AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #1 Skrevet 13. september 2020 Altså man kobler to karbohydratkilder til samme rett. Holder det ikke med en. Blir det ikke veldig nye mat uten særlig næring? Leser at flere har poteter og makaroni sammen, pasta og loff, ris og poteter osv. Anonymkode: 24e50...a80 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #2 Skrevet 13. september 2020 Noen har det. Jeg har det ikke. Jeg spiser ikke loff ved siden av lasagne, for eksempel. Men jeg vokste opp med kjøttpudding, tomatsaus, poteter og makaroni, hvor makaronien liksom var grønnsakene. Mamma var ellers oppegående om ernæring sånn sett, det var bare enkelte retter som ble litt rare. Og i Tyrkia har jeg fått komboen ris og pommes frites - mener jeg å huske. Men! Melmat og potet er ikke "uten særlig næring". Ta en titt på matvaretabellen.no Næringsmangel blir det først når man spiser ensidig, altså at - i dette tilfellet - melmat og potet over noe tid fortrenger andre matvarer. Anonymkode: 0aae2...dda 16
Mrs Robinson Skrevet 13. september 2020 #3 Skrevet 13. september 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså man kobler to karbohydratkilder til samme rett. Holder det ikke med en. Blir det ikke veldig nye mat uten særlig næring? Leser at flere har poteter og makaroni sammen, pasta og loff, ris og poteter osv. Anonymkode: 24e50...a80 Det er ikke hva du spiser mellom jul og nyttår som gjør deg feit. Med mindre man kun spiser potet + pasta skjønne jeg at du reagerer. Tror folk flest har et litt mer variert kosthold enn det 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #4 Skrevet 13. september 2020 Poteter og makaroni og kjøttkaker og ertestuing og kålstuing og brunsaus og kokte gulrøtter er jo en norsk klassiker. Men det var slikt husmødre serverte mennene som kom hjem fra tunge fysiske jobber på fabrikker og landbruk og fiskebåt. Nå i dag kan vi egentlig klare oss med mye mindre hvis vi ikke jobber i fysiske yrker. Anonymkode: 797b8...937 5
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #5 Skrevet 13. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Poteter og makaroni og kjøttkaker og ertestuing og kålstuing og brunsaus og kokte gulrøtter er jo en norsk klassiker. Men det var slikt husmødre serverte mennene som kom hjem fra tunge fysiske jobber på fabrikker og landbruk og fiskebåt. Nå i dag kan vi egentlig klare oss med mye mindre hvis vi ikke jobber i fysiske yrker. Anonymkode: 797b8...937 Det er klassiker ja, men uten makaronien. Anonymkode: 24e50...a80 23
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #6 Skrevet 13. september 2020 Jeg liker å ha luftig lyst brød med sprø skorpe til mat med saus i helgene, fordi jeg bruker en brødbit tilslutt for å moppe tallerkenen med, og få med alt av saus og godsaker igjen på tallerkenen. Dette vendte jeg meg til da jeg bodde i Frankrike for mange år siden - typisk bistro-oppførsel. Så jeg har gjerne litt brød til feks lasagne, eller om jeg har en kjøttgryte med pommes frites eller potetpuré til. Men makaroni, brun saus og kokte poteter skjønner ikke jeg heller poenget med, og ris pluss poteter har jeg aldri hørt om. Ellers er det jo veldig vanlig at man spiser kombinasjoner man først og fremst liker, da, ikke at man sitter med matvaretabellen og først og fremst passer på at måltidet er riktig balansert. Vaner, kultur og tradisjon spiller nok vel så stor rolle (også for alle som er sjokkert over enhver forekomst av "carbs on carbs" ). Anonymkode: 59f35...ffc 9
Maleficenta Skrevet 13. september 2020 #7 Skrevet 13. september 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså man kobler to karbohydratkilder til samme rett. Holder det ikke med en. Blir det ikke veldig nye mat uten særlig næring? Leser at flere har poteter og makaroni sammen, pasta og loff, ris og poteter osv. Anonymkode: 24e50...a80 Litt enig. Spiser jeg fiskegrateng så trenger ikke jeg potet fordi det er makaroni i. Og lasagne trengs heller ikke brød til. Bedre med salat 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #8 Skrevet 13. september 2020 Akkurat nå, Maleficenta skrev: Litt enig. Spiser jeg fiskegrateng så trenger ikke jeg potet fordi det er makaroni i. Og lasagne trengs heller ikke brød til. Bedre med salat Man kan faktisk slå til med begge deler vettu. Anonymkode: 59f35...ffc 38
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #9 Skrevet 13. september 2020 10 minutter siden, Mrs Robinson skrev: Det er ikke hva du spiser mellom jul og nyttår som gjør deg feit. Det er snakk om hverdagsmat 🤦♂️ Anonymkode: af600...20c 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #10 Skrevet 13. september 2020 Til lasagne vil jeg gjerne ha loff/hvitløksbaguett, men ellers er jeg enig i at det er totalt unødvendige kalorier. Anonymkode: 5882a...d85 7
Gjest TheCatLady Skrevet 13. september 2020 #11 Skrevet 13. september 2020 Enkelte kombinasjoner synes jeg er merkelige. Som poteter og ris til kjøtt og vokste selv opp med makaroni og potet til kjøttkaker. Jeg synes det er rart nå Til lasagne og noen ganger pastaretter har jeg brød til, men det er jo litt unødvendige kalorier. Vet om de som har poteter til lasagne, men regner med at det er fordi de er vant til å ha poteter til alt.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #12 Skrevet 13. september 2020 Hvitløksbaguett med makaroni og ostesaus er kjempe godt. Anonymkode: fbaca...1e8
Brunhilde Skrevet 13. september 2020 #13 Skrevet 13. september 2020 22 minutter siden, Maleficenta said: Litt enig. Spiser jeg fiskegrateng så trenger ikke jeg potet fordi det er makaroni i. Og lasagne trengs heller ikke brød til. Bedre med salat Derfor lager jeg fiskegrateng med fisk og ikke makaroni, det er jo tross alt en fiske- og ikke en makaronigrateng, syns jeg. Til lasagne har jeg gjerne en grønn salat, og det høres helt merkelig ut for meg å spise poteter og makaroni sammen. Eller ris og pommes frites. Jeg foretrekker en av delene om gangen. 3
Marihønepøne Skrevet 13. september 2020 #14 Skrevet 13. september 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er klassiker ja, men uten makaronien. Anonymkode: 24e50...a80 Kjøttkaker, brun saus, makaronistuing og poteter er definitivt en norsk klassiker. 7
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #15 Skrevet 13. september 2020 26 minutter siden, Maleficenta skrev: Litt enig. Spiser jeg fiskegrateng så trenger ikke jeg potet fordi det er makaroni i. Og lasagne trengs heller ikke brød til. Bedre med salat Jeg har alltid salat og brød til lasagne. Anonymkode: fbaca...1e8 7
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #16 Skrevet 13. september 2020 Jeg er helt enig, jeg synes det er kjempemerkelig. Fiskekaker med makaroni og potet er vanlig hos mine foreldre og svigerforeldre. Svigers spiser potet ved siden av fiskegrateng, jeg mener man ikke trenger det fordi det er jo makaroni i osv, men dette er jo helt vanlig for min foreldregenerasjon. Anonymkode: ecf93...8e7 4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #17 Skrevet 13. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt enig, jeg synes det er kjempemerkelig. Fiskekaker med makaroni og potet er vanlig hos mine foreldre og svigerforeldre. Svigers spiser potet ved siden av fiskegrateng, jeg mener man ikke trenger det fordi det er jo makaroni i osv, men dette er jo helt vanlig for min foreldregenerasjon. Anonymkode: ecf93...8e7 Det er jeg oppvokst med. Men som voksen spiser jeg fiskegrateng med revet gulrot og ketchup. Anonymkode: fbaca...1e8 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #18 Skrevet 13. september 2020 Aldri hørt om. Anonymkode: 28c5b...b15 1
Mrs Robinson Skrevet 13. september 2020 #19 Skrevet 13. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er snakk om hverdagsmat 🤦♂️ Anonymkode: af600...20c Og du skjønte tydeligvis ikke referansen 🤦♀️ 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #20 Skrevet 13. september 2020 Akkurat nå, Mrs Robinson skrev: Og du skjønte tydeligvis ikke referansen 🤦♀️ Jo, og dette ordtaket passer ikke inn her i det hele tatt. Anonymkode: af600...20c 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå