Gå til innhold

Jobbe ti dager på rad

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt satt opp på vaktlista på jobb til å jobbe 10 dager på rad. Er det lovlig i det hele tatt? Vurderer å snakke med sjefen, men er usikker på om jeg har noe som helst å slå igjennom med..

Anonymkode: 2b955...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har blitt satt opp på vaktlista på jobb til å jobbe 10 dager på rad. Er det lovlig i det hele tatt? Vurderer å snakke med sjefen, men er usikker på om jeg har noe som helst å slå igjennom med..

Hva er problemet? Der er mange som jobber mange flere dager på rad og lange dager hver dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Brunello skrev:

Hva er problemet? Der er mange som jobber mange flere dager på rad og lange dager hver dag.

Problemet for min del er at hvor jeg jobber er det kun meg og en til som har kompetansen til å åpne sjappa så tidlig på morgenen som vi gjør. Og da synes jeg det er rart at jeg må jobbe ti dager på rad når det kunne vært delt opp mer oss to imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet for min del er at hvor jeg jobber er det kun meg og en til som har kompetansen til å åpne sjappa så tidlig på morgenen som vi gjør. Og da synes jeg det er rart at jeg må jobbe ti dager på rad når det kunne vært delt opp mer oss to imellom.

Men når du jobber 10 dager på rad, blir det vel sikkert mange dager på rad på den andre når du først skal ha fri. Regner med at du jobber 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Brunello skrev:

Men når du jobber 10 dager på rad, blir det vel sikkert mange dager på rad på den andre når du først skal ha fri. Regner med at du jobber 100%.

Jobber 100%, ja - men det er bare jeg som blir satt opp så mange dager på rad. Hun andre jobber f.eks to dager, så er jeg på'n igjen med flere dager på rad. Normalt sett så har jeg hatt noen lengre perioder med jobb enn henne, men 10 dager på rad har jeg aldri jobbet før. Mulig jeg er godt vant da, aner ikke.. 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du blir satt opp onsdag til søndag og deretter mandag til fredag er det fullt lovlig :)

Anonymkode: 7988f...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da ikke så uvanlig? Har jobbet så mange dager i strekk selv flere ganger, samme gjelder mannen min som er i en helt annen bransje. 

Anonymkode: ea985...e84

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske sist helg jeg hadde fri jeg 🙈 I en egentlig 40t-kontorjobb, men med mye å gjøre i det siste. Veeeldig ofte over 10d på rad. Du er nok litt godt vant ja 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig vanlig ut. Skjer veldig ofte innen helse, mange har det fast på turnus også. Hvilken sjappe har åpent søndag der man må ha en spesiell kompetanse? Apotek?

Anonymkode: 5eb21...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I turnus kan man gjennomsnittsberegne arbeidstid, men det kan ikke avtales kortere arbeidsfri perioden enn 28 timer sammenhengende i løpet av sju dager.

så nei, å jobbe 10 dager i strekk er et klar brudd på arbeidsmiljølovens bestemmelser.

Anonymkode: 61d55...b3b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I turnus kan man gjennomsnittsberegne arbeidstid, men det kan ikke avtales kortere arbeidsfri perioden enn 28 timer sammenhengende i løpet av sju dager.

så nei, å jobbe 10 dager i strekk er et klar brudd på arbeidsmiljølovens bestemmelser.

Anonymkode: 61d55...b3b

Hvis arbeidsgiver regner uke fra mandag til mandag, slik som ofte gjøres innen helse, så går ti dager gjennom.

Anonymkode: 78893...afa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis arbeidsgiver regner uke fra mandag til mandag, slik som ofte gjøres innen helse, så går ti dager gjennom.

12 dager også (turnus i helsevesenet). 

Anonymkode: 92fbc...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor går det gjennom? Syv dager er syv dager, og med mindre man har turnus så skal man ha 28 timer fri per 7 dager som det står i AML. 

Anonymkode: 6b3e9...de8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det letteste her å snakke med sjefen? Si at du ikke ønsker å jobbe så mange dager på rad og be sjefen sette opp vaktene så dere får fordelt litt bedre. Alle sjefer jeg har hatt har vært lydhøre for ønsker fra ansatte når det gjelder vaktplan og forsøkt å følge ønsker når det er mulig.

Anonymkode: f7bd4...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
17 timer siden, Sisselini skrev:

Kan ikke huske sist helg jeg hadde fri jeg 🙈 I en egentlig 40t-kontorjobb, men med mye å gjøre i det siste. Veeeldig ofte over 10d på rad. Du er nok litt godt vant ja 😄

Med mindre du faktisk ønsker å jobbe så mye at du ikke husker når du hadde frihelg sist (!) så er det vel kanskje heller du som er litt uheldig med arbeidsplass, eller sliter med å sette grenser, enn TS som er for godt vant? 

Anonymkode: 163d3...ff3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor går det gjennom? Syv dager er syv dager, og med mindre man har turnus så skal man ha 28 timer fri per 7 dager som det står i AML. 

Spørs om det er fremforhandlet unntak fra AML, noen har dette i tariffavtalene sine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Sisselini skrev:

Du kan virkelig ikke sammenligne en kontorjobb hvor du styrer tiden din selv og ikke har noe fysisk belastning, med en turnusjobb hvor det nok er tunge løft daglig. Dere kontorfolk altså 😂

Anonymkode: e6780...08b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørs om det er fremforhandlet unntak fra AML, noen har dette i tariffavtalene sine. 

Ja, men da inngår evt. unntak som en del av turnus, og da er det vanlig å ha fri andre dager enn helgedager som kompensasjon, evt. 2 uker på/av ordning for .f. eks. sjøfolk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...