Gå til innhold

Lønn som grafisk designer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal på intervju til en jobb som grafisk designer i Bergen. Jeg har ikke grafisk utdanning (har en bachelorgrad i noe annet), men jeg har jobbet frilans med design noen år, og er rustet til å utføre jobben. Dette blir i så fall min første jobb som designer. Hvor mye skal man tørre å be om når de spør om hva jeg forventer i lønn i en slik jobb? 200.000 eller 500.000? Bør nevnes at jeg er 30 år. 

Anonymkode: a3c31...fb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, halvehimmelen skrev:

I min bedrift har de grafiske designerne 600 i lønn. Sørlandet.

Vet du om det er stort gap ned til de nyansatte? Eventuelt mellom faglærte og ufaglærte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønnsforhandlinger er noe dritt, fordi det er umulig å vite hva bedrifter ser for seg. 

Jeg har hatt stort hell i å be om mye, å så være villig til å forhandle, mot at vi kontraktfester en ny forhandling om eks 6 mnd eller 12 mnd, 

Be om 550++, jeg ville ikke godtatt under 500, men er ikke ovverasket om de ser for seg 600K i året. Jeg har mange venner innenfor denne bransjen, og de ligger på alt mellom 550-800 k i året. 

Det kommer selvsagt også ann på størrelsen på bedriften, og om det er privat eller offentlig. 

Anonymkode: 75f4c...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

off topic, men må man gå på fagskole eller høyskole for å lære litt grafisk design? blir det litt det samme som et kurs i webdesign? ønsker å lære meg litt, for å kunne lage nettbutikk, blogg mm. og bilder; en type kunstfoto☺️

men har ikke de største digitale skillsene🤭finnes det noen kurs for «dummies»?😁

Anonymkode: a2546...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du om det er stort gap ned til de nyansatte? Eventuelt mellom faglærte og ufaglærte? 

Nei, jeg fikk samme lønn som dem da jeg begynte. Jeg er ufaglært med en annen stillingstittel, men vi gjør en del av de samme oppgavene. Alle har samme lønna her, mener det er fordi nesten hele gjengen er organisert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

off topic, men må man gå på fagskole eller høyskole for å lære litt grafisk design? blir det litt det samme som et kurs i webdesign? ønsker å lære meg litt, for å kunne lage nettbutikk, blogg mm. og bilder; en type kunstfoto☺️

men har ikke de største digitale skillsene🤭finnes det noen kurs for «dummies»?😁

er vel mer vanlig å ta dette via høyskole/universitet. 

det er veldig stor forskjell på en dyktig grafisk designer med erfaring og utdannelse og en som bare er visuellt flink og har lært seg selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

er vel mer vanlig å ta dette via høyskole/universitet. 

det er veldig stor forskjell på en dyktig grafisk designer med erfaring og utdannelse og en som bare er visuellt flink og har lært seg selv. 

jeg skal bare bruke dette privat; evt kanskje tjene litt penger på nettbutikk. har fast jobb i en helt annen bransje, så er mest til fritid og hobbyer jeg tenker. skulle jeg skiftet yrke ville jeg satset på 2-3 år med studier. fant en nettside; utdannet.no som har litt kurs. tar gjerne imot tips om andre☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags freelance-jobber er det du har hatt og hvilke software er det du behersker? Grafisk designer er ikke en beskyttet tittel så det kan være mye rart der ute, så jeg er litt nysgjerrig på hvordan en uten noen form relevant utdanning innen faget kan selge seg inn i en jobb til 500.000. Ikke fordi jeg tviler på dine skills, men mest av nysgjerrighet. 

Og hva slags oppgaver er det forventet at du skal gjøre i din nye jobb. Grafisk design kan jo bestå av så mye avhengig av bransje.

Anonymkode: 79ebc...aa0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags freelance-jobber er det du har hatt og hvilke software er det du behersker? Grafisk designer er ikke en beskyttet tittel så det kan være mye rart der ute, så jeg er litt nysgjerrig på hvordan en uten noen form relevant utdanning innen faget kan selge seg inn i en jobb til 500.000. Ikke fordi jeg tviler på dine skills, men mest av nysgjerrighet. 

Og hva slags oppgaver er det forventet at du skal gjøre i din nye jobb. Grafisk design kan jo bestå av så mye avhengig av bransje.

ikke jeg som har svart ang lønn mm, men tenkte jeg bare skulle nevne at jeg kjenner en som eier/driver et AS, der han er grafisk designer. jeg fikk designet blant annet visittkort hos ham, så av ren nyskjerrighet spurte jeg om han hadde gått på fagskole for å lære seg grafisk design(jeg som er intr i kurs). det hadde han ikke, han hadde tatt noen kurs, og fått hjelp av en kompis. jeg vet(dette er en liten plass) at han har masse kunder og er etterspurt. han er veldig flink, og driver sitt eget byrå uten å ha tatt høyere utd. så det er jo absolutt muligheter, ser det ut som😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fem års høyere utdanning, designrelatert. To av dem ren grafisk design. 7 års erfaring. Jobber i et lite byrå og tjener i overkant av 400.000 i året. Aner ikke hva som er vanlig i større byråer, men har ikke inntrykk av at det er så ekstremt godt betalt.

Anonymkode: ac835...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fem års høyere utdanning, designrelatert. To av dem ren grafisk design. 7 års erfaring. Jobber i et lite byrå og tjener i overkant av 400.000 i året. Aner ikke hva som er vanlig i større byråer, men har ikke inntrykk av at det er så ekstremt godt betalt.

er ikke det lav lønn når du har så høy utd og mye erfaring? har du vudert å starte for deg selv? jeg betalte nesten 10 000 for den jobben med å designe visittkort, få trykt opp logoer på t-skjorter og pique. aner egentlig lite om det er dyrt eller billig😂men ser jo folk som lever av dette som selvstendige næringsdrivende👍☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

er ikke det lav lønn når du har så høy utd og mye erfaring? har du vudert å starte for deg selv? jeg betalte nesten 10 000 for den jobben med å designe visittkort, få trykt opp logoer på t-skjorter og pique. aner egentlig lite om det er dyrt eller billig😂men ser jo folk som lever av dette som selvstendige næringsdrivende👍☺️

Har jobbet for meg selv tidligere, men det er ikke alltid så enkelt å få nok jobber, man bruker mye tid på helt andre ting enn det man egentlig vil (administrative ting) og det kan være veldig uforutsigbart. Etter jeg fikk barn ønsket jeg stabiliteten og tryggheten ved å være fast ansatt. Jeg trives godt, har fantastiske kolleger og vi klarer oss greit.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har jobbet for meg selv tidligere, men det er ikke alltid så enkelt å få nok jobber, man bruker mye tid på helt andre ting enn det man egentlig vil (administrative ting) og det kan være veldig uforutsigbart. Etter jeg fikk barn ønsket jeg stabiliteten og tryggheten ved å være fast ansatt. Jeg trives godt, har fantastiske kolleger og vi klarer oss greit.  :)

forstår deg godt☺️jeg er selv næringsdrivende(ikke innen ditt fag) og det er tøft. sover ikke kjempegodt om natten. men er samtidig for syk til å være fast ansatt, så sånn sett passer det meg. men den dagen jeg er friskere søker jeg fast jobb, og har heller firma som en bi-jobb☺️skjønner godt at du trenger trygghet. jeg har heldigvis stabile faste kunder, så har heldigvis et lite fast grunnlag. men innimellom går jeg på solide tap😏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner flere som er utdannet innen grafisk design, men som aldri har hatt kunder. Føler ikke at de har noe større grunnlag for å få høyere lønn enn ufaglærte som kan vise til kunder og gode prosjekter. Selge seg inn gjør man gjennom portefølje. Er denne god, så spiller det sjeldent en rolle om man har studert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 14.9.2020 den 17.35):

Kjenner meg igjen. Jobbet i et lite designbyrå, tjente så vidt i overkant av 400.000. Startet veldig lavt og jobbet der i 3 år før jeg i det hele tatt kom meg opp til det tallet. Kjenner flere frilansere eller de som er leid inn gjennom bemanningsbyrå, de tjener så lite som 380-390.000. Synes det er veldig drøyt.

Anonymkode: 332c5...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...