Gå til innhold

Barnevernet - er de virkelig så ille? Historiene tilsier jo at de så å si kidnapper barn fra foreldre på trass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er nylig blitt gravid, men har aldri hatt noe med barnevernet å gjøre og har ikke barn. Men har jo lest og hørt veldig mange historier. Der de tar barn fra folk uten gyldig grunn. Siste jeg hørte om var en alenefar som mistet barnet pga barnet ikke hadde egen sykkel.

Det er jo helt hårreisende. Og alle historiene gjør at jeg ikke klarer å stole på barnevernet. De blir jo fremstilt som om at de kidnapper barna fra foreldre pga filleting eller fordi de ansatte er maktsyke. 

Er barnevernet virkelig så ille?

Anonymkode: 54d29...cf8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har jobbet med en institusjon hvor barnevernet noen ganger blir varslet og innblandet. Jeg har aldri opplevd de som noe annet enn profesjonelle. Det er bedre med et varsel for mye enn et varsel for lite.

Ansatte i barnevernet har taushetsplikt, de som ytrer seg i media viser EN side av en sak. 

Anonymkode: a0a6f...3eb

• Liker 26
Skrevet

Nei. Det er bare skremselspropaganda. 

Ingen mister omsorgsretten for barna sine fordi de ikke har en sykkel. Her ligger det mer til historien enn det foreldrene selv sier. Husk at BV har taushetsplikt. Ville ikke tatt versjonen til foreldrene for god fisk. De fleste av de er fullstendig blottet for selvinnsikt.

• Liker 26
Skrevet

Det finnes selvfølgelig tilfeller hvor barnevernet har gjort feil, men de som roper høyest er jo ofte de som har dårligst selvinnsikt. 

Jeg kjenner bare et par som hater barnevernet høyt og tydelig etter å ha mistet omsorgen. De mener jo selvfølgelig at de er verdens beste foreldre og skriver tåredryppende innlegg på facebook, men de klarer ikke en gang å pusse sine egne tenner. Det er psykiske problemer, rus og kriminalitet. Takk og lov for barnevernet. 

Anonymkode: 90bec...f2c

• Liker 24
Skrevet

Slike historier er ikke sanne. Det er godt mulig den ene episoden er sann, men det er garantert ikke den eneste grunnen til at de har blitt fratatt barna. Det er typisk for de som blir fratatt barna at de ikke har selvinnsikt nok til å forstå hva de gjør galt, for når det går så langt som overtakelse så har barnevernet prøvd å hjelpe dem til å bli bedre en lang stund. Men de skjønner ikke hva som egentlig er feil eller hvordan de skal gjøre noe med det, så da henger de seg fast i en liten ting og så skylder de alt på det. 

Anonymkode: 55676...4c9

• Liker 8
Skrevet

Det er mennesker som jobber i barnevernet. Og mennesker gjør feil. Mitt hovedinntrykk er at de gjør mye bra. Så mange dårlige foreldre som finnes, så er de helt nødvendige. 

Norge har hatt en rekke EMD saker i det siste, så noe må åpenbart gjøres.

Kjenner flere som har blitt meldt grunnløst til bv, og de sa det var særdeles ubehagelig til å begynne med, men at det snudde mot slutten av undersøkelsessakene når bv så at barna hadde det bra. 
Tenker at det er med bv som med andre offentlig instanser, at det er varierende kvalitet. 
Man sier jo heller ikke at alle fastlegenes dårlige selv om en er det. 

Anonymkode: 48f01...768

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er mennesker som jobber i barnevernet. Og mennesker gjør feil. Mitt hovedinntrykk er at de gjør mye bra. Så mange dårlige foreldre som finnes, så er de helt nødvendige. 

Norge har hatt en rekke EMD saker i det siste, så noe må åpenbart gjøres.

Kjenner flere som har blitt meldt grunnløst til bv, og de sa det var særdeles ubehagelig til å begynne med, men at det snudde mot slutten av undersøkelsessakene når bv så at barna hadde det bra. 
Tenker at det er med bv som med andre offentlig instanser, at det er varierende kvalitet. 
Man sier jo heller ikke at alle fastlegenes dårlige selv om en er det. 

*at alle fastlegene er dårlige selv om en er det

Skrevet

Barnevernet flytter selvsagt ikke unger bort fra familien uten grunn (selv om det har skjedd feil også her). Jeg har en jobb som gjør at jeg har litt med barnevernet og gjøre, og det jeg reagerer på er at de ofte har unge, nyutdannede og helt uerfarne saksbehandlere i vanskelige eller tunge saker.

Jeg har sett slike unge ansatte som har gjort grove feil i vurderinger, behandling av søknader og samspill med tenåringer. Det skremmer meg. Det er så ufattelig viktig at de som jobber med slike saker har kompetanse og litt erfaring på baken, ellers kan det få katastrofale følger (noe jeg også har sett).

Men i det store og hele gjør barnevernet en god og utrolig viktig jobb. 

Anonymkode: 12475...bf5

• Liker 3
Skrevet

Barnevernet har ikke lov til å forsvare seg i saker, så folk kan rope så høyt de bare vil om at «barnevernet tok barnet mitt fordi jeg ikke ville gi loff med nugatti til middag» uten at barnevernet har lov til å kommentere det. Å slike ting blir forsterket av at flere som har opplevd å bli fratatt barn samler seg og roper enda høyere. Mange har ikke evnen til selvinnsikt, og vil ikke se/forstå at de ikke klarer å gi barnet det som trengs fysisk og psykisk.

Barnevernet har absolutt gjort feil ja, men det er faktisk bare mennesker som jobber der også, å alle feil jobbes med slik at det ikke skal skje igjen. man kan si at barnevernet aldri skulle gjort feil på grunn av konsekvensene, men det er faktisk ikke mulig å være perfekte uten å feile Og lære først. 

så selv om noen saker har vist seg å være fullstendig skivebom fra barnevernets side så kan vi ikke være foruten. Noen må se og ta vare på de barna som blir født inn i destruktive familier, som opplever overgrep, sult og utagering grunnet psykiske problemer hjemme. 

Anonymkode: 53a62...268

• Liker 5
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnevernet flytter selvsagt ikke unger bort fra familien uten grunn (selv om det har skjedd feil også her). Jeg har en jobb som gjør at jeg har litt med barnevernet og gjøre, og det jeg reagerer på er at de ofte har unge, nyutdannede og helt uerfarne saksbehandlere i vanskelige eller tunge saker.

Jeg har sett slike unge ansatte som har gjort grove feil i vurderinger, behandling av søknader og samspill med tenåringer. Det skremmer meg. Det er så ufattelig viktig at de som jobber med slike saker har kompetanse og litt erfaring på baken, ellers kan det få katastrofale følger (noe jeg også har sett).

Men i det store og hele gjør barnevernet en god og utrolig viktig jobb. 

Anonymkode: 12475...bf5

Erfaring er viktig ja, men kan en helt ny barnevernspedagog ta slike beslutninger på egenhånd? Er det ikke en omfattende prosess for å flytte barn fra foreldrene sine, som skal gjennom mange ledd?

Skrevet

Ts. Du vil ikke få nøytrale svar her. De fleste er pro-bv på KG og de få som forteller om brutale erfaringer får raskt spydige bemerkninger her. Søk heller på nettet og gjør deg selv opp en mening.

Anonymkode: ce2ec...635

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet med en institusjon hvor barnevernet noen ganger blir varslet og innblandet. Jeg har aldri opplevd de som noe annet enn profesjonelle. Det er bedre med et varsel for mye enn et varsel for lite.

Ansatte i barnevernet har taushetsplikt, de som ytrer seg i media viser EN side av en sak. 

Anonymkode: a0a6f...3eb

Jobber ikke på en institusjon. Har selv kontaktet barnevernet, fordi jeg trengte hjelp. Var aldri snakk om å ta barna mine... Enda det var et kontor som har hatt en sak som har vært mye omtalt i media... 

Anonymkode: a1a40...1ac

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Lykkeligliten skrev:

Erfaring er viktig ja, men kan en helt ny barnevernspedagog ta slike beslutninger på egenhånd? Er det ikke en omfattende prosess for å flytte barn fra foreldrene sine, som skal gjennom mange ledd?

Stemmer. For det er ikke barnevernet som har siste ordet i saken. 

Anonymkode: a1a40...1ac

• Liker 1
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts. Du vil ikke få nøytrale svar her. De fleste er pro-bv på KG og de få som forteller om brutale erfaringer får raskt spydige bemerkninger her. Søk heller på nettet og gjør deg selv opp en mening.

Anonymkode: ce2ec...635

Så kan man jo spørre seg, hvorfor er "de fleste" positive til barnevernet? Man vil heller ikke få nøytrale svar dersom man søker opp skrekkhistorier der barnevernet ikke har noe de skulle sagt pga taushetsplikten.

• Liker 13
Skrevet
Akkurat nå, Nightcrawler skrev:

Så kan man jo spørre seg, hvorfor er "de fleste" positive til barnevernet? Man vil heller ikke få nøytrale svar dersom man søker opp skrekkhistorier der barnevernet ikke har noe de skulle sagt pga taushetsplikten.

Ikke meg du siterer. Men jeg synes at det er sunn fornuft å være litt skeptisk. Det jobber en del maktsyke mennesker i barnevernet og det er ikke lenge siden en bv-saksyndig ble dømt i en pedofili-sak. 

Anonymkode: 12a3d...f23

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du siterer. Men jeg synes at det er sunn fornuft å være litt skeptisk. Det jobber en del maktsyke mennesker i barnevernet og det er ikke lenge siden en bv-saksyndig ble dømt i en pedofili-sak. 

Skeptisme kan være sunt i noen mengder ja, men når det blir laget store konspirasjonsteorier begynner det å bli skummelt. At en sakkyndig er dømt i en pedofili-sak sier jo ikke noe om kvaliteten på det øvrige barnevern, mener jeg iallfall da.

• Liker 6
Skrevet

Det har vel alltid vært mange maktsyke mennesker i barnevernet. Ikke bestandig de skarpeste som jobber der heller. Slik som i alle andre yrker . Dårlige mennesker finner man overalt ! Men stort sett må man vel tro de gjør så godt de kan og de fleste er vel oppegående 

Anonymkode: 4331c...815

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, Nightcrawler skrev:

De fleste er positive fordi nordmenn generelt har høy tillit til instanser. 
Du finner ikke nøytrale svar hverken på KG eller i saker hvor man ikke har lest alle papirene.  
Det undrer meg at folk er så utdelt positiv til bv. De gjør mye bra, men også mye feil. Det er fosterforeldre som aldri skulle vært det, ungdom som blir narkomane mens de er under bvs omsorg. Forbedringspotensialet er stort, det må man tørre å snakke om, uten at det betyr at man forsvarer foreldre som ikke fungerer. 
Her på KG hender det at folk kritiserer andre etater, og andre deler av myndighetene, men helst ikke bv. Pussig er det. Gjør de mindre feil enn andre offentlige instanser? 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du finner ikke nøytrale svar hverken på KG eller i saker hvor man ikke har lest alle papirene.  
Det undrer meg at folk er så utdelt positiv til bv. De gjør mye bra, men også mye feil. Det er fosterforeldre som aldri skulle vært det, ungdom som blir narkomane mens de er under bvs omsorg. Forbedringspotensialet er stort, det må man tørre å snakke om, uten at det betyr at man forsvarer foreldre som ikke fungerer. 
Her på KG hender det at folk kritiserer andre etater, og andre deler av myndighetene, men helst ikke bv. Pussig er det. Gjør de mindre feil enn andre offentlige instanser? 

Det er politisk ukorrekt å kritisere bv. Folk blir raskt beskyldt for å skjule noe eller være redd for noe dersom de sier så mye som ett negativt ord om bv her.

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er et forbedringspotensiale i barnevernet som i alle andre deler av det offentlige. Ingenting er perfekt, og det må man selvfølgelig kunne snakke om.

Jeg mener likevel det er viktig at folk er klar over at barnevernet har taushetsplikt - de kan ikke "forsvare" de tiltakene som er satt i gang, men foreldrene kan fortelle opp og ned i mente om hvor forferdlige barnevernet er. Å bli fratatt et barn er selvsagt traumatisk; jeg tror ingen er i tvil om det. Men det er det også viktig å være klar over mener jeg - at foreldre nok uttaler seg i en tilstand av sjokk og fortvilelse.

Selv har jeg store vanskeligheter med å tro at noen tar relevant utdanning, skaffer seg jobb i barnevernet og velger å ha det som nok er en veldig tøff jobb til tider, for å ta barn fra forelde uten noe grunnlag for det. For det er slik mange konspirasjonsteorier nesten snakker om barnevernet, at de så og si "kidnapper" barn på bestilling.

Da mener jeg at man begynner bevege seg ganske langt bort fra det som nok er sannheten.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...