Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heia! Er vel litt ny på dette! 🙈🙈 

Har vært på svangerskapskontroll både hos legen og jordmor, barnefar har også vært med. 

Lurer bare på om man skal registrere selv at man er gravid hos NAV og registrere barnefar som biologiske far til babyen? Er det ikke noe jordmor gjør når barnefar er med på svangerskapskontroller? Trodde det var erklært at han er pappaen! 🙈❤️ 

Er det noe mer jeg burde få ordnet som jordmor/lege ikke «fikser»? Som sagt er jeg veldig ny på dette og setter pris på snille kommentarer! 😊 

Anonymkode: 0c270...7a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du «registrerer» deg når du søker permisjonspenger eller engangstønad. 
Farskap kan erklæres hos helsestasjon, NAV, eller sykehus ved fødsel. 

Anonymkode: c72fa...0fa

Skrevet

Hvorfor i all verden har du med far?

Anonymkode: 50f3b...821

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Du «registrerer» deg når du søker permisjonspenger eller engangstønad. 
Farskap kan erklæres hos helsestasjon, NAV, eller sykehus ved fødsel. 

Er det noe mer hos NAV jeg kan søke? Er i under 50% stilling og er sammen/samboer med barnefar 😊

Er det bare engangstønad jeg har retten på? (Får ikke dagpenger, har ikke søkt om det). 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvorfor i all verden har du med far?

Anonymkode: 50f3b...821

? Ikke MIN far, men faren til barnet i magen min 😂 Hvorfor skal han ikke bli med? Han er like viktig og trenger like mye informasjon som barnemor! ❤️

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noe mer hos NAV jeg kan søke? Er i under 50% stilling og er sammen/samboer med barnefar 😊

Er det bare engangstønad jeg har retten på? (Får ikke dagpenger, har ikke søkt om det). 

Det kommer ann på hvor mye du har tjent de siste 10mnd eller noe, så regner de ut hvor mye du vil få i mnd basert på inntekten din. Husker ikke helt 100% hvordan det fungerte. Hadde selv lav stillingsprosent da jeg ble gravid 🤰🏼
Engangsstønad får du bare hvis du ikke har tjent nokk til å få foreldrepenger. 

Du kan gå inn på NAV sine sider å prøve å lese deg frem, men vet de har sykt jalla vansklige sider. Jeg prøvde å få komme inn å faktisk snakke med et menneske men pga corona får man ikke komme inn til samtale her jeg bor... 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke tjent nok til å ta ut foreldrepenger? 

Anonymkode: 79bb9...562

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det kommer ann på hvor mye du har tjent de siste 10mnd eller noe, så regner de ut hvor mye du vil få i mnd basert på inntekten din. Husker ikke helt 100% hvordan det fungerte. Hadde selv lav stillingsprosent da jeg ble gravid 🤰🏼
Engangsstønad får du bare hvis du ikke har tjent nokk til å få foreldrepenger. 

Du kan gå inn på NAV sine sider å prøve å lese deg frem, men vet de har sykt jalla vansklige sider. Jeg prøvde å få komme inn å faktisk snakke med et menneske men pga corona får man ikke komme inn til samtale her jeg bor... 

Tusen takk for svar! ❤️

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

? Ikke MIN far, men faren til barnet i magen min 😂 Hvorfor skal han ikke bli med? Han er like viktig og trenger like mye informasjon som barnemor! ❤️

Enig! De vil jo barnefar skal delta i svangerskapet! ♥️ Syns selv det er kjempe flott når han kan vær med, da slipper jeg å viderformidme informasjon også. OG det er jo så kos hvis han gidder delta så mye han blir med på kontroller! 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har du ikke tjent nok til å ta ut foreldrepenger? 

Det vet jeg faktisk ikke. Hadde en fulltidsstilling i fjor, men måtte slutte pga trakassering.. Fant meg en annen jobb, men i sånn 20-30% stilling (men jobbet langt mer enn det) - ble 100% sykmeldt pga svangerskapet. Får lite penger nå 😂

Graviditeten er forresten ikke planlagt.. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg faktisk ikke. Hadde en fulltidsstilling i fjor, men måtte slutte pga trakassering.. Fant meg en annen jobb, men i sånn 20-30% stilling (men jobbet langt mer enn det) - ble 100% sykmeldt pga svangerskapet. Får lite penger nå 😂

Engangsstønad er ikke mye å leve av, og far får da ikke 15 uker permisjon. 

• Liker 1
Skrevet

Måtte skrive inn barnefars personnr når jeg søkte om permisjonspenger. Går utifra han da blir registrert som far? Vi har hvertfall ikke fått tilbud om å signere noe farskap, får vell bare vente til ungen er ute å signere på sykehuset. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Litt mer: Gikk også på studie etter jeg sluttet i jobben min (100% stilling) hadde ikke jobb ved siden av da. Ca. 6 mnder arbeidsledig før jeg fikk meg en jobb. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Frøyamor skrev:

Måtte skrive inn barnefars personnr når jeg søkte om permisjonspenger. Går utifra han da blir registrert som far? Vi har hvertfall ikke fått tilbud om å signere noe farskap, får vell bare vente til ungen er ute å signere på sykehuset. 

Nei, han blir ikke det. Det vanlige er å ordne det hos jordmor, men det kan nok fikses på sykehuset også. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde fast 20%, men jobbet MYE mer enn det, tipper nærmere 80%. Helse Norge i et nøtteskall, lav fast stilling + mye ekstra vakter. 

Så nav regnet ut hva jeg skulle få i permisjonspenger basert på faktisk inntekt, ikke prosenten i fast stilling. 

Skrevet

Vil anbefale deg å prøve å få til dialog møte med NAV, eller chatte/ringe dem i morgen. Så krysser jeg fingrene for deg at du får en hyggelig og hjelpsom veileder! 

• Liker 1
Skrevet

Har du hatt inntekt de siste 6 av ti mnd som utgjør over en gjennomsnitt på 0,5 G (grunnbeløp), altså 50 676kr så har du rett på foreldrepenger. Da skal gjennomsnittet av de siste 3 mnd legges i grunn for hva du får. Om det viser seg at det er mer enn 25% endring i inntekt mellom årsgjennomsnittet og de siste 3 mnd vil det gjøres en vurdering av hva slags inntekt som representerer deg best. Altså, har du tjent 30 000,- de siste tre mnd som ville utgjorde 10 000,- i mnd, og 120 000,- i året, men de ser at gjennomsnittlig på et år tjener du egentlig 360 000,- er de nødt å finne en periode som representerer den lønnen bedre. Med foreldrepenger (100%) for du permisjon 3 uker før fødsel, 6 uker som er satt til deg, 9 uker du kan ta ut når du selv vil. Far vil også få 15 uker han kan ta ut når han vil, etter 7. uke. Så har dere 16 uker fellesperiode dere kan dele som dere vil. 

Ved engangsstønad får du like over 80 000,- som skal vare over en viss periode. Nei, dette er ikke kun til babyutstyr, men til husholdning, leie osv., for deg og barnet. Hvor lenge dette gjelder er forskjellig fra kommune til kommune. Har du uansett gjennomsnitt over 80 000,- anbefaler jeg foreldrepenger.

Når det kommer til far fikk jeg ihvertfall valget om å registrere farskap hos jordmor, på fødestuen eller hos Nav/skatteetaten. For de som er gift går dette automatisk. Han signerte på fødestuen, men de sendte inn uten stempel så han dro på NAV og fiksa det der. 

Lykke til en masse med den lille❤️

Anonymkode: c462b...108

Skrevet

Min jordmor ga beskjed om at sykehus IKKE vil ha farskapspapirene, det har de sluttet å ta imot og kaster dem typ i søppelet- haha. Litt rart, men du har god tid på deg til å sende dem inn/levere hos jordmor, fastlege eller NAV før den tid:)

Anonymkode: f8271...2fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...