Gå til innhold

Tvinger dere på barna klær når det er kaldt inne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare litt spesielt spørsmål, men når dere er hjemme og det er litt småkjølig, "tvinger" dere på barna klær? 

Feks treåringen liker å gå i singlet eller t-skjorte, og gjerne ingen sokker. Så kjenner jeg på føttene og armene hennes at de er kalde. Men hun nekter å ta på mer klær, og jeg har prøvd med søte tøfler og søte gensere.. Men Ingenting funker. Nå er hun forkjølet i tillegg, og jeg prøver å forklare sammenhengen, men når ikke inn. 

Lar henne forøvrig bestemme og skrur på varmen ekstra.. 

Hva gjør dere? 

Anonymkode: 7fd05...3ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sier de må ta på klær eller ligge i senga under dyna. Er man kald, så blir man fort syk/sykere.

Anonymkode: 1ab81...117

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sier de må ta på klær eller ligge i senga under dyna. Er man kald, så blir man fort syk/sykere.

Anonymkode: 1ab81...117

Hm snart 😊

Anonymkode: 7fd05...3ef

Gjest Geirfuglen
Skrevet

Jeg forhandler og inngår avtale, om at han ikke trenger å ha på bukse, men at han da må ha på sokker og genser. For eksempel. Har en treåring som heller ikke liker å ha på seg klær.

Skrevet

Jepp, akkurat som jeg tvinger dem til å pusse tennene. De trenger ikke nødvendigvis ha på tykk genser hvis de har lett for å bli varme, men greit å ha huden dekket når det er kjølig inne.

Anonymkode: a470f...034

• Liker 3
Skrevet

Nei, hvorfor skulle jeg tvinge dem til det? Barn får ofte kalde armer og ben, uten at de nødvendigvis fryser av den grunn. Jeg sitter ofte under ullpledd, selv om ungen løper rundt i bare trusa. 

Anonymkode: d6495...235

• Liker 7
Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke. Barn sitter sjelden i ro og blir ikke så fort kalde, så jeg kler ikke på mer hvis de tydelig viser at de ikke vil.

• Liker 2
Skrevet

Nei, tvinger ikke. I alle dager, folk opplever innetemperatur forskjellig. Hvordan hadde du reagert om mannen din prøvde å tvinge på deg klær når du selv følte deg varm nok? Man blir forresten ikke forkjøla av å være litt kald.

Anonymkode: 03391...942

• Liker 8
Skrevet

Jeg skrur opp varmen, men gulvet får vi ikke varmt, så sokker eller tøfler skal være på når de er syke med mindre de ligger under teppe eller dyne.

Anonymkode: c2875...15b

Skrevet

Vi bruker varme i huset, så her fryser aldri barna. 

Anonymkode: d01c1...b9e

Skrevet

Innendørs får de gå i akkurat hva de vil. De sier i fra hvis de er kalde. Mine barn går omtrent alltid barbeint inne, året rundt. Sokkene er omtrent det første de vrenger av seg straks de kommer hjem fra skolen. Jeg er selv en som alltid går i kortermet og er varm av meg, det skulle jo tatt seg ut om min frysepinn av en mann skulle insistert på at jeg kledde på meg fordi han fryser.

• Liker 1
Skrevet

Nei, ser ingen grunn til det

Anonymkode: 333d0...3fa

• Liker 3
Skrevet

Ungene er som meg, liker ikke å ha på seg for mye inne. I dag har begge ungene (4 og 6 år) gått i bare trusa frem til kl 16 ca. Jeg har nesten aldri på meg sokker inne, sjelden noe mer oventil enn en singlet. Drar på meg en genser om vi får besøk.

Vi har grei temperatur inne, skal mye til før noen fryser (med unntak av mannen som fortsatt ligger under pleddet ved 30 grader). Selv om jeg er forkjøla og har feber får jeg fnatt av å ha det for varmt. Kjenn ofte på ungen og prioriter sokker om du absolutt må kle på noe mer.

Anonymkode: 01f40...162

Skrevet

De får beskjed om å hvertfall bruke sokker og genser. Sier de nei så får de gå til de finner ut hva som er lurt. 3 åringen tar til slutt på seg sokker. Mase gidder jeg ikke. 

Anonymkode: c9c5a...c0f

Skrevet

Jeg forhandler ikke om dette. Hører ikke barnet etter så får han eller hun ligge i sengen under dyna. 

Skrevet

Nei, barna sier i fra om de fryser. Hvordan jeg opplever innetemperaturen er ikke relevant. Det eneste jeg krever er undertøy, vil ikke ha nakne rumper i møblene. 

Anonymkode: a3326...cf0

• Liker 4
Skrevet

Unger sier fra hvis de blir kalde. Verre hvis de blir for varme, da har de ofte ikke vett til å kle av seg.

• Liker 2
Skrevet

Ikke alle barn sier fra at det fryser nei,hos meg er det vi voksne som bestemmer,og vet best hva riktig bekledning er. Det er omsorg å kle barnet i riktig klær,til riktig vær. Er det kjølig høst temperatur får barnet selvsagt ikke lov å sprade rundt naken.  Forklarer hvorfor man må kle på seg, og lar det enten gjøre det selv, eller med hjelp.

Altfor mange barn går rundt feil kledd, vis at det er du som bestemmer. Du legger vanene for barnet. 

Anonymkode: f6ada...b66

Skrevet

Det er jeg som mor som bestemmer mengden  påkledning. Der er det ikke rom for diskusjon.  Men han kan selv få bestemme om han vil ha sokkene med Supermann på eller de gule med Pikachu. Men han tar på seg det jeg finner frem uansett.  Bryr seg heldigvis ikke om klær:)

• Liker 1
Skrevet

Vi har det aldri kaldt i huset. Nytt hus, og god varmepumpe.. på det kaldeste fyrer vi opp. 
men det var vel ikke spørsmålet.. om det er kaldt i huset, og hun absolutt ikke vil ha på seg klær, kan hun jo sitte i sofaen med dyne rundt seg mens du varmer opp huset? 

Anonymkode: 18763...87c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...