AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #1 Skrevet 13. september 2020 Både foreldre og folk som googlet meg ler av at jeg hadde et aksjeselskap som investerte i aksjer da jeg var 18. Jeg deaktiverte det etter et år. Tapte ca 1/3 av innskuddet, så rundt 65 000 første året og folk kunne se regnskapet online før alt ble slettet. Faren min kommenterte i starten at navnet på selskapet var feil og teit (han selv prøver aldri på noe). Nå kommenterer folk at jeg mislyktes, at jeg tapte penger og at jeg var grådig men «fikk som fortjent» og «det er trist» med en sarkastisk tone. Det er veldig slitsomt med disse stadige kommentarene flere år etter. Ja, jeg mislyktes kanskje men alle må lære og jeg har tjent på aksjer i ettertid men da ikke gjennom et selskap. Og selvom jeg mislyktes, i forhold til hva? De andre på min alder lå fulle i en grøft i russetiden mens jeg drev med aksjer. Så er det jeg som er «mislykket»? Når de andre ikke engang prøver men velger det letteste som er å drikke og feste. Hvorfor gjør folk dette og hvordan skal jeg takle det? Anonymkode: 5e54a...98a 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #2 Skrevet 13. september 2020 Vet ikke hvorfor de gjør det. Misunnelse kanskje? Høres ut som spesielle folk. Du takler det ved å drite i det. Som du sier de fleste 18 åringer er opptatt av grøftefylla, ikke i å investere aksjer. Man lærer av å gå på en smell. Det går opp og ned for de fleste.Trodde de at når du fylte 18 så var det straka veien til topps? Du er ikke mislykket, den tanken må du bare legge fra deg. Anonymkode: 917af...8d9 15
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #3 Skrevet 13. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Både foreldre og folk som googlet meg ler av at jeg hadde et aksjeselskap som investerte i aksjer da jeg var 18. Jeg deaktiverte det etter et år. Tapte ca 1/3 av innskuddet, så rundt 65 000 første året og folk kunne se regnskapet online før alt ble slettet. Faren min kommenterte i starten at navnet på selskapet var feil og teit (han selv prøver aldri på noe). Nå kommenterer folk at jeg mislyktes, at jeg tapte penger og at jeg var grådig men «fikk som fortjent» og «det er trist» med en sarkastisk tone. Det er veldig slitsomt med disse stadige kommentarene flere år etter. Ja, jeg mislyktes kanskje men alle må lære og jeg har tjent på aksjer i ettertid men da ikke gjennom et selskap. Og selvom jeg mislyktes, i forhold til hva? De andre på min alder lå fulle i en grøft i russetiden mens jeg drev med aksjer. Så er det jeg som er «mislykket»? Når de andre ikke engang prøver men velger det letteste som er å drikke og feste. Hvorfor gjør folk dette og hvordan skal jeg takle det? Anonymkode: 5e54a...98a Du var jo mislykket akkurat da ja, du trodde at du skulle tjene store penger, men feilet. Anonymkode: 162d8...954 6
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #4 Skrevet 13. september 2020 Kjøp opp mer i Magnora (MGN) nå ts. Den har bikket 20 kr men skal opp i minst 30 kr. Jeg tror den bikker 40 kr over nyttår. Anonymkode: ec015...813
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #5 Skrevet 13. september 2020 Folk er dumme og/eller slemme Personlig ville jeg ikke sagt noe stygt men om jeg følte du stolte på meg og visste at jeg ville ditt beste, ville jeg forklart at å "velge" aksjer i et velfungerende marked hvor ting er priset etter markedsmekanismer, er det ikke mye å hente på å drive slik. Da er det bedre med indeksfond. Det å tro at en har magiske evner til å prise aksjer bedre enn markedet, er i mine øyne, litt idioti, men det er også en menneskelig følelselse og ville ikke dømt noen, men bryr jeg meg må jeg jo si ifra. Å velge aksjer skader helle ikke i snitt det bare øker variansen, en varians som tydeligvis gikk i din disfavør den gangen, men om den gikk i din favør ville du trodd enda mer på dine evner og dermed ville det kanskje gått enda verre fordi du ville satset mer og mer inntil du tapte alt. Årsaken til at prosjektet ditt er så godt som umulig, er den samme årsaken til at kommunisme kollapser mens kapitalismen vokser. Prisfinning i et kapitalistisk marked er bedre enn prisingen et enkeltindivid kan sette på ting. Sentralstyring feiler derfor som regel. OG det er i praksis det du forsøker, du siotter på tronen og tror du vet bedre hvor mange boler som nordmenn vil kjøpe i 2020, eller andre ting, problemet er markedet vil alltid vite dette bedre enn deg, fordi de bestitter variert informasjon av alle mulige arter som du ikke kan tenke tanken på engang. Anonymkode: 53f01...56a 4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #6 Skrevet 13. september 2020 Du trenger da ikke gjøre noe med det. Det kan også være at du legger langt mer i dette enn hva som er ment fra avsenderen. Gå videre. Lær av feilene dine, gjør suksess 😊 Anonymkode: f2a32...978 4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #7 Skrevet 13. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folk er dumme og/eller slemme Personlig ville jeg ikke sagt noe stygt men om jeg følte du stolte på meg og visste at jeg ville ditt beste, ville jeg forklart at å "velge" aksjer i et velfungerende marked hvor ting er priset etter markedsmekanismer, er det ikke mye å hente på å drive slik. Da er det bedre med indeksfond. Det å tro at en har magiske evner til å prise aksjer bedre enn markedet, er i mine øyne, litt idioti, men det er også en menneskelig følelselse og ville ikke dømt noen, men bryr jeg meg må jeg jo si ifra. Å velge aksjer skader helle ikke i snitt det bare øker variansen, en varians som tydeligvis gikk i din disfavør den gangen, men om den gikk i din favør ville du trodd enda mer på dine evner og dermed ville det kanskje gått enda verre fordi du ville satset mer og mer inntil du tapte alt. Årsaken til at prosjektet ditt er så godt som umulig, er den samme årsaken til at kommunisme kollapser mens kapitalismen vokser. Prisfinning i et kapitalistisk marked er bedre enn prisingen et enkeltindivid kan sette på ting. Sentralstyring feiler derfor som regel. OG det er i praksis det du forsøker, du siotter på tronen og tror du vet bedre hvor mange boler som nordmenn vil kjøpe i 2020, eller andre ting, problemet er markedet vil alltid vite dette bedre enn deg, fordi de bestitter variert informasjon av alle mulige arter som du ikke kan tenke tanken på engang. Anonymkode: 53f01...56a Indeksfond er gørr kjedelig. Du gjør det kun for å ende bedre enn innskuddsrente i bank. Satse aldri på kun en eller to aksjer. Minst 5 lovende i forskjellige sektorer. Da risikerer du mindre å gå på en smell. Og, ikke sats mer i aksjer enn 1/4-1/5 av din kontantbeholdning. Penger du har råd til å se gå i dass. Bedre, gøyere og smartere å spille på aksjer enn norsk tipping. Anonymkode: ec015...813 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #8 Skrevet 13. september 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folk er dumme og/eller slemme Personlig ville jeg ikke sagt noe stygt men om jeg følte du stolte på meg og visste at jeg ville ditt beste, ville jeg forklart at å "velge" aksjer i et velfungerende marked hvor ting er priset etter markedsmekanismer, er det ikke mye å hente på å drive slik. Da er det bedre med indeksfond. Det å tro at en har magiske evner til å prise aksjer bedre enn markedet, er i mine øyne, litt idioti, men det er også en menneskelig følelselse og ville ikke dømt noen, men bryr jeg meg må jeg jo si ifra. Å velge aksjer skader helle ikke i snitt det bare øker variansen, en varians som tydeligvis gikk i din disfavør den gangen, men om den gikk i din favør ville du trodd enda mer på dine evner og dermed ville det kanskje gått enda verre fordi du ville satset mer og mer inntil du tapte alt. Årsaken til at prosjektet ditt er så godt som umulig, er den samme årsaken til at kommunisme kollapser mens kapitalismen vokser. Prisfinning i et kapitalistisk marked er bedre enn prisingen et enkeltindivid kan sette på ting. Sentralstyring feiler derfor som regel. OG det er i praksis det du forsøker, du siotter på tronen og tror du vet bedre hvor mange boler som nordmenn vil kjøpe i 2020, eller andre ting, problemet er markedet vil alltid vite dette bedre enn deg, fordi de bestitter variert informasjon av alle mulige arter som du ikke kan tenke tanken på engang. Anonymkode: 53f01...56a Jeg har tjent på enkeltaksjer i ettertid. Og indeksfond er kjedelig, man får bare noen prosents avkastning, mens enkeltaksjer kan man ta tigangeren. Har man lite å investere nytter det ikke med fond. Anonymkode: 5e54a...98a 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #9 Skrevet 13. september 2020 Kjenner meg igjen i det du føler. Jeg startet også firma i noen år etter vgs. Jeg hadde noen kunder, og lærte utrolig mye. Det var veldig spennende. Men det var ikke nok til å leve av. Jeg slet med sosial angst, så cold calls var helt grusomt når jeg ble skjelt ut. Vi satt i familiemiddager der spesielt én godt voksen spurte meg hele tiden "har du fått inn noen penger?" med en nedlatende undertone, samt "du har jo bare en hobby". Vedkommende var likegyldig til å høre/se arbeidet mitt som ville vist min kompetanse. Det var spesielt pinlig de gangene da nye kjærester til familiemedlemmer fikk dette servert før de i det hele tatt hadde fått mulighet til å lage sitt eget inntrykk av meg. Selv fikk de masse skryt av vedkommende bare minutter i forveien eller etterpå. Det var andre i familien som også latterliggjorde meg. Jeg fikk høre at noen hadde ledd bak ryggen min basert på studiemål selv om vedkommende bor på andre siden av landet og ikke kjenner meg. Det såret og demotiverte meg veldig mye den gang. Nå har jeg innsett at det ikke spiller noen rolle hva de tenker. De ser ting ut ifra sin egen virkelighet. Hvis de ikke skjønner det eller tror de er i stand til det, selv så oppfører de seg nedlatende. Det handler egentlig ikke om meg. Det handler om deres egen forståelse av livet og holdning til dem selv. Anonymkode: bbb95...e64 4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #10 Skrevet 13. september 2020 Når folk prøver å rive deg ned pga dine tidligere feil så drar du opp enten deres tidligere feil eller så vrir du angrepene deres inn til en gyldig mulighet for å skryte av deg selv. Har du tjent tilbake det du tapte på andre investeringer så kan du jo si noe om at det var godt du tjente alt tilbake og mye mer i ettertid. Misbruk forsøket deres på å trykke deg ned til å skryte deg selv opp i skyene. Anonymkode: f171c...6f0 2
Gjest theTitanic Skrevet 13. september 2020 #11 Skrevet 13. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Både foreldre og folk som googlet meg ler av at jeg hadde et aksjeselskap som investerte i aksjer da jeg var 18. Jeg deaktiverte det etter et år. Tapte ca 1/3 av innskuddet, så rundt 65 000 første året og folk kunne se regnskapet online før alt ble slettet. Faren min kommenterte i starten at navnet på selskapet var feil og teit (han selv prøver aldri på noe). Nå kommenterer folk at jeg mislyktes, at jeg tapte penger og at jeg var grådig men «fikk som fortjent» og «det er trist» med en sarkastisk tone. Det er veldig slitsomt med disse stadige kommentarene flere år etter. Ja, jeg mislyktes kanskje men alle må lære og jeg har tjent på aksjer i ettertid men da ikke gjennom et selskap. Og selvom jeg mislyktes, i forhold til hva? De andre på min alder lå fulle i en grøft i russetiden mens jeg drev med aksjer. Så er det jeg som er «mislykket»? Når de andre ikke engang prøver men velger det letteste som er å drikke og feste. Hvorfor gjør folk dette og hvordan skal jeg takle det? Anonymkode: 5e54a...98a Man er hverken grisk eller dum om man prøver å satse. De er smålige og håner deg fordi de ikke våget selv. Hadde du tjent masse penger så hadde de vært grønne av missunnelse. Du satset. De drakk opp pengene sine. Hvem er da dummest?
Svartfugl Skrevet 13. september 2020 #12 Skrevet 13. september 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Både foreldre og folk som googlet meg ler av at jeg hadde et aksjeselskap som investerte i aksjer da jeg var 18. Jeg deaktiverte det etter et år. Tapte ca 1/3 av innskuddet, så rundt 65 000 første året og folk kunne se regnskapet online før alt ble slettet. Faren min kommenterte i starten at navnet på selskapet var feil og teit (han selv prøver aldri på noe). Nå kommenterer folk at jeg mislyktes, at jeg tapte penger og at jeg var grådig men «fikk som fortjent» og «det er trist» med en sarkastisk tone. Det er veldig slitsomt med disse stadige kommentarene flere år etter. Ja, jeg mislyktes kanskje men alle må lære og jeg har tjent på aksjer i ettertid men da ikke gjennom et selskap. Og selvom jeg mislyktes, i forhold til hva? De andre på min alder lå fulle i en grøft i russetiden mens jeg drev med aksjer. Så er det jeg som er «mislykket»? Når de andre ikke engang prøver men velger det letteste som er å drikke og feste. Hvorfor gjør folk dette og hvordan skal jeg takle det? Anonymkode: 5e54a...98a Veldig spesielt at faren din gjør narr av deg! Hvordan er fotholdet deres ellers? 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #13 Skrevet 13. september 2020 Hvorfor dukker det opp så ofte? Burde de ikke være glemt nå? Anonymkode: 9c5f0...1df 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #14 Skrevet 13. september 2020 janteloven altså. Bare drit i det, om du klarer. Du turte hvertfall å gjøre noe Modigere enn de fleste bare det. Anonymkode: 230cc...95c 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #15 Skrevet 13. september 2020 13 minutter siden, Svartfugl skrev: Veldig spesielt at faren din gjør narr av deg! Hvordan er fotholdet deres ellers? Dårlig. Han bryr seg ingenting om jeg har det vondt og vanskelig, har bedrevet en del slag og annen fysisk vold da jeg var barn og tenåring og mye nedsettende kommentarer om mange forskjellige ting. Men det virkelig etset bort selvtilliten og tøffheten min da jeg var yngre. Anonymkode: 5e54a...98a 3
Svartfugl Skrevet 13. september 2020 #16 Skrevet 13. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dårlig. Han bryr seg ingenting om jeg har det vondt og vanskelig, har bedrevet en del slag og annen fysisk vold da jeg var barn og tenåring og mye nedsettende kommentarer om mange forskjellige ting. Men det virkelig etset bort selvtilliten og tøffheten min da jeg var yngre. Anonymkode: 5e54a...98a Jeg tror du kan ha godt av å kutte kontakten med denne mannen. Har du gode venner? 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #17 Skrevet 13. september 2020 12 minutter siden, Svartfugl skrev: Jeg tror du kan ha godt av å kutte kontakten med denne mannen. Har du gode venner? Har ikke kontakt utenom når vi ses til jul, men kommer nok til å droppe julen etterhvert også. Det er skikkelig ubehagelig å være i nærheten av fyren. Han gjorde aldri noe for å hjelpe meg som barn og ungdom eller som student. Det er ubehagelig å være rundt noen som ikke bryr seg og som har skadet meg både fysisk og psykisk. Den stemningen som er rundt er fryktelig. Hva hadde du gjort i min situasjon? Også min mor sa at selskapet mitt var "tomt" og slikt, veldig opptatt av å vite hva jeg driver med men stiller ikke opp når jeg har det vanskelig men skal alltid hakke. Har nesten ikke venner og sliter sosialt, skygger ofte unna fordi jeg ikke stoler på folk og fordi jeg har så mange dårlige erfaringer med mennesker. Anonymkode: 5e54a...98a 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #18 Skrevet 13. september 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjenner meg igjen i det du føler. Jeg startet også firma i noen år etter vgs. Jeg hadde noen kunder, og lærte utrolig mye. Det var veldig spennende. Men det var ikke nok til å leve av. Jeg slet med sosial angst, så cold calls var helt grusomt når jeg ble skjelt ut. Vi satt i familiemiddager der spesielt én godt voksen spurte meg hele tiden "har du fått inn noen penger?" med en nedlatende undertone, samt "du har jo bare en hobby". Vedkommende var likegyldig til å høre/se arbeidet mitt som ville vist min kompetanse. Det var spesielt pinlig de gangene da nye kjærester til familiemedlemmer fikk dette servert før de i det hele tatt hadde fått mulighet til å lage sitt eget inntrykk av meg. Selv fikk de masse skryt av vedkommende bare minutter i forveien eller etterpå. Det var andre i familien som også latterliggjorde meg. Jeg fikk høre at noen hadde ledd bak ryggen min basert på studiemål selv om vedkommende bor på andre siden av landet og ikke kjenner meg. Det såret og demotiverte meg veldig mye den gang. Nå har jeg innsett at det ikke spiller noen rolle hva de tenker. De ser ting ut ifra sin egen virkelighet. Hvis de ikke skjønner det eller tror de er i stand til det, selv så oppfører de seg nedlatende. Det handler egentlig ikke om meg. Det handler om deres egen forståelse av livet og holdning til dem selv. Anonymkode: bbb95...e64 Trist å lese at du også har hatt det sånn. Tøft at du startet selskap og lærte mye Det er så mye mer i det enn bare pengene. Læringen og det å prøve og feile gjør at man kommer videre som øker sjansen for suksess senere. De lo av hva du ønsket å studere? Hva i alle dager? Jeg har også opplevd det, først "får se om du kommer inn" og så "får se om du klarer å komme gjennom". Jeg tror du har det der, det handler om deres eget mentale fengsel, de gjør ingenting, de er lammet av frykt for å mislykkes eller dumme seg ut og projiserer dritten sin over på oss. Hvordan har du det i dag? Vil du starte nytt selskap? Hva endte du opp med å studere og gjøre i dag? Håper du har skikkelig suksess og at idiotene måtte spise i seg dritten sin igjen Anonymkode: 5e54a...98a
PM75 Skrevet 13. september 2020 #19 Skrevet 13. september 2020 De burde vært stolt av at du satser og prøver, og oppmuntret deg til å komme tilbake på beina igjen! Jeg får inntrykk av at du har pågangsmot og guts! Ikke gi deg med å stå på og skap deg det livet du vil ha, uavhengig av biologisk opphav.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #20 Skrevet 13. september 2020 32 minutter siden, PM75 skrev: De burde vært stolt av at du satser og prøver, og oppmuntret deg til å komme tilbake på beina igjen! Jeg får inntrykk av at du har pågangsmot og guts! Ikke gi deg med å stå på og skap deg det livet du vil ha, uavhengig av biologisk opphav. Takker Ja, har blitt flinkere til å legge bort kommentarene til faren min. Han betyr mindre og mindre for meg. Men det ødela mye da jeg var yngre. Når man er ung er man også mye mer usikker. Anonymkode: 5e54a...98a 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå