Gå til innhold

Jobbe i Nav. Noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noen her inne som jobber/har jobbet i Nav og som kunne tenkte seg å si litt om hvordan jobben er? Eksempelvis som førstekonsulent/veileder?

Anonymkode: 12d40...b86

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det negative er dårlig opplæring og alt for hektiske dager. Stadig dårligere økonomi i fylket gjør at bruk av virkemidler stadig strammes inn. I tillegg er det endringer i regelverk hele tiden, men informasjonsflyten er dårlig, så man må være veldig "på hugget" selv hele tiden. Man må også være forberedt på at Nav ofte er lett å bruke som syndebukk dersom ting ikke går som planlagt, og at folk synes det er helt ok å hakke på oss veiledere fordi "Nav er Nav". De gangene ting går i stå er det gjerne fordi leger eller arbeidsgivere er trege, ikke vi. Lønna er heller ikke super, selv om det ikke er det jeg legger mest vekt på.  

Det positive er at det aldri er kjedelige dager. I tillegg er det et ganske bra arbeidsmiljø, i alle fall på mitt kontor. Synes også det er givende å få lov til å hjelpe folk. Alt i alt trives jeg, men er usikker på om jeg kommer til å jobbe i etaten til jeg blir gammel. Nå skal det også sies at jeg jobber tverrfaglig, så det er mulig jeg hadde sett annerledes på ting dersom jeg "bare" jobbet med f.eks. oppfølging av de med nedsatt arbeidsevne.

Anonymkode: 40f44...c35

• Liker 3
Skrevet

Det negative er alle brukerene. Alle som prøver å lure deg. Jobber svart etc. Folk som absolutt ikke har grunnlag for å få uføretrygd som har som eneste mål å få dette, som ikke tar tak imorgen situasjon, samarbeider hverken med nav eller lege.

det positive: arbeidsmiljøet.

Anonymkode: 3d42d...a82

Skrevet

Arbeidsmiljøet er fantastisk. Jobber på et av Norges største NAVkontor. 

Ulempen med å være veileder er at man må kunne veldig mye om enormt mye. Man har ikke tid til å «se» hver enkelt.

Jeg jobber som jobbspesialist i dag, og det er helt supert. Veldig konkret fagfelt 🙂.

Anonymkode: 04047...850

Skrevet

Det er jo mange forskjellige arbeidsoppgaver selv om man jobber som veileder/førstekonsulent. 

Jeg jobber med brukere som har nedsatt arbeidsevne (AAP og varige som ønsker oppfølging). Det er mye å gjøre og lista blir liksom aldri mindre, det kommer stadig nye søknader. Så sånn sett så er det slitsomt. Opplæringen er dårlig, enig i det. Du må ha evner til å lære deg selv og finne ut av hvor du finner ting. 

Jeg liker veldig godt å hjelpe folk og det gjør jeg virkelig i jobben min. Jeg synes det er vanskelig at regelverket er så strengt, så jeg får ikke hjulpet like mye som jeg skulle ønske. Folk er stort sett hyggelige og samarbeidsvillige er min erfaring.

Men det er sant at det finnes de som skylder på NAV for alt, det er alltid NAVs skyld, for det er så enkelt å skylde på oss. Men som oftest så er det mye mer komplisert enn det og dessverre så er det også ofte legene ikke skriver bra nok eller i det hele tatt svarer. 

Lønna er ikke noe å skrive hjem om. 

Anonymkode: 8ad1e...730

Skrevet

Synes egentlig brukerne stort sett var greie å ha med å gjøre. Klart, det ble noen trusler iblant, men som regel var det bare uttrykk for frustrasjon, og jeg forsto dem jo godt. Verste med jobben var å ikke kunne hjelpe dem skikkelig, da regelverket uansett var politisk bestemt.

Og når det gjelder svindlere: For hver av dem, s er det hundre som ikke får det de har krav på, enten på grunn av krøll i saksgangen, eller fordi de har gjort noe feil i søknadsprosessen, noe som er fort gjort i et sånn knotete system.

Anonymkode: af67b...812

Skrevet

Ts her.

Takk for mange gode tilbakemeldinger!

Jeg er utdannet lærer og har hatt elever i alle aldre. Hvilke fordeler og muligheter vil min pedagogiske kompetanse kunne gi meg i Nav, tror dere?

Anonymkode: 12d40...b86

Skrevet

^ En pedagogisk bakgrunn vil generelt sett gi deg en fordel når det gjelder veiledning av brukere, som er hovedoppgaven til oss som jobber på lokalkontor. I tillegg kan jeg se for meg at du er vant til å omstille deg raskt som lærer, og at du har erfaring med å tilegne deg ny kunnskap i en hektisk arbeidshverdag.

Anonymkode: 40f44...c35

• 2 uker senere...
Skrevet

Hva tjener en karriereveileder i nav som nybegynner? På arbeidsannonser ser jeg at spennet ligger mellom 460-500..Stemmer dette er det er jo veldig bra startlønn sml med private aktører som jobber på bestilling fra nav som jeg har skjønt d. 
Går man opp i lønn etter prøvetid? Eller når man går fra vikar til fast? 

Anonymkode: 1ab45...bda

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Hva tjener en karriereveileder i nav som nybegynner? På arbeidsannonser ser jeg at spennet ligger mellom 460-500..Stemmer dette er det er jo veldig bra startlønn sml med private aktører som jobber på bestilling fra nav som jeg har skjønt d. 
Går man opp i lønn etter prøvetid? Eller når man går fra vikar til fast? 

Anonymkode: 1ab45...bda

I staten går man opp i lønn med ansiennitet

Anonymkode: ae9c9...20b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...