Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Betyr det i praksis du er en mot alle? 

Eller er det lettere å avslutte sin karriere i bedriften, og stille gå ut døren og fortsette karrieren ett annet sted?

Hva har du gjort?

Anonymkode: 4cabb...221

Videoannonse
Annonse
Gjest Thoringen
Skrevet (endret)

Først vil jeg si at det er litt vanskelig å gi seriøs råd om du bør varsle eller ei basert på at saken (hva det varsles om) og rammene rundt den (hva er det som får deg til å lure på om du bør gjøre det eller ei) ikke er kjent. Ikke vet vi heller om du jobber i offentlig sektor eller privat.

Så her skriver jeg veldig generelt og jeg skal si rett ut at jeg har aldri sittet på den samme siden av bordet som du men har vært den som har saksbehandlet varsler...

Når det gjelder hva det varsles om - hvis det du varsler om er imot gjengs rettferdighetsoppfatning blant ALLE dine kolleger så blir du nok ensom, men det er også derfor det er lurt å diskutere varselet med f.eks tillitsvalgt og/eller verneombud (avhengig av hva det varsles om). I praksis er det litt vanskelig for meg å se en situasjon i en seriøs bedrift hvor varsleren blir alene mot alle, gitt varselet er i samsvar med § 2 A-1 (2).

Når det gjelder rammene rundt selve varselet så er du som arbeidstaker beskyttet mot gjengjeldelse. Hvis du er heldig så har kanskje bedriften din lagt til rette for anonym varsling (de er ikke forpliktet til dette) - det er greit å gjøre deg kjent med rutinene for varsling som finnes.

Kan jeg spørre om hva er det som gjør at du vurderer å bytte arbeidsplass istedenfor å varsle (noe som er betraktelig mindre arbeidskrevende og ikke minst så er jobbmarkedet nå litt dårlig for folk flest).? Jeg skjønner godt at du ikke kan fortelle hva varselet dreie seg om.

Endret av Thoringen
Skrevet

Jeg jobber i privat sektor, og har ikke det godt med meg selv til å fortsette i bedriften. Kulturen er så sterk og samfunnet lite at man i det hele tatt kan få gjennomslag. Hva jeg en vil uttrykke anser jeg vil ild på tørt gress. Dermed blir jeg alene mor alle, og det har jeg ikke lyst i det hele tatt. Det er vel kun for meg å gå til doktoren. 

Anonymkode: 4cabb...221

Skrevet

Som tidligere varsler vil jeg ikke anbefale noen å varsle uten å ha noen andre med på laget. Jeg har fått mange år av karrieren, privatlivet og helsen min ødelagt. Økonomisk og sosialt har jeg også lidd. Mitt råd er å søke ny jobb. Du vet aldri hva du får i fleisen. Og vær beredt på å bli syndebukken som bedriften vil kvitte seg med. 

Anonymkode: b99ae...6a1

• Liker 2
Skrevet

Varsla og stakk :) Fantes ikke noe varslingssystem, arbeidsplassen var ræva, sjefen trakasserte. Siden ringte jeg og tipsa om at de konstant brøt koronareglene. Så de ble sjekka og måtte stenge 🤣

Anonymkode: 736a2...9df

• Liker 1
Skrevet

Jeg sluttet først og varslet etterpå. Kommunen har en anonym varslingsfunksjon på nettet, så jeg benyttet den - men var svært konkret på hva saken gjaldt. Det førte til en undersøkelse, og der fremkom det så mye fra folk som fremdeles jobbet på stedet at vedkommende leder ble førtidspensjonert med oppsigelse som alternativ. 

Anonymkode: 5b962...9f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...