Gå til innhold

Hjelp, vi vet ikke hva vår nyfødte datter skal hete

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den lille jenta vår er 4 uker nå og vi har fortsatt ikke funnet noe navn. Vi tenkte å kalle henne Astrid, men la det fra meg da det på SSB sine sider stod at Astrid var det nest mest populære jentenavnet i Oslo i 2019. Ønsker ikke å gi henne et navn som hun står i fare for å måtte dele med andre jenter i klassen. Har også vurdert Ingrid, men det er også mange som får dette navnet.

Nå vurderer vi Solveig. Vi syns det er et koselig navn, men usikker på om det finnes en «stereotyp» Solveig?

Noen andre forslag i samme gate? Redd jeg også har kjørt meg fast ved at jeg helst ønsker et norsk tradisjonsnavn.

Anonymkode: 558d3...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Alle navnene er kjempefine! Om du er redd for at andre heter det samme så kan dere jo gi henne et navn til. Så bruker dere begge navnene om det blir flere som har samme førstenavn. 

F eks Astrid (eller et av de andre navnene dere ønsker) Sofie/Kristine o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Ada eller Agnes? Man har uansett ingen garanti for at ett navn bli populært i senere tid. 

Anonymkode: c558a...7e0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Solveig.... er barnet uføretrygdet og 60 år? 

Anonymkode: a3995...81c

Slutt da. Det er jo absolutt et fint navn. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Astrid er såå fint, litt dumt å legge fra seg et navn dere begge ønsker i frykt for at noen kommer til å hete det samme. Siden ungdomsskolen har jeg aldri vært alene om navnet mitt, men det har ikke vært til belastning. Jeg var *navn* P eller bare *etternavn* (min bror gikk som lille-*etternavn*). Eks: Stine P eller bare Peters, og lille-Peters 😅 

Anonymkode: 19b60...edc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kruspersilletaco

Syns Astrid og Ingrid er finere enn Solveig.. Er det så fælt å være Astrid S da? Kanskje mange av de andre som ville ha Astrid, leste samme artikkel som deg, og valgte Solveig heller? 

Ungen min har forresten 3 stk som heter Kristian/Christian på avdelingen, og det var ikke på topp 10 her det året. Vet jo aldri..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva med Ada eller Agnes? Man har uansett ingen garanti for at ett navn bli populært i senere tid. 

Anonymkode: c558a...7e0

Nei. Ikke Ada. Er tre Ada'er bare i min Adas bhg... Agnes er nydelig.

Anonymkode: 7bab2...f4d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solveig er fint, men minner meg om en adresse/vei. 

Hva med Ingeborg, Siv/Sif, Sunniva, Ingvil, Sigrid? Ville sett gjennom gamle kongesagaer for inspirasjon 😊

Anonymkode: 665cd...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Solveig gir meg pripne, kristne vibber. Astrid og Ingrid er mye "sterkere" navn. Jeg hadde gått for det navnet dere har mest lyst til å bruke uten å bry meg om andre også har det samme navnet. 

Anonymkode: 517b6...97d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller gått for Ingrid eller Astrid fremfor Solveig. Det er større sjanse for at barn blir ertet på grunn av navnet om det er "gammeldags" og sjeldent. 

Anonymkode: 9667f...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Slutt da. Det er jo absolutt et fint navn. 

Beklager, det er mine assosiasjoner med navnet.... 😮 

Hva med noe mer moderne uten disse -veig, -rid, -bjørg osv?
Leah? Thea? Tiril? 

Anonymkode: a3995...81c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...