AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #1 Skrevet 13. september 2020 Har ei jente født i januar 2019 som ikke har noe språk, sier KUN mamma, pappa og pus. Virker som hun hører veldig bra, og forstår alt vi sier. Nevnt det for barnehagen nylig, de sier bare at noen er tregere enn andre på språk, at de ikke bekymrer seg, plutselig løsner det nok, og at de regner med at det er fordi far snakker arabisk til henne, at de som lærer to språk er senere. Men har fått endel kommentarer nylig, tydeligvis synes "alle" andre at det er rart. Gått i barnehage siden januar, men ble jo lang pause pga corona og så ferie. Er mye rundt andre barn, og vi snakker mye med henne, peker og forklarer alt vi ser på. Noen andre med barn som snakket lite, som kan berolige meg litt? Anonymkode: dd3ce...401
Kenelz Skrevet 13. september 2020 #2 Skrevet 13. september 2020 Hmm, barn er forskjellige, men ville tatt en liten prat med helsesøster 😊 Barnet er jo 1 år og 7 mnder, skulle ha trodd hun kunne si mer enn 3 ord 😅 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #3 Skrevet 13. september 2020 3 minutter siden, Kenelz skrev: Hmm, barn er forskjellige, men ville tatt en liten prat med helsesøster 😊 Barnet er jo 1 år og 7 mnder, skulle ha trodd hun kunne si mer enn 3 ord 😅 Det er ikke så unormalt. Det viktigste i den alderen et språkforståelsen, ikke hvor mange ord de selv sier. TS, begge mine sa svært lite i den alderen. Det kom mer og mer etterhvert. Yngste datteren min er 2 år og 2 mnd nå, og språkutviklingen går i rekordfart her nå. Anonymkode: 9fbea...dc5 7
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #4 Skrevet 13. september 2020 Gutten min er like gammel, han kan ikke så mange ord han heller. Sier sjelden mamma og pappa, men bil og ball. Og nei😜 Jeg er ikke bekymra, ingen som har reagert på det hos oss. Og vi er begge norske, så ikke noe fremmedspråk her heller. Anonymkode: a3154...a02 3
Kenelz Skrevet 13. september 2020 #5 Skrevet 13. september 2020 Just now, AnonymBruker said: Det er ikke så unormalt. Det viktigste i den alderen et språkforståelsen, ikke hvor mange ord de selv sier. TS, begge mine sa svært lite i den alderen. Det kom mer og mer etterhvert. Yngste datteren min er 2 år og 2 mnd nå, og språkutviklingen går i rekordfart her nå. Anonymkode: 9fbea...dc5 «Barn er forskjellige» 😉 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #6 Skrevet 13. september 2020 Akkurat nå, Kenelz skrev: «Barn er forskjellige» 😉 Du sier også at du skulle ha trodd barnet kunne mer enn 3 ord. Derfor. Anonymkode: 9fbea...dc5 4
Sirinna Skrevet 13. september 2020 #7 Skrevet 13. september 2020 Det er store forskjeller på språkferdigheter hos barn i så ung alder, men rundt den alderen der er det vanlig at barn begynner å sette samme to ord, typisk «mamma sitte» eller «mer nammenam» osv. Men dersom barnet bruker mindre enn 25 ord ved 20 mnd burde det tas opp med helsestasjonen.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #8 Skrevet 13. september 2020 Har dere sjekket hørselen? Ørebarn bruker gjerne lengre tid på å lære seg språk. Anonymkode: f6fb2...013 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #9 Skrevet 13. september 2020 Min erfaring som pedagog og mamma er at noen prater mens de lærer mens andre samler opp kunnskapen og ordene før de begynner å prate. Synes det ikke er bekymringsverdig det du sier I HI, men en dialog med HS og bhg er nok likevel en god idé. Anonymkode: 3ec86...032 5
Kenelz Skrevet 13. september 2020 #10 Skrevet 13. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du sier også at du skulle ha trodd barnet kunne mer enn 3 ord. Derfor. Anonymkode: 9fbea...dc5 Har ikke vært borti små barn som ikke klarer å si mer enn 3 ord, men sier derfor at barn er forskjellig 😊 Skulle ha trodd barnet kan si «Ja» og «Nei» og ikke bare “Mamma, Pappa, Pus”. 😸
mammahjarte Skrevet 13. september 2020 #11 Skrevet 13. september 2020 Noen barn er det eg (og sikkert noen andre) kaller for lyttebarn. Dei forstår masse, men snakke ikkje så masse. Dei lytte og lytte, og lærer seg ting internt. Så plutselig eksploderer utviklinga og ein del lyttebarn har heilt klar tale når dei først begynner å snakke. Ville ikkje bekymra meg når du opplever at barnet forstår ein del, ta det gjerne opp med helsesøster eller pedleiar. 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #12 Skrevet 13. september 2020 7 minutter siden, Kenelz skrev: Har ikke vært borti små barn som ikke klarer å si mer enn 3 ord, men sier derfor at barn er forskjellig 😊 Skulle ha trodd barnet kan si «Ja» og «Nei» og ikke bare “Mamma, Pappa, Pus”. 😸 Når jeg tenker meg om så har hun ropt nei,nei,nei noen ganger når hun er sint. Ja har hun aldri sagt. 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har dere sjekket hørselen? Ørebarn bruker gjerne lengre tid på å lære seg språk. Anonymkode: f6fb2...013 Nei, men det virker som om hun hører alt av språk og andre lyder. Vi gir henne beskjeder som gå å kart den, gi meg ballen, legg buksa på senga di, sett glasset på bordet+++ og hun forstår alt. Hun stormer til vinduet når hun hører kjøretøy i gata. Sier pappa?? når hun hører noen går i trappa.- så hørsel tviler jeg veldig på at det kan være. 15 minutter siden, Sirinna skrev: Men dersom barnet bruker mindre enn 25 ord ved 20 mnd burde det tas opp med helsestasjonen. Så om hun ikke lærer å si minst 20 ord i løpet av måneden så bør vi få hjelp. Tror jeg skal kontakte hs. Eller er fastlegen bedre? Anonymkode: dd3ce...401 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #13 Skrevet 13. september 2020 Når jeg prøver å få henne til å gjenta ord etter meg så prøver hun, men sier noe helt annet. Kan du si ball feks, hun kan gjenta shhhh. Anonymkode: dd3ce...401
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #14 Skrevet 13. september 2020 Pust rolig. Det som er minst like viktig er hva hun forstår enn at hun kan 100vis av ord. Det går i rykk og napp, men de fleste er på samme språknivå ved 4 års alderen (om alt er normalt). Mine to snakket tidlig, men var treige motorisk og gikk ikke før de var 1.5 år. Nabojenta var motsatt. Gikk ved 10 mnd og snakket dårlig frem til hun var nesten 3. Da løsnet det. Innenfor normalen alle tre☺ Anonymkode: 8c375...5db 4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #15 Skrevet 13. september 2020 Har ei som er en mnd yngre enn din og hun har heller ikke mange ord. Sier mamma, nei, oj, au, der og noen dyrelyder. Men som din forstår hun masse, kan be henne hente, legge, putte osv. Hun kan vise de fleste kroppsdeler, peke på det jeg ber om osv. Min eldste var mye tidligere med språket, og satt sammen ord i denne alderen. Men unger er forskjellige. Jeg er ikke bekymret. Anonymkode: b3b53...db8
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #16 Skrevet 13. september 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mine to snakket tidlig, men var treige motorisk og gikk ikke før de var 1.5 år. Nabojenta var motsatt. Gikk ved 10 mnd og snakket dårlig frem til hun var nesten 3. Da løsnet det. Innenfor normalen alle tre☺ Anonymkode: 8c375...5db Jeg har egentlig vært veldig avslappet, men har fått så mange kommentarer nylig at det har stresset meg litt. Men som sagt så sier barnehagen at det IKKE er bekymringsfullt, så burde vel slå meg til ro med det, men lett å bekymre seg! Hun har hele tiden vært veldig tidlig med det motoriske, gikk da hun var 8 måneder, hadde da gått langs møblene lenge. Og alt annet fungerer veldig bra, spiser bra, sover bra, glaf og fornøyd. Anonymkode: dd3ce...401 3
Sirinna Skrevet 13. september 2020 #17 Skrevet 13. september 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når jeg tenker meg om så har hun ropt nei,nei,nei noen ganger når hun er sint. Ja har hun aldri sagt. Nei, men det virker som om hun hører alt av språk og andre lyder. Vi gir henne beskjeder som gå å kart den, gi meg ballen, legg buksa på senga di, sett glasset på bordet+++ og hun forstår alt. Hun stormer til vinduet når hun hører kjøretøy i gata. Sier pappa?? når hun hører noen går i trappa.- så hørsel tviler jeg veldig på at det kan være. Så om hun ikke lærer å si minst 20 ord i løpet av måneden så bør vi få hjelp. Tror jeg skal kontakte hs. Eller er fastlegen bedre? Anonymkode: dd3ce...401 Helsesykepleier i første omgang. Der blir du henvist videre dersom det er behov. 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #18 Skrevet 13. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ei som er en mnd yngre enn din og hun har heller ikke mange ord. Sier mamma, nei, oj, au, der og noen dyrelyder. Men som din forstår hun masse, kan be henne hente, legge, putte osv. Hun kan vise de fleste kroppsdeler, peke på det jeg ber om osv. Min eldste var mye tidligere med språket, og satt sammen ord i denne alderen. Men unger er forskjellige. Jeg er ikke bekymret. Anonymkode: b3b53...db8 Takk, godt å høre! Anonymkode: dd3ce...401
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #19 Skrevet 13. september 2020 52 minutter siden, Kenelz skrev: Har ikke vært borti små barn som ikke klarer å si mer enn 3 ord, men sier derfor at barn er forskjellig 😊 Skulle ha trodd barnet kan si «Ja» og «Nei» og ikke bare “Mamma, Pappa, Pus”. 😸 Sønnen vår har bra med språk, snart to år gammel, men sier fortsatt ikke "ja". Begynte nylig å si m-m når han mener ja. Så ordet "ja" er ikke gitt at man kan så tidlig. Er vel ingen fasit på hvilke ord som kommer først eller sist. "Nei" var derimot et av de første ordene han sa. Han brukte og bruker fortsatt mye kroppspråk for å vise hva han vil og mener, i tillegg til å snakke mye. Anonymkode: b18b0...d44
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #20 Skrevet 13. september 2020 Har en på 22 mnd som sier 6 ord +lyder som feks billyder.. Forstår det meste og bruker kroppsspråk for å gjøre seg forstått (ja, nei, peke, vise vei, klappe på stolen for å sitte, peke på munnen for mat osv). Vi skal jo på 2 års kontroll snart, så jeg tar ikke kontakt med helsesøster før det! Barnehagen er ikke bekymret her heller Ser jo at barnet mitt er av typen som observerer mye.. og siden han forstår så mye så regner vi med det løsner etter hvert Anonymkode: e4ec2...8ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå