Pipaluk Skrevet 13. september 2020 #1 Skrevet 13. september 2020 Inspirert av en annen tråd her. For en del år siden så fantes det noen spesialskoler i noen områder, som tok imot barn med atferdsproblemer. Finnes disse tilbudene fortsatt? Og blir barna mindre voldelige av å gå der, eller trigges de bare mer med å omgås andre barn med samme problematikk? Og hvilke tiltak kan skolene sette inn når en elev viser seg å ha voldelige sider? Bare utvisning? Ressurser som kan settes inn? Er ressursene avhengig av skolenes økonomi, eller kan de få det dekket av det offentlige? Noen som kjenner regelverket. Hva kan gjøres med for og med slike barn?
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #2 Skrevet 13. september 2020 Det finnes fortsatt spesialskoler. Sikkert ikke slik at det er geografisk mulig å benytte dem alle steder, men i et visst omfang. Det varierer også hvilken elevgruppe de tar i mot, men noen er tilpasset barn med svært utagerende atferd. Så har man også steder som Brusetkollen internatskole, hvor barn med store utfordringer kan sendes for opphold på f.eks åtte uker, med utredning og videre oppfølging i nærmiljøet. Terskelen er, og skal selvsagt være, høy for å ta i bruk slike tiltak. De fleste elever kan få tilpasning på sin nærskole. Tett oppfølging er ofte key word, og det er jo ressurskrevende. En del elever utagerer på grunn av diagnoser, andre på grunn av vanskelige hjemmeforhold, andre igjen som resultat av begge deler, tidligere traumer og hva-har-du. Hvor godt man vil lykkes med tiltak i ordinær skole vil ofte henge sammen med dette. I spesialskole også, for så vidt. Anonymkode: 03747...7d0 2
Gjest Geirfuglen Skrevet 13. september 2020 #3 Skrevet 13. september 2020 (endret) Det finnes spesialskoler, men disse er som regel for barn som ikke kan nyttiggjøre seg et vanlig skoletilbud, altså barn med alvorlig psykisk utviklingshemming eller alvorlig autismediagnose, og ikke de med nevrologiske sykdommer, funksjonshemmede og de med atferdsproblemer. Målet er at alle barn skal få gå på nærskolen, fordi historien har lært oss at dette er viktig. Endret 13. september 2020 av Geirfuglen
Gjest Geirfuglen Skrevet 13. september 2020 #4 Skrevet 13. september 2020 Glemte å svare på det med ressurser. Før hadde man øremerket midler til tiltak for denne typen barn, men nå går det inn i rammetilskuddet. Man har ønsket å gå bort fra øremerking, og at kommunene selv i større grad skal kunne styre egen økonomi og vurdere hva de skal bruke pengene på. Dette har både fordeler og ulemper. Bra for lokaldemokratiet, men det kan gå utover sårbare elever. Jeg kjenner ikke skoleverket godt nok til å si hva som er mest vanlig, men hos oss har de gjerne noen pedagoger som jobber generelt med miljøtiltak i skolen for disse elevene, mens de mest ressurskrevende gjerne har assistent 1:1. Samtidig er det en krevende hverdag for lærerne. Har en i slekta som har vært i skoleverket i alle år, og som har jobbet med vanskeligstilte elever. Han sier at de har færre verktøy i å dempe elever med mye atferdsproblemer (da tenker jeg på de med mye sosiale problemer, dårlig oppførsel osv, og ikke de med diagnoser - som barn med ADHD som kommer innunder andre paragrafer med krav om tilrettelegging). De kan ikke sende på gangen, sende til rektor, sitte igjen osv som er slikt som ble gjort tidligere, og mange har minimal respekt for lærerne. Noe de også merker tydeligere på foreldrene i dag, sammenlignet med tidligere.
Pipaluk Skrevet 13. september 2020 Forfatter #5 Skrevet 13. september 2020 Har diagnosen barnet ender opp med, som ADHD, Asperger, tourette syndrom, stor betydning for hva slags hjelp barnet får? Er det noen diagnoser som vektlegges høyere enn andre? Hva skal til for at eleven skal få ha egen assistent på skolen?
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #6 Skrevet 13. september 2020 Eg gjekk på spesialskole når eg sleit med anoreksi. Den finnest sikkert i dag også. Husker og ein gutt på ungdomsskolen vart overført til skole for "vanskelige" barn ein periode. Spesialskolen eg gjekk på hadde også "problem" barn. Men det lå noko psykisk bak, eller vart stempla som psykisk i det minste. Når vi snakka sammen i fellesområdet viste det seg at alle, inkludert meg kom frå ganske dysfunksjonelle familiestrukturer. Han eine var der fordi han hadde banka alle rundt seg i eit voldsomt utbrott.. Men var inne i ein betre periode når eg var der. Anonymkode: ebca6...0e7 1
Pipaluk Skrevet 13. september 2020 Forfatter #7 Skrevet 13. september 2020 Jeg vet at det finnes noen alternative tiltak for "rastløse" elever på ungdomsskolen. De kan få et alternativt skoletilbud med friluftsliv, som da f.eks båtliv. Det er ikke alle skoler som har dette. Det burde jo vært noe tilsvarende for de på småtrinnet også. 1
Gjest Geirfuglen Skrevet 13. september 2020 #8 Skrevet 13. september 2020 6 minutter siden, Pipaluk skrev: Har diagnosen barnet ender opp med, som ADHD, Asperger, tourette syndrom, stor betydning for hva slags hjelp barnet får? Er det noen diagnoser som vektlegges høyere enn andre? Hva skal til for at eleven skal få ha egen assistent på skolen? Jeg tror dessverre ofte at den typen diagnoser du nevner ofte ikke blir vektlagt så høyt som de bør. Det ser man generelt i samfunnet. Litt min personlige mening, men det virker som veldig mange med den typen diagnoser er veldig utsatte for diskriminering. De har lav status også innen forskning og medisin. Blir sett på som ugreie og slemme unger. Gikk på folkehøgskole med en med ADHD, og han fikk ikke gode medisiner før i voksen alder. Han ble feilet hele oppveksten sin, klarte seg dårlig på skolen, og først da han fikk hjelp gikk det bra med ham. Han er i dag lykkelig gift gjennom ca 15 år med en kjempebra dame og har to flotte barn. Virker dessverre som denne gruppen mennesker fortsatt får lite hjelp, og ut ifra trådene her inne ser man også litt hvordan de blir sett på av andre, og at dette ikke virker å ha bedret seg noe særlig de siste årene. Når det gjelder dette med fysisk vs. psykisk, så har en slektning vært assistent for ei som har noe fysisk (svært nedsatt hørsel), og h*n har 1:1 i skolen hele dagen. Tiltak kan også løses på ulike måter, ved å ha spesialklasser, smågrupper, mer personale i en klasse (men ikke 1:1), BPA o.l. Kommunene løser dette på ulikt vis. Noen gir gjerne BPA som assistanse, andre ikke. PPT har som regel ansvar for å se hva barnet har behov for av assistanse, gjerne sammen med BUP.
Pipaluk Skrevet 13. september 2020 Forfatter #9 Skrevet 13. september 2020 Akkurat nå, Geirfuglen skrev: Jeg tror dessverre ofte at den typen diagnoser du nevner ofte ikke blir vektlagt så høyt som de bør. Det ser man generelt i samfunnet. Litt min personlige mening, men det virker som veldig mange med den typen diagnoser er veldig utsatte for diskriminering. De har lav status også innen forskning og medisin. Blir sett på som ugreie og slemme unger. Gikk på folkehøgskole med en med ADHD, og han fikk ikke gode medisiner før i voksen alder. Han ble feilet hele oppveksten sin, klarte seg dårlig på skolen, og først da han fikk hjelp gikk det bra med ham. Han er i dag lykkelig gift gjennom ca 15 år med en kjempebra dame og har to flotte barn. Virker dessverre som denne gruppen mennesker fortsatt får lite hjelp, og ut ifra trådene her inne ser man også litt hvordan de blir sett på av andre, og at dette ikke virker å ha bedret seg noe særlig de siste årene. Når det gjelder dette med fysisk vs. psykisk, så har en slektning vært assistent for ei som har noe fysisk (svært nedsatt hørsel), og h*n har 1:1 i skolen hele dagen. Tiltak kan også løses på ulike måter, ved å ha spesialklasser, smågrupper, mer personale i en klasse (men ikke 1:1), BPA o.l. Kommunene løser dette på ulikt vis. Noen gir gjerne BPA som assistanse, andre ikke. PPT har som regel ansvar for å se hva barnet har behov for av assistanse, gjerne sammen med BUP. Men for å få BPA så må vel personen anses som funksjonshemmet? Et voldelig barn med ADHD får vel ikke BPA sånn uten videre?
Gjest Geirfuglen Skrevet 13. september 2020 #10 Skrevet 13. september 2020 4 minutter siden, Pipaluk skrev: Jeg vet at det finnes noen alternative tiltak for "rastløse" elever på ungdomsskolen. De kan få et alternativt skoletilbud med friluftsliv, som da f.eks båtliv. Det er ikke alle skoler som har dette. Det burde jo vært noe tilsvarende for de på småtrinnet også. Absolutt! Å bestemme at barn med alvorlig ADHD skal sitte stille en hel dag for å lære brøk og geografi tror jeg bare gjør vondt verre. Skolen i dag gir generelt for lite rom for individualisme og ulike behov.
Pipaluk Skrevet 13. september 2020 Forfatter #11 Skrevet 13. september 2020 1 minutt siden, Geirfuglen skrev: Absolutt! Å bestemme at barn med alvorlig ADHD skal sitte stille en hel dag for å lære brøk og geografi tror jeg bare gjør vondt verre. Skolen i dag gir generelt for lite rom for individualisme og ulike behov. Dette er en finske versjonen. De hadde et innslag om de med lærevansker i episode 4. Læring foregår ikke bare på pulten.
Gjest Geirfuglen Skrevet 13. september 2020 #12 Skrevet 13. september 2020 3 minutter siden, Pipaluk skrev: Men for å få BPA så må vel personen anses som funksjonshemmet? Et voldelig barn med ADHD får vel ikke BPA sånn uten videre? ADHD er en form for funksjonsnedsettelse, men det varierer jo i hvor stor grad den påvirker barnets funksjonsevne. Funksjonsevne er ikke bare fysisk. https://bufdir.no/Nedsatt_funksjonsevne/Hva_er_nedsatt_funksjonsevne/Hva_er_nedsatt_funksjonsevne/
Gjest Geirfuglen Skrevet 13. september 2020 #13 Skrevet 13. september 2020 (endret) 17 minutter siden, Pipaluk skrev: Men for å få BPA så må vel personen anses som funksjonshemmet? Et voldelig barn med ADHD får vel ikke BPA sånn uten videre? Det som også er viktig å vite, er at man kan gjøre mye for å tilrettelegge for mennesker med den typen funksjonsnedsettelse som ADHD, autisme o.l. Vi har mye fokus på fysisk tilrettelegging for rullestolbrukere, og at barn som bruker rullestol skal kunne bevege seg fritt på skolene de går på. Det er derimot veldig lite tilrettelegging for dem med psykiske funksjonsnedsettelser, selv om manglende tilrettelegging gjør dem sykere og mer funksjonshemmet. Vi vet f.eks en del om at tydelig dagsplaner, god skilting så det er lett å orientere seg, rom med god støydemping og akustikk, uten etterklang, mikrofon for lærer, henvende seg direkte, 1:1, god belysning osv. hjelper mye, da problemet for disse barna er at de blir mer funksjonshemmet av kaos, støy og at det er vanskelig å orientere seg. Likevel har dette fått veldig lite oppmerksomhet under utforming og planleggingen av nyere skoler. Selv om vi vet at denne gruppen barn vil fungere mye bedre med god fysisk tilrettelegging. Endret 13. september 2020 av Geirfuglen
Pipaluk Skrevet 13. september 2020 Forfatter #14 Skrevet 13. september 2020 (endret) 1 minutt siden, Geirfuglen skrev: Det som også er viktig å vite, er at man kan gjøre mye for å tilrettelegge for mennesker med den typen funksjonsnedsettelse som ADHD, autisme o.l. Vi har mye fokus på fysisk tilrettelegging for rullestolbrukere, og at barn som bruker rullestol skal kunne bevege seg fritt på skolene de går på. Det er derimot veldig lite tilrettelegging for dem med psykiske funksjonsnedsettelser, selv om manglende tilrettelegging gjør dem sykere og mer funksjonshemmet. Vi vet f.eks en del om at tydelig dagsplaner, god skilting så det er lett å orientere seg, rom med god støydemping og akustikk, uten etterklang, mikrofon for lærer, henvende seg direkte, 1:1, god belysning osv. hjelper mye, da problemet for disse barna er at de blir mer funksjonshemmet av kaos, støt og at det er vanskelig å orientere seg. Likevel har dette fått veldig lite oppmerksomhet under utforming og planleggingen av nyere skoler. Selv om vi vet at denne gruppen barn vil fungere mye bedre med god fysisk tilrettelegging. .. Endret 13. september 2020 av Pipaluk
Gjest Geirfuglen Skrevet 13. september 2020 #15 Skrevet 13. september 2020 14 minutter siden, Pipaluk skrev: Dette er en finske versjonen. De hadde et innslag om de med lærevansker i episode 4. Læring foregår ikke bare på pulten. Den så veldig interessant ut, jeg skal se den. Men Finland gjør det også veldig bra på globale målinger nettopp fordi de har tatt ut veldig mange barn som trenger spesialundervisning. https://utdanningsforskning.no/artikler/hva-er-en-god-skole/
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #16 Skrevet 13. september 2020 Jeg bor i den største byen i mitt fylke. Her er det to «spesialskoler». Den ene er for barn og unge som faller utenfor f.eks. på grunn av konsentrasjonsvansker, sosiale problemer eller kognitive vansker som gjør at de trenger mer praktisk undervisning, men de tar ikke imot barn med volds- eller atferdsproblematikk. Den andre er tilknyttet psykiatrisk behandling for unge med psykiske vansker. I tillegg har vi undervisning på sykehuset for langtidsinnlagte barn. I nabokommunen ligger en skole for ungdom med rus-og atferdsproblematikk. I en annen kommune i nærheten ligger et senter for psykisk utviklingshemming, men de spesialiserer seg på voksne. Det er mange som kunnet profittere på såkalte spesialskoler, men svært få plasser. Min erfaring er også at svært få foreldre ønsker å sende barna sine til spesialskoler. Etter det jeg har opplevd i mine år på ungdomsskolen: de fleste unge med store atferdsvansker har ingen diagnoser, men etter å ha truffet foreldrene et par minutter skjønner jeg hvorfor barnet har atferdsvansker. Anonymkode: e7134...0c1 3
Sunnys Skrevet 13. september 2020 #17 Skrevet 13. september 2020 Skolen skal ivareta alle elevene på skolen. Barn har problemer på mange ulike arenaer. Og alle skal møtes med respekt og omsorg. barn som sliter med aggresjon trenger hjelp, framfor stygge blikk, foreldre som baksnakker barnet - og foreldrene, og negativitet. skolen må først observere hvilke situasjoner som er vanskelig for barnet. Er det i overgangs situasjoner? store grupper? vanskelig for å ta imot beskjed? blir barnet mobbet? Har barnet venner? Konsentrasjonsvansker i timene? Dette kan utløse aggresjon og impulsiv adferd hos barn som har vansker. deretter må skolen finne tiltak som kan hjelpe barnet. Være tettere på i situasjoner som utløser aggresjon. Viktig å ha tett samarbeid skole- hjem. Hvis ikke de enkle tiltakene skolen setter inn hjelper, bruker skolen PPT for veiledning og observasjon videre. de kan vurdere om det trengs henvisning til BUP. De kan utrede barnet for diagnoser eller finne ut underliggende årsaker til barnets adferd. Noen har diagnoser, noen bor i et konfliktfylt hjem, men det trenger ikke være noen av delene. for å hjelpe barnet må en være forut og avverge triggende situasjoner som kan utløse aggresjon. unngå for mye «kjefting» og irettesettelse, men veilede. Gi positive tilbakemeldinger når barnet gjør noe bra, slik at det ikke blir en ond sirkel med negativitet. psykisk førstehjelpsskrin kan også benyttes for å hjelpe barnet og regulere følelser og tanker. (Grønne og røde tanker) 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #18 Skrevet 13. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor i den største byen i mitt fylke. Her er det to «spesialskoler». Den ene er for barn og unge som faller utenfor f.eks. på grunn av konsentrasjonsvansker, sosiale problemer eller kognitive vansker som gjør at de trenger mer praktisk undervisning, men de tar ikke imot barn med volds- eller atferdsproblematikk. Den andre er tilknyttet psykiatrisk behandling for unge med psykiske vansker. I tillegg har vi undervisning på sykehuset for langtidsinnlagte barn. I nabokommunen ligger en skole for ungdom med rus-og atferdsproblematikk. I en annen kommune i nærheten ligger et senter for psykisk utviklingshemming, men de spesialiserer seg på voksne. Det er mange som kunnet profittere på såkalte spesialskoler, men svært få plasser. Min erfaring er også at svært få foreldre ønsker å sende barna sine til spesialskoler. Etter det jeg har opplevd i mine år på ungdomsskolen: de fleste unge med store atferdsvansker har ingen diagnoser, men etter å ha truffet foreldrene et par minutter skjønner jeg hvorfor barnet har atferdsvansker. Anonymkode: e7134...0c1 Å sende et barn på spesialskole sammen med andre barn som har de samme vanskene kan gjøre vondt verre. Mange barn kan ha perioder med adferdsvansker, så går det seg til når de er blitt mer modne. det er ekstremt mange underliggende grunner for barnas vansker. Dårlig relasjon med lærer, mobbing, adhd symptomer, missbruk, vold, vanskelig hjemme osv. ofte kan det være sammensatt. Først skal skolen inn og gjøre tiltak, hjem- skole kontakt, ppt, så bup. Det er mye som kan rette seg ved få tiltak. Noen trenger utredning. Men det ligger som regel alltid noe bak en adferdsforstyrrelse. disse barna trenger kjærlighet, omsorg, mestring, glede, positivitet, forutsigbarhet, og faste rammer. trist at du dømmer foreldrene etter to minutter. For det kan ligge utrolig mye bak. dette er små barn. Det kunne like så gjerne være ditt barn Anonymkode: 6f774...f61 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #19 Skrevet 13. september 2020 5 timer siden, Pipaluk skrev: Inspirert av en annen tråd her. For en del år siden så fantes det noen spesialskoler i noen områder, som tok imot barn med atferdsproblemer. Finnes disse tilbudene fortsatt? Og blir barna mindre voldelige av å gå der, eller trigges de bare mer med å omgås andre barn med samme problematikk? Og hvilke tiltak kan skolene sette inn når en elev viser seg å ha voldelige sider? Bare utvisning? Ressurser som kan settes inn? Er ressursene avhengig av skolenes økonomi, eller kan de få det dekket av det offentlige? Noen som kjenner regelverket. Hva kan gjøres med for og med slike barn? Med sønnen min så ble han forfølgt i alle friminuttene for å stoppe han før han gjorde noe. Det var jo effektivt i friminuttene hvertfall. Lærer bør ta seg tid å snakke alene med eleven som utagerer,å ikke gå rett i strupen på han å kjefte,men spørre om barnet kan fortelle hva som egentlig skjedde. Å da finner de kanskje ut hva som trigger utageringen å være i forkant neste gang. Barnet må selvsagt få beskjed om at det ikke er lov å slå,å gjerne komme med forslag til hvordan barnet kan takle situasjonen på en bedre måte neste gang. Anonymkode: 45506...d81 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #20 Skrevet 13. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Å sende et barn på spesialskole sammen med andre barn som har de samme vanskene kan gjøre vondt verre. Mange barn kan ha perioder med adferdsvansker, så går det seg til når de er blitt mer modne. det er ekstremt mange underliggende grunner for barnas vansker. Dårlig relasjon med lærer, mobbing, adhd symptomer, missbruk, vold, vanskelig hjemme osv. ofte kan det være sammensatt. Først skal skolen inn og gjøre tiltak, hjem- skole kontakt, ppt, så bup. Det er mye som kan rette seg ved få tiltak. Noen trenger utredning. Men det ligger som regel alltid noe bak en adferdsforstyrrelse. disse barna trenger kjærlighet, omsorg, mestring, glede, positivitet, forutsigbarhet, og faste rammer. trist at du dømmer foreldrene etter to minutter. For det kan ligge utrolig mye bak. dette er små barn. Det kunne like så gjerne være ditt barn Anonymkode: 6f774...f61 Det burde være flere med din tankegang på skolen❤ Skolen til sønnen min hadde samme tankegang,så med at læreren roser han mye,bygger opp selvtilliten hans,ga han ekstra omsorg,å ekstra hjelp i timene,så sluttet han å utagere. Er så takknemlig for at hun hadde troen på han når han trengte det som mest ❤ Anonymkode: 45506...d81 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå