AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #1 Skrevet 13. september 2020 Synes dere det er det uhøflig å spørre noen med asiatisk i utseende som du er i ferd med å bli godt kjent med om han/hun er adoptert hvis dere ellers snakker sammen om alt mulig og til dels snakker om personlige og familiære ting? Da mener jeg ikke å spørre noen du såvidt kommer i prat med eller det første du plumser ut med på date eller i forbifarten i en formell sammenheng, men sånn etterhvert. Jeg spurte ei jeg ble veldig godt kjent med på et helgeseminar om hun er adoptert fra Korea. Angret litt i det jeg hørte meg selv si spørsmålet. Det bare kom ut, men hun likte heldigvis spørsmålet, og sa at hun opprinnelig er fra Vietnam. Så det ble en god samtale ut av det Anonymkode: 7acc2...cda 1
solmåneogstjerner Skrevet 13. september 2020 #2 Skrevet 13. september 2020 Jeg synes det er uhøflig. Vedkommende kommer nok til å si det selv om det er noe hun har lyst til å dele. Og så sier vi alle ting som vi ikke burde iblant, ikke noe å plage seg selv for uansett. 39
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #3 Skrevet 13. september 2020 Eh, ja. Ikke bare er det uhøflig, men det er også rasistisk! Følger du ikke med på krenkekoret? Det er snart ikke lov å spørre en hvit nordmann hvor de kommer fra engang. Anonymkode: bbd88...ecb 14
altflyter Skrevet 13. september 2020 #4 Skrevet 13. september 2020 Jeg ville aldri spurt noen om det. Det kan være et sårt punkt for noen. Mange er åpen om det selv og da er det gjerne noe de selv tar opp. Jeg tenker uansett at det er en litt spesiell ting å spørre om 21
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #5 Skrevet 13. september 2020 Jeg gjør det! Aldri fått noen negative tilbakemeldinger, har blitt noe å snakke om. Men du må tenke deg om ang hvordan du spør! Anonymkode: b87e8...604 4
solmåneogstjerner Skrevet 13. september 2020 #6 Skrevet 13. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eh, ja. Ikke bare er det uhøflig, men det er også rasistisk! Følger du ikke med på krenkekoret? Det er snart ikke lov å spørre en hvit nordmann hvor de kommer fra engang. Anonymkode: bbd88...ecb Det har ikke noe med rasisme å gjøre. Det har med familie og evt følelser rundt det. 16
Eneri Skrevet 13. september 2020 #7 Skrevet 13. september 2020 Dette ville jeg ikke spurt om. Vil tro du finner ut av det etterhvert, hvis du ser familiebilder på Facebook feks og ser at foreldrene har nordisk utseende mens personen du kjenner har asiatisk utseende. 7
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #8 Skrevet 13. september 2020 Det er ikke uhøflig å spørre om, men det er ikke heller noe man spørr direkte om fordi man vet ikke hvordan motparten tar det til seg eller vil reagere. Man pakker det som oftest inn i samtalen. Da er det lettere og beveger seg mot temaet som gjør at spørsmålet ikke virker frekt eller fornærmede. Selv så er jeg adoptert og får ofte spørsmål om hvor jeg er fra. Det er sjelden at jeg får får spørsmål som er direkte; Er du adoptert? De sjelden gangene jeg hat fått det direkte så har jeg bare ledd å svart at personen selv får gjette om jeg er adoptert eller ikke. Anonymkode: 6db03...1f9 6
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #9 Skrevet 13. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eh, ja. Ikke bare er det uhøflig, men det er også rasistisk! Følger du ikke med på krenkekoret? Det er snart ikke lov å spørre en hvit nordmann hvor de kommer fra engang. Anonymkode: bbd88...ecb Det og spørre noen om de er adoptert er ikke å være rasistisk nei. I så fall så har du misforstått veldig hva som er rasistisk. Anonymkode: 6db03...1f9 5
Konungr Skrevet 13. september 2020 #10 Skrevet 13. september 2020 Spør hvor de er fra, svarer de en by i Norge er de adoptert, da kan de gjerne bli fornærmet hvis de er oversensitive snøflak. Kom de for noen år siden svarer de stolt hjemlandet sitt på gebrokkent norsk uten å bli fornærmet i det hele tatt, da har de ikke rukket å bli indoktrinert enda. 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #11 Skrevet 13. september 2020 Selvsagt er det uhøflig. Vil personen fortelle så gjør hun det. Anonymkode: 34481...c3f 8
moon_child Skrevet 13. september 2020 #12 Skrevet 13. september 2020 Ja jeg syns det er uhøflig. Vedkommende vil nok si noe når de vil dele. 9
