Pipaluk Skrevet 13. september 2020 #1 Skrevet 13. september 2020 Jeg fører opp alle språk jeg kan, i tilfelle jeg kan bli bedt om å bruke det i en eller annen form i jobben jeg søker på. Jeg hadde tysk på ungdomsskolen og videregående. Jeg hører omtrent aldri tysk, kan ikke svare på tysk om en turist spør om veien, men kan snakke tysk om jeg får litt tid på meg. Det er et språk jeg svært sjelden praktiserer. Praktiserer kun når jeg er i et tysktalende land. Hva ville dere ha skrevet her? Godt, grunnleggende? Hvilke alternativer har jeg?
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #2 Skrevet 13. september 2020 Du kan knytte det opp mot nivåskalaen. Den har de fleste vært borti. https://www.folkeuniversitetet.no/Artikler/Spraakkurs/Europaraadets-nivaaskala-for-spraak Anonymkode: eb829...e9e
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #3 Skrevet 13. september 2020 Er fremmedspråk, derunder tysk, viktig for stillingen du søker på? Utelat om det ikke er et viktig kriterie for jobben. Dersom du slår over til engelsk når en tysktalende turist spør om vegen, så har du begrenset kompetanse i tysk. Anonymkode: a540f...9fd
Bernardette Skrevet 13. september 2020 #4 Skrevet 13. september 2020 Jeg synes det vitner om en svak CV dersom man ramser opp ting man er langt under middelmådig på. 2
Pipaluk Skrevet 13. september 2020 Forfatter #5 Skrevet 13. september 2020 3 minutter siden, Bernardette skrev: Jeg synes det vitner om en svak CV dersom man ramser opp ting man er langt under middelmådig på. Det er en jobb, hvor jeg kan bli bedt om å være privat leksehjelper. Greit å vite om jeg har vært borti tysk, eller om det er et fremmedspråk, som fransk.
Pipaluk Skrevet 13. september 2020 Forfatter #6 Skrevet 13. september 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan knytte det opp mot nivåskalaen. Den har de fleste vært borti. https://www.folkeuniversitetet.no/Artikler/Spraakkurs/Europaraadets-nivaaskala-for-spraak Anonymkode: eb829...e9e Men hvordan formulerer jeg meg kortfattet på en CV? Det må kunne nevnes enkelt.
Pipaluk Skrevet 13. september 2020 Forfatter #7 Skrevet 13. september 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er fremmedspråk, derunder tysk, viktig for stillingen du søker på? Utelat om det ikke er et viktig kriterie for jobben. Dersom du slår over til engelsk når en tysktalende turist spør om vegen, så har du begrenset kompetanse i tysk. Anonymkode: a540f...9fd Men drar jeg til Tyskland og er der noen uker, så kan jeg fint klare meg på tysk. Men kan ikke slå over til tysk sånn helt uten videre når jeg er i Norge. Jeg er avhengig av høre språket rundt meg for å kunne si noe.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #8 Skrevet 13. september 2020 19 minutter siden, Pipaluk skrev: Hva ville dere ha skrevet her? Godt, grunnleggende? Hvilke alternativer har jeg? Du snakker jo ikke godt tysk. For meg høres det ut som «noe» eller nivå A1 vil være passende. Begynnernivå. Anonymkode: ebb7a...075 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #9 Skrevet 13. september 2020 10 minutter siden, Pipaluk skrev: Det er en jobb, hvor jeg kan bli bedt om å være privat leksehjelper. Greit å vite om jeg har vært borti tysk, eller om det er et fremmedspråk, som fransk. Både tysk og fransk er fremmedspråk. Mener du selv at du har kompetanse til å være leksehjelp i tysk? Anonymkode: ebb7a...075
onyx Skrevet 13. september 2020 #10 Skrevet 13. september 2020 Grunnleggende skoletysk? A1 eller kanskje A2 om du tøyer det. 1
Pipaluk Skrevet 13. september 2020 Forfatter #11 Skrevet 13. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Både tysk og fransk er fremmedspråk. Mener du selv at du har kompetanse til å være leksehjelp i tysk? Anonymkode: ebb7a...075 Ja, hvis jeg får litt tid til å sette meg inn i det.
Pipaluk Skrevet 13. september 2020 Forfatter #12 Skrevet 13. september 2020 3 minutter siden, onyx skrev: Grunnleggende skoletysk? A1 eller kanskje A2 om du tøyer det. A1 betyr jo at man ikke kan snakke og har null peiling på grammatikken. Jeg tenker ikke å nevne språknivå, det er ikke vesentlig, bare om jeg kjenner til språket, og i hvilken grad jeg kan praktisere det.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #13 Skrevet 13. september 2020 1 minutt siden, Pipaluk said: Ja, hvis jeg får litt tid til å sette meg inn i det. Om jeg betaler for leksehjelp, så forventer jeg faktisk at vedkommende er kompetent til å være leksehjelp i det aktuelle faget og det innebærer å inneha et betydelig høyere nivå enn det du beskriver at du har. Du riskierer faktisk ganske sure og misfornøyde kunder. Anonymkode: 7ca85...8a9 3
Pipaluk Skrevet 13. september 2020 Forfatter #14 Skrevet 13. september 2020 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om jeg betaler for leksehjelp, så forventer jeg faktisk at vedkommende er kompetent til å være leksehjelp i det aktuelle faget og det innebærer å inneha et betydelig høyere nivå enn det du beskriver at du har. Du riskierer faktisk ganske sure og misfornøyde kunder. Anonymkode: 7ca85...8a9 Det er notert! Og derfor er jeg ute etter å beskrive nivået riktig, så jeg slipper den slags. Endret 13. september 2020 av Pipaluk
onyx Skrevet 13. september 2020 #15 Skrevet 13. september 2020 4 minutter siden, Pipaluk said: A1 betyr jo at man ikke kan snakke og har null peiling på grammatikken. Jeg tenker ikke å nevne språknivå, det er ikke vesentlig, bare om jeg kjenner til språket, og i hvilken grad jeg kan praktisere det. Du er jo ikke i stand til å svare på tysk på et spontant spørsmål om veien fra en tysk turist, så jo da er du faktisk på det nivået, om du liker det eller ikke. 4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #16 Skrevet 13. september 2020 Jeg ville skrevet «grunnleggende». Du kan jo fint være leksehjelper i tysk da. Anonymkode: fc034...78a 1
Pipaluk Skrevet 13. september 2020 Forfatter #17 Skrevet 13. september 2020 (endret) 6 minutter siden, onyx skrev: Du er jo ikke i stand til å svare på tysk på et spontant spørsmål om veien fra en tysk turist, så jo da er du faktisk på det nivået, om du liker det eller ikke. Så med de kriteriene så skal ferdighetene være det samme, uansett hvor ofte man bruker språket? Man er avhengig av å holde et språk ved like, for å kunne svare på spontane spørsmål fra turister. Jeg klarer ikke å si noe bra, når det er ti år siden jeg snakket språket sist. Jeg må være der noen uker, eventuelt bare se en tysk film før jeg kan kommuniserer med tyskere. Har forøvrig fått mye skryt for min tysk når jeg har vært der en stund. Kan snakke mye, men det tar tid å komme i gang igjen med praktisere. Endret 13. september 2020 av Pipaluk 1
Pipaluk Skrevet 13. september 2020 Forfatter #18 Skrevet 13. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville skrevet «grunnleggende». Du kan jo fint være leksehjelper i tysk da. Anonymkode: fc034...78a Jeg skrev grunnleggende. Så da får de ta den best kvalifiserte de finner til slike oppdrag.
onyx Skrevet 13. september 2020 #19 Skrevet 13. september 2020 1 minutt siden, Pipaluk said: Så med de kriteriene så skal ferdighetene være det samme, uansett hvor ofte man bruker språket? Man er avhengig av å holde et språk ved like, for å kunne svare på spontane spørsmål fra turister. Jeg klarer ikke å si noe bra, når det er ti år siden jeg snakket språket sist. Jeg må være der noen uker, eventuelt bare se en tysk film før jeg kan kommunisere bra. Jeg skjønner ikke at det er noe å diskutere? Det er ditt nivå nå og det er jo det du spør om. Du kan ikke tysk, du har ikke praktisert det på 10 år og du blir ikke plutselig C1 av å se en film eller hatt et par uker i Tyskland. 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #20 Skrevet 13. september 2020 Du høres ut som du er like god som Øystein Sunde. Jeg hadde ikke nevnt det engang. Hvis du må bruke uker på å øve deg opp så er det ikke verdt stort, sorry. Anonymkode: d832d...a91
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå