Gå til innhold

Hjelp, vi vet ikke hva vår nyfødte datter skal hete

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Ikke Ada. Er tre Ada'er bare i min Adas bhg... Agnes er nydelig.

Anonymkode: 7bab2...f4d

Ja enig i at Agnes er fint. I vår barnehage er det bare mohammet og habibi, så alle norske navn er eksotiske der. Man bør velge det navnet en liker uavhengig om det er poppis eller ikke, da moten forandrer seg hele tiden.Navm som Astrid og Agnes er tradisjonelle og klassiske navn. 

Anonymkode: c558a...7e0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Solveig er fint, men minner meg om en adresse/vei. 

Hva med Ingeborg, Siv/Sif, Sunniva, Ingvil, Sigrid? Ville sett gjennom gamle kongesagaer for inspirasjon 😊

Anonymkode: 665cd...90a

PS Astri uten d?

Her er forøvrig litt å velge i:
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Liste_over_kvinnenavn_med_norrøn_opprinnelse

Anonymkode: 665cd...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, det er mine assosiasjoner med navnet.... 😮 

Hva med noe mer moderne uten disse -veig, -rid, -bjørg osv?
Leah? Thea? Tiril? 

Anonymkode: a3995...81c

Mange som mener de navnene du nevner er såkalte "unge mødre" navn med lav status. Ofte de som velger tradisjonelt mener det, selv synes jeg Thea er riktig så fint. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mange som mener de navnene du nevner er såkalte "unge mødre" navn med lav status. Ofte de som velger tradisjonelt mener det, selv synes jeg Thea er riktig så fint. 

Thea er et rosa og sukkersøtt navn i mitt hode. Astrid, Solveig og Ingrid er fine navn som er sjarmerende og ikke så vanlige lenger som barn, og veldig fine som voksne. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke mine assosiasjoner. Thea f.eks er et typisk moderne norskt navn, med kun 2 stavelser i seg. Enkelt og greit. 

Det alle bør være obs på er navn med flere enn 2 stavelser i seg. Da ender det fort med kallenavn på ungene oppigjennom livet, og bør man prøve å unngå. 

Hilsen en med 4 stavelser i navnet, som aldri blir kalt det jeg egentlig heter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns Solveig er så stygt. Skikkelig kjerring-navn på lik linje som Bjørg, Aud og Hege. Men Sol er veldig fint og ikke så vanlig, så det er mitt tips. Vesle Sol😊

Anonymkode: d666c...413

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Takker for innspill!

Jeg har egentlig mest lyst til å kalle henne Astrid. Men jeg har selv et populært navn fra mitt fødselsår og både på barneskolen og ungdomsskolen måtte jeg dele navnet mitt med ei annen i klassen. Dette syns jeg både var upraktisk og litt dumt. Derfor prøver jeg å styre unna. Vi er på vei til ø flytte ut av Oslo, så det er mulig at Astrid ikke vil være like populært der vi flytter.

Solveig er kanskje både kattenavn og uføretrygdet dame på 60 år. Det er dette jeg er litt usikker på. 

Anonymkode: 558d3...2ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Solveig mye bedre enn Astrid, kjempefint er det ❤️ ellers kunne kanskje Sunniva vært noe? Det er muligens litt mindre tungt? Ser derimot ut til å bli en del brukt for tiden da. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karine, Alma, Torunn, Maren, Moana, Ella, Solveig, Astrid, Tova, Saga, Mali, Villemo, Benedicte, Vibeke

Anonymkode: a1872...d3d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke mine assosiasjoner. Thea f.eks er et typisk moderne norskt navn, med kun 2 stavelser i seg. Enkelt og greit. 

Det alle bør være obs på er navn med flere enn 2 stavelser i seg. Da ender det fort med kallenavn på ungene oppigjennom livet, og bør man prøve å unngå. 

Hilsen en med 4 stavelser i navnet, som aldri blir kalt det jeg egentlig heter. 

Det har ikke noe med fire stavelser å gjøre, men din familie. Min søster og en kusine har fire stavelser og begge kalles for navnet sitt. En annen kusine har fem stavelser og kalles også for navnet sitt. 

Og selv om ikke du liker kallenavn så er det mange som liker kallenavn.

Anonymkode: cb13f...1ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Solfrid, Solgunn, Ingebjørg, Ingeborg, Aslaug, Anbjørg. 

Anonymkode: 92c06...c05

Dette er navn som du gir til barn født i år 1920.

Anonymkode: 25177...c54

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har egentlig mest lyst til å kalle henne Astrid. Men jeg har selv et populært navn fra mitt fødselsår og både på barneskolen og ungdomsskolen måtte jeg dele navnet mitt med ei annen i klassen. Dette syns jeg både var upraktisk og litt dumt. Derfor prøver jeg å styre unna. Vi er på vei til ø flytte ut av Oslo, så det er mulig at Astrid ikke vil være like populært der vi flytter.

Solveig er kanskje både kattenavn og uføretrygdet dame på 60 år. Det er dette jeg er litt usikker på. 

Solveig og Astrid er bestemornavn. Sigrid hadde eller Dagny er typisk gamle navn som er in.

Anonymkode: 25177...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes du skal kalle henne Astrid siden det er det du har mest lyst til :) ikke alle barn synes det gjør noe at flere i klassen har samme navn.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Karine, Alma, Torunn, Maren, Moana, Ella, Solveig, Astrid, Tova, Saga, Mali, Villemo, Benedicte, Vibeke

Anonymkode: a1872...d3d

Villemo, Mali og Moana?

Torunn, Vibeke, Benedicte og Karine er litt vel trauste navn.

Alma og Ella er kule navn.

Anonymkode: 7bab2...f4d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selma.

Anonymkode: 03669...0fd

Støtter denne dersom du er helt bestemt på å ikke kalle barnet Astrid! Synes det er veldig fint!

Anonymkode: 19b60...edc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en datter født nå i juli som vi har kalt Solveig 😄 Ser her det varierer veldig hva folk synes om navnet, men vi liker det! Tenkte også litt på om det kom til å bli et belastende navn (bestemor, katt(?), osv), men vi fant ikke noe vi likte bedre. Tror også det vil bli mer populært blant barn framover 🙂 Men Astrid er også veldig fint, så bruk det hvis det er det dere egentlig ønsker.

Anonymkode: 849bf...bf0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse navnene synes jeg både er fine, norske og ganske tidløse: Anne, Ellen, Åse, Elin, Liv, Ane, Signe, Mari.

Anonymkode: 3b799...dd7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...