AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #1 Skrevet 13. september 2020 Hvilke planter kan jeg ha på verandaen som tåler alt slags vær? Må jeg kjøpe sånne sekker med jord og gjødsle og styre for å få det fint? Tenker å kjøpe noen store uteputter og noen planter som tåler "alt". Jeg har mulighet til å sette de under tak om de snør mye eller er meldt skikkelig jævlig drittvær, men helst vil jeg ikke bry meg med de mer enn at jeg setter de ut og that's it. Sier ja takk til tips om både blomster og planter. Anonymkode: 348b7...a85
Bernardette Skrevet 13. september 2020 #3 Skrevet 13. september 2020 Hvis du skal ha det stående ute i potter om vinteren, bør du dekke pottene godt til!
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #4 Skrevet 13. september 2020 4 minutter siden, Sokkar skrev: Er du villig til å vanne? Ja 😄 Anonymkode: 348b7...a85
Sokkar Skrevet 13. september 2020 #5 Skrevet 13. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja 😄 Anonymkode: 348b7...a85 Har hatt rhododendron i potte. Er veldig glad i rhododendron 😊 gir du litt kaffegrut i jorden og litt langtidsnæring, pluss rikelig vann ved blomstring får du veldig flotte busker 🥰 men spørs litt hvor i landet du bor? Jeg ville kjøpt jord og eventuelt fylt pottene helt med jord (men noe til drenering i bunnen)..
Sokkar Skrevet 13. september 2020 #6 Skrevet 13. september 2020 Jeg har forresten et japansk kirsebærtre i en hjemmelaget potte nå...så det har rikelig med jord, men ikke nok jord til å kunne bli gigantisk. Og toppen er dekket, så det blir litt beskyttet mot frost 😊
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #7 Skrevet 14. september 2020 Jeg gikk til hageland og sa jeg skulle ha noen planter til terrassen som jeg skulle ha i potte og som jeg ikke ønsket at skulle dø, selv om jeg ikke kom til å gjøre noe med de. Jeg dreper alt av planter, selv når jeg gjør en innsats, så går det ikke. Jeg fikk noen anbefalinger og alle plantene lever ennå. Jeg aner ikke hva de forskjellige er, men er noe strå, noen blader som plutselig fikk blomster og noe som ser ut som lyng. Kjøpte de vel i april. Skal sies at jeg har luket litt og vannet. Fra i fjor har lavendel og hortensia overlevd, hortensiaen er faktisk noen år nå, så den er en hardhaus. Anonymkode: 28b43...e4e
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #8 Skrevet 14. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg gikk til hageland og sa jeg skulle ha noen planter til terrassen som jeg skulle ha i potte og som jeg ikke ønsket at skulle dø, selv om jeg ikke kom til å gjøre noe med de. Jeg dreper alt av planter, selv når jeg gjør en innsats, så går det ikke. Jeg fikk noen anbefalinger og alle plantene lever ennå. Jeg aner ikke hva de forskjellige er, men er noe strå, noen blader som plutselig fikk blomster og noe som ser ut som lyng. Kjøpte de vel i april. Skal sies at jeg har luket litt og vannet. Fra i fjor har lavendel og hortensia overlevd, hortensiaen er faktisk noen år nå, så den er en hardhaus. Anonymkode: 28b43...e4e Takk for svar. Tenker jeg går innom Plantasjen og hører hva de anbefaler. Anonymkode: 348b7...a85
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #9 Skrevet 15. september 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg gikk til hageland og sa jeg skulle ha noen planter til terrassen som jeg skulle ha i potte og som jeg ikke ønsket at skulle dø, selv om jeg ikke kom til å gjøre noe med de. Jeg dreper alt av planter, selv når jeg gjør en innsats, så går det ikke. Jeg fikk noen anbefalinger og alle plantene lever ennå. Jeg aner ikke hva de forskjellige er, men er noe strå, noen blader som plutselig fikk blomster og noe som ser ut som lyng. Kjøpte de vel i april. Skal sies at jeg har luket litt og vannet. Fra i fjor har lavendel og hortensia overlevd, hortensiaen er faktisk noen år nå, så den er en hardhaus. Anonymkode: 28b43...e4e Bilde? Anonymkode: c8a2d...b85
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #10 Skrevet 15. september 2020 Du er nok litt sent ute hvis planen din er å kjøpe noe annet enn lyng, tuja og frukttrær. Det er ikke mange uteplanter til salgs nå. Fordelen er at du kan få nedvisnete stauder til billig penge, men for en som ikke har grønne fingre er det nok lurere å vente til våren med å handle inn. Det viktigste å tenke på for å få planter til å trives, er forholdene på stedet. Når du skal plante i potter kan du tilpasse jorda (om det skal være veldig drenert f.eks.), men du må være obs på at noen planter må ha mye sol og andre skal stå i skyggen for å trives - så ikke velg skyggeplanter dersom du har mye sol og omvendt. Anonymkode: e0c42...b27 1
Hr. Aktiv Skrevet 15. september 2020 #11 Skrevet 15. september 2020 Jeg bruker plastblomster. Det flotte med de er at de et akkurat like fine på vinteren også. 😄
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #12 Skrevet 15. september 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Tenker jeg går innom Plantasjen og hører hva de anbefaler. Anonymkode: 348b7...a85 Plantasjen er omtrent som å gå på en billigkjede og spørre om råd om gourmetmat. Du kan være heldig, men... Har sjelden fått gode råd der. Ville i tilfelle gått på dagtid en ukedag. Har du ikke er skikkelig hagesenter eller gartneri i nærheten? Anonymkode: 20fd6...8a8 1
Blue Berry Skrevet 15. september 2020 #13 Skrevet 15. september 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg gikk til hageland og sa jeg skulle ha noen planter til terrassen som jeg skulle ha i potte og som jeg ikke ønsket at skulle dø, selv om jeg ikke kom til å gjøre noe med de. Jeg dreper alt av planter, selv når jeg gjør en innsats, så går det ikke. Jeg fikk noen anbefalinger og alle plantene lever ennå. Jeg aner ikke hva de forskjellige er, men er noe strå, noen blader som plutselig fikk blomster og noe som ser ut som lyng. Kjøpte de vel i april. Skal sies at jeg har luket litt og vannet. Fra i fjor har lavendel og hortensia overlevd, hortensiaen er faktisk noen år nå, så den er en hardhaus. Anonymkode: 28b43...e4e Da er du flink! Jeg får til en del, men aldri hortensia ALLE dør her.. så trist, for den er så pen
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #14 Skrevet 15. september 2020 Just now, AnonymBruker said: Plantasjen er omtrent som å gå på en billigkjede og spørre om råd om gourmetmat. Du kan være heldig, men... Har sjelden fått gode råd der. Ville i tilfelle gått på dagtid en ukedag. Har du ikke er skikkelig hagesenter eller gartneri i nærheten? Anonymkode: 20fd6...8a8 Nei, det er ikke det, om du er interessert i planter som tåler det meste. Dette er ikke "gourmetplanter". Anonymkode: 4f250...1bd
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #15 Skrevet 15. september 2020 Jeg har valgt hosta i ulike varianter. De tåler ihvertfall vinteren her på vestlandet. De er flotte i seg selv, og tåler både sol og regn, fordi om de helst vil stå i skygge. Rundt de setter jeg ned vårløk og/eller sommerløk, eller jeg sår blomkarse. Anonymkode: c008f...774
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå