Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg sååååå lei all gnålet til folk rundt meg ang. det faktum at vi har katt og vennter baby!!

skrekk og gru så mye negativt det vil føre med seg, virker det som!!!

jeg blir så sinna, for det er helt uaktuelt for meg og avlive katta med mindre jeg må (allergi o.l), jeg ser ikke på kattehold som noe problem

fordi om vi skal ha barn!!!

Noen som kjenner seg igjen?? Synes det er fint at barn får vokse opp med kjeledyr,så fremst det ikke er noe i veien for det da.

Hva mener dere?? :-?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstår deg godt! Det er ikke bare å avlive et dyr du er glad i. Jeg vet ikke hva disse menneskene begrunner sine uttalelser med, men det er jo et faktum at spedbarn lettere kan utvikle allergi når de vokser opp sammen med dyr. Men det er ikke lett å vite hva en skal gjøre i en slik situasjon. Men uansett er det dere som bestemmer hva dere vil gjøre, så får folk mene hva de vil.

Lykke til !!!

Gjest motorrypa
Skrevet

okei kanskje du ikke er klar over det. men når du er gravid skal du ikke ha kontakt med katter.

det er ikke farlig for din del men det er atskillig verre med fosteret i magen din.

du kan bli smittet av en parasitt som kattene bærer. og det kan skade fosteret alvorlig.

motorrypa 23+4

Skrevet

Vi har katt, og den hadde vi også da jeg gikk gravid sist gang. Det gikk og går fortsatt bare bra det...

det er jo et faktum at spedbarn lettere kan utvikle allergi når de vokser opp sammen med dyr

Det viser seg at det faktisk kan være med på å forebygge allergi hos barn hvis man har kjæledyr hjemme, så dette ville ikke jeg lagt så altfor mye vekt på!

når du er gravid skal du ikke ha kontakt med katter

Det som er farlig er å komme i kontakt med avføringen fra katta, og det skulle vel være ganske greit å unngå... La mannen tømme kassen hvis katta gjør fra seg inne, hvis den er en "utekatt" er det jo ikke så mye å tenke på...

Jeg synes du skal kose deg med katta jeg, det gjør i alle fall jeg uten å ha dårlig samvittighet :D :ler:

-linda-

(14+2)

Skrevet

Jeg ble også ganske plaget med akkurat dette. Min svigermor var lite begeistret over at jeg skulle hjem til mamma og min 3 katter der. Ungen kommer til å bli allergisk, tenk på at barnefaren er allergisk mot masse rart, ho er allergisk mot hunder osv. Dessuten burde vi kvitte oss med kaninen..... Vi beholdt kaninen (lot min mann ta buret slik at jeg ikke kom i nærheten av avføringen), og jeg dro hjem til mamma og de 3 kattene, og vet du... alt gikk bra. Srprize, surprize..... :)

Nei, ikke bry deg om dette du. Det eneste du kan være litt på vakt ovenfor er at ikke katten legger seg over babyen når den er født, jeg har aldri opplevd dette selv, men har hørt at det er ting som kan forekomme.

Ellers vil jeg bare komme med et lite minne som jeg synes er så søtt, og som sier så mye om morsinstinkt. Det eldste katten min har selv hatt unger, og selv om dette var sju år før min datter ble født var det tydelig at ho husket det, for maken til å passe på. Katten vek ikke fra min datters side de tre første månedene, der ungen var der var katten også. Katten måtte ligge slik at den så ungen hele tiden, og hvis ungen våknet uten at vi fikk det med oss, kom katten og hentet oss. En gang la den seg til og med utenfor døren til soverommet for å passe på selv om jeg også var inne på soverommet. Det var bare så utrolig å være vitne til hvordan den katten prøvde å passe på den lille og så utrolig mye toømodighet vår "aggresive" katt hadde.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vil bare si meg enig med det Lind_a skriver. Ny forskning (veldig mange forskjellige studier er gjort) viser at forekomsten av allergi hos barn er mye mindre hos barn som har vokst opp paa gaard og barn som har hund eller katt.

Kontakt med dyr for barnet er 1 aar er spesiellt bra og kontakt med flere dyr desto bedre. Kan samtidig si at disse studiene har ogsaa funnet til at dagens ekstreme hygiene ogsaa forer til at flere barn utvikler allergi. Saa litt dyrehaar, stov og mokk er derfor sunt:-)

Am J Respir Crit Care Med 2002 Sep 1;166(5):696-702

Effect of Cat and Dog Ownership on Sensitization and Development of Asthma among Preteenage Children.

Perzanowski MS, Ronmark E, Platts-Mills TA, Lundback B.

OLIN Studies, Department of Medicine, Sunderby Central Hospital of Norrbotten, Lulea.

An inverse relationship has been proposed between exposure to high quantities of cat allergen at home and both asthma and cat allergy. First- and second-grade children from Lulea, Kiruna, and Pitea, Sweden participated in an asthma questionnaire study (n = 3,431) and incidence was evaluated over the next 3 years. Skin testing was performed on the children in Lulea and Kiruna (n = 2,149). The strongest risk factor for incident cases of asthma was Type 1 allergy (relative risk [RR], 4.9 [2.9-8.4]), followed by a family history of asthma (RR, 2.83 [1.8-4.5]). Living with a cat was inversely related both to having a positive skin test to cat (RR, 0.62 [0.47-0.83]) and incidence of physician-diagnosed asthma (RR, 0.49 [0.28-0.83]). This effect on incident asthma was most pronounced among the children with a family history of asthma (RR, 0.25 [0.08-0.80]). The evidence also suggests that many of the children exposed to cats at home can develop an immune response that does not include immunoglobulin E. Weaker protective trends were seen with dog ownership. The traditional thinking that not owning cats can provide protection against developing allergy and asthma among those with a family history of allergy needs to be re-evaluated. In a community where cat sensitization was strongly associated with asthma, owning a cat was protective against both prevalent and incident asthma.

Skrevet

takk for at dere tok dere tid å svare, godt å høre andre synspunkter og erfaringer.

Jeg tror åsså at kjeledyr kan forebygge allergi, og skadelig for fostreret er det sikkert, men jeg er ikke i nærheten av avføringen til katten, det tar samboeren seg av.Dessuten fikk jeg beskjed fra både lege og jordmor om at jeg mest sannsynlig er immun mot smitte fra katter i og med at jeg har vokst opp med katter i familien fra jeg var 6.mnd.

(er nå 28).

Er bare så lei all den negative fokuseringen på spes. katter når man vennter barn, at jeg kan ikke få sakt det!!

Tenk så heldig de barna er som får vokse opp på en bondegård,med masse hælige dyr rundt seg!!!

Og jeg har fortsatt bare 1 katt.......hmm....

Skrevet

Forskning viser at barn som vokser opp med dyr i huset blir mindre allergiske enn andre barn. Unntaket er barn som er spesielt disponert for å bli allergiske - mye allergi i familien - hos disse barna kan dyr ha en negativ innvirkning.

Når det gjelder katt og graviditet er det riktig at man skal passe seg for å komme i kontakt med kattens avføring for å unngå smitte av toksoplasmose. Dersom du har hatt katter rundt deg bestandig er det likevel mest sannsynlig at du allerede er immun mot toksoplasmose, men mannen din kan jo likevel gjøre ren sandkassa så lenge du er gravid ;)

Jeg hadde katt mens jeg var gravid, og tømte nå sandkassa selv uten at det skjedde noe farlig. Vi har også hatt dyr hele livet til datteren min og hun har alltid vært frisk og sunn. Tror det å ha dyr er noe av det mest positive man kan gi et barn - så hvis ingen av dere foreldre er allergiske er det ingen grunn til å kvitte seg med katten :D

Skrevet

Begynner ikke dette legeskapte hysteriet om at katter er ensbetydende med allergier snart å dempe seg?

Når det gjelder graviditet og frykten for toxoplasmose er denne i høyeste grad overdreven. så lenge du kar kontakt med dine egne katter ( og ikke villkatter og andre neglisjerte stakkars sjeler slik jeg har hver dag) kan du selv gi katta di ormekur noe som forhindrer utskillelse av toxoplasma i avføringen. syklusen til toxoplasma er på 3 uker så om du gir katta ormekur hver tredje uke igjennom hele svangerskapet ditt er du sikra å ikke få toxoplasmose. ( dessuten er katteurinen nødt til å entre tarmsystemet ditt for at du skal bli smitta så du skal leve et bra ekkelt liv for at det skal kunne inntreffe.

I tillegg kan det bare nevnes litt statistikk:De gravide som smittes av toxoplasma smittes i 99% av tilfellene via rå frukt og grønnsaker. Hovedsaklig i øst europa og asia.

La katta leve!!!

Hilsen ikke Hysterisk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...