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #13 Skrevet 13. september 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det og spørre noen om de er adoptert er ikke å være rasistisk nei. I så fall så har du misforstått veldig hva som er rasistisk. Anonymkode: 6db03...1f9 Rasisme er ikke bare å rope n-ordet til noen på gata. Det å forskjellsbehandle basert på hudfarge, det er også rasisme. Og når du spør om hun er adoptert så forskjellsbehandler du, fordi det er et spørsmål du stiller på bakgrunn av hudfarge. Et spørsmål du aldri ville stilt en hvit nordmann. Så enkelt er det. Du synes kanskje ikke det, men det er definisjonen på rasisme? Anonymkode: bbd88...ecb 8
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #14 Skrevet 13. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rasisme er ikke bare å rope n-ordet til noen på gata. Det å forskjellsbehandle basert på hudfarge, det er også rasisme. Og når du spør om hun er adoptert så forskjellsbehandler du, fordi det er et spørsmål du stiller på bakgrunn av hudfarge. Et spørsmål du aldri ville stilt en hvit nordmann. Så enkelt er det. Du synes kanskje ikke det, men det er definisjonen på rasisme? Anonymkode: bbd88...ecb Jeg vet hva rasisme vil si. Men det er ikke rasistisk å spørre noe om de er adoptert. Det er poenget mitt. Å være adoptert har ikke noe med hudfargen å gjøre. For det er drøss av mennesker som er adoptert uavhengig hudfargen. Dette er igrunn en dyp diskusjon å bevege seg ut på uten at det blir blåst opp til noe større. Så jeg velger å ikke gå videre innpå det. Anonymkode: 6db03...1f9 5
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #15 Skrevet 13. september 2020 Men... dersom man kjenner noen godt så sier dette seg selv, som regel? Eller? Jeg bruker uansett ikke å spørre om opphav før folk forteller selv. Anonymkode: 3e48e...17a 7
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #16 Skrevet 13. september 2020 Vel heter de Hanne Olsen og ser helt asiatiske ut er de som regel adopterte. Så det hadde jeg ikke spurt om engang. Anonymkode: bbcce...0ed 17
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #17 Skrevet 13. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet hva rasisme vil si. Men det er ikke rasistisk å spørre noe om de er adoptert. Det er poenget mitt. Å være adoptert har ikke noe med hudfargen å gjøre. For det er drøss av mennesker som er adoptert uavhengig hudfargen. Dette er igrunn en dyp diskusjon å bevege seg ut på uten at det blir blåst opp til noe større. Så jeg velger å ikke gå videre innpå det. Anonymkode: 6db03...1f9 Men spør du en med nordisk utseende om de er adoptert? Selv om de kanskje ikke likner så veldig på foreldrene sine? Ikke det, nei. Anonymkode: 34481...c3f 17
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #18 Skrevet 13. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men spør du en med nordisk utseende om de er adoptert? Selv om de kanskje ikke likner så veldig på foreldrene sine? Ikke det, nei. Anonymkode: 34481...c3f Nei jeg spør ikke folk om de er adoptert. For mange så er det en privatsak eller noe de selv vil fortelle. Om du har lest mine tidligere kommentarer lengre opp så hadde du fått med deg at jeg skrev at jeg selv er adoptert. Så dette sirkus ordspillet ditt kan du bare gi deg med. For du kommer ingen vei med det. Anonymkode: 6db03...1f9 4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #19 Skrevet 13. september 2020 Noen vil ta seg nær av det, ikke andre. Personlig synes jeg det er greit. Da jeg lærte om rasisme, så ble jeg fortalt at det var når du mente noen var mindre verdt pga hudfarge. Jeg synes det er en fin og grei definisjon, som jeg har brukt senere. Så å spørre om noen er adoptert er ikke rasistisk. Jeg kunne spurten hvit som prater gebrokkent hvor de er fra. Ikke rasistisk i mine øyne. Jeg har min definisjon, jeg kjenner mine følelser og meninger, og vil ikke la andre sine tolkninger styre. Mye hysteri. Anonymkode: 5d556...a8d 8
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #20 Skrevet 13. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen vil ta seg nær av det, ikke andre. Personlig synes jeg det er greit. Da jeg lærte om rasisme, så ble jeg fortalt at det var når du mente noen var mindre verdt pga hudfarge. Jeg synes det er en fin og grei definisjon, som jeg har brukt senere. Så å spørre om noen er adoptert er ikke rasistisk. Jeg kunne spurten hvit som prater gebrokkent hvor de er fra. Ikke rasistisk i mine øyne. Jeg har min definisjon, jeg kjenner mine følelser og meninger, og vil ikke la andre sine tolkninger styre. Mye hysteri. Anonymkode: 5d556...a8d Enig👆 Anonymkode: 6db03...1f9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå