Gå til innhold

Skikkelig dumt spørsmål om egenkapital og pant

Anbefalte innlegg

Skrevet

NB: Jeg har allerede googlet, men jeg finner ikke svar på det jeg lurer på og blir isteden pepret med reklame fra banker. Kan noen forklare dette med egenkapital og pant sånn at jeg forstår det?

La oss si jeg har 200.000 kr i banken, 300.000 i studielån og en inntekt på 550.000 i året. Jeg har en eiendom (ikke bolig) som er taksert til 500.000, uten gjeld. Hvis jeg stiller eiendommen som pant, hvor mye har jeg da totalt i egenkapital? Er det realistisk å gå til banken og spørre om et boliglån med dette som utgangspunkt, eller bør jeg spare opp mer?

Anonymkode: c5fe6...aa7

Skrevet

Jeg kjøpte nettopp leilighet til 4 mill med krav om 600 000 i egenkapital. 400 av de er pant i huset til foreldrene mine, mens 200 er fra egen sparekonto. Om det hjelper noe :) 

Anonymkode: cc5b6...78a

Skrevet

Ingen flere?

Skrevet

Hei

Regnestykket blir slik

Egenkapital   Spart       kr 200 000

Egenkapital   tomt        kr 500 000

= Egenkapital               kr 700 000

Regelen for lån er 5 - fem ganger husstandens brutto årsinntekt, minus gjeld.

Brutto årsinntekt kr 550 000 x 5 - fem ganger = kr 2 750 000

Fradrag for gjeld studielån                                 kr    300 000

= maksimalt låneopptak                                      kr 2 450 000

15 % egenakpital,

Hvis du kjøper en bolig til kr 2 450 000, da må du ha kr 367 500, som egenkapital

Kreditor vil også se på din betjeningsevne. Dvs. Etter at alle "normale" utgifter, så som strøm, mat, klær, reiseutgifter hjem/arbeid/hjem, fritid, forsikringer osv, er betalt, blir spørsmålet om du har nok penger, hver mnd. til å betale det månedlige beløpet som skal dekke renter og avdrag.

Hvordan din kreditor vil balansere mellom din "overskytende" egenkapital, altså kr 332 500, og et større lånebeløp osv vet jeg ikke.

Men hvis du bruker, f.eks. kr 5 - eller 600 000 i egenkapital, og dermed reduserer lånebløpet, vil kunne være et alternativ. Tøm i hvert fall ikke sparekontoen, da alle bygg alltid koster mer enn budsjertert.

Håper dette gir svar på det du spør om.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, TBergh said:

Hei

Regnestykket blir slik

15 % egenakpital,

Hvis du kjøper en bolig til kr 2 450 000, da må du ha kr 367 500, som egenkapital

Kreditor vil også se på din betjeningsevne. Dvs. Etter at alle "normale" utgifter, så som strøm, mat, klær, reiseutgifter hjem/arbeid/hjem, fritid, forsikringer osv, er betalt, blir spørsmålet om du har nok penger, hver mnd. til å betale det månedlige beløpet som skal dekke renter og avdrag.

Hvordan din kreditor vil balansere mellom din "overskytende" egenkapital, altså kr 332 500, og et større lånebeløp osv vet jeg ikke.

Men hvis du bruker, f.eks. kr 5 - eller 600 000 i egenkapital, og dermed reduserer lånebløpet, vil kunne være et alternativ. Tøm i hvert fall ikke sparekontoen, da alle bygg alltid koster mer enn budsjertert.

Med vennlig hilsen

TBergh

Tusen takk, det var veldig oppklarende😃. Jeg har en samboer også, men da vet jeg ihvertfall hvor stor del av lånet jeg kan sikte meg inn på, hvis vi bestemmer oss for å kjøpe. Hvis jeg blir alene tror jeg at jeg glemmer det, for 2.450.000 får man jo ikke stort. 

Skrevet
5 timer siden, TBergh skrev:

Hei

Regnestykket blir slik

15 % egenakpital,

Med vennlig hilsen

TBergh

Det forutsettes da at banken tar 100% pant i eiendommen, som vi ikke får opplyst noe mer om enn at det ikke er bolig der. Så regnestykket ditt blir ikke korrekt.

Anonymkode: 6a21c...427

• 2 uker senere...
Skrevet
På 14.9.2020 den 20.52, AnonymBruker skrev:

Det forutsettes da at banken tar 100% pant i eiendommen, som vi ikke får opplyst noe mer om enn at det ikke er bolig der. Så regnestykket ditt blir ikke korrekt.

Anonymkode: 6a21c...427

Nettopp!

For boliger og fritidsboliger kan belåning (reelt pantekrav, ikke pålydende) være maks 85 %. Det gjelder tilsvarende grenser for andre eiendomstyper også, men de kan variere fra bank til bank siden de ikke er forskriftsfestet. Tror ikke noen banker aksepterer 100 %. Tipper det varierer mellom 60 % og 80 % avhengig av eiendomstype.

Anonymkode: 3530b...308

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...