Gjest hmmsss Skrevet 22. juli 2005 #1 Del Skrevet 22. juli 2005 Etter å ha gått på en lavkarbodiet i over 6-7mnd så har jeg ikke mistet en gram i vekt. Så, jeg lurer rett og slett på, finnes det andre dieter som virker? Hva gjorde man i gamle dager? Og, hvorfor virker det ikke på meg? Er dette vanlig? Hilsen Nulle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 22. juli 2005 #2 Del Skrevet 22. juli 2005 I gamle dager jobbet man hardt og hadde lite fritid, og satt knapt på ræva. Kostholdet var traust, med langsomme karbohydrater, fett og proteiner. Mat med Sukker og hvitt mel ble sett på som en dyr delikatesse, og forekom kun i sjeldne tilfeller. Tørstedrikk var vann, alkohol drakk man lite av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skriverenn Skrevet 22. juli 2005 #3 Del Skrevet 22. juli 2005 I gamle dager jobbet man hardt og hadde lite fritid, og satt knapt på ræva. Kostholdet var traust, med langsomme karbohydrater, fett og proteiner. Mat med Sukker og hvitt mel ble sett på som en dyr delikatesse, og forekom kun i sjeldne tilfeller. Tørstedrikk var vann, alkohol drakk man lite av. ← Ja, men de åt jo brød. Det er jo "fy" i en lavkarbo diet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 22. juli 2005 #4 Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) Ja, men de åt jo brød. Det er jo "fy" i en lavkarbo diet. ← Men hva slags brød spiste de? Riktig, de spiste grovt brød, fordi det holdt dem mett lenge og fordi grovt mel (=simplere) var billigere. Da de i tillegg ikke fikk i seg masse raffinerte karbohydratprodukter ellers, og var i mer fysisk aktivitet (jobb osv) enn dagens mennesker er, gjorde ikke brødet noe negativt utslag på vektskåla. Kostholdet fra våre besteforeldres tid, ville imidlertid ikke passet dagens mennesker, fordi vi er mye mindre fysisk aktive, og i tillegg får de fleste av oss i oss altfor mye hvetemel, pasta, sukker, brus osv, ting som var fremmedord for den generasjonen. Matinntaket må tilpasses aktivitetsnivået. Brød er ikke skadelig i seg selv, men det lønner seg å se kostholdet som en helhet i stedet for å kutte ut enkelte matvarer. Hvis du er meget fysisk aktiv i 10-12 av døgnets timer, kan du tillate deg mer enn hvis du har en stillesittende jobb og kun trener på helsestudio et par ganger pr uke. I dagens samfunn spiser vi mer for kosens skyld, og snacks og søtsaker har blitt en akseptert del av matinntaket også til daglig. Men når vi i tillegg er mindre fysisk aktive enn tidligere, og får i oss et større antall kalorier, vil det gi utslag på vekta. Jeg synes trenden mot å likestille 'sunt' med 'slankende' er skummel. Det som er sunt, er et balansert kosthold der man får i seg alle de riktige næringsstoffene i riktige forhold, og i mengder som gjør at man kan opprettholde en vekt som er sunn for kroppen. Endret 22. juli 2005 av Lilith Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 22. juli 2005 #5 Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) Bra skrever Lilith. Du får sagt det Men om du har gått på lavkarbo så lenge og ikke gått ned noe så er det litt rart da. I det minste så skal man jo miste litt vann. Det er heller ikke helt ut med karbohydrater. Noe må man jo ha. Det mest lønnsomme vil jo være å kjøpe en karbotellr og telle karbohydrater istedet for kalorier. Vet jo ikke hvorvidt du har gjort det heller. Har du mye du vil ned og hvordan ser en vanlig dag matmessig ut for deg? Endret 22. juli 2005 av Nella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pleier Skrevet 22. juli 2005 #6 Del Skrevet 22. juli 2005 Første bud er å røre på seg. Ingen dietter som vil fungere uten en liten mosjon hver dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skriverenn Skrevet 22. juli 2005 #7 Del Skrevet 22. juli 2005 Bra skrever Lilith. Du får sagt det Men om du har gått på lavkarbo så lenge og ikke gått ned noe så er det litt rart da. I det minste så skal man jo miste litt vann. Det er heller ikke helt ut med karbohydrater. Noe må man jo ha. Det mest lønnsomme vil jo være å kjøpe en karbotelle karbohydrater istedet for kalorier. Vet jo ikke hvorvidt du har gjort det heller. Har du mye du vil ned og hvordan ser en vanlig dag matmessig ut for deg? ← Vil ned 5 kg, bare 5... og ingen vei kommer jeg. Min matdag ser sånn ut: Frokost: 3 knekkebrød (ryvita) med kyllingpålegg o.l. Lunsj: 1 boks tunfisk, og en boks kesam (de små). Mellom: 1 eple. Middag: Enten kylling, eller tunfisk, og en kesam til "dessert". Så trening i en time. Banan etter treningen. Kvelds: 3 ryvita med magert pålegg. Kvelds 2: en boks mager kesam blandet med fun light. Noen ganger trener jeg om morgenen også. Fatter ikke hva som er galt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skriverenn Skrevet 22. juli 2005 #8 Del Skrevet 22. juli 2005 Første bud er å røre på seg. Ingen dietter som vil fungere uten en liten mosjon hver dag. ← Ja det vet jeg jo. Jeg mosjonerer hver dag. opptil 2 ganger pr dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2005 #9 Del Skrevet 22. juli 2005 Bra skrever Lilith. Du får sagt det Fungere ikke dietten så er det bare å øke den fysiske aktiviteten. Egentlig er det ikke noe poeng med en (dyr?) diett. Trening og normalt variert kosthold fikser det samme og med trening risikerer man jo også å komme i bedre form og humør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skriverenn Skrevet 22. juli 2005 #10 Del Skrevet 22. juli 2005 Fungere ikke dietten så er det bare å øke den fysiske aktiviteten. Egentlig er det ikke noe poeng med en (dyr?) diett. Trening og normalt variert kosthold fikser det samme og med trening risikerer man jo også å komme i bedre form og humør. ← Jeg trener i cirka 1-1 1/2 time pr dag. Burde jeg øke den til f.eks 2 timer da? Jeg jobber på kontor, i opp til 10 timer pr dag, så det er MYE stillesitting. Kan det være derfor? Fordi jeg er så lite i aktivitet? Det sier jo at man bare skal trene i toppen en time om gangen. Så, jeg vet liksom ikke hva jeg gjør galt lenger... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pleier Skrevet 22. juli 2005 #11 Del Skrevet 22. juli 2005 Spis mer. Eller dra til lege og skjekk stoffskiftet ditt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 22. juli 2005 #12 Del Skrevet 22. juli 2005 Ingen stor ekspert på lavkarbo, men jeg vil tro: For mye karbohydrater, for lite proteiner og fett. Dietten du har nå ligner mer lavkalori egentlig. Dropp ryvita til kvelden og erstatt med nor kjøtt og grønnsaker + en dæsj olivenolje over f.eks. Og ta en omelett, egg eller noe til frokost, men fisk bacon eller noe sånt. Kutt ut det eplet også til fordel for noe grønnsaker. Tomater eller noe sånt. Da blir det ganske streng karbodiett og du må sakte begynne å tilføre mer karbohydrater når du får den vekta di vil ha. Det blir også mye kesam. Kutt ut den til lunsj og ha masse salat til tunfisken. Og du må ha litt grønnsaker til middagen din også. Men som et tips: Gå inn på lavkarbo.no og legg inn på forumet der også. Der er det folk med masse peiling på dette og du kan få bedre tips enn hva jeg kan gi nå. Masse info om du leser litt rundt der også. Husk også at når du går på en sånn diett bør du ta noe vitamin/mineral tilskudd. lykke til og håper det løsner for deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skriverenn Skrevet 22. juli 2005 #13 Del Skrevet 22. juli 2005 Spis mer. Eller dra til lege og skjekk stoffskiftet ditt. ← Har sjekket det. alt er bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 22. juli 2005 #14 Del Skrevet 22. juli 2005 Spiser du to hele bokser Kesam pr. dag? De inneholder ganske mye kalorier, i hvertfall. Ellers synes jeg Nella gir glimrende råd; kutt ned på karbohydratene, legg på mer proteiner (som i tillegg holder deg mett lenger). Og hva slags trening bedriver du? Intensitet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shoegal Skrevet 22. juli 2005 #15 Del Skrevet 22. juli 2005 trådstarter: du forveksler vel ikke tilfeldigvis kesam med cottage cheese? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skriverenn Skrevet 22. juli 2005 #16 Del Skrevet 22. juli 2005 Spiser du to hele bokser Kesam pr. dag? De inneholder ganske mye kalorier, i hvertfall. Ellers synes jeg Nella gir glimrende råd; kutt ned på karbohydratene, legg på mer proteiner (som i tillegg holder deg mett lenger). Og hva slags trening bedriver du? Intensitet? ← Okey. Så da kutter jeg ned på karbohydratene, f.eks de på kvelden (knekkebrødene?). Men, ja jeg spiser ofte to hele bokser kesam pr dag. De inneholder jo bare 97kcal. er det mye? Og til du andre: Nei jeg forveksler ikke imellom kesam og cottagecheese. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skriverenn Skrevet 22. juli 2005 #17 Del Skrevet 22. juli 2005 Og ja, treningen jeg bedriver er for det meste intensitet. Men prøvert å ha styrketrening 2 ganger pr uke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 22. juli 2005 #18 Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) Kesam inneholder vel 97 kcal pr. 100 gram (antar jeg, det er i såfall den vanlige jeg tenker på, med 8% fett), og en boks veier 300 gram, ergo må du gange antallet kalorier med 3, og deretter med to. To bokser Kesam inneholder derfor nesten 600 kalorier, som er ganske mye i forhold til det du må innta hvis du vil ned i vekt. Endret 22. juli 2005 av Lilith Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skriverennn Skrevet 22. juli 2005 #19 Del Skrevet 22. juli 2005 Kesam inneholder vel 97 kcal pr. 100 gram (antar jeg, det er i såfall den vanlige jeg tenker på, med 8% fett), og en boks veier 300 gram, ergo må du gange antallet kalorier med 3, og deretter med to. To bokser Kesam inneholder derfor nesten 600 kalorier, som er ganske mye i forhold til det du må innta hvis du vil ned i vekt. ← Jeg spiser den lille på 175g... Og i den er det 0,9% fett, 97kcal pr 100g. Så da blir jo det i underkant av 200kcal? Til kvelds spiser jeg ofte den magre kesamen. Og i den er det 1% fett, 74kcal pr 100g... Så på den blir det også litt over 200 kcal. Men allikevel. Jeg har jo bommet totalt og trodd at jeg kunne fråtse i disse kesamene. kan det være der det ligger? Åh...håper egentlig det. For da er kanskej problemet løst? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 22. juli 2005 #20 Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) Når du sier "boks kesam", trodde jeg du mente en vanlig boks kesam på 300 gram. Kanskje du burde sette deg ned og revurdere kostholdet ditt? For meg ser det ut til at du spiser lite, kanskje i minste laget. En slik diett er belastende på kroppen i lengden, og du kan utvikle mangler på endel viktige stoffer. En ordentlig lavkarbo-diett (og der er Fedons diett en av de mest smakelige og enklest å følge hvis du ikke har så voldsom kunnskap om kosthold og ernæring) vil tilføre deg flere kalorier pr dag, men den vil også sikre deg en variert diett der du får nok av alle viktige næringsstoffer. Jeg kan tenke meg flere grunner til at du ikke går ned i vekt (uten å vite bakgrunnen din): *Du spiser for lite i forhold til aktivitetsnivå (som flere har antydet). Du bør ikke gå under 1200 kalorier pr dag selv på slankediett. Går du lenger ned, mister du drastisk mer muskelmasse, og setter ned forbrenningen din VARIG. Du bør også få i deg mer fett, kroppen trenger fett for å forbrenne fett, spesielt essensielle fettsyrer som omega 3 og 6. *Treningsintensiteten er ikke optimal mtp. det å forbrenne fett. Har du tenkt tanken på å anskaffe deg pulsklokke og trene etter pulsen? All trening forbrenner kalorier, men trening over lang tid med lavere intensitet forbrenner en prosentvis større andel fett i forhold til trening med høyere intensitet. Personlig vil jeg råde til en miks av trening med høyere og lavere intensitet. *Du får i deg skjulte kalorier gjennom matvarer med høy energitetthet? Du antydet Kesamen, men den burde ikke være nok alene? *Du har få kilo å miste, ergo holder kroppen på de kiloene den har. Endret 22. juli 2005 av Lilith Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå