Gå til innhold

Brennkopper, amming og såre brystknopper.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på legevakta i dag og lille på 10 dager har fått brannkopper. Sikker smittet av storebror, som har et lite sår. Men lille hadde fått en stor blemme i tillegg til et sår ved munnen.

Jeg ammer og pumper og gir flaske. Brystknuppene mine er såre og har blødd litt. Er det da greit å amme? Vil jo helst ikke få brandkopper på brystene. Burde jeg heller bare pumpe og gi i flaske?

Anonymkode: 75e66...502

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke bare gi mme? Det er ikke verdt å amme til tross for smerte.

Anonymkode: 09b37...535

• Liker 2
Skrevet

Du kunne ikke spurt på legevakten? Det logiske for deg var å opprette en tråd på kvinneguiden, og ta råd herifra 🤷‍♀️

Anonymkode: eb0f6...c13

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke bare gi mme? Det er ikke verdt å amme til tross for smerte.

Anonymkode: 09b37...535

Det er ikke så smertefullt, men det er derfor jeg også pumper for å avlaste brystknuppene.  Men som sagt er barnet bare 10 dager gammelt, så såre brystknupper er vanlig helt i starten.  

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kunne ikke spurt på legevakten? Det logiske for deg var å opprette en tråd på kvinneguiden, og ta råd herifra 🤷‍♀️

Anonymkode: eb0f6...c13

Jeg glemte helt å spørre, var mye annet som gikk gjennom hodet akkurat da. Blir å kontakte helsestasjon i morgen, men bare ville høre her om noen har hørt om at brannkopper kan smitte til sår på brystknoppen.

Ts

• Liker 1
Skrevet

Ville gitt utpumpet brystmelk eller MME til du får dette avklart, det er ikke verdt risikoen hvis det KAN smitte, høres jævlig ut. Smitter det over blir det vel også en lang periode hvor det ikke blir mulig å amme uansett.. men legevakten er da åpent 24/7, du kan jo ringe nå?

Anonymkode: 403fd...d45

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så smertefullt, men det er derfor jeg også pumper for å avlaste brystknuppene.  Men som sagt er barnet bare 10 dager gammelt, så såre brystknupper er vanlig helt i starten.  

Jeg glemte helt å spørre, var mye annet som gikk gjennom hodet akkurat da. Blir å kontakte helsestasjon i morgen, men bare ville høre her om noen har hørt om at brannkopper kan smitte til sår på brystknoppen.

Ts

Det kan det absolutt, ja. Brennkopper er kjempesmitsomt. Hvis du får det til, ville jeg forsøkt å fullpumpe en periode nå til det er over, eventuelt prøve å amme med skjold. 

Anonymkode: 04a20...24a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...