AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #1 Skrevet 13. september 2020 Plutselig så satt vi her, 7+0. Har allerede fått mye hjelp og i teorien trodde ikke legene dette skulle gå. Men testen er positiv, prøverør medisinene lagt vekk og ultralyd bestilt. Forstå oss rett, denne babyen er etterlengtet men vi hadde jo aldri trodd det skulle skje. Jeg byttet jobb i juni, nå viser det seg at nye jobben min i sommer fjernet mellomlegget av total lønnsdekning over 6G. Vi er 50/50 sikre på at mannen blir dekt men usikre. Det er slik at jeg tjener mest. Andre som har vært i denne situasjonen? Vi har ikke råd å gå så mye ned i lønn, det er en forferdelig kjip situasjon å plutselig sitte i. Hvordan gå frem evt med arbeidsgiver og hvilke alternativer har vi? Må man ta permisjon? Kan man ta gradert pluss jobbe? Praktikant + hjemmekontor ? Alt av tips er ønsket, bortsett fra sure oppgulp og forslag om at det ikke er en menneskerett å eie bolig. Anonymkode: 35361...d47
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #2 Skrevet 13. september 2020 Man må jo ikke ta permisjon. Men hva skal dere gjøre med babyen? Man kan fint ha gradert og jobbe de prosentene man ikke får utbetalt fra nav. Anonymkode: 7cd32...deb
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #3 Skrevet 13. september 2020 Man «må» ikke ta permisjon, men ingen barnehager og de færreste dagmammaer tar i mot nyfødte. De første 6 permisjonsukene anbefales det at mor tar av helsemessige årsaker (man skal komme seg etter fødselen, man blør gjerne kraftig, man har melkespreng osv). Men deretter legger dere kabalen etter hva som passer Begge kan ta gradert permisjon, kanskje dere kan ta noen dager i uka hver - og den andre er hjemme? Anonymkode: 2e6d9...725
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #4 Skrevet 14. september 2020 Sett igang å lag budsjett, spar penger til permisjonstiden og sjekk med banken om dere kan få avdragsfrihet i de månedene du har permisjon. Det ordner seg. Er vel bare ca. 6 måneder nå? Anonymkode: afa46...b4c 6
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #5 Skrevet 14. september 2020 Sjekk mulighetene for avdragsfrihet på boliglånet dersom det er det som er den store bekymringen. Vi får barn i desember/januar, og det må bli løsningen for oss dersom en av oss må gå hjemme i påvente av barnehageplass. I tillegg til en del andre ting, selvsagt. Anonymkode: 42dd5...429
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #6 Skrevet 14. september 2020 Kommer til å ta de 6 første ukene som anbefalt. men det er snakk om mye penger og vi har hus, studielån og andre utgifter lagt opp etter vår normale årslønn. Vi tenkte ha dagmamma fra 10 mnd til barnehage oppstart som vil være mars til august. Vi har begge stor frihet på jobb og har jobbet på hjemmekontor siden mars. Vil derfor tro at det kan gå greit å jobbe gradert. Nåt baby sover kan jeg skrive litt Mail og ta litt telefonmøter. Vi kan også evt ha dagmamma fra litt før som kanskje kunne avlastet oss 3 timer ila arbeidsdagen slik at jeg fikk gjort unna litt vi må liksom bare få det til å funke! Var ikke meningen det skulle bli en bekymring dette her. Helt forferdelig og ganske diskriminerende at plutselig endret dette. Anonymkode: 35361...d47
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #7 Skrevet 14. september 2020 Sett opp et budsjett. Hvor mye trenger dere for å få det til å gå opp? Man kan søke om avdragsfrihet på boliglånet. Kanskje kvitte seg med en bil. Studielån kan utsettes ganske mange ganger. Gå igjennom forsikringer, bytt selskap og kutt ut unødvendigheter, ta med matpakke og kutt kaffebaren. Man kan bytte mobilabonnement, stoppe/kutte streaming og tilsvarende avisabb for en stund spesielt om man har mange av de, sett ned internetthastigheten, dropp ferien. Sett av mest mulig penger fram til permisjonen. Jeg får inntrykk av at dette barnet er veldig ønsket. Men at dere hadde gitt opp drømmen. Skulle det være verdt å gå ned i standard på boligmarkedet, kanskje? Dere har tid til å gjennomføre et salg og flytte til noe rimeligere. Dere kan alltids oppgradere senere når dere begge er tilbake med full inntekt igjen. Det er for en begrenset periode over noen få år, kanskje det til og med kunne være aktuelt å leie ut nåværende bolig og leie noe til seg selv for en stund, barnet vil absolutt ikke lide noen nød av det. Om du tjener vesentlig mer enn mannen så kan han ta mest permisjon, dere kan også ta ut ulike grader hvor han tar mest. Jeg tenker at det finnes mange løsninger og om dere begynner å spare nå så kan det gå helt fint. Ønsker dere masse lykke til med å finne en god løsning❤️ Anonymkode: 9cf14...633 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #8 Skrevet 14. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sett opp et budsjett. Hvor mye trenger dere for å få det til å gå opp? Man kan søke om avdragsfrihet på boliglånet. Kanskje kvitte seg med en bil. Studielån kan utsettes ganske mange ganger. Gå igjennom forsikringer, bytt selskap og kutt ut unødvendigheter, ta med matpakke og kutt kaffebaren. Man kan bytte mobilabonnement, stoppe/kutte streaming og tilsvarende avisabb for en stund spesielt om man har mange av de, sett ned internetthastigheten, dropp ferien. Sett av mest mulig penger fram til permisjonen. Jeg får inntrykk av at dette barnet er veldig ønsket. Men at dere hadde gitt opp drømmen. Skulle det være verdt å gå ned i standard på boligmarkedet, kanskje? Dere har tid til å gjennomføre et salg og flytte til noe rimeligere. Dere kan alltids oppgradere senere når dere begge er tilbake med full inntekt igjen. Det er for en begrenset periode over noen få år, kanskje det til og med kunne være aktuelt å leie ut nåværende bolig og leie noe til seg selv for en stund, barnet vil absolutt ikke lide noen nød av det. Om du tjener vesentlig mer enn mannen så kan han ta mest permisjon, dere kan også ta ut ulike grader hvor han tar mest. Jeg tenker at det finnes mange løsninger og om dere begynner å spare nå så kan det gå helt fint. Ønsker dere masse lykke til med å finne en god løsning❤️ Anonymkode: 9cf14...633 Vi skal absolutt sjekke mtp avdragsfrihet. Men det er snakk om over en halvering av lønn for min del alene og da hjelper ikke bare avdragsfrihet Planen er at mannen tar mest permisjon og vi begge tar gradert. Vi har nylig totalrenovert leiligheten så den er ganske klar for småbarn. Er det noen som har forsøkt seg på gradert permisjon ? Jeg har allerede fortalt jobb, og de er veldig innstilt på å la arbeidsdagen min styres av baby og ikke jobb. Anonymkode: 35361...d47 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #9 Skrevet 14. september 2020 Utsatte studielånene den perioden det tok å bygge opp karrieren min. Da var ikke lønnen all verdens og dette er 10 år siden, så alle disse et brukt opp. Bil må vi ha, vi har ingen dyr bil. Anonymkode: 35361...d47
Brunello Skrevet 14. september 2020 #10 Skrevet 14. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sett igang å lag budsjett, spar penger til permisjonstiden og sjekk med banken om dere kan få avdragsfrihet i de månedene du har permisjon. Det ordner seg. Er vel bare ca. 6 måneder nå? Anonymkode: afa46...b4c Her er oppskriften. Avdragsfrihet på lånet. Medfører at et lån på 10 millioner koster rundt kr 10 000,- PR måned (avhengig av rentesats).
Brunello Skrevet 14. september 2020 #11 Skrevet 14. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi skal absolutt sjekke mtp avdragsfrihet. Men det er snakk om over en halvering av lønn for min del alene og da hjelper ikke bare avdragsfrihet Planen er at mannen tar mest permisjon og vi begge tar gradert. Vi har nylig totalrenovert leiligheten så den er ganske klar for småbarn. Er det noen som har forsøkt seg på gradert permisjon ? Jeg har allerede fortalt jobb, og de er veldig innstilt på å la arbeidsdagen min styres av baby og ikke jobb. Anonymkode: 35361...d47 Hvorfor hjelper ikke avdragsfrihet på lånet? Har dere så ekstremt mange andre faste kostnader Og andre kostnader som ikke kAn kuttes en kort periode? 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #12 Skrevet 14. september 2020 7 minutter siden, Brunello skrev: Hvorfor hjelper ikke avdragsfrihet på lånet? Har dere så ekstremt mange andre faste kostnader Og andre kostnader som ikke kAn kuttes en kort periode? Mente det ikke slik, naturligvis hjelper det. Men det alene er ikke nok, men feks avdragsfrihet i 6 mnd pluss gradert jobb tror jeg hadde gått helt fint Anonymkode: 35361...d47
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #13 Skrevet 14. september 2020 Ville ikke satset på å gjøre så mye mens baby sover, osv. Det kan jo hende dere får en som sover mye, men min sov ti minutter av gangen både på dagtid og på natta. Ikke svartmaling altså, bare sier du må være obs på at det kan bli sånn 😊 Kjempesurt at arbeidsgiver fjerner et sånt gode da, helt håpløst. 6G er virkelig ikke mye i dag, jeg jobba heldigvis et sted som dekket alt over. Avdragsfrihet, begynn med sparingen med én gang, kutt alt av unødvendig kostnad som Netflix, kaffe ute, osv. Kjempebra hvis du kan ha hjemmekontor og få noen til å komme og passe noen timer. Det må jo løse litt 😊 Anonymkode: c5132...d54 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #14 Skrevet 14. september 2020 Alternativer: 1. Bytt jobb igjen til en arbeidsgiver som dekker mellomlegget 2. Få noen som kan bo hos deg samtidig som du jobber og har baby - familie eller au pair? Hvis du skal jobbe under permisjonen tror jeg du må ha gradert uttak. 3. Låne penger 4. Kan mannen jobbe ekstra mens du er i perm? 5. La mannen ta fellesperioden i permisjonen slik at du er raskt tilbake i jobb Anonymkode: 7476d...aff
Brunello Skrevet 14. september 2020 #15 Skrevet 14. september 2020 (endret) 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mente det ikke slik, naturligvis hjelper det. Men det alene er ikke nok, men feks avdragsfrihet i 6 mnd pluss gradert jobb tror jeg hadde gått helt fint Anonymkode: 35361...d47 Husk at netto utbetalt ikke er halvparten av brutto når du går ned fra 1,2 til 600. Det er ganske mye mer skatt på de siste 600 enn de første. Av de siste 600 betaler du ca kr 262 000 i skatt. Det vil si at du sitter igjen med ca. kr 28 000,- mer utbetalt pr måned ved å tjene 1,2 i forhold til 600. Endret 14. september 2020 av Brunello 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #16 Skrevet 14. september 2020 Selv om jeg setter spørsmålstegn ved at dere har såpass høy inntekt og ikke klarer å spare til permisjon, så er nok den eneste måten å komme noen vei med arbeidsgiver at du a) Må være en ressurs på arbeidsplassen, og ikke være lett erstattelig og b) at du klarer å argumentere for at arbeidsgiver gjør seg uattraktive for arbeidstakere i en alder hvor det er naturlig å starte familie, samt nevne at du ønsker deg flere barn og blir nødt til å vurdere å se deg om etter en annen arbeidsgiver fordi dette gjør det vanskelig for deg økonomisk sett (og dersom du ikke kommer noen vei så kan du jo i etterkant fortelle at det dessverre ikke ser ut til at dere kan få flere barn, noe som jo er sant) Anonymkode: 82e17...ce2
Brunello Skrevet 14. september 2020 #17 Skrevet 14. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alternativer: 1. Bytt jobb igjen til en arbeidsgiver som dekker mellomlegget 2. Få noen som kan bo hos deg samtidig som du jobber og har baby - familie eller au pair? Hvis du skal jobbe under permisjonen tror jeg du må ha gradert uttak. 3. Låne penger 4. Kan mannen jobbe ekstra mens du er i perm? 5. La mannen ta fellesperioden i permisjonen slik at du er raskt tilbake i jobb Anonymkode: 7476d...aff Denne er egentlig ikke så dum. Når du tjener såpass bra som du gjør, er det i lengden verdt å låne 100 000,- for å få en fin permisjonstid. 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #18 Skrevet 14. september 2020 Vi fikk også endelig klaff på IVF og jeg fødte akkurat når corona kom og Norge stengte. Jeg hadde i utgangspunktet dekt lønn over 6G men da omtrent alle ble permittert så forsvant også det godet og jeg fikk plutselig foreldrepenger fra Nav i stedet for. Mannen ble permittert og fikk heller ikke dagpenger, så rimelig kjedelig situasjon. Men, med rentekutt, billig strøm og avdragsfritt lån så har det faktisk gått helt greit, jeg bruker knapt penger. Det eneste jeg bruker penger på utover faste utgifter er mat og litt babyting, men det er faktisk ikke så mye de trenger i begynnelsen. Jeg hadde ikke klart å jobbe gradert, baby sov i bæresele oppå meg de første 3 månedene og sover fortsatt så dårlig om natten at det eneste jeg klarer å gjøre når hun sover er å sitte i sofaen og slappe av. Nå er du fortsatt veldig kort på vei så du har masse tid til å spare penger, kutt alt som ikke er helt nødvendig nå så har du en kjempegod buffer til permisjonen. Det skulle jeg ønske jeg hadde hatt tid til. Anonymkode: a83ff...370 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #19 Skrevet 14. september 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi fikk også endelig klaff på IVF og jeg fødte akkurat når corona kom og Norge stengte. Jeg hadde i utgangspunktet dekt lønn over 6G men da omtrent alle ble permittert så forsvant også det godet og jeg fikk plutselig foreldrepenger fra Nav i stedet for. Mannen ble permittert og fikk heller ikke dagpenger, så rimelig kjedelig situasjon. Men, med rentekutt, billig strøm og avdragsfritt lån så har det faktisk gått helt greit, jeg bruker knapt penger. Det eneste jeg bruker penger på utover faste utgifter er mat og litt babyting, men det er faktisk ikke så mye de trenger i begynnelsen. Jeg hadde ikke klart å jobbe gradert, baby sov i bæresele oppå meg de første 3 månedene og sover fortsatt så dårlig om natten at det eneste jeg klarer å gjøre når hun sover er å sitte i sofaen og slappe av. Nå er du fortsatt veldig kort på vei så du har masse tid til å spare penger, kutt alt som ikke er helt nødvendig nå så har du en kjempegod buffer til permisjonen. Det skulle jeg ønske jeg hadde hatt tid til. Anonymkode: a83ff...370 Fytti, for en forferdelig situasjon! Corona har virkelig ødelagt mye for mange. Vi har lagt ut båten for salg og forsøker bygge opp ny sparekonto nå fremtil baby kommer, pgr corona og at baby et liten blir det jo hellet ikke satt at penger til ferie neste år. Vi har nylig brukt en million på renovering av leiligheten så sparekontoen er ganske skrapa, vi hadde jo ingen tanker om at dette plutselig skulle skje. Vi hadde jo alt forsøkt i mange år med hjelp. Har ingen venninner i samme situasjon så merker dette et litt belastende! Anonymkode: 35361...d47
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #20 Skrevet 14. september 2020 Avdragsfrie lån. Du har brukt opp dine muligheter til utsettelse hos Lånekassen, men kanskje mannen har noen måneder igjen (regner med dere har felles økonomi)? Mannen tar hele fellesperioden, og du tar gradert uttak etter at dine seks "obligatoriske" uker er over - sånn at dere ikke mister resten av din periode. Så må enten mannen, familie eller dagmamma på banen når du jobber gradert. Burde absolutt være mulig å få til, hvis det er som du skriver at jobben er instilt på at babyen styrer arbeidsdagen din litt. Slitsomt, ja, men absolutt mulig. I verste tilfelle får du skvise inn tre-fire timer på kveldstid etter at mannen kommer hjem fra jobb. Jeg hadde en baby som ikke sov andre steder enn i sjalet - men, det gikk faktisk an å jobbe med ham på brystet (e-poster, skriving, etc.). Dere begynner selvfølgelig å spare penger allerede nå også - dere har jo ni måneder å spare på, det burde kunne gi dere noe ekstra å rutte med. Noe sparemuligheter har dere vel? Anonymkode: 2f028...347
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå