Gå til innhold

Leieboere som har trådt over grensen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Moren min har et gammelt ektepar boende i leiligheten, de flyttet inn for et år siden. Har vært en del rare ting med dem, men idag trådte de over grensen.

Idag var jeg (datter) alene hjemme. Mannen kom på døra og spurte om navn (mamma) var hjemme, jeg sa nei. Da sa han «kan jeg få se på sikringsskapet ditt», samtidig som han gikk inn i huset uten å i det hele tatt vente på noe svar.

Han sjekka så ut sikringsskapet og begynte å forklare at: Han har prostatahyperplasi og har i løpet av de siste månedene fått lagt inn urinkateter akutt på legekontoret 3-4 ganger, fordi «prostataen har plutselig blåst seg opp» og han ikke har fått tisset. Og kona sliter sånn med søvnen..

Så, de har i samråd med legen (noe jeg tror er 100% tull) funnet ut at årsaken til at prostataen hans «blåser seg opp», og at hun sliter med søvnen, er *trommevirvel*: pga. forsterkeren som henger over sikringsskapet i leiligheten deres (den som leser av strøm). 

Det de har gjort, uten å i det hele tatt spørre huseier, er å bestille FJERNING av forsterkeren, de kommer til uka og fjerner den, sa han. Det kom til å koste 2500,- å få den fjernet, men ingen andre kostnader, i følge han.

Etter å ha undersøkt litt, finner vi ut at dette kommer til å koste 2100,- i året bare å ikke ha forsterkeren i leiligheta. Altså en livslang økonomisk kostnad som kommer til å være der den gangen de en gang flytter ut, som de ikke har fortalt oss om. Og ikke nok med det, det kommer også til å koste flesk og få den plassert tilbake igjen (om de en gang flytter, vil jo dette bli nødvendig). 

Vi har snakket med en vi kjenner som er ingeniør innenfor elektronikk, han sier at det er _mer_ stråling fra mobil og internett enn fra en slik forsterker. Dette fortalte vi dem over melding, noe de bare overså.

Så, si meg.. er det greit at leieboere gjør dette uten å spørre utleier om det er greit? Hvordan hadde dere reagert? Dette skal undersøkes nærmere imorgen med strømselskapet vårt, men kan det virkelig stemme at dette ikke vil ha noe betydning for avlesning av strøm osv? 

Anonymkode: e5f23...043

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig er det ikke greit, og jeg hadde som huseier avbestilt den fjerningen.

Skulle de allikevel klare å få det gjennomført er det bare å bruke av depositum for å montere den tilbake når de flytter.

Anonymkode: 34dc2...774

• Liker 41
Skrevet (endret)

Selvsagt kan de ikke gjøre det. De leier og eier ikke. De kan ikke fjerne dyrt utstyr fra leiligheten på den måten. Da må de I så fall både betale for fjerningen og betale kostnaden med å sette den tilbake når de flytter. Dette høres veldig styrere og spesielt ut. 

Nå vet ikke jeg hva en forsterker er, men jeg går ut ifra at den er der for en grunn. Hvilke konsekvenser utover det økonomiske aspektet vil det få? 

Endret av altflyter
  • Liker 9
Skrevet

Ganske så sikker på at årsaken til begge deres problemer er alderen.. 

Anonymkode: b3b2d...3cb

• Liker 22
Skrevet

Enda verre er at dere må ha slike alternative loonytoons som leietakere. Snart må veggene bekles med folie også.

Anonymkode: 3e5f8...6be

• Liker 10
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Moren min har et gammelt ektepar boende i leiligheten, de flyttet inn for et år siden. Har vært en del rare ting med dem, men idag trådte de over grensen.

Idag var jeg (datter) alene hjemme. Mannen kom på døra og spurte om navn (mamma) var hjemme, jeg sa nei. Da sa han «kan jeg få se på sikringsskapet ditt», samtidig som han gikk inn i huset uten å i det hele tatt vente på noe svar.

Han sjekka så ut sikringsskapet og begynte å forklare at: Han har prostatahyperplasi og har i løpet av de siste månedene fått lagt inn urinkateter akutt på legekontoret 3-4 ganger, fordi «prostataen har plutselig blåst seg opp» og han ikke har fått tisset. Og kona sliter sånn med søvnen..

Så, de har i samråd med legen (noe jeg tror er 100% tull) funnet ut at årsaken til at prostataen hans «blåser seg opp», og at hun sliter med søvnen, er *trommevirvel*: pga. forsterkeren som henger over sikringsskapet i leiligheten deres (den som leser av strøm). 

Det de har gjort, uten å i det hele tatt spørre huseier, er å bestille FJERNING av forsterkeren, de kommer til uka og fjerner den, sa han. Det kom til å koste 2500,- å få den fjernet, men ingen andre kostnader, i følge han.

Etter å ha undersøkt litt, finner vi ut at dette kommer til å koste 2100,- i året bare å ikke ha forsterkeren i leiligheta. Altså en livslang økonomisk kostnad som kommer til å være der den gangen de en gang flytter ut, som de ikke har fortalt oss om. Og ikke nok med det, det kommer også til å koste flesk og få den plassert tilbake igjen (om de en gang flytter, vil jo dette bli nødvendig). 

Vi har snakket med en vi kjenner som er ingeniør innenfor elektronikk, han sier at det er _mer_ stråling fra mobil og internett enn fra en slik forsterker. Dette fortalte vi dem over melding, noe de bare overså.

Så, si meg.. er det greit at leieboere gjør dette uten å spørre utleier om det er greit? Hvordan hadde dere reagert? Dette skal undersøkes nærmere imorgen med strømselskapet vårt, men kan det virkelig stemme at dette ikke vil ha noe betydning for avlesning av strøm osv? 

Nei det er ikke greit. De har kun råderett til den delen av eiendommen som de leier og om de ikke ønsker å bo i et hus med forsterker så står de fritt til å flytte til annen bolig som imøtekommer deres krav.

• Liker 17
Skrevet
1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev:

Nei det er ikke greit. De har kun råderett til den delen av eiendommen som de leier og om de ikke ønsker å bo i et hus med forsterker så står de fritt til å flytte til annen bolig som imøtekommer deres krav.

Forsterkeren de vil ha fjernet er i leiligheta de leier. Hvorfor han ville se i sikringsskapet vårt vet jeg ikke.. 

Skrevet

Si de opp med årsak til at dere (du) skal bo i leiligheten!

Anonymkode: edf2c...f38

• Liker 1
Skrevet

Herregud beklager at jeg ler men😂😂😂Det er høres ut som en veldig bra situasjonskomedie. Forstørret prostata av sikringsskap? At han tør å gå rundt å fortelle om prostataen og hvordan han ikke får tisset til naboene altså🤣 Men selfølgelig ikke greit. Kan dere kaste dem ut?

• Liker 7
Skrevet

Bare avbestill.

Anonymkode: 253a7...14c

• Liker 4
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her må dere sjekke kontrakten. Trodde det alltid var en greie at man «ikke har lov til å gjøre store endringer» uten lov fra utleier, som bare det å sette inn en spiker for å henge opp et bilde, for det vil lage er hull i veggen når den fjernes.

Anonymkode: 5cc3e...434

• Liker 5
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er nå denne forsterkeren det er snakk om?

Er det AMS det er snakk om?

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forsterkeren de vil ha fjernet er i leiligheta de leier. Hvorfor han ville se i sikringsskapet vårt vet jeg ikke.. 

Sikringsskapet m.m er fast utstyr og kan, om jeg husker rett, ikke fjernes/flyttes uten eiers tillatelse. Ja en har råderett over leid eiendom men det er ikke ubegrenset.

• Liker 1
Skrevet

100% bullshit kast de ut. 

Anonymkode: e087f...2dc

• Liker 3
Skrevet

Spør leieboeren om han kan få legen til å sørge for at den stråleboksen blir fjernet i hoveddelen av huset og. Påtvungen faenskap man trenger legeerklæring for å bli kvitt.

Skrevet

Bare informer dem om at dere leier ut leiligheten med AMS-måleren, så enten flytter de til et sted uten, eller så lever de med den. At han har fått sutret seg til en eller annen legeerklæring han kan bruke mot strømselskapet er ikke din mors problem. Ring strømselskapet og avbestill fortest mulig, dette har ikke leieboerne anledning til å bestemme uansett. 

Anonymkode: 4a2c2...63a

• Liker 8
Skrevet

Herlighet, er dette noe utleiere må tenke på også nå?

Vi holder på å pusse opp, og tenker å leie ut underetasjen hos oss. Vi har en LANG liste over folk vi ikke kommer til å leie ut til. Nå må vi altså legge til "folk som mener de er sensitive for AMS-målere". Jaja 🤷🏼‍♀️ Bra vi fant det ut nå. 

Anonymkode: 126a4...ea4

• Liker 4
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet, er dette noe utleiere må tenke på også nå?

Vi holder på å pusse opp, og tenker å leie ut underetasjen hos oss. Vi har en LANG liste over folk vi ikke kommer til å leie ut til. Nå må vi altså legge til "folk som mener de er sensitive for AMS-målere". Jaja 🤷🏼‍♀️ Bra vi fant det ut nå. 

Anonymkode: 126a4...ea4

Nå ble jeg nysgjerrig. Hva står på den listen din?

Anonymkode: 59f83...c85

• Liker 1
Skrevet

Hva mener du med forsterker?

Det finnes helt klart holdepunkter for at noen reagerer på de nye strømmålerne. Og at de ikke stråler mindre enn mobiler er bare bullshit. Når det er sagt så tror jeg nok ikke at hans plager med prostataen kommer av AMS måleren. Noe mer usikkert er konas søvnproblemer som er en mer vanlig plage på grunn av stråling.

Men altså, de kan jo ikke fjerne noe som helst som leietakere. Da må de flytte og eie selv, da først kan de bestemme over slike ting.

Anonymkode: 77eae...2d6

• Liker 1
Skrevet

Akkurat dette har jeg jobbet med. For å være helt klar; det er nettselskapet du må forholde deg til ikke strømselskapet. De fleste av oss kaller gjerne nettselskapet vårt for strømselskapet, men man må ringe Hafslund, Lyse, Teønderenergi, Skagerak, BKK el.l for å snakke om dette, ikke NorgesEnergi eller Fjordkraft. Sannsynlogvis er dere klar over dette.

Hvis strømavtalen står i leietakers navn har de anledning til å levere legeerklæring og få senderdelen til AMS-måler fjernet. Da betaler man gebyr årlig, og må lese av strømforbruket som i 'gamle dager'.

Nettselskapet har ikke anledning til å ta hensyn til huseiers mening i dette tilfellet, da strømavtalen er en juridisk kontrakt mellom nettselskap og leietaker. Strømmåleren er juridisk sett nettselskapets eiendom, og derfor ikke en del av huseiers eiendom. Derfor har leietaker anledning til å levere legeerklæring og få fjernet sender. 

Det er derimot forskjell på sender (som sender automatiske avlesninger til nettselskapet) og forsterker. I enkelte boliger vil man sette inn en signalforsterker ved strømmåler for å forsikre seg om at signalene når frem til nettselskapet. Dette er spesielt vanlig på hytter, ved mye trær og fjell i området, eller langt til neste bolig.

Jeg antar derfor at leietaker vil fjerne senderen i måler, og at det ikke er noen forsterker hos dem. Han bruker bare feil ord. 

Men jeg har vært borti tilfeller hvor huseiere har sagt til leietaker at hvis sender fjernes fra strømmåler i deres bolig har leietaker ut oppsigelsestid før de skal være ute. Har dere tidsbegrenset kontrakt? 3 mnd oppsigelse?

Forresten er det bare tull at en slik sender påvirker noe som helst annet enn paranoiaen til folk. Finnes ikke et fnugg av vitenskapelig bevis. Masse anekdotiske bevis da, men samme kan sies om Påskeharen og Bigfoot. Problemet er denne idiotiske nocebo-effekten. Folk er så redde for at de blir syke at de tenker på seg sykdom. Den påvirker derimot IKKE prostataen til folk, og jeg ville nesten vurdert å melde inn fastlegen til Legeforeningen for kvakksalveri hvis de skriver ut legemeldig på at det er sammenheng mellom prostata og AMS-måler.

Snakk med nettselskapet ditt. Sjekk leiekontrakten for hvor lang oppsigelsestid dere har. Dere trenger ingen grunn til å be leietakere flytte ut etter at dere har gitt beskjed om at dere sier opp kontrakten etter oppsigelsestid. Men dere kan jo nevne for dem grunnen til at kontrakten blir sagt opp er denne måleren og fjerning av sender. Men velger de å beholde sender kan de fortsette å bo der. Hvis de velger å beholde sender og leiekontrakt ville jeg gitt 24 timers varsel om sjekk av teknisk utstyr i leilighet ca hver 3. måned for å se at senderen faktisk er der, og at de ikke ljuger til dere. 

Anonymkode: 9c929...edb

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...