Gå til innhold

Hva er dine privilegier? Hva gjør deg eventuelt diskriminert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Moderne forståese av diskriminering og rasisme anerkjenner at det er langt flere nyanser enn det eldre definisjoner gir grunnlag for. I denne tråden håper jeg å få et bilde av hvordan dette virker i praksis. Jeg håper vi alle kan komme med eksempler på (i) aspekter ved vår identitet som kan føre til at vi har privilegier OG (ii) aspekter som gjør oss utsatt for fordommer og å bli diskriminert. I de fleste tilfeller har alle noe av begge, noen mer og noen mindre. Du er invitert til å dele!

Eksempel: 

Jeg er privilegert fordi jeg er hvit, jeg er heteroseksuell, jeg er funksjonsfrisk, jeg er høy, jeg ser ut på en måte som er i tråd med (vestlige) idealer for skjønnhet, jeg er høyt utdannet, jeg har født egne barn (dessverre en typisk forventning til kvinner i fruktbar alder), jeg er ikke religiøs, jeg er forholdsvis ung.

Jeg er utsatt for diskriminering fordi jeg er kvinne, noen ganger også fordi jeg ser pen ut (blir intellektuelt undervurdert), jeg har vokst opp på et lite sted med mye arbeiderfamilier og har lite erfaring fra 'dannet' øvre middelklasse, jeg er introvert, jeg er veldig følsom/overtenker.

Legger ved noen kilder, hvis noen vil lese seg opp på teorien bak. Please ikke diskuter teorien her, det kan du eventuelt starte en egen tråd om.

https://medium.com/dna-s-blog/identity-beyond-disability-3d59d19b1dad

http://kjonnsforskning.no/nb/2018/05/kjonnsavdelingen-16-interseksjonalitet-likestilling-alle

Anonymkode: 91e90...9fa

• Liker 3
Skrevet

Privilegier: Jeg er norsk og har fått høyere utdanning gratis. 

Grunner for diskriminering og fordommer: Jeg er ufør alenemor.

Anonymkode: 29401...c20

• Liker 4
Skrevet

Privilegier: født i Norge, hvit, høy utdannelse til høyt ansett yrke, gift, to egenfødte friske barn (både gutt og jente), har venner, eier bolig i bra område, ikke religiøs, syk i Norge 

Kan føre til diskriminering og fordommer: kvinne, vanskelig oppvekst, psykisk syk, ufør

Anonymkode: deb2c...8ae

• Liker 2
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Privilegier: Jeg er norsk og har fått høyere utdanning gratis. 

Grunner for diskriminering og fordommer: Jeg er ufør alenemor.

Anonymkode: 29401...c20

Takk for bidrag!

Privilegier: født i Norge, hvit, høy utdannelse til høyt ansett yrke, gift, to egenfødte friske barn (både gutt og jente), har venner, eier bolig i bra område, ikke religiøs, syk i Norge 

Kan føre til diskriminering og fordommer: kvinne, vanskelig oppvekst, psykisk syk, ufør

Takk for bidrag!

• Liker 2
Skrevet

Å tenke at man er priviligert fordi man er hvit er rasistisk. 

Anonymkode: 92774...df4

• Liker 10
Skrevet

Privilegier: Født i Norge, hvit, høy utdanning, kunne selv velge partner.

Diskriminering: Ikke funksjonsfrisk kropp lengre, utredes nå. Men merker allerede stygge blikk om jeg ikke lar eldre forbi meg i køen selv om jeg holder på å svime av av utmattelse, og har fått stygge blikk etter bruk av handicaptoalett (som jeg har trengt) fordi jeg ser frisk ut. Husk at dere aldri vet hva en person sliter med ❤️  

Anonymkode: afbc2...421

• Liker 5
Skrevet

Privilegier: Norsk, hvit, pen, intelligent, ressurssterk.

Diskriminering: Er en ganske liten kvinne, ingen tror jeg kan noe som helst.

Anonymkode: 07235...38b

• Liker 2
Skrevet

Privilegier norsk, hvit, 

Diskriminering: ung ufør, psykisk og fysisk syk, overvektig kvinne, lesbisk. 

Anonymkode: 399d1...a9b

• Liker 2
Skrevet

Beklager, men dere er ikke diskriminert her i Norge pga at dere er kvinner. 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, pressplay skrev:

Det vet du åpenbart ingenting om. Jo, det har jeg blitt mange ganger. Det er mange stygge holdninger her.

Anonymkode: 07235...38b

• Liker 18
Skrevet

Overraskende likt som deg;

Privilegier: Født i Norge av norske foreldre. Solid oppvekst med god økonomi og mye støtte. Utdannelse og karriere. Heterofil og gift i passende alder. Ingen sykdommer. Passe høy/stor/pen. Er ganske selvsikker og direkte, og står støtt i konflikter. 

Diskriminering: At jeg er kvinne i en krevende jobb, og relativt pen. Jeg merker at jeg starter på minussiden i det jeg kommer inn i et styremøte. At jeg må snakke litt høyere, og være litt bedre, for å nå gjennom. Å måtte kjempe litt ekstra for å få de mest spennende oppdragene, da selv de mest likestilte lederne (ja, alle partnerne er menn) ubevisst velger gutta når de setter sammen team. 

Det å være kvinne i Norge er i mange sammenheng et privilegium, der jeg får litt ekstra oppmerksomhet og hjelp, blir prioritert, med mer. Har en rekke ganger opplevd at menn strekker seg langt for å hjelpe meg, kommer blant annet løpende til om jeg skal laste varer på IKEA. Men i jobbsammenheng er det fortsatt stor omfang av diskriminering, bare ikke på overflaten. 

Anonymkode: ff6ff...534

• Liker 5
Skrevet
9 minutter siden, pressplay skrev:

Oi, du vet ikke mye om hva kvinner tolererer på nærmest daglig basis. Klokken er ikke en gang halv tolv og jeg har allerede blitt kalt lille frøken. Har du blitt kalt lillegutt i jobbsammenheng i det siste? 

Skrevet

Privilegier: en bachelor. Kan snakke greit for meg, er slank, og smiler lett. Er liten og nett (det skal visst være et privilegie, som kvinne?)

Diskriminering: er innvandrer. Ufør. Har slitt i altfor mange år med psykisk helse og rus, bl.a. pga barnevernsoppvekst. Man blir rett og slett ikke tatt på alvor i samme grad som "middelklasse" av hjelpeapparatet.

Er kjempestolt av å ha karret meg fra absolutt underklasse til et greit liv med deltidsjobb og litt under middels inntekt (jobber deltid).

Anonymkode: cba80...543

• Liker 2
Skrevet

Privilegier: jeg er hvit, etnisk norsk, slank, veltrent, pen, intelligent, heterofil, har (gratis) utdannelse. 

Grunner til diskriminering: er kvinne (personlig har jeg aldri opplevd noe negativt i forbindelse med det, men når jeg leser aviser skjønner jeg at det må være flaks...?) og er ufør med «usynlig sykdom».

Blir av og til undervurdert som liten nett blond kvinne, men føler ikke det går under stigmatisering eller diskriminering, har tenkt det er fint å kunne overraske folk positivt, og har alltid blitt respektert med en gang de faktisk snakker med meg.

Anonymkode: 9e6f2...fb2

• Liker 3
Skrevet

Privilegier: Etnisk norsk, høy utdannelse (som jeg har fått pga lånekassen), gifte og gode foreldre/fantastisk barndom, jeg er ung og slank, 100% stilling i god jobb og jeg er ekstrovert.

Utfordringer/diskriminering: Jeg er ikke pen, har medfødt genfeil så jeg kan ikke få barn eller være noe særlig fysisk aktiv. Tja og så er jeg kvinne...og hvit (har bodd i Tanzania og Kina og der var det hvertfall ikke like populært over alt). 

Anonymkode: b2213...4d5

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Samme som deg i første innlegg.

Privilegier: pen (ikke like pen nå som jeg var i 20-åra) og fikk derfor mye spesialbehandling av menn og gutter, hvit kvinne fra middeklassen og vokst opp i et strøk som anses som å være overklasse, slank og har derfor aldri opplevd drittslenging om egen kropp som jeg dessverre vet andre kan få, høyt utdannet.

Minus / grunner til diskriminering: mye av det samme som over bare med negativt fortegn. Pen hvit kvinne: derfor opplevd at vilt fremmede guttegjenger høyt kommenterer utseende og kropp, for deretter å hissig kreve min "takknemlighet" på det, har blitt redd noen ganger. Blitt klådd på på byen, snakket nedlatende til av en tidligere sjef som kommenterte på kropp og ikke evner, fremmede har antatt at jeg har fått en jobb pga utseendet mitt osv.

Ting er lettere nå som jeg blitt litt eldre og utseendet har naturlig falmet litt.

Anonymkode: 969a7...436

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, pressplay skrev:

Oj du får ikke med deg mye av det som skjer rundt deg. Har du dame? Spør henne. 

Jobbsøker i «gravidvennlig» alder prioriteres ikke.

Går glipp av lønnsøkninger og andre goder fordi man tar pause fra jobb i foreldreperm.

Nedlatende språk og oppførsel fra menn.

Man får sexistiske ord slengt etter seg på gata. Det er farlig å gå alene i mørket. Alle damer kjenner minst en dame som har blitt voldtatt. Man føler man må «sikre seg» som best man kan ved å ikke bli full eller gå kledd i klær som gjør at en gjerningsmann kommer lettere til. Den utrygge følelsen.

• Liker 12
Skrevet

Å tenke at man er priviligert fordi man er hvit er rasistisk. 

Anonymkode: 92774...df4

Jeg er helt uenig. Jeg synes at det er naivt å tenke at man ikke er privilegert fordi man er hvit.

Med privilegert mener jeg at jeg har hatt fordel av å være hvit. Jeg har kommet lettere til ting enn hvis jeg hadde hatt mørk hud. Og jeg slipper unna mange fordommer som folk med merkere hud dessverre må forholde seg til, og som tar krefter. Dette er noe jeg erkjenner og jeg prøver å jobbe for at det ikke skal være slik. 

Det å si dette betyr IKKE at jeg mener jeg er bedre fordi jeg er hvit. Viktig forskjell.

TS

• Liker 10
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Privilegier: Etnisk norsk, høy utdannelse (som jeg har fått pga lånekassen), gifte og gode foreldre/fantastisk barndom, jeg er ung og slank, 100% stilling i god jobb og jeg er ekstrovert.

Utfordringer/diskriminering: Jeg er ikke pen, har medfødt genfeil så jeg kan ikke få barn eller være noe særlig fysisk aktiv. Tja og så er jeg kvinne...og hvit (har bodd i Tanzania og Kina og der var det hvertfall ikke like populært over alt). 

Anonymkode: b2213...4d5

Opplevd helt motsatt som deg i Kina. Veldig populært med hvite, alle ville være venner og vise oss frem fordi det var status. Særlig hvite menn kunne velge og vrake.

Skrevet
2 hours ago, pressplay said:

Velkommen til å dele dine privilegier og hvordan du eventuelt er utsatt for diskriminering og fordommer.

TS 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...