Gå til innhold

Flytte hjem ved alvorlig sykdom ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min mann bor i Sverige med vår sønn i tenårene. Bor her pga jobb muligheter, nesten all vår familie bor i Oslo. Mannens bror har akkurat kjøpt hus her vi bor og skal flytte hit om noen måneder. 

min mor har vært alvorlig kreftsyk de siste årene, hvor hun fikk et tilbakefall i fjor og går nå på cellegift. Hun ble innlagt i helgen pga forvirring og man finner da ut at kreften har spredd seg til hjernen. Hun har fått noen medisiner så hun er klar i hodet igjen nå. 

men jeg hater virkelig å bo så langt vekk (ca 10 timer i bil) og spesielt nå i coronaepidemien når jeg vet det er begrenset levetid min mor har tilbake. Altså alt fra måneder til få år. 

hva ville dere gjort ? Tatt med mann og barn og flyttet tilbake ? Får også litt dårlig samvittighet for mannens bror som da evt blir boende her alene. Han valgte jo denne byen pga oss. 

Anonymkode: 8383d...f23

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere har økonomi til det, ville jeg tatt ut en del permisjon så du kan være hos moren din (kan du bo i huset hennes?), men jeg ville nok ikke brutt opp alt dere har hvis det er snakk om for en periode, spesielt for sønnen din som har base i Sverige nå.Håper moren din kommer seg igjen! 

Anonymkode: 45070...beb

• Liker 4
Skrevet

Hva har legene sagt om prognoser for din mor? Jeg ville ikke brutt opp hele familien da din mor kanskje ikke lever så lenge (beklager). Men heller forhørt meg med arbeidsgiver om muligheter for ulønnet permisjon iblandt, muligheter for jobbe inn plusstimer, muligheter for å jobbe fra hjemmekontor fra din mors hus i Oslo. Da kan du få til å være der ganske mye for henne.

Anonymkode: 83e1e...dd3

• Liker 5
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har legene sagt om prognoser for din mor? Jeg ville ikke brutt opp hele familien da din mor kanskje ikke lever så lenge (beklager). Men heller forhørt meg med arbeidsgiver om muligheter for ulønnet permisjon iblandt, muligheter for jobbe inn plusstimer, muligheter for å jobbe fra hjemmekontor fra din mors hus i Oslo. Da kan du få til å være der ganske mye for henne.

Anonymkode: 83e1e...dd3

De har ikke sagt noe ang prognose da man venter på å ta MR bilder imorgen. Men hun har jo kreft både nå i lunger, skjelett og nå hjerne så det går jo bare en vei. Spørsmålet er heller hvor lang tid det tar. 

Skrevet

Støtter de som sier at du bør finne midlertidige løsninger. Situasjonen hennes kan dreie seg om uker eller måneder, antagelig neppe år (beklager veldig, jeg er jo ingen ekspert, men av erfaring). Du kan også legge ditt dilemma fram for legene og kanskje få et hint om hva de tror. 
Ta vare på mammaen din så mye du kan. Stor klem ❤️

Anonymkode: 2aa89...8cc

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker at å flytte hele familien for noe som vil være midlertidig ikke er det optimale.

Når det er sagt: jeg forstår godt at det eneste du vil er å være hos din mor! Kan dere få til en løsning med permisjon eller noe som gjør at du kan være der i lange perioder av gangen?

Skrevet

Sykmeld deg og reis inn til Oslo og vær sammen med henne. Skyld på psyken og sorg. Da får du vært hos henne opp til flere mnd om det blir behov for det. 
hadde ikke tvilt engang 

Anonymkode: 1439a...643

Skrevet

Bodde 8 timer unna da mamma ble uhelbredelig kreftsyk. Dro hjem hver helg da ting var uvist og fikk sykemelding pga psykisk stress da vi så det nærmet seg slutten. Slik at jeg kunne være der i ukedagene også den siste tiden.

Anonymkode: 8cced...42a

Skrevet

Om dere fremdeles ønsker å bo i sverige ville jeg sett på andre alternativer. Har dere økonomi til å leve mest på din manns inntekt en stund? Så kan du ta deg ut lengre ulønnet permisjoner fra jobben om det er mulig? I værste fall ville jeg sagt opp jobben så jeg kunne vært mest mulig med min mor. Eller prøvd å fått en veldig lang permisjon. 

Anonymkode: ae59e...1c9

Skrevet

Beklager å være brutal, men med spredning til hjernen lever hun ikke flere år 🙁 

ville nok heller tatt ut permisjon uten lønn og reist hjem så ofte som mulig. 
evt finne en liten jobb i Oslo så du kan spe på litt. 

lykke til uansett! Et vondt og vanskelig valg.. 

husk bare på at det er dine barns fremtid det også er snakk om her. 
de har hele livet foran seg og bør få de beste muligheter.. 

Anonymkode: eade7...e2d

Skrevet

Ville tatt permisjon ten lønn og dratt hjem til henne, er nok snakk om uker max mnd (av erfaring).

Ikke flytt familien pga noe midlertidig

Anonymkode: 45060...cf6

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

De har ikke sagt noe ang prognose da man venter på å ta MR bilder imorgen. Men hun har jo kreft både nå i lunger, skjelett og nå hjerne så det går jo bare en vei. Spørsmålet er heller hvor lang tid det tar. 

Min far fikk påvist lungekreft med spredning ( ikke til hjerne) til lever, skjelett, nyrer for 6 uker siden. Han døde denne uken. Så jeg ville tatt ut velferdspermisjon, evt brukt sykmelding osv. Det er ikke sikkert du rekker å flytte😢. Ønsker deg alt mulig godt i tiden fremover. Det er tøft å stå i. Klem. 

Anonymkode: ce8e5...284

• Liker 1
Skrevet

Takk for flere gode råd her. Fortsatt litt i tvil om hva jeg/ vi bør gjøre. Barnet mitt har fortsatt kontakt med gamle klasse kammerater i Norge, så hadde naturligvis vært naturlig å flyttet tilbake til den gamle skolekretsen igjen. 

Vi har fra før mistet faren vår (de var skilt) så min søster og mormor vil derfor sitte igjen alene i Oslo uten særlig annen familie. Min søster har ennå ikke fått barn men når den tiden kommer har hun jo da lite familie på sin side å spille på. 

ts 

Skrevet

Hvis dere fremdeles skal bo i Sverige, så er det kanskje en dårlig og stressende løsning å flytte hele gjengen for denne perioden. Hva med om du drar alene? Mann og sønn klarer seg nok mens du er med din mor.

Men erfaringsmessig (dessverre) har hun kanskje ikke lange tiden igjen.. Så hvis sønnen og mannen vil være med, så hopp i det alle sammen. Jeg er sikker på at det ikke er noe noen av dere vil angre på. Kanskje sønnen kan ha digital undervisningsopplegg mens dere er borte (hvis planen er å returnere til Sverige?). Vi stod i samme situasjon for et år siden. Måtte reise i hu og hast pga uventet og nyoppdaget kreft hos familiemedlem. Det gikk svært raskt, men mens vi var borte fikk vi opplegg fra skolen som barnet vårt kunne gå gjennom så langt vi klarte det (ingen krav, bare en mulighet pga situasjonen vi var i).  

Men i det store og hele er ikke økonomi, skole eller jobb egentlig så viktig den siste tiden i din mors liv. Gjør det du og dere føler er rett. 

Hvis du enda er tilknyttet folketrygden i Norge, så kan man søke pleiepenger i livets sluttfase fra NAV for å pleie nærstående i opp til 60 dager så lenge personen ikke er innlagt på sykehus. Bare et råd hvis din mor får komme hjem den siste tiden og du evt. må ta permisjon fra jobb uten lønn. 

Anonymkode: 40e2e...29e

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

hva ville dere gjort ? Tatt med mann og barn og flyttet tilbake ? Får også litt dårlig samvittighet for mannens bror som da evt blir boende her alene. Han valgte jo denne byen pga oss. 

Sier meg enig med de andre som har svart her - ikke bryt opp familie og bosted pga. dette. Det vil ikke vare evig. (Beklager.) Prøv heller å finne midlertidige løsninger så du kan være mest mulig sammen med din mor mens hun enda er klar. 

Bo der det er jobb og skole og der familien trives. (Jeg er uenig i at slike ting ikke er viktige selv om noen er syke. Jobb, skole og økonomi skal dere leve med og av i lang tid framover, uavhengig av sykdom og evt. dødsfall i kort perspektiv.)  Søk heller permisjon hvis du kan, så du kan være med mor i lengre perioder om det er det du ønsker.  

Jeg bor selv langt unna familien og begge mine foreldre har hatt kreft så jeg kjenner litt til følelsen av å være langt unna. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...