurat som med likestillingen mellom menn og kvinner. Skjønner du føler deg priviligert som hvit dame. Om jeg er priviligert utenfor vesteuropa spiller det inn det faktum at jeg er i høydegruppe 185-190, naturlig blond og blåøyd, jeg blir da eksotisk. Dette gjelder ikke alle hvite menn. Aldersdiskriminering som 30 åring? 😂 Joda, kjente på det at det var vanskeligere for meg å komme meg inn på boligmarkedet enn det var for mine foreldre, så de var nok mer priviligert med alder. De kunne kjøpe bolig for en årslønn, jeg måtte spare litt hardere for å få meg hus. Wow, høy og blond også og med egen bolig før fylte 30. Totalt sett høres det ut som du har vunnet stort i privilegielotteriet! Basert på det du hat felt da 🙂 Det eneste er at du da er i faresonen for å bli 'blind' for fordommer og diskriminering som andre daglig møter på. Rett og slett fordi du ikke kjenner det på kroppen selv og må jobbe hardere for å 'se' det. Hvite ciskjønnede heterodamer er de som har mest å vinne på at det blir mer rom for mangfold på kort sikt, det skal jeg være helt enig i. Er blant annet derfor jeg synes det er viktig å se 'forbi' kun mann-kvinne i denne saken. Hvite menn har på en måte mest å tape, men det spørs også hvordan man måler. Selv om dere fremdeles suverent har mest makt så lever dere kortest og kan være mer utsatt for selvmord og andre lidelser. Ved å gi opp litt makt kan det vente fordeler andre steder, for eksempel kan presset om å leve opp til et trangt mannsideal bli mindre. Anonymkode: 91e90...9fa 2
sommerfugl154 Skrevet 14. september 2020 #49 Skrevet 14. september 2020 Priviligert: Hvit med blondt hår (desverre et privilegie😥) høyt utdannet med støtte fra staten, født og oppvokst i Norge, høy og har et bra utseende, har god økonomi Kan diskrimineres for: At jeg er kvinne. Utsettes derfor også lettere for slibrige kommentarer og sexistiske holdninger. At jeg har slitt/sliter med mental helse og har en diagnose det er knyttet litt stigma rundt At jeg er pen og har en bra kropp, har blitt mye holdt utenfor opp igjennom, der utseende helt klart er en av grunnene. Det har til og med blitt brukt som begrunnelse direkte. 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #50 Skrevet 14. september 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Tja og så er jeg kvinne...og hvit (har bodd i Tanzania og Kina og der var det hvertfall ikke like populært over alt). Anonymkode: b2213...4d5 Blir litt irritert på alle som nevner at det å være hvit er et privilegium. Det er ikke det. Det er normalen i Norge. Det er normalen i Europa. Det er naturlig at det å ikke stikke seg ut er mest fordelaktig, men det å være hvit er ikke et universelt privilegium. Anonymkode: 29401...c20 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #51 Skrevet 14. september 2020 14 minutter siden, AnonymBruker said: Blir litt irritert på alle som nevner at det å være hvit er et privilegium. Det er ikke det. Det er normalen i Norge. Det er normalen i Europa. Det er naturlig at det å ikke stikke seg ut er mest fordelaktig, men det å være hvit er ikke et universelt privilegium. Anonymkode: 29401...c20 Privilegiet ligger i nettopp det du sier: at det er normalen i Norge. Det betyr at som ikke-hvit (for øvrig et dårlig ord, bedre å si mørkhudet eller svart/brun) i Norge regnes man umiddelbart som ikke-normal. Hvite i Norge slipper å bli pekt ut pga sin hudfarge og møter generelt ikke fordommer og diskriminering pga hudfarge alene. Dette kan mange mørkhudede se langt etter. De bruker for eksempel mye ekstra energi hver dag bare på å monitorere eget kroppsspråk, oppførsel og fremtoning fordi de 'slipper unna med' mindre enn hvite. Ikke alle og ikke overalt, men det er en systemisk forskjell, dessverre. Det gjelder for øvrig i store deler av verden at hvite har privilegier, også der de ikke er i flertall. Dette er fordi hvite har makt i form av status eller også (reelt eller antatt) penger og innflytelse. Det kan bli mer bråk av å kødde med hvite, enkelt sagt. Jeg mener det er viktig at hvite tenker over dette. Noen ganger 'tar' de/vi et rom eller en krangel eller oppmerksomhet med største selvfølge fordi de/vi er vant med at prisen å betale er levelig. Ikke alle med mørkere hudfarge slipper så billig unna. Anonymkode: 91e90...9fa 4
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #52 Skrevet 14. september 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Privilegiet ligger i nettopp det du sier: at det er normalen i Norge. Det betyr at som ikke-hvit (for øvrig et dårlig ord, bedre å si mørkhudet eller svart/brun) i Norge regnes man umiddelbart som ikke-normal. Hvite i Norge slipper å bli pekt ut pga sin hudfarge og møter generelt ikke fordommer og diskriminering pga hudfarge alene. Dette kan mange mørkhudede se langt etter. De bruker for eksempel mye ekstra energi hver dag bare på å monitorere eget kroppsspråk, oppførsel og fremtoning fordi de 'slipper unna med' mindre enn hvite. Ikke alle og ikke overalt, men det er en systemisk forskjell, dessverre. Det gjelder for øvrig i store deler av verden at hvite har privilegier, også der de ikke er i flertall. Dette er fordi hvite har makt i form av status eller også (reelt eller antatt) penger og innflytelse. Det kan bli mer bråk av å kødde med hvite, enkelt sagt. Jeg mener det er viktig at hvite tenker over dette. Noen ganger 'tar' de/vi et rom eller en krangel eller oppmerksomhet med største selvfølge fordi de/vi er vant med at prisen å betale er levelig. Ikke alle med mørkere hudfarge slipper så billig unna. Anonymkode: 91e90...9fa Nei, det er ikke et universelt privilegium. I land der majoriteten er svarte er det et privilegium å være svart, ikke hvit. Det er bare vi i vesten som har fått et forskrudd syn på hva som er privilegier og ikke. Seriøst, ikke noe andre noe sted i verden tenker over at hudfargen deres gir dem noe som helst. Dersom svarte, og andre, ønsker privilegier for hudfargen deres kan de flytte til et land der de er majoriteten. Det er nok å ta av, for å si det sånn! Anonymkode: 29401...c20
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #53 Skrevet 14. september 2020 55 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, det er ikke et universelt privilegium. I land der majoriteten er svarte er det et privilegium å være svart, ikke hvit. Det er bare vi i vesten som har fått et forskrudd syn på hva som er privilegier og ikke. Seriøst, ikke noe andre noe sted i verden tenker over at hudfargen deres gir dem noe som helst. Dersom svarte, og andre, ønsker privilegier for hudfargen deres kan de flytte til et land der de er majoriteten. Det er nok å ta av, for å si det sånn! Anonymkode: 29401...c20 Jeg oppfatter at det er to ting du sier. En er at det ikke er universelt at hvit gir privilegier, uansett kontekst. Det kan hende du har rett i det. Men du argumenterte også med at hvit er normalen i Norge. I denne konteksten, og sikkert enda mer i USA og eksempelvis Sør-Afrika samt de fleste land med kolonifortid, er det dessverre fremdeles tilfelle at å være hvit gir flere privilegier enn svart. Ikke alltid og ikke overalt, men det er en systemisk forskjell. Anonymkode: 91e90...9fa 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #54 Skrevet 14. september 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Nei, det er ikke et universelt privilegium. I land der majoriteten er svarte er det et privilegium å være svart, ikke hvit. Det er bare vi i vesten som har fått et forskrudd syn på hva som er privilegier og ikke. Seriøst, ikke noe andre noe sted i verden tenker over at hudfargen deres gir dem noe som helst. Dersom svarte, og andre, ønsker privilegier for hudfargen deres kan de flytte til et land der de er majoriteten. Det er nok å ta av, for å si det sånn! Anonymkode: 29401...c20 Målet må vel være at ingen skal ha privilegier på grunn av hudfarge? Anonymkode: 91e90...9fa
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #55 Skrevet 14. september 2020 Mitt utgangspunkt er at jeg er privilegert fordi jeg er født i en ressurssterk og velstående familie i Oslo. Det er ingenting som gjør meg spesielt diskriminert, men jeg ser jo nå at det politiske bildet er slik at man skal løfte frem alle som er minoriteter, ikke heterofile, osv. Jeg har et par venninner som er utenlandske, og jeg ser at de får en strak vei inn i medier og akademia, fordi de ønsker "mer mangfold", og terskelen for kvalitet er dessverre noe lavere. Da jeg jobbet med undervisningsmateriell fikk vi også beskjed om at barna på katalogene skulle være utenlandske og vi skulle ikke bruke blonde og blåøyde skolebarn i videoer. Så min "look" og den barna mine kommmer til å få (da min mann også er blond og blåøyd) er helt "ute". Det er egentlig det for min del. Når jeg leser det andre skriver, kunne jeg selvsagt fulgt opp med flere privilegier, og også flere grunnlag for diskriminering. Jeg kunne også sagt at jeg er priviligeret fordi jeg er "pen", men det er jo en helt midlertidig ting, i tillegg til at det også kan medføre ulemper. Jeg mener likevel at familiebakgrunn, kulturell kapital og penger er langt mer avgjørende enn alt annet. En velstående kvinne i Norge er ikke diskriminert, ei heller en rik innvandrer. I hvert fall ikke i den grad at det er grunn til å dvele over diskriminering. Anonymkode: 95374...1ff 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #56 Skrevet 14. september 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Målet må vel være at ingen skal ha privilegier på grunn av hudfarge? Anonymkode: 91e90...9fa Selvfølgelig, men det er utopi. Anonymkode: 29401...c20
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #57 Skrevet 15. september 2020 Priviliegier: norsk, hvit, kvinne, fikk ta høyere utdannelse, vokste opp i et flott hjem, normalt utseende, normal helse og funksjonsnivå, grei inntekt Ulemper: seksuell trakkasering fra innvandrergjenger, kvinnehatere, senskader fra mobbing og utestenging da jeg vokste opp, psykisk sykdom, mild autisme, rusmisbruk Anonymkode: c71f2...09c 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #58 Skrevet 15. september 2020 Privilegier: Norsk, hvit, fast jobb, frisk, godt trent. Diskriminert: Lesbisk (kvinne). Men vil ikke si jeg føler meg faktisk diskriminert. Mange år siden jeg fikk noen negative reaksjoner på det. Bortsett fra at noen tror vi er søsken som bor sammen. Anonymkode: 9e1f5...630 2
Mezinchaleft Skrevet 15. september 2020 #59 Skrevet 15. september 2020 Privilegier: Ingen Grunn til diskriminering og fordommer: Som hvit mann tilhører jeg den eneste gruppen i hele den vestlige verden det er fullstendig sosialt og politisk akseptabelt å diskriminere. Jeg er i kraft av min hudfarge og kjønn roten til alt ondt. Innvandrere har lov til å banke meg opp uten straff. Kvinner har lov til å ta fra meg barn samt komme med falske anklager uten straff. Jeg tilhører den gruppen som bidrar med mest til velferdsstaten men som mottar minst i retur. Som hvit mann lever du på nåde fra kvinner og etniske minoriteter. Ønsker noen å gjøre deg vondt, stiller hele samfunnet seg på siden til din angriper, alt fra rettsvesenet til politiet og politikere.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #60 Skrevet 15. september 2020 1 hour ago, Mezinchaleft said: Privilegier: Ingen Grunn til diskriminering og fordommer: Som hvit mann tilhører jeg den eneste gruppen i hele den vestlige verden det er fullstendig sosialt og politisk akseptabelt å diskriminere. Jeg er i kraft av min hudfarge og kjønn roten til alt ondt. Innvandrere har lov til å banke meg opp uten straff. Kvinner har lov til å ta fra meg barn samt komme med falske anklager uten straff. Jeg tilhører den gruppen som bidrar med mest til velferdsstaten men som mottar minst i retur. Som hvit mann lever du på nåde fra kvinner og etniske minoriteter. Ønsker noen å gjøre deg vondt, stiller hele samfunnet seg på siden til din angriper, alt fra rettsvesenet til politiet og politikere. Heldigvis er du ikke bitter! 😆 Anonymkode: 91e90...9fa 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå