Gå til innhold

Utleiers rett ved leietagers død

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leietageren vår døde for snart 8 uker siden,og de pårørende virket som om de ville ordne opp på en ordentlig måte,de spurte om hvor mye husleien var på,når den forfalt,kontonr o.l. Da sa at det ville bli vasket og ryddet ut etter bisettelsen,og at de ville komme innom og ta en prat med oss,og at det skulle komme en takstmann fra forsikringsselskapet deres og se på saken,om de kunne få dekket vask o.l. Tiden har gått og ingenting av det de har sagt skal bli gjort,har blitt gjennomført. Husleien har forfalt,leiligheten er fremdeles ikke ryddet og vasket. Ingen av de pårørende har vært innom og pratet med oss. Vi har kommunisert via SMS,så vi har alt lagret på tlf... Vi har levert inn krav om husleie,og skrevet og levert oppsigelse av kontrakten til Tingretten,men fremdeles skjer det ikke noe fra de pårørende. Nå har de brutt all kontakt og svarer ikke på mld,tlf eller Mail,og vi vet ikke noe om hva som skjer fremover. Vi vet heller ikke hvem eller om de pårørende tar på seg dødsboet. De har nøkkel til leiligheten og kommer til alle døgnets tider og låser seg inn i leiligheten og tar med seg småting som tlf hans,pc'n hans o.l.... Må vi bare sitte å se på at de kommer og går,men ikke rydder opp etter seg,eller betaler husleie,helt til oppsigelsestiden er over,eller er det noe vi kan gjøre som får fortgang i sakene sånn at vi kan få ryddet ut og blitt ferdig med saken,og leid ut på nytt? 

Anonymkode: b1bb9...559

Skrevet

Gi beskjed at dersom ikke ting er hentet innen en viss dato leier dere container og kaster det som er igjen,

vask leiligheten og send de regningen.

og bytt lås!

Anonymkode: 8a304...5a3

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor snakker du ikke med dem når du ser de er der?

Anonymkode: fd278...519

• Liker 19
Skrevet

Har dere vist medfølelse, eller har dere bare snakket praktisk og penger? Var dette et ungt menneske så må du forstå at de er i bunnløs sorg

Anonymkode: 9a916...2de

• Liker 12
Skrevet

Rent formelt regulerer vel oppsigelsetiden hva man kan gjøre uavhengig av om leietaker er død. Krav om manglende husleie rettes til boet.

• Liker 1
Skrevet

Kontakt namsmannen om utkastelse, så tar de videre dialog med pårørende. 

Anonymkode: 22740...3f1

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har dere vist medfølelse, eller har dere bare snakket praktisk og penger? Var dette et ungt menneske så må du forstå at de er i bunnløs sorg

Uavhengig av sorg så må man faktisk ordne opp i ting 

Anonymkode: 67240...c79

• Liker 34
Skrevet

Det er snakk om to måneders husleie... 

Anonymkode: a9ca6...01a

• Liker 3
Skrevet

Kast alt som er der nede og behov depositum

Anonymkode: 744c8...3d8

Skrevet

Ja helt greit at HI går betalingsproblemer og mister huset fordi hun ikke får inn pengene hun trenger til lånet. Det viktigste er å la de sørge i fred så lenge de ønsker.

Anonymkode: 55a9d...92c

• Liker 12
Skrevet

Jeg vet ikke om du kan finne ut om det er utstedt skifteattest? Jeg ville ringt til nærmeste tingrett for å høre om dette er noe du kan få vite.

https://www.domstol.no/arv-og-skifte/dodsfall-og-arv/privat-skifte/

Jeg vet heller ikke om dette svaret er til noe trøst:

https://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/mangler-husleie-fra-avdod-leietaker/

Anonymkode: 6b018...423

• Liker 5
Skrevet

Har de egentlig rett til å låse seg inn på den måten?

Leiekontrakten er med avdøde, og de arver da ikke den. Siden de ikke svarer så ville jeg vurdert å skifte lås, så får de ta kontakt med dere når de vil inn.

Anonymkode: 347ac...178

• Liker 6
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er snakk om to måneders husleie... 

Shit, et fantastisk eksempler på at utleiere er kyniske, kalde mennesker. Samfunnets igler. 

Anonymkode: 34b72...37f

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Shit, et fantastisk eksempler på at utleiere er kyniske, kalde mennesker. Samfunnets igler. 

Kanskje huseier er en helt normal person som er avhengig av de pengene? Det er fort 20-30 tusen de mangler. Det går an å være bekymret for egen økonomi selv om man har medfølelse med pårørende.

Anonymkode: 6a9d1...95f

• Liker 29
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du selv råd til å tape 16000 kroner (hvis 8000 for husleie pr mnd), som skulle gått til nedbetaling av gjeld på huset? 

• Liker 10
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kanskje huseier er en helt normal person som er avhengig av de pengene? Det er fort 20-30 tusen de mangler. Det går an å være bekymret for egen økonomi selv om man har medfølelse med pårørende.

Anonymkode: 6a9d1...95f

Jeg tror ikke vedkommende hadde svart sånn om hen hadde eid noe selv...

• Liker 8
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at verden går videre selv om man er i bunnløs sorg. Selv om livet for deg står stille, så vil verdenen fortsette på sitt vis. Jeg vet det er brutalt og vondt å høre, men det er ren fakta. Man kan ikke fraskrive seg alt av ansvar i livet fordi man sørger. Man er ikke en igle eller et ondt menneske fordi man ønsker at rett skal være rett. Jeg går utifra at foreldrene til denne gutten/mannen kan be andre ordne opp på deres vegne, om det blir for vanskelig for dem. Man kan leie folk til å rydde dødsbo. Der er mye de kan gjøre, selv om de har det vondere enn vondest her i livet. Smerten de føler er nok uforklarlig, men det er ikke en unnskyldning for å ikke gjøre det rette. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville gjort noe med menneskesynet mitt om jeg var deg. Se deg selv i speilet og gå i deg selv før du dømmer andre. Du vil kanskje se at du er ikke så mye bedre selv. 

Men ja. Trådstarter, du har fått gode tips i tråden. Send dem melding og gi dem en frist. Du har alt på ditt rene. 

Anonymkode: de625...e71

• Liker 15
Skrevet

Hva med depositumet?

Anonymkode: fd278...519

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har de egentlig rett til å låse seg inn på den måten?

Leiekontrakten er med avdøde, og de arver da ikke den. Siden de ikke svarer så ville jeg vurdert å skifte lås, så får de ta kontakt med dere når de vil inn.

Anonymkode: 347ac...178

Et av de smarteste svarene så langt.

TS: ikke kast noe eller gjør noe annet som kan slå tilbake på deg. Skift lås (det har du lov til) og gi beskjed til folkene at dersom de trenger adgang til leiligheten må de kontakte deg først så kan du låse dem inn. Retten til å disponere leiligheten var den avdøde leietagerens, og videreføres ikke automatisk til familien, så de bør kontakte deg før de går inn i leiligheten.

Kontakt også namsmannen for å ordne opp i den manglende husleien. Og evt depositumskonto.

Ja helt greit at HI går betalingsproblemer og mister huset fordi hun ikke får inn pengene hun trenger til lånet. Det viktigste er å la de sørge i fred så lenge de ønsker.

Betalingsproblemer? Hvis man går personlig konkurs av å ikke få husleien inn et par måneder, så sitter man i for dyr bolig og har dårlig orden på økonomien sin.
Slutt å overdramatiser og dikte opp problemer som du ikke vet noe om.

Anonymkode: f1cfb...c51

• Liker 5
Skrevet

Håper du er sarkastisk? Du vet at folk kan sørge i mange herrens år? 

Anonymkode: de625...e71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...