AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #1 Skrevet 13. september 2020 Hei! Er 30 uker gravid, og sliter MYE med kynnere. Har vært innom sykehuset et par ganger for sjekk pga kynnere som ikke gir seg, men de har ikke hatt noen påvirkning av livmorhalsen heldigvis. Legen min sier at jeg bare skal gi beskjed hvis jeg føler behov for sykemelding hvis kynnerene ikke gir seg. Men syntes det er et vanskelig valg å ta, enten den ene veien eller den andre. For jeg føler meg jo ikke syk på noen måte, og klarer jo å være på jobb bare at alt går syyykt mye tregere fordi jeg må ta småpauser ofte pga kynnere. Har alltid tenkt at sykemelding er når en ikke klarer å utføre jobben en har. Men på den andre siden så vet jeg at jeg må ta hensyn til helsa, og at kroppen kanskje hadde hatt godt av å bremse ned litt frem mot fødselen. føler meg nesten litt mislykket av at jeg vurderer å få meg sykemelding i det hele tatt... hva tenker dere andre om sykemelding i graviditeten? Anonymkode: c5c0b...074 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #2 Skrevet 13. september 2020 Har alltid tenkt på samme måte som deg når det gjelder sykemelding etc.. er man frisk nok til å gå på butikken er man frisk nok til å gå på jobb liksom. Måtte i uke 34 svelge noen kameler og sykemelde meg 50%. Tung 100% jobb i helsevesenet gjorde meg helt utslitt.. Har nå bare 3 vakter igjen før permisjon🥰 hjalp meg veldig med 50% sykemelding.. fikk mer tid til å slappe av, men fortsatt føle at jeg gjør en innsats Anonymkode: 02651...443 1
Milio Skrevet 13. september 2020 #3 Skrevet 13. september 2020 (endret) Altså den tanken må du legge fra deg med en gang. Det er en svært høy % som blir sykemeldt en gang ila svangerskapet, og det er jo ikke rart. Det er veldig mange plager som opptrer ila de 9 månedene. Noen har mange, noen har ingen. Jeg ble sykemeldt med vena cava i forrige svangerskap. Var vel rundt 30 uker med gradert sykemelding om jeg ikke husker feil. Den dagen jeg holdt på å svime av bak rattet ble jeg 100% sykemeldt. Tror det var uke 34/35. Denne gangen ble jeg sykemeldt i uke 7 med hyperemesis. Jeg er nå 10 uker og fortsatt sykemeldt. Skulle helst ikke hatt noen plager, men kroppen sier ifra og det skal man lytte til. Kynnere, spesielt kraftige kynnere, kan bli alvorlig hvis du ikke tar det rolig. Det kan i verste fall føre til tidlig fødsel. Hvis legen ønsker å sykemelde deg, så hør på legen og svelg dine fordommer. Endret 13. september 2020 av Milio Skrivefeil 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #4 Skrevet 13. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har alltid tenkt på samme måte som deg når det gjelder sykemelding etc.. er man frisk nok til å gå på butikken er man frisk nok til å gå på jobb liksom. Måtte i uke 34 svelge noen kameler og sykemelde meg 50%. Tung 100% jobb i helsevesenet gjorde meg helt utslitt.. Har nå bare 3 vakter igjen før permisjon🥰 hjalp meg veldig med 50% sykemelding.. fikk mer tid til å slappe av, men fortsatt føle at jeg gjør en innsats Anonymkode: 02651...443 Litt forskjell på å handle litt mat i 20 minutter kontra en 8 timers arbeidsdag da... Anonymkode: d7678...c12 11
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #5 Skrevet 13. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Litt forskjell på å handle litt mat i 20 minutter kontra en 8 timers arbeidsdag da... Anonymkode: d7678...c12 Ja, er helt enig med deg! Har bare vokst opp med den tankegangen.. "kan du ikke gå på skolen, kan du ikke gå ut senere heller". Tror mange (bla. meg og ts) er alt for samvittighetsfulle. Men måtte som sagt sykemelde meg 50% fordi jeg ikke orket mer.. men går selvfølgelig på butikken og pusler med andre ting for det. Anonymkode: 02651...443 3
atropos Skrevet 13. september 2020 #6 Skrevet 13. september 2020 Jeg ville sykemeldt meg hvis jeg var deg. Ihvertfall 50% for å se om kynnerene bremser opp. jeg har tre fullgåtte graviditeter og vært gradert sykemeldt i de to siste. Ble 100% sykemeldt i tre uker under førstemann. Alle tre ganger har det vært relatert til stress. Kroppen min takler stress dårlig når jeg er gravid tydeligvis. Jeg synes ikke man skal ha dårlig samvittighet for å lytte til kroppen sin, og dette er jo faktisk for å ta hensyn til ungen i magen, ikke bare fordi du må hvile. Stress er ikke bra for babyen... 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #7 Skrevet 13. september 2020 Du skylder arbeidsgiver ingenting. De hadde byttet deg ut på null komma niks. Jeg har vært 100% sykmeldt siden uke 6 😂 Anonymkode: 978d4...952 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #8 Skrevet 13. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, er helt enig med deg! Har bare vokst opp med den tankegangen.. "kan du ikke gå på skolen, kan du ikke gå ut senere heller". Tror mange (bla. meg og ts) er alt for samvittighetsfulle. Men måtte som sagt sykemelde meg 50% fordi jeg ikke orket mer.. men går selvfølgelig på butikken og pusler med andre ting for det. Anonymkode: 02651...443 Men er selvsagt enig i at å dra på et kjøpesenter for å shoppe feks, det gjør man ikke om man er sykmeldt! Da ville man jo orket jobb også. Det er jo bare fint å ha høy arbeidsmoral 😊 Men ingen takker de gravide for å presse seg gjennom arbeidsdagen i 9 måneder, og det er viktig å ta hensyn til kroppen (og babyen) og evt sykmelde seg gradert evt som du gjorde 😊 Syns ikke man skal ha dårlig samvittighet for det, når det er nødvendig 😊 Anonymkode: d7678...c12
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #9 Skrevet 13. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skylder arbeidsgiver ingenting. De hadde byttet deg ut på null komma niks. Jeg har vært 100% sykmeldt siden uke 6 😂 Anonymkode: 978d4...952 Arbeidsgiver betaler 16 dager sykepenger. Resten betaler Staten. Anonymkode: 3a654...652
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #10 Skrevet 13. september 2020 Så merkelig at det er så ulik praksis blant gynekologer. Jeg fikk vonde kynnere tidlig i uke 20, livmorhals var innenfor normalen (men ikke mye å gå på). Fikk beskjed om å ta det helt rolig resten av svangerskapet, ikke ha sex, ikke løfte tunge ting og ikke jobbe. Legen bør ikke legge valget på deg som pasient! Anonymkode: c7920...61c
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #11 Skrevet 13. september 2020 Husk at det å være f.eks 30% sykmeldt ikke nødvendigvis betyr 30% mindre på jobb, det kan og bety at du jobber med 30% mindre kapasitet. Da kan du være på jobb så lenge du vil, men arbeidsgiver vil bli kompensert for din begrensede kapasitet. Om du starter der så føles det kanskje litt bedre på samvittigheten? Anonymkode: a62ca...ad5 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #12 Skrevet 13. september 2020 Takk for alle svar! Er lært opp til at man går på jobb uansett hva så kjenner dette sitter langt inne. Men forstår jo at jeg må høre på kroppen, og at en eventuell sykemelding mest sannsynlig vil gjøre bra for både meg og baby. Tror jeg bestiller meg en legetime i morgen, og diskuterer dette med legen. Må nok jobbe med meg selv om at det er ok å bli sykemeldt selv også. Anonymkode: c5c0b...074 1
Ginny Skrevet 13. september 2020 #13 Skrevet 13. september 2020 Akkurat som gravid så er terskelen for sykemelding noe lavere for min del, det handler ikke lenger bare om meg. Jeg var grisedårlig hele svangerskapet, og stort sett sykemeldt hele veien. Jeg prøvde å jobbe, men det fungerte ikke. Det er ingen grunn til å presse seg unødig, lytt til kroppen og få en sykemelding ved behov. Og vurder hvordan det funker for ditt tilfelle, her er det samme arbeidsmengde uansett hvor stor arbeidsprosent jeg har, så gradert sykemelding funka ikke egentlig..
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #14 Skrevet 13. september 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for alle svar! Er lært opp til at man går på jobb uansett hva så kjenner dette sitter langt inne. Men forstår jo at jeg må høre på kroppen, og at en eventuell sykemelding mest sannsynlig vil gjøre bra for både meg og baby. Tror jeg bestiller meg en legetime i morgen, og diskuterer dette med legen. Må nok jobbe med meg selv om at det er ok å bli sykemeldt selv også. Anonymkode: c5c0b...074 Du bidrar jo til å stigmatisere sykemelding i svangerskapet når du går rundt med slike holdninger. Daglige og sterke kynnere er ingenting å spøke med. Får jo nesten sjokk at du ikke hører på legen, men heller egen stolthet, når det kommer til dette. Du er minst 10 uker unna termin. Du vil vel ikke risikere tidlig fødsel bare for å ikke bli sykemeldt? Tror du de fleste gravide sykemelder seg for å ferie, eller tror du ikke at dine egne plager er alvorlige nok? Anonymkode: 1eaac...78d 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #15 Skrevet 13. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har alltid tenkt på samme måte som deg når det gjelder sykemelding etc.. er man frisk nok til å gå på butikken er man frisk nok til å gå på jobb liksom. Måtte i uke 34 svelge noen kameler og sykemelde meg 50%. Tung 100% jobb i helsevesenet gjorde meg helt utslitt.. Har nå bare 3 vakter igjen før permisjon🥰 hjalp meg veldig med 50% sykemelding.. fikk mer tid til å slappe av, men fortsatt føle at jeg gjør en innsats Anonymkode: 02651...443 Har ikke med svangerskap å gjøre, men når folk sier at om man er frisk nok til å gå på butikken så er man frisk nok til å jobbe - det er provoserende Det er stor forskjell på 7,5 timer konsentrert arbeid, og 5-30 min tur på butikken. Jeg kan ikke jobbe nå, men jeg klarer en butikktur i uka. Men det er alt jeg da gjør den dagen. Uansett, ts, hvis du begynner å føle deg sliten er det ok å roe ned. Du svikter ingen, og du trenger overskudd mot fødsel om mulig Anonymkode: 34a42...e52 4
Kicki_90 Skrevet 13. september 2020 #16 Skrevet 13. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Husk at det å være f.eks 30% sykmeldt ikke nødvendigvis betyr 30% mindre på jobb, det kan og bety at du jobber med 30% mindre kapasitet. Da kan du være på jobb så lenge du vil, men arbeidsgiver vil bli kompensert for din begrensede kapasitet. Om du starter der så føles det kanskje litt bedre på samvittigheten? Anonymkode: a62ca...ad5 Signerer denne altså. Ble selv sykemeldt 20%, deretter 40% pga karpal tunnelsyndrom, jeg var på jobb inntil 8 timer hver dag, men arbeidskapasiteten min var jo nedsatt og jeg jobbet saktere, og med det mindre. Nå er ikke det noe som var truende for fosteret, noe kynnere kan være, så ta en prat med legen, og si at du ikke kan ta en avgjørelse på dette, det er faktisk legen sin jobb å sykemelde deg.
tussi84 Skrevet 14. september 2020 #17 Skrevet 14. september 2020 Er da mange som blir sykemeldt i svangerskapet pga plager. Enten pga ekstrem kvalme feks, vonde kynnere eller den vanligste årsaken bekkenet. En del med bekken løsning feks klarer nesten ikke å gå..
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #18 Skrevet 14. september 2020 Er vel ikke så mye å tenke, jeg ble sykemeldt i uke 23 fordi babyen ikke fikk nok næring pluss at jeg hadde høyt blodtrykk. Det var bare flaks at jeg kom så langt som til uke 30 da fødselen satte i gang. Barnet i magen kommer først, husk på det. Anonymkode: b9a35...c02
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #19 Skrevet 14. september 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Arbeidsgiver betaler 16 dager sykepenger. Resten betaler Staten. Anonymkode: 3a654...652 Hvis det er svangerskapsrelatert sykdom kan arbeidsgiver søke refusjon for arbeidsgiverperioden. Anonymkode: 78055...6f9 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #20 Skrevet 14. september 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Er 30 uker gravid, og sliter MYE med kynnere. Har vært innom sykehuset et par ganger for sjekk pga kynnere som ikke gir seg, men de har ikke hatt noen påvirkning av livmorhalsen heldigvis. Legen min sier at jeg bare skal gi beskjed hvis jeg føler behov for sykemelding hvis kynnerene ikke gir seg. Men syntes det er et vanskelig valg å ta, enten den ene veien eller den andre. For jeg føler meg jo ikke syk på noen måte, og klarer jo å være på jobb bare at alt går syyykt mye tregere fordi jeg må ta småpauser ofte pga kynnere. Har alltid tenkt at sykemelding er når en ikke klarer å utføre jobben en har. Men på den andre siden så vet jeg at jeg må ta hensyn til helsa, og at kroppen kanskje hadde hatt godt av å bremse ned litt frem mot fødselen. føler meg nesten litt mislykket av at jeg vurderer å få meg sykemelding i det hele tatt... hva tenker dere andre om sykemelding i graviditeten? Anonymkode: c5c0b...074 Ble også sjekket for regelmessige kynnere 31+5, med stort utslag på "rie-måleren" Hadde ingen påvirkning på livmorhalsen, men jeg ble likevel anbefalt sykemeldt da det var tempoet og stresset på jobben som framprovoserte regelmessigheten. Fødte rett over fire uker før termin. Kynnere skal etter min erfaring tas hensyn til, for meg gav de beskjed om for høyt tempo. Anonymkode: 61aa3...af7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå