Gå til innhold

Hva er dine privilegier? Hva gjør deg eventuelt diskriminert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommer det ikke an på øyet som ser da? Hvis en person kommer fra et meget fattig land, hvor folk knapt har mat, og denne personen får statsborgerskap i Norge. Er ikke da denne personen privilegert i ordets rette forstand?

Anonymkode: 747f3...1d1

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å tenke at man er priviligert fordi man er hvit er rasistisk. 

Anonymkode: 92774...df4

Jeg tenker det motsatte er rasistisk. Å ikke innse at man er privilegert i de aller fleste steder i verden som hvit. Med det mener jeg at jeg har ikke opplevd noe hat, diskriminering eller fordommer basert på hudfargen eller etnisiteten min. Det i seg selv er et privilegium. Neste alle andre enn hvite har følt på dette i større eller mindre grad. 

Anonymkode: deb2c...8ae

• Liker 7
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Opplevd helt motsatt som deg i Kina. Veldig populært med hvite, alle ville være venner og vise oss frem fordi det var status. Særlig hvite menn kunne velge og vrake.

Anonymkode: 91e90...9fa

Men har du prøvd å få leiekontrakt eller å bo der over lengre tid? Enig i at det er veldig enten eller og at alle under 40 år hyller hvite og vil ha bilder med deg i alle mulige situasjoner. Men i arbeidsmarkedet er det svært svært vanskelig å være hvit kvinne og skulle forholde seg til sjefene på 60+. Det var mistenkeliggjøring hele veien, ville jeg stjele deres systemer? Var jeg en spion? Leilighet ga jeg opp å finne og fikk en Kinesisk kollega til å ordne for meg, da gikk det på dagen. Var også drosjer som ikke ville ha meg med og en haug andre ting. Ikke like agressive holdninger som jeg møtte i Tanzania but still.. Venner og familie som var på besøk så også bare denne "vennskapelige" biten hvor de vil være venner og ha bilder av de.

Anonymkode: b2213...4d5

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Kommer det ikke an på øyet som ser da? Hvis en person kommer fra et meget fattig land, hvor folk knapt har mat, og denne personen får statsborgerskap i Norge. Er ikke da denne personen privilegert i ordets rette forstand?

Anonymkode: 747f3...1d1

Personen er privilegert fordi personen bor of har statsborgerskap i et rikt land. Personen kan være utsatt for fordommer og diskriminering fordi hen kommer fra et fattig lang og evt en annen kultur og etnisitet. Poenget er at både aspekter som gir privilegier og aspekter som fører til diskriminering er til stede hos en og samme person.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er hvit, jeg har høyere utdanning (Den var i teorien gratis, men uten foreldre som bedrev nepotisme slik at jeg hadde side jobb hadde det i praksis vært umulig..), jeg har to foreldre som fortsatt er gift og som har høyere utdanning, jeg er funksjonsfrisk, jeg samsvarer med "skjønnhetsidealet", jeg har to funksjonsfriske veltilpassede barn, jeg har en god jobb som sikrer meg tidenes beste permisjonsordninger og forsikringer for helse og inntektstap som går ut over den vanlige norske folketrygden, jeg har aldri lurt på hvordan jeg skal ha tak over hodet i natt eller mat til neste måltid...and the list goes on and on....Jeg er superprivilegert rett og slett, allikevel er jeg ikke spesielt fornøyd....🙈

Eneste diskriminerende trekket jeg har er vel å være kvinne, men i mitt yrke i dagens metoo tid er det til tider å regne som et privilegium det og, bortsett fra ved lønn....

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Men har du prøvd å få leiekontrakt eller å bo der over lengre tid? Enig i at det er veldig enten eller og at alle under 40 år hyller hvite og vil ha bilder med deg i alle mulige situasjoner. Men i arbeidsmarkedet er det svært svært vanskelig å være hvit kvinne og skulle forholde seg til sjefene på 60+. Det var mistenkeliggjøring hele veien, ville jeg stjele deres systemer? Var jeg en spion? Leilighet ga jeg opp å finne og fikk en Kinesisk kollega til å ordne for meg, da gikk det på dagen. Var også drosjer som ikke ville ha meg med og en haug andre ting. Ikke like agressive holdninger som jeg møtte i Tanzania but still.. Venner og familie som var på besøk så også bare denne "vennskapelige" biten hvor de vil være venner og ha bilder av de.

Jeg skjønner hva du mener. En del av dette vil jeg tro ikke nødvendigvis handler om din hudfarge som sådan men bare det faktum at du var utlending? (Altså ikke kinesisk og ikke hadde samme guanxi). Og en del helt sikkert om at du var kvinne. Det kan hende at det hadde vært enda verre hvis du for eksempel var japansk eller afrikansk.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å tenke at man er priviligert fordi man er hvit er rasistisk. 

Anonymkode: 92774...df4

Du har misforstått debatten. 

"White privilege" er blitt et av de viktigste begrepene i "black lives matters" debatten. 

Det at jeg vedkjenner at jeg har et "priviligeium" som hvit og blond er essensielt. Samt at jeg snakker for at det ikke skal være slik. Verden skal ikke være slik at om du er mørkhudet er politiet mer skeptisk, du får ikke jobb like lett, du blir tatt ut oftere i sikkerhetskontrollen på flyplasser.

Privilegium er altså ikke noe jeg ønsker jeg har, eller mener jeg skal ha. Men et begrep som beskriver et system som er helt feil. 

Anonymkode: ff6ff...534

• Liker 6
Skrevet
3 timer siden, pressplay skrev:

Beklager, men dere er ikke diskriminert her i Norge pga at dere er kvinner. 

Kommer an på temaet, ved barnefordeling og opptak til noen høyere studier og stillinger er det et privilegium, ved lønnsforhandlinger blir man diskriminert, så i Norge kan det å være kvinne faktisk slå begge veier...

• Liker 1
Gjest Freakingawesome
Skrevet

Privilegier: Er av europeisk opprinnelse

Bor i Norge,

Er relativt intelligent og reflektert, 

Fått utdannelse servert på sølvfat selv om jeg til tider ikke har vist at jeg verdsetter det (Noe jeg gjør)

Lever på fattigdomsgrensa men har fremdeles mer enn nok å rutte med.

Fått hjelp og forståelse for alle dumme valg jeg har tatt ift rus osv.

Føler man må fucke opp ganske hardt for og havne helt utenfor i dette landet og det er jeg takknemlig for 

"Diskriminering" Som lav mann har jeg opplevd ved fler anledninger og ikke bli tatt seriøst i diskusjoner og i jobbsammenheng. Jeg må hele tiden balansere det å være frempå og det å være tilbakeholden. Lager jeg for lite lyd blir jeg glemt og oversett, for mye og jeg får stemplet et Napoleons kompleks på meg. 

Er mye vanskeligere enn man skulle tro. Men føler jeg har funnet balansen, Handler om og være autoritær uten å være "bråkete" 

Skrevet

Diskrimineres pga jeg er rullestolbruker. Høye fortauskanter. SOS-tlf i tuneller utilgjengelig. Parkeringsautomater høyt plassert, må ringe og spørre om det er greit å få drosje som er stor nok til rullestol lenge før (dager),  hvis ikke er det ikke vits å dra ut om man ikke kommer seg hjem. Ordne billetter til buss og tog døgn før reisen så ramper blir funnet. Nektes flytur fordi kaptein ikke vil ha deg med. Tilgjengelig HC-wc, HC-parkering som er fin plass til å lagre snø, boder, sykler og eller opptatt av  "skal-bare...."

Anonymkode: 395a9...364

• Liker 5
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner hva du mener. En del av dette vil jeg tro ikke nødvendigvis handler om din hudfarge som sådan men bare det faktum at du var utlending? (Altså ikke kinesisk og ikke hadde samme guanxi). Og en del helt sikkert om at du var kvinne. Det kan hende at det hadde vært enda verre hvis du for eksempel var japansk eller afrikansk.

Venninnen min skulle studere i Kina og måtte leie via et byrå, og der var det mange utleiere som hadde skrevet som viktig krav at de ikke leier ut til utlendinger. Er visst vanlig i Japan også. Regner med det har noe med langtidsleie å gjøre, at utlendinger ofte ikke kommer for å bli i mange år. 

Skrevet

Hvit, etnisk norsk mann. 50 år.

Privilegier:

- Blir ikke ekskludert fra jobber på grunn av eksotisk etternavn.

- Blir ikke oversett i møter.

- Jeg blir bedømt ut i fra hva jeg gjør. For eksempel er bare "gründer", mens en kvinne ville vært "kvinnelig gründer"

Diskriminering

- Blir lett sett på som gris. Mye oppførsel som blir godtatt fra en kvinne kunne ville ikke vært OK fra meg.

- Vil kanskje straffes hardere i rettsvesenet enn en kvinne for samme forbrytelse (ref undersøkelse av promilledommer)

Anonymkode: 0aa2d...6e0

• Liker 4
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

I Tanzania ble jeg spyttet på og kalt "Muzungu" (hvit) et par ganger så det var verre ja (ble også slått ned) ;) 

• Liker 3
Skrevet

Privilegier: Nyter godt av interesse fra det motsatte kjønn, spesielt utenfor Vest-Europa.

Diskriminering: Er mann, er hvit. Det er lov å kritisere meg pga mitt opphav og kjønn men ikke Abdulladei og Kari.

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, Tension said:

Privilegier: Nyter godt av interesse fra det motsatte kjønn, spesielt utenfor Vest-Europa.

Diskriminering: Er mann, er hvit. Det er lov å kritisere meg pga mitt opphav og kjønn men ikke Abdulladei og Kari.

Beklager, men hvit og mann er begge et privilegium. Jeg skjønner at du kan føle deg utsatt siden det siste tiden er blitt mer oppmerksomhet rundt white male privilege. Men det tar ikke bort at du har nytt godt av og nyter godt av den makten som kommer med å være hvit og mann. Kanskje det er litt derfor du er populær utenfor vesteuropa også? 

Du har ikke gjort noe galt i seg selv ved å være mann og hvit. Men hvis du ikke setter deg inn i at det faktisk er et privilegium så kan du bidra til å forsterke den diskrimineringen som allerede finnes av de som ikke er det.

Det at du er mann og hvit betyr ikke at du ikke kan diskrimineres på annet vis. Kanskje har du allerede kjent på aldersdiskriminering?

• Liker 4
Annonse
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Diskrimineres pga jeg er rullestolbruker. Høye fortauskanter. SOS-tlf i tuneller utilgjengelig. Parkeringsautomater høyt plassert, må ringe og spørre om det er greit å få drosje som er stor nok til rullestol lenge før (dager),  hvis ikke er det ikke vits å dra ut om man ikke kommer seg hjem. Ordne billetter til buss og tog døgn før reisen så ramper blir funnet. Nektes flytur fordi kaptein ikke vil ha deg med. Tilgjengelig HC-wc, HC-parkering som er fin plass til å lagre snø, boder, sykler og eller opptatt av  "skal-bare...."

Anonymkode: 395a9...364

Dette er trist å høre. Det er mye ekstra tid og krefter man bruker som handicappet, og det er ikke alltid synlig for andre. En av de verste tingene jeg ser er når folk snakker til folk i rullestol som om de er barn. De tenker ikke over det.

Har du også noen privilegier, tross alt?

• Liker 1
Skrevet

Vil bare si takk til alle som har bidratt i tråden så langt! 

TS 

• Liker 4
Skrevet

Jeg er en del av den gruppen som de siste 50 åra er blitt fratatt flest privilegier. Gjelder på verdensbasis. Ingen andre enn oss hadde akseptert å bli fratatt så mange privilegier og rettigheter. Hilsen hvit, heterofil mann (snart 50) med høy utdannelse og lønn.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er privilegert fordi jeg er hvit, født og oppvokst i Norge, ung, fysisk frisk og passer inn i skjønnhetsidealet vi har i dagens samfunn.

Jeg kan være ekstra utsatt for diskriminering og/eller fordommer fordi jeg er kvinne, bifil, psykisk syk, oppvokst med en fraværende far og en alenemor som slet økonomisk, har mye psykiske lidelser og rusproblematikk i familien og ikke minst fordi jeg er utenfor arbeidslivet og får økonomisk støtte av nav. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er priviligert fordi jeg er hvit og født og oppvokst i Norge. Dessuten er jeg intelligent og ressurssterk. 

Jeg diskrimineres (i ulik grad) fordi jeg er kvinne, overvektig, kronisk syk og funksjonshemmet, fordi jeg faller totalt utenfor det vestlige skjønnhetsidealet, fordi jeg er lesbisk og steril, fordi jeg er ufør og fordi jeg er født med et tungt belastet etternavn. 

Anonymkode: c7e03...663

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...