Gå til innhold

Naboen sendte ut ungen uten klær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

I går var det tolv grader ute på ettermiddagen, og jeg så naboen, altså foreldrene sendte ut ungen sin i bare bleia. Litt usikker på hvor gammel han er, fire kanskje.. Ser ham sjeldent med klær, kun når de skal dra et sted. Men det var jakkevær for det blåste og var grått. Etter en halvtime så jeg en voksen komme på besøk og kledde på barnet.. Synes det er bekymringsverdig at foreldrene ikke kledde på ungen.. Så også at de gjorde det samme i dag. Det er jo ikke bra.. Burde jeg ta en prat med naboen? Vil egentlig ikke forsure relasjonen,men jeg er usikker på hva jeg skal gjøre, men noe må jo gjøres når det er så kaldt som det er og før ungen blir syk.. 

Anonymkode: baecb...c19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eh... Det er åpenbart, ring barnevernet.

Anonymkode: ecd18...a59

• Liker 15
Skrevet

Hadde vel forhørt med dem først, om det ikke hjelper så sendt en bekymringsmelding til barnevernet. 

Sikker på at barnet ble sendt ut av foreldrene i stedet for at han har sneket seg ut?

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Kenelz skrev:

Hadde vel forhørt med dem først, om det ikke hjelper så sendt en bekymringsmelding til barnevernet. 

Sikker på at barnet ble sendt ut av foreldrene i stedet for at han har sneket seg ut?

Nei jeg så dessverre, de åpnet verandadøra og satte seg på verandaen i salongen der med jakke og sånt.. Lot barnet herje fritt. 

Bør kanskje nevne for dem først. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nei jeg så dessverre, de åpnet verandadøra og satte seg på verandaen i salongen der med jakke og sånt.. Lot barnet herje fritt. 

Bør kanskje nevne for dem først. 

Åja, det var nå veldig spesielt.. Neste gang du ser det så ta bilde som bevis til barnevernet (om det ikke forbedrer seg) og spør naboen «Det er jo 12 grader ute! Ser dere bruker jakke, men hva med barnet? Fryser ikke han og??». Om de nekter for at han fryser osv. sender du bare en bekymringsmelding til barnevernet og fortell at du også har bildebevis for dette. 

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke bekymringsfullt i seg selv om en unge løper ute på egen terrasse i kjølig vær i bare bleia ved én anledning. Heller ikke om du ser barnet ofte i bare bleia dersom det de andre gangene har vært innendørs eller i noenlunde adekvat vær. Og i hvert fall ikke noe man ringer barnevernet for, altså. 

Kan du spørre dem ved anledning? "Er ikke Per noe glad i klær, eller, ser han løper rundt uten tøy til stadighet?"

Anonymkode: 5a73b...e26

• Liker 10
Skrevet

Sikker på at han ble sendt ut og ikke løp ut selv?

Min unge har en tendens til å lure seg ut på balkongen eller terrassen, men da med inneklær, aldri med bleia og blir da raskt bært inn igjen.

Anonymkode: 521e4...7b1

• Liker 3
Skrevet

Verandadøren åpen, altså barnet kunne gått inn?

Fryser barnet så sier han enten ifra til foreldrene eller skriker

Anonymkode: dc6ec...c2a

• Liker 7
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er ikke alle barn som faktisk klarer å si fra.. Har et barn hjemme som blir fort iskald og syk, og jeg må stadig spørre om hun fryser da hun aldri sier fra.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bekymringsfullt i seg selv om en unge løper ute på egen terrasse i kjølig vær i bare bleia ved én anledning. Heller ikke om du ser barnet ofte i bare bleia dersom det de andre gangene har vært innendørs eller i noenlunde adekvat vær. Og i hvert fall ikke noe man ringer barnevernet for, altså. 

Kan du spørre dem ved anledning? "Er ikke Per noe glad i klær, eller, ser han løper rundt uten tøy til stadighet?"

Anonymkode: 5a73b...e26

Enig der. Det er likevel et par tre ganger i uken, og i gresset, sjeldent på verandaen. De siste to ukene har det vært kjølig her, og folk går med jakker. Ser dessverre ut som det er intensjonelt, men bør nok nevne det for dem.. Blir litt dumt å kontakte bv uten å ha snakket med dem først æ.. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikker på at han ble sendt ut og ikke løp ut selv?

Min unge har en tendens til å lure seg ut på balkongen eller terrassen, men da med inneklær, aldri med bleia og blir da raskt bært inn igjen.

Han ble sendt, fordi de skulle være ute. Har sett én gsng at moren prøvde å kle på ham, men han vred seg unna. Kanskje han bare ikke liker klær.. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han hadde mulighet til å gå inn ja. Kan nok være at hanikke frøs, han var jo aktiv.. Men 12 grader, det blir jo litt uforsvarlig likevel. 

• Liker 2
Skrevet

Kanskje dei treng litt meir veiledning , med bleieslutt også. På tide når ungen er 4 år med mindre ungen har noe som gjør det vanskelig. 

Anonymkode: c1bbd...d8f

• Liker 4
Skrevet

Herregud... barnet var på verandaen? Jeg trodde først det dreide seg om ett barn på lekeplassen... Slapp av. Det kan være barnet er veldig varm av seg. For alt du vet kan de drive med bading i våtdrakt fra april til oktober. Om foreldrene sitter å ser på barnet er det iallfall ikke noe å lage drama av.

Anonymkode: d899e...d4f

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig der. Det er likevel et par tre ganger i uken, og i gresset, sjeldent på verandaen. De siste to ukene har det vært kjølig her, og folk går med jakker. Ser dessverre ut som det er intensjonelt, men bør nok nevne det for dem.. Blir litt dumt å kontakte bv uten å ha snakket med dem først æ.. 

Han ble sendt, fordi de skulle være ute. Har sett én gsng at moren prøvde å kle på ham, men han vred seg unna. Kanskje han bare ikke liker klær.. 

Han hadde mulighet til å gå inn ja. Kan nok være at hanikke frøs, han var jo aktiv.. Men 12 grader, det blir jo litt uforsvarlig likevel. 

Da kan det være at han har en diagnose. Vi hadde en nabo på 8-10 år som løp ut naken i hytt og pine og man så raskt foreldrene løpe ut etter.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har en 7-åring som fort kan finne på å gå ut i kun sommerkjole i 11 grader, hun nekter å ha på seg klær, og jeg gidder ikke ta kampen. Hun kommer som regel inn etter 10 min og kler på seg adekvat når hun innser at det er drittkaldt. 🤷‍♀️

Hun går gjerne barbeint i den temperaturen, men det gjør jeg også hvis jeg bare skal ut i hagen. Veldig sunt for kroppen uansett temperatur. For alt du vet nekter ungen klær, er varm av seg, og kommer inn når han er kald.

Faktisk herder det immunforsvaret og senker stressresponsen å utsette seg for kulde jevnlig, min unge er aldri sjuk, ikke jeg heller. 

Spør de rett og slett som noen over her sa. Sånn: "haha, jeg så Per ute i bare bleia her igår, han liker å fryse da eller?" 

Og så roer du reka.

Anonymkode: 9b0bd...2b3

• Liker 6
Skrevet

Min unge er  veldig varm av seg .  Og gar alltid hatet mye klær.  Jeg ga opp kampen med å true på klær.  1 ungen var ig er aldri syk  2 ikke forfryst  noe 3 etter vært så lærte ungen sine egene grenser som ta på klær viss den synes det er kaldt .  4 ungen hater å bli våt å bytter med en gang så da vet jeg at den skjønner .  Tskjorte og joggebukse fram til november er normalt men tar på jakke så ikke damene klager som ungen sier.  Jeg har fått  bekymrings meling på det og inn kalt til mange samtaler  på skolen . Men som bv sa jeg har en sund og frisk unge glad og ungen har det godt  så ikke stort de kunne gjøre. Men gud så mange stygge blikk jeg har fått. 

Anonymkode: ab7e7...8fd

• Liker 4
Skrevet

Hvis det er andre ting enn påkledning som også skurrer kan du tenke på å gå videre med det. Jeg har 2 og 5-åring. De kommer inn hvis de fryser.

Anonymkode: 815f7...e9d

• Liker 1
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud... barnet var på verandaen? Jeg trodde først det dreide seg om ett barn på lekeplassen... Slapp av. Det kan være barnet er veldig varm av seg. For alt du vet kan de drive med bading i våtdrakt fra april til oktober. Om foreldrene sitter å ser på barnet er det iallfall ikke noe å lage drama av.

Anonymkode: d899e...d4f

Ikke verandaen.. Plen, hvis du leser 😊 men ja, kan hende.. Synes bare det så rart ut når de voksne satt med jakker. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er andre ting enn påkledning som også skurrer kan du tenke på å gå videre med det. Jeg har 2 og 5-åring. De kommer inn hvis de fryser.

Anonymkode: 815f7...e9d

Mye som skurrer, men kan være at jeg ikke har et så mangfoldig miljø heller.. 

Skrevet

12 grader er ikke farlig hvis ungen hadde mulighet til å komme inn. Ro ned!

Anonymkode: 0ea80...8e1

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...