Gå til innhold

Hvor mange planter er for mange?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som for mange andre, har planteinteressen skutt i været her hjemme siden mars. Nesten uten at jeg har lagt merke til det, har jeg nærmest tapetsert stua med grønne planter. Plutselig fikk jeg en dårlig følelse på det - begynner det å bli litt hoarder-tilstander? Tror bare jeg har normalisert det fordi jeg følger så mange på instagram som har like mange eller flere planter enn meg. Har rundt 50 planter - store og små - på samme antall kvadratmeter.. Hvor mange planter synes dere det er innafor å ha hjemme?

Anonymkode: 12e23...253

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det syns jeg er litt mye, men det kommer litt an på hvordan man har det hjemme og. Jeg skulle gjerne hatt flere enn jeg har nå, men utforming og møblement på bolig tilsier at jeg har et par for mange allerede. 

Jeg har nå 12 planter på 64 kvadrat. 

Kommer selvfølgelig også an på størrelsen på plantene. Jeg har feks en gedigen monstera som har fått vokse i noen år. Den krever litt plass. Har man en liten på badet er det noe annet. 

Anonymkode: 21715...7e7

Skrevet

Jeg syns det høres mye ut. Jeg har 5 i stua på kanskje 20 kvadrat, 4 av dem er små, og fikk nylig en større. Men så lenge du selv trives med det er det jo i orden :) Jeg tenker kanskje det er et lite signal at du følger andre på instagram med mye planter selv, at du føler det er normalt? Hvordan reagerer andre som kommer på besøk? 

Det er fint med grønt, men jeg syns det kan bli for mye. Kunne hatt kanskje 2 til, men jeg er ikke så godt til å passe på dem, så disse holder lenge. 

Anonymkode: 2871e...a75

Skrevet

Talte hjemme nå, jeg har 27 grønne planter i ulike størrelser. Flyttet inn her for under et år siden, så det kommer nok flere.  

Jeg synes grønne planter er flott, og det skal mye til for at det blir for mye. Så lenge man kan bevege seg fritt og leiligheten ikke føles gjengrodd, ser jeg ikke problemet. :P 

Anonymkode: a2ff5...a26

• Liker 1
Skrevet

Det tenker jeg er helt opp til hva hver enkelt synes er greit. Jeg har ca. like mange som deg, og det er ikke plass til flere her nå uten å bygge i høyden. Andre har dobbelt så mange og vel så det, og er fornøyde med det. Planter er jo for mange en hobby, og det som er for mye for en, er for få for en annen.

Skrevet

Det høres litt mye ut, ja. Vi har totalt 10 inne på litt over 200 kvadrat.

Skrevet

Det er for mange når det går ut over mulgheten til å bevege seg normalt i hjemmet, eller du ikke har tid til å gi de ordentlig stell. Ingen fasitsvar på antall/kvm. Jeg er kronisk syk, ufør og hjemmeværende og synes det er kjempedeilig med et hjem fylt av planter, siden jeg så sjeldent kommer meg ut for å oppleve natur. Jeg har 35 på 65 kvadrat og ønsker meg mange fler ^_^

Anbefaler gruppa "Grønne stueplanter" på FB!

Anonymkode: 9f9e9...7c6

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det høres mye ut. Jeg har 5 i stua på kanskje 20 kvadrat, 4 av dem er små, og fikk nylig en større. Men så lenge du selv trives med det er det jo i orden :) Jeg tenker kanskje det er et lite signal at du følger andre på instagram med mye planter selv, at du føler det er normalt? Hvordan reagerer andre som kommer på besøk? 

Det er fint med grønt, men jeg syns det kan bli for mye. Kunne hatt kanskje 2 til, men jeg er ikke så godt til å passe på dem, så disse holder lenge. 

Anonymkode: 2871e...a75

Har ikke hatt så mye besøk under korona, men familien min kommenterer gjerne at det er veldig mye.. Vennene mine er like 'ille' som meg 😅

ts

Anonymkode: 12e23...253

Skrevet

Tja, min mor har omtrent 40-50 i 1.etg enebolig (husker ikkehvor mange kvm det er jeg, 100+) og dette er ikke normalen, hun sier selv at hun føler hun har så lite planter nå. Da jeg var ung så det ut som en jungel, var sikkert rundt 100+, og noen av dem var kjempestore palmer. Hva som er normal kommer vel an på interessen -hun syntes det var helt normalt den gangen, og vanligvis så ligger hun sikkert på 60-70-80 nå.

Anonymkode: 2024b...e0f

Skrevet

Nå måtte jeg telle. Jeg har kommet opp i 45, i et lite hus med små og få vinduer. Jeg ser knapt ut av stuevinduene. 😂 

Huset er på ca 90 m2, men alle plantene står på kjøkken og stue siden det ikke passer å ha dem andre steder i huset. Jeg får mange kommentarer, ja. :) 

Anonymkode: 51e27...a75

Skrevet

kommer jo ann på størrelsen på plantene. syns ikke 50 høres for mye ut med mindre du har 50 strelizia nicolai i gigastørrelse

Anonymkode: 096b6...556

Skrevet

Jeg putter inn dette bildet, til inspirasjon. Dette prinsippet vil jeg si gjelder like mye for planter som for katter. :nigo: 
image.thumb.jpeg.230498a821c3527a692f261923a6f7a3.jpeg

Anonymkode: 4c947...38d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...