Gå til innhold

Sykepleier i psykiatrien

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Slenger meg på tråden. Jeg har fått tilbud om nattevakt i rus og psykatri på avdeling der hvor faste bor i noen mnd også har de natthjem for de som trenger en plass å sove.

Jeg er veldig usikker hva jeg går til da jeg kun har jobbet i eldreomsorg på sykehjem. Har jeg noe å være redd for og hvordan er det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber på en avrusningsklinikk, en slags korttidsavdeling. Har jobbet der fra jeg var nyutdannet for 5 år siden og kunne aldri tenke meg og jobbe på sykehus. 

Det er lite prosedyrer og man bruker seg selv mye i form av samtaler feks. Vi har morgenmøte på et fast tidspunkt sammen med pasientene hver dag. Utover dagen er det ulike behandlingstilbud som fysisk aktivitet sammen med kompetent personale (fysio, gymlærer e.l). Det kan være en liten rusletur, fjelltur, svømming, klatring, treningssenter, fotball osv. Samtalegrupper, en-til-en samtaler, undervisning, musikksamling, informasjonsmøter, legetime osv. Man kan følge pasienter til tannlege, behandlingsmøter utenfor klinikken, frisøren osv eventuelt går pasienten alene. Hjelper pasienter med praktiske gjøremål som og handle eller vaske klær. Det er mye telefonarbeid, mye kontakt med NAV. Pasienter trenger gjerne hjelp til og skaffe seg bolig, søke seg videre i behandling, skaffe seg økonomiske midler, betale regninger og generelt få orden på ting før de skal ut igjen i verden. Ellers er det en del medisiner (LAR feks). 

Dagene synes jeg ofte er enten eller. Enten veldig travel eller veldig rolig. Vi har mangel på sykepleiere så jeg må gjøre sykepleieroppgaver i tillegg til og ha like mange pasienter og ting og følge opp som de som ikke kan utføre sykepleieroppgaver 😅 På rolige dager (kveld og helg) kan vi bake eller lage noe godt sammen med pasientene, spille kort, ha quiz osv. 

Jeg vil ikke si vi har mye utagering. Men så klart, når det er rus inni bildet kan jo det meste skje... Noen pasienter kan være litt sinte og "kjefter" på oss. Men det er viktig og huske på hvor de kommer fra. Mange bor på gaten og er i et beintøft miljø - der kommer de ikke langt om de er snille nikkedukker. Dessverre. Jeg har lært mye av mine kollegaer med lang erfaring, og ikke minst av ulike kurs jeg har vært på, hvordan jeg kan opptre og hva jeg kan si og ikke bør si for og unngå at en situasjon eskalerer. Det kommer man langt med. 

Ellers er jeg stille og forsiktig som person, ser du skriver noe lignende om deg selv. Men jeg stortrives! Pasienter er jo like forskjellige som sykepleiere, og det er bra at det da jobber forskjellige personlighetstyper på en avdeling. På den måten kan man utfylle hverandre! 

Kanskje du kan spørre om og hospitere innenfor rus/psykiatri? Vet ikke hvordan det går nå med covid-19. Eventuelt søke på en jobb og søke permisjon fra din nåværende jobb om du er redd for og angre. 

Anonymkode: f9e24...4e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...