AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #1 Skrevet 13. september 2020 Fant akkurat ut at jeg er gravid. (6 uker på vei) Så da må jeg fortelle sjefen, som ansatte meg for bare 3 mnd siden!! Jeg er på lager og bærer tungt og mye hele dagen, men siden jeg er så tidlig i svangerskapet er jeg usikker på om det har noe å si enda? Hva skal jeg gjøre😭😭😭 Anonymkode: b9204...c82
trøndermann38 Skrevet 13. september 2020 #2 Skrevet 13. september 2020 Du får bare fortelle sjefen det, få det overstått
Maleficenta Skrevet 13. september 2020 #3 Skrevet 13. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fant akkurat ut at jeg er gravid. (6 uker på vei) Så da må jeg fortelle sjefen, som ansatte meg for bare 3 mnd siden!! Jeg er på lager og bærer tungt og mye hele dagen, men siden jeg er så tidlig i svangerskapet er jeg usikker på om det har noe å si enda? Hva skal jeg gjøre😭😭😭 Anonymkode: b9204...c82 Sjefen har da vel ingen rett til å sparke deg pga at du er gravid. Kan umulig være lov 14
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #4 Skrevet 13. september 2020 Såklart du ikke mister jobben, det er ulovlig å sparke en ansatt fordi hun er gravid. Du må få tilpasset arbeid, som kontor feks, men hvor tidlig du trenger det kan jeg ikke svare på. Anonymkode: 5d5fc...74b 9
Jentadi Skrevet 13. september 2020 #5 Skrevet 13. september 2020 Hvis det er en fast jobb mister du den ikke. Det er ikke lov i Norge å diskriminere, det vil si at graviditeten din skal ikke ha innvirkninger for arbeidsforholdet ditt. Likevel kan det ha betydning avhengig av hva slags tilsettingsforhold du har. Om du har begrenset kontrakt, kan de la være å ansette deg på nytt. Så lenge de ikke begrunner det med graviditet.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #6 Skrevet 13. september 2020 Hvis du mister jobben kan du saksøke han som smelte deg på tjukka og kreve erstatning for tapt inntekt. Anonymkode: dd3b9...643 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #7 Skrevet 13. september 2020 koordiner med legen din vel, og hva det anbefales. Det er der man starter. Men jeg vet tøffe kvinner trener hardt like fullt om de er langt ut i svangerskapet. Her går det på din egen mentale psyke og målsetning. Anonymkode: 43c7c...3b7 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #8 Skrevet 13. september 2020 Om dette er en fast stilling så har ikke graviditet noe å si (litt verre med tilkallingsvakter og kontrakt som utløper neste uke). Da skal det tilrettelegges, å hvis man ikke kan det så kan du få svangerskapspenger https://familie.nav.no/om-svangerskapspenger Anonymkode: 42350...330
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #9 Skrevet 13. september 2020 Du kan ikke sparkes! Og du kan fint vente med å fortelle om graviditeten en stund til. Anonymkode: 4a1c5...785
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #10 Skrevet 13. september 2020 Takk for fine svar... Så jeg burde vente med å si det? Ingen vits enda? Anonymkode: b9204...c82
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #11 Skrevet 13. september 2020 Du kommer ikke til å få sparken. Graviditeten havner på et ubeleilig tidspunkt, og setter arbeidsgiver i et dilemma, men det blir ikke ditt problem. Du sier det NÅ! Anonymkode: ee031...a01
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #12 Skrevet 13. september 2020 Du trenger ikke si noen ting enda. Ikke farlig med løft osv når det er så tidlig. Ville ventet til uke 12 eller etter ultralyd. Er du fast ansatt får du selvfølgelig ikke sparken. Anonymkode: e7b97...af3 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #13 Skrevet 13. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Såklart du ikke mister jobben, det er ulovlig å sparke en ansatt fordi hun er gravid. Du må få tilpasset arbeid, som kontor feks, men hvor tidlig du trenger det kan jeg ikke svare på. Anonymkode: 5d5fc...74b Det burde vært lov, for det blir masse utgifter for firmaet. Anonymkode: 63a3f...0df
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #14 Skrevet 13. september 2020 For øvrig; https://www.infotjenester.no/artikler/rettigheter-for-gravide/#:~:text=Ifølge arbeidsmiljøloven må du varsle,på et relativt tidlig tidspunkt. Sitat Ifølge arbeidsmiljøloven må du varsle senest fire uker i forveien ved fravær utover tolv uker og senest tolv uker i forveien ved fravær utover ett år. Vi vil råde deg som arbeidstaker å informere din leder på et relativt tidlig tidspunkt. Det kan føre til at du får mer forståelse for situasjonen din og det gir mulighet til tilrettelegging av arbeidsoppgaver, som kanskje kan hindre at du blir sykmeldt helt eller delvis.Når du blir gravid, plikter nemlig lederen din, ifølge arbeidsmiljøloven, å sørge for at du ikke blir utsatt for skadelig påvirkning ved å sørge for nødvendig tilrettelegging eller omplassering. Anonymkode: 63a3f...0df 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #15 Skrevet 13. september 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for fine svar... Så jeg burde vente med å si det? Ingen vits enda? Anonymkode: b9204...c82 Gratulerer med graviditet. Uke 6 er veldig tidlig. Sjanse for spontanabort er desverre stor enda. Men si det kanskje uke 12? Passer aldri å få barn i arbeidslivet, men det hadde ikke gått så bra om kvinner slutta å få barn heller. Ikke liv å gi sparken pga det. Anonymkode: ba186...f65 2
Konungr Skrevet 13. september 2020 #16 Skrevet 13. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis du mister jobben kan du saksøke han som smelte deg på tjukka og kreve erstatning for tapt inntekt. Anonymkode: dd3b9...643 Morsom du 🤣
Konungr Skrevet 13. september 2020 #17 Skrevet 13. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det burde vært lov, for det blir masse utgifter for firmaet. Anonymkode: 63a3f...0df Er vel staten som dekker det etter noen uker. Hovedkostnadene står skattebetalerne for. Hvis bedrifter vil unngå dette får de ansette færre unge kvinner.
Antiviruset Skrevet 13. september 2020 #18 Skrevet 13. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det burde vært lov, for det blir masse utgifter for firmaet. Anonymkode: 63a3f...0df Ja for en logikk! Da kan de fleste kvinner bare drite i å få barn da! Hvem skal firmaet på sikt da selge varene sine til? Dyrene i hakkebakkeskogen? Slik snakker bare en mann uten døtre og ofte fra tidligere generasjoner med en kapitalistisk turbo bakgrunn.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #19 Skrevet 13. september 2020 Du kan løfte ganske tungt så lenge du er vant til det. Jobber på fabrikk i et veldig tungt yrke og sto på jobb fram til uke 28 før jeg gikk ut i svangerskapspenger. Var nyansatt og arbeidsgiver ga meg lettere oppgaver så langt det var mulig. Du mister ikke jobben! Mange arbeidsgivere som blir glad for å få vist fram hvor gode de er på tilrettelegging. De er forresten pliktige til å tilrettelegge. Har de ikke passende oppgaver til deg får du full lønn for å gå hjemme. Ingen fare! Anonymkode: 192b2...f68 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #20 Skrevet 13. september 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det burde vært lov, for det blir masse utgifter for firmaet. Anonymkode: 63a3f...0df Hvilke utgifter? NAV dekker alt så lenge man søker. Til og med egenmeldingsdager. Arbeidsgiveren min fikk igjen hver eneste krone brukt på meg i svangerskapet fra NAV. Anonymkode: 192b2...f68 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå