Gå til innhold

Laminat som ved?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man bruke gamle laminatgulv som ved? 

Jeg har ganske mye laminat planker som er vannskadet, men tørre nå. Samtidig trenger jeg et par sekker med ved. Kan jeg bruke plankene som ved? 

Så vidt jeg vet består de av tre og lim. Kan det være noe skadelig i limet om det brennes? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NEI! Det kan ikke brennes. Ikke bare farlige gasser, men ikke miljøvennlig heller.... Lever det inn i stedet

Anonymkode: 6da34...67e

• Liker 1
Skrevet

Vil tro de også har noen kjemikalier i seg, så jeg hadde aldri i verden vurdert det hjemme hos meg.

Anonymkode: 99602...ff6

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

NEI! Det kan ikke brennes. Ikke bare farlige gasser, men ikke miljøvennlig heller.... Lever det inn i stedet

Anonymkode: 6da34...67e

Vet du hvilke gasser? 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vil tro de også har noen kjemikalier i seg, så jeg hadde aldri i verden vurdert det hjemme hos meg.

Anonymkode: 99602...ff6

Kjemikaliene er lim. Lim er vanligvis laget av collagen eller PVA. 

I teorien burde begge være mulige å brenne, uten å gi annet enn karbondioksid og sot. Men jeg funderer på om forbrenningstemperaturen blir for lav i en vedovn. 

Skrevet

Det er plast i laminat.

Anonymkode: 15159...5e3

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er plast i laminat.

Anonymkode: 15159...5e3

Vet du hva slags type? 

Skrevet

Laminat skal ikke fyres med. Du ødelegger peisen, og øker sannsynlighet for pipebrann betraktelig. Laminat består av HDF bord som antagelig inneholder polymerer, samt slitesjiktet på topp som inneholder lakk/plast. Det er også ofte aluminiumoksid i slitesjiktet. 

• Liker 1
Skrevet

Nei nei nei! Laminat skal i restavfallet på dynga. Men, er du heldig koster det ikke noe å bli kvitt. Har kommet flere muligheter for å bli kvitt mye. Det er ikke brennbart for egen ovn, uansett hva du måtte mene om hvilket innhold osv.

• Liker 1
Skrevet

Brenner sånt i utetønna.

Anonymkode: d1bee...b34

Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Brenner sånt i utetønna.

Anonymkode: d1bee...b34

Er det ikke bedre i et miljøperspektiv å levere det til din lokale gjenvinningsstasjon slik at det kan tas hånd om på riktig måte og forbrennes på en mer miljøvennlig måte med rensing av utslippene og på toppen av det hele lage fjernvarme? 

Ikke rart verden går til helvete...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...