AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #1 Skrevet 13. september 2020 Hei! Hvordan er det med støtte fra NAV når samboer ikke er biologisk barnefar? Barnefar skal stå som ukjent, og ikke være inne i bildet i det hele tatt. Har samboeren min noen rettigheter? Har prøvd å søke på nettet men finner ikke noen svar.. Anonymkode: 32182...1b6
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #2 Skrevet 13. september 2020 Nei, han har ingen rettigheter ovenfor barnet. Da må han isåfall adoptere først. Anonymkode: f7ae6...846 5
Penpotetus Skrevet 13. september 2020 #3 Skrevet 13. september 2020 Ok, men da får jeg noe forlenga eller ekstra greier siden biologisk far ikke er i bildet?
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #4 Skrevet 13. september 2020 Sjekk med nav. Er blitt noe nye greier med samboere nå. Anonymkode: 435bf...42c
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #5 Skrevet 13. september 2020 Spørs hvor lenge man har vært samboere og. Før var det i hvert fall slik at hvis man hadde vært samboere mer enn 12 mnd regnes man ikke som aleneforsørger lenger, og rettigheter som alenemor faller da bort (minus bidragsforskudd). Anonymkode: 25113...cf4 4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #6 Skrevet 13. september 2020 Du får 40 uker permisjon. Du får ingenting ekstra og din samboer har ingen rettigheter. Anonymkode: aae93...2ff 4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #7 Skrevet 13. september 2020 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spørs hvor lenge man har vært samboere og. Før var det i hvert fall slik at hvis man hadde vært samboere mer enn 12 mnd regnes man ikke som aleneforsørger lenger, og rettigheter som alenemor faller da bort (minus bidragsforskudd). Anonymkode: 25113...cf4 Dette stemmer.. Anonymkode: f5e4f...53c
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #8 Skrevet 13. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Spørs hvor lenge man har vært samboere og. Før var det i hvert fall slik at hvis man hadde vært samboere mer enn 12 mnd regnes man ikke som aleneforsørger lenger, og rettigheter som alenemor faller da bort (minus bidragsforskudd). Anonymkode: 25113...cf4 Ok, vi har bare vært samboere i 2 måneder så da blir det kanskje noe annerledes der.. Anonymkode: 32182...1b6
Månestjerne Skrevet 13. september 2020 #9 Skrevet 13. september 2020 Kan du ikke heller skrive opp samboeren din som far? Han kan levere farskapserklæring ved fødsel. 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #10 Skrevet 13. september 2020 Det tenker jeg er mye å legge på en person, så det er ikke et alternativ for meg Anonymkode: 32182...1b6 4
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #11 Skrevet 14. september 2020 Ta en samtale med nav. Du får vel hele permisjonen på 49/59 uker ettersom bf ikke er i bildet. Vet ikke om du har krav på utvidet barnetrygd når du allerede er samboer, men hør med nav om det. Bidragsforskudd har du også krav på. Anonymkode: 15133...bf0 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #12 Skrevet 14. september 2020 Fra nav har du vel ikke krav på noe mer enn bidragsforskudd og foreldrepenger mens du er i permisjon. Som samboer, får du ikke overgangsstønad, og du har heller ikke krav på utvidet barnetrygd. Men du har krav på hele permisjonen, siden biologisk far ikke er i bildet. Den regelen om at man må ha vært samboere i 12 måneder for å miste rettigheter man har som aleneforsørger, har falt bort, så vidt meg bekjent. Venninnen min mistet iallfall alt av støtte fra nav da hun ble samboer med kjæresten sin, da var det kun den første måneden hun fikk dette. Dobbeltsjekk med nav, men jeg mener denne regelen har falt bort og du derfor ikke har krav på noe mer enn bidragsforskudd fra nav. Anonymkode: fdbaa...bbe
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #13 Skrevet 14. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Fra nav har du vel ikke krav på noe mer enn bidragsforskudd og foreldrepenger mens du er i permisjon. Som samboer, får du ikke overgangsstønad, og du har heller ikke krav på utvidet barnetrygd. Men du har krav på hele permisjonen, siden biologisk far ikke er i bildet. Den regelen om at man må ha vært samboere i 12 måneder for å miste rettigheter man har som aleneforsørger, har falt bort, så vidt meg bekjent. Venninnen min mistet iallfall alt av støtte fra nav da hun ble samboer med kjæresten sin, da var det kun den første måneden hun fikk dette. Dobbeltsjekk med nav, men jeg mener denne regelen har falt bort og du derfor ikke har krav på noe mer enn bidragsforskudd fra nav. Anonymkode: fdbaa...bbe Utvidet barnetrygd får man i 12 måneder etter innhått samboerskap, men ingen annen støtte enn det. Overgangsstønad faller bort fom måneden etter inngått samboerskap. Anonymkode: 15133...bf0
Tension Skrevet 14. september 2020 #14 Skrevet 14. september 2020 On 9/13/2020 at 11:00 AM, AnonymBruker said: Spørs hvor lenge man har vært samboere og. Før var det i hvert fall slik at hvis man hadde vært samboere mer enn 12 mnd regnes man ikke som aleneforsørger lenger, og rettigheter som alenemor faller da bort (minus bidragsforskudd). Anonymkode: 25113...cf4 "Samboer" bør da altså "bo" hos foreldrene sine og være mye på "besøk" hos henne. Systemet legger opp til smutthull må jeg si.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #15 Skrevet 14. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utvidet barnetrygd får man i 12 måneder etter innhått samboerskap, men ingen annen støtte enn det. Overgangsstønad faller bort fom måneden etter inngått samboerskap. Anonymkode: 15133...bf0 Dette stemmer ikke med de nye regleme Når du har samboer, har du ikke rett til overgangsstønad, stønad til barnetilsyn, skolepenger eller tilleggsstønader som enslig mor eller far. Anonymkode: 38148...17a
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #16 Skrevet 14. september 2020 På 13.9.2020 den 10.41, AnonymBruker skrev: Hei! Hvordan er det med støtte fra NAV når samboer ikke er biologisk barnefar? Barnefar skal stå som ukjent, og ikke være inne i bildet i det hele tatt. Har samboeren min noen rettigheter? Har prøvd å søke på nettet men finner ikke noen svar.. Anonymkode: 32182...1b6 Om du ikke klarer å søke deg fram til dette på nett.... 🙄 https://www.nav.no/familie/alene-med-barn Anonymkode: 38148...17a 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #17 Skrevet 14. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer ikke med de nye regleme Når du har samboer, har du ikke rett til overgangsstønad, stønad til barnetilsyn, skolepenger eller tilleggsstønader som enslig mor eller far. Anonymkode: 38148...17a Dette står på nav ang utvidet barnetrygd: Meld fra om endringer Du må melde fra til NAV hvis du mottar utvidet barnetrygd, og ikke lenger har rett på den. Dette gjelder hvis du inngår ekteskap får barn med samboer har vært samboer med en du ikke har felles barn med i 12 måneder Jeg skriver jo at OS bortfaller fom måneden etter inngått samboerskap. Får du samboer 1.august får du siste utbetaling av OS i august. De andre stønadene der har jeg ikke nevnt for de har jeg ingen kjennskap til. Anonymkode: 15133...bf0
Brunello Skrevet 14. september 2020 #18 Skrevet 14. september 2020 3 timer siden, Tension skrev: "Samboer" bør da altså "bo" hos foreldrene sine og være mye på "besøk" hos henne. Systemet legger opp til smutthull må jeg si. Samboer bør bo der han bor og ikke være med på juks. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå