minnea Skrevet 22. juli 2005 #1 Skrevet 22. juli 2005 Kan noen fortelle meg hvordan jeg skal lage en god fyldig ostesaus og hva slags ost jeg burde bruke for å få den perfekte smaken. Trenger ikke være slankemat altså... Jeg er så glad i pasta og ostesausen man får til på div restauranter eller sjapper er jo bare så digg... Jeg klarer ikke å lage og posene i butikken er jo til å stortute av!!!
Gjest Gjesta Skrevet 22. juli 2005 #2 Skrevet 22. juli 2005 Jeg har en oppskrift på en ostesaus som jeg bruker i lasagnen min, jeg, men det blir ganske mye ostesaus altså, så du må kanskje forkorte den litt. Ostesaus: 2ss margarin. 3ss hvetemel. 5 dl melk. 1 ts salt. 200 g hvitost. Smelt margarin til ostesausen. Ha i mel. Spe med melk til en klumpfri jevning. Kok opp mens du rører. La revet ost smelte i den varme sausen.
Gjest gjesten Skrevet 22. juli 2005 #3 Skrevet 22. juli 2005 Denne becamelsausen bruker jeg til Moussakaen min. Den blir virkelig fyldig (og mektig). 50 g smør 50 g hvetemel 5 dl melk (jeg bruker skummet) 200g revet ost (som oftest cheddar, jarlsberg går bra) 3 egg 1 ts salt 0.5 ts revet muskattnøtt Smelt smør, rør inn mel, bland inn melken gradvis mens du hele tiden rører blandingen jevn. Kok forsiktig et par minutter (ikke brenn noe). Bland i vispete egg og ost. Smak til med salt og muskattnøtt.
Nella Skrevet 22. juli 2005 #4 Skrevet 22. juli 2005 Lager den som Freckles omtrent, men jeg pleier å tilsette et egg også mot slutten. Og skal du ha den enda bedre så tar du jo en dæsj fløte oppi. Pleier også å ha i basilikum, oregano eller annet krydder og gjerne friske urter. Kommer ann på hva jeg har. Ost. Bruk litt forskjellige. Litt mozarella og cheddar blir ihvertfall godt
Gjest Gjesta Skrevet 22. juli 2005 #5 Skrevet 22. juli 2005 Det kommer jo an på hva slags ostesaus du vil ha, også. Til pasta (for eksempel med kylling, squash og valnøtter) liker jeg å smelte en boks norzola (eller helst ekte gorgonzola) i litt melk til en passende saus. Til pasta med røkt laks og vårløk bruker jeg å smelte en boks Philadelphia light med hvitløk&urter på samme måte. Carbonara lager jeg med egg, hvitløk, salt, pepper, parmesan og masse sprøstekte baconbiter (ingen fløte).
minnea Skrevet 22. juli 2005 Forfatter #6 Skrevet 22. juli 2005 Nam nam, nå skal det prøves. Imorgen er jeg alene og da blir det pasta med ostesaus for min del ja
-Fisken- Skrevet 22. juli 2005 #7 Skrevet 22. juli 2005 Kremost er tingen! Ha i en boks kremost, f.eks urter, i den hvitesausen sammen med litt ost (f.eks norvegia). Det er nam det!
Totalya Skrevet 23. juli 2005 #8 Skrevet 23. juli 2005 I lasagne bytter jeg ut kvitosten med baconost, blit så godt atte
Gjest matmor Skrevet 23. juli 2005 #9 Skrevet 23. juli 2005 Sheddar passer godt til sauser. gir en kraftig smak.
Annie Skrevet 24. juli 2005 #10 Skrevet 24. juli 2005 1 boks med skinkeost 1/2 boks med Cremè Fraiche 1-2 ss olje Strimlet skinke Smelt alt sammen og vips så har du kjempegod ostesaus! Mye bedre enn melk og mel-baserte sauser syns jeg i allefall!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